سیاست داخلی ایران
محمد نبی آقاتقی؛ احمد بخشایش اردستانی؛ سوسن صفا وردی
چکیده
چکیدهعدالت سیاسی به عنوان نمادی از عدالت اجتماعی است که با اجرای آن حقوق شهروندی تحقق مییابد و زمینه انتخاب، مشارکت، و نظارت شهروندان فراهم میآید. هدف از نگارش این پژوهش، بررسی شاخصهای عدالت سیاسی در ساختار جمهوریاسلامی ایران است؛ نتایج نشان داد که به منظور تحقق عدالت سیاسی و فراهم آوردن شرایطی برابر برای همه جهت مشارکت در ...
بیشتر
چکیدهعدالت سیاسی به عنوان نمادی از عدالت اجتماعی است که با اجرای آن حقوق شهروندی تحقق مییابد و زمینه انتخاب، مشارکت، و نظارت شهروندان فراهم میآید. هدف از نگارش این پژوهش، بررسی شاخصهای عدالت سیاسی در ساختار جمهوریاسلامی ایران است؛ نتایج نشان داد که به منظور تحقق عدالت سیاسی و فراهم آوردن شرایطی برابر برای همه جهت مشارکت در امور اجتماعی و سیاسی ، شاخص کلیدی مشارکت و گزینش سیاسی برابر ایفای نقش میکنند و توزیع برابر فرصتها در جامعه، اعتنا به مفهوم نظارت، جلوگیری از تمرکزگرایی سیاسی، تلاش برای جلوگیری از یکسویهنگری و آزادی جهت احزاب و نهادهای مدنی در چهارچوب قانون در جامعه و... میتوانند به تحقق عدالت سیاسی کمک کنند. در این جا از روش مصاحبه نیمهساختیافته استفاده شده است. جامعه آماری بخش کیفی پژوهش شامل خبرگان و افراد ذیصلاح در زمینه سیاسیاند که سوابق اجرایی در سطوح تصمیمگیری داشته و دارای کتب و مقالاتی در این حوزه بودهاند. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی است وگردآوری اطلاعات به سه روش فیش برداری، مصاحبه با نخبگان و تحلیل مضمون صورت گرفته است.
حسین عبادی؛ سید عبداله حیدریه
چکیده
تحقیق حاضر با رویکرد بین رشته ای در حوزه های بازاریابی ، سیاست و ارتباطات انجام پذیرفته است. در بازاریابی سیاسی حفظ مشتری از ضروریات بوده و حزبی پیروز خواهد بود که کمترین ریزش مشتری و بیشترین سهم با زار را کسب کند .به کارگیری بازاریابی رابطه ای می تواند منجر به کاهش ریزش مشتری ،کاهش هزینه های تبلیغاتی و افزایش اثربخشی شود. در این تحقیق ...
بیشتر
تحقیق حاضر با رویکرد بین رشته ای در حوزه های بازاریابی ، سیاست و ارتباطات انجام پذیرفته است. در بازاریابی سیاسی حفظ مشتری از ضروریات بوده و حزبی پیروز خواهد بود که کمترین ریزش مشتری و بیشترین سهم با زار را کسب کند .به کارگیری بازاریابی رابطه ای می تواند منجر به کاهش ریزش مشتری ،کاهش هزینه های تبلیغاتی و افزایش اثربخشی شود. در این تحقیق ،بازاریابی رابطه ای به شاخص هایی تقسیم و با استفاده از پرسشنامه تاثیر شاخص ها بر موفقیت احزاب (کاندیداها) ، مورد بررسی قرار گرفته است . پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش جزو تحقیقات توصیفی، پیمایشی می باشد که به صورت میدانی انجام شده است در روش تجزیه و تحلیل اطلاعات از ضـریب پیرسـون و ضـریب همبـستگی استفاده شده است. یافته های تحقیق مشخص می سازد که بنیان های بازاریابی رابطه مند با رضایتمندی رای دهندگان همبستگی مستقیم و رابطه معناداری دارد و نتایج رگرسیون نشان می دهد این بنیان ها توانایی پیش بینی رضایت مندی را دارند.همچنین بین رضایتمندی و وفاداری ، بین وفاداری و رای دهی مجدد وتوصیه به دیگران و درنهایت بین موفقیت و رای دهی مجدد و توصیه به دیگران رابطه معنادار وجود دارد
جامعه شناسی سیاسی
امید قادرزاده
چکیده
پژوهش حاضر درصدد است از رویکرد تفسیرگرایی اجتماعی به بررسی نظام معنایی و تجربه و درک عالمان دینی از ابژههای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی یعنی فرهنگ سیاسی عالمان دینی و دلالتهای آن برای توسعه در کردستان بپردازد. روششناسی پژوهش کیفی است و از روش مردمنگاری برای انجام عملیات تحقیق استفاده شده است.بر اساس روش نمونهگیری کیفی هدفمند ...
بیشتر
پژوهش حاضر درصدد است از رویکرد تفسیرگرایی اجتماعی به بررسی نظام معنایی و تجربه و درک عالمان دینی از ابژههای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی یعنی فرهنگ سیاسی عالمان دینی و دلالتهای آن برای توسعه در کردستان بپردازد. روششناسی پژوهش کیفی است و از روش مردمنگاری برای انجام عملیات تحقیق استفاده شده است.بر اساس روش نمونهگیری کیفی هدفمند و با حداکثر تنوع و نیز معیار اشباع نظری، چهل نفر از عالمان دینی شهر سنندج در این مطالعه شرکت کردند.بر مبنای دادههای حاصل از مصاحبه، بیش از نیمی از مشارکتکنندگان، با افکار آلترناتیو، مزیّتها و سبکهای متنوع زندگی میانۀ خوبی نداشتند و نسبت به پذیرش تکثر و عقاید متنوع فرهنگی و سیاسی گشوده نبودند و بهجای برابری جنسیتی از عدالت تناسبی حمایت میکردند. در وجه کرداری، مشارکت مصاحبهشوندگان در زندگی سیاسی و اجتماعی کم دامنه و گسترۀ اعتماد اجتماعی آنان محدود بود. با نظر به وجوه شناختی و کرداری فرهنگ سیاسی، مختصات فرهنگ سیاسی مشارکتکنندگان بیشتر با «فرهنگ سیاسی محدود» قرابت دارد.ارزیابی تفسیری فرهنگ سیاسیِ مشارکتکنندگان بیانگر این است که فرهنگ سیاسی محدود، همگرایی زیادی با توسعه در ابعاد فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ندارد و به بسط سرمایه اجتماعی تعمیمیافته، چندفرهنگگرایی و گشودگی جامعهمدنی نمیانجامد و در مواردی مانع تغییر میگردد
علیرضا سمیعی اصفهانی؛ احسان جعفری فر
چکیده
بسیاری از تحلیلگران، قدرت گیری جریانات پوپولیســـتی در اروپا را نماد و مســـبب ناپایداری و «گسست سیاست» اروپایی خواندهاند. ظهور سریع رهبران و احزاب پوپولیست در قدرت از میانه دهه 2000 تا سالهای پایانی دهه 2010 نشان داد که شیوع و مقبولیت پوپولیسم به بالاترین حد خود در 30 سال گذشته رسیده است. بهویژه، از سال 2016، به قدرت رسیدن احزاب ...
بیشتر
بسیاری از تحلیلگران، قدرت گیری جریانات پوپولیســـتی در اروپا را نماد و مســـبب ناپایداری و «گسست سیاست» اروپایی خواندهاند. ظهور سریع رهبران و احزاب پوپولیست در قدرت از میانه دهه 2000 تا سالهای پایانی دهه 2010 نشان داد که شیوع و مقبولیت پوپولیسم به بالاترین حد خود در 30 سال گذشته رسیده است. بهویژه، از سال 2016، به قدرت رسیدن احزاب و جنبشهای پوپولیستی مخالف آموزههای لیبرالیســـتی در اروپا و ایالاتمتحده به نگرانیها در خصوص گسترش شیوههای اقتدارگرایی سیاست در این کشورها دامن زده است. با این توصیف، پرسش اصلی پژوهش پیشرو این است که علل و زمینههای قدرتیابی احزاب راست رادیکال در طی دو دهه گذشته در اروپا چه بوده است؟ یافتههای پژوهش با بهرهگیری از رویکردی بدیع با عنوان نظریه «عرضه و تقاضا» پوپولیستی نشان میدهد که مطالبات و نارضایتیهای؛ 1) اقتصادی و 2) اجتماعی-فرهنگی در سَمت تقاضا (رویکرد پایین به بالا)، و در مقابل استراتژیها و سازوکارهای سیاسی-نهادی به کار گرفته از سوی دولتمردان و احزاب پوپولیستی در سَمت عَرضه سیاستهای پوپولیستی(رویکرد بالا به پایین)، موجب رویآوری رأیدهندگان اروپایی به رهبران و احزاب راست افراطی و فراهم شدن شرایط بسیج سیاسی شهروندان از سوی این احزاب شده است.
روابط بین الملل
ابوالفضل آنائی
چکیده
بحران بلند مدت سرمایه داری متاخر بستری برای تکوین دگردیسی های پیچیده در نظام جهانی بوده است. این بردار زمانی بلند مدت روند افول سیکل هژمونی ایالات متحده و جابجایی کانون جغرافیایی نظام مند انباشت جهانی سرمایه بسوی چین، تغییرات اساسی در سازوکارهای سیاسی، اقتصادی و ژئوپلیتیکی نظام جهانی پدید آورده است که بازساخت سرمایه داری را از کنترل ...
بیشتر
بحران بلند مدت سرمایه داری متاخر بستری برای تکوین دگردیسی های پیچیده در نظام جهانی بوده است. این بردار زمانی بلند مدت روند افول سیکل هژمونی ایالات متحده و جابجایی کانون جغرافیایی نظام مند انباشت جهانی سرمایه بسوی چین، تغییرات اساسی در سازوکارهای سیاسی، اقتصادی و ژئوپلیتیکی نظام جهانی پدید آورده است که بازساخت سرمایه داری را از کنترل تمدن غربی خارج نموده است. در این سپهر واکاوی استحاله سیستمی سرمایه داری بینالمللی، تغییرات مورفولوژی قدرت و عملکرد سازمانهای بین المللی و منطقهای در مقیاس جهانی بر پایه روند تکوین غیرقطعی کنترل هژمونیک چینی یک ضرورت در شناخت دگردیسی ساختی نظام جهانی و گرایش ساختاری بحران سیستمی سرمایه داری متاخر ارزیابی میشود. با امعان نظر نسبت به این مقدمات پرسش اصلی چنین بیان میشود: پیامد (های) گذار به سیکل احتمالی چهارم هژمونیک چینی در باز ساخت نظام جهانی سرمایه داری چگونه خواهد بود؟ فرضیه معطوف به پرسش اصلی اشاره دارد سیکل چهارم احتمالی هژمونیک چینی خاستگاهی برای تکوین مدیریت افقی نظام جهانی و ظهور کانون های متکثر بین المللی قدرت خواهد بود. واکاوی پژوهش حاضر برپایه روش تحلیل سیستمی برپایه ایجاد الگوی نظری ترکیبی از تحلیل نظام های جهانی و نظریه عدم قطعیت در انشعاب های سیستمی انجام خواهد گرفت.
جامعه شناسی سیاسی
اکبر ذوالفقاری؛ طاها عشایری؛ فاطمه مهتابی
چکیده
بیتفاوتی سیاسی به دلزدگی سیاسی، بیمیلی سیلی، بی کنشی سیاسی و عدم تمایل فرد به مشارکت سیاسی اطلاق میشود. هدف این پژوهش مطالعه عوامل مؤثر بر بیتفاوتی سیاسی ایرانیان دربازه زمانی 1401-1380 است. روش پژوهش از نوع فراتحلیل کمی است که محقق با استفاده از مرور ادبیات و تحقیقات صورت گرفته در بازه زمانی 1380 الی 1401، بیتفاوتی سیاسی با حجم نمونه ...
بیشتر
بیتفاوتی سیاسی به دلزدگی سیاسی، بیمیلی سیلی، بی کنشی سیاسی و عدم تمایل فرد به مشارکت سیاسی اطلاق میشود. هدف این پژوهش مطالعه عوامل مؤثر بر بیتفاوتی سیاسی ایرانیان دربازه زمانی 1401-1380 است. روش پژوهش از نوع فراتحلیل کمی است که محقق با استفاده از مرور ادبیات و تحقیقات صورت گرفته در بازه زمانی 1380 الی 1401، بیتفاوتی سیاسی با حجم نمونه 11 تحقیق را شناسایی و آنها را برحسب روش، حجم نمونه، ضرایب همبستگی و سطح معنیداری، جامعه آماری و سال دستهبندی و سازماندهی کرده است. یافتههای تحقیق نشان داد بین عوامل سیاسی(بیاعتمادی سیاسی؛ بیگانگی سـیاسی؛ عدم برخورداری از حقوق شهروندی؛ فـرهنگ سیاسی پایین)، عوامل اجتماعی (قانونگریزی اجتماعی؛ احساس بیعدالت اجتماعی؛ آنومی اجتماعی؛ فقدان شفافیت اجتماعی؛ کیفیت پایین زندگی)، عوامل فرهنگی(مصرف رسانههای جمعی، میزان دینداری؛ آنومی فرهنگی، فردگرایی)، عوامل اقتصادی(محرومیت نسبی، بیکاری، طبقه اجتماعی-اقتصادی) و عوامل جمعیتی (تحصیلات، میزان درآمد و سن) با بیتفاوتی سیاسی رابطه معنیداری دارند. نتایج نشان می دهد بی تفاوتی سیاسی متاثر از عوامل متعدد اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعیست؛ که ضرورت دارد با ارتقا پایگاه اجتماعی-اقتصادی افراد، تقویت عزتنفس، احساس کارایی، افزایش اعـتماد سیاسی و اجتماعی، تقویت مولفه های دینداری، برقراری عـدالت اجـتماعی، و افزایش رضایت از زنـدگی محقق شود.
روابط بین الملل
محمد علی بصیری؛ میلاد میری نام نیها
چکیده
هویت از منظر مفهومی دلالت بر مجموعهای از خصوصیات ادراکی افراد و جوامع بشری در جهت تمایز از یکدیگر دارد. این مفهوم همواره بهمثابه مستمسکی برای حکومتها در جهت ارضا منافع ذهنیشان در سطوح فراملی مطرح بوده است. امنیتیکردن هویت در سیاست خارجی یکی از راهبردهای مهم بهمنظور پیشبرد این روند میباشد، ولی تجارب ناشی از کاربست آن در ...
بیشتر
هویت از منظر مفهومی دلالت بر مجموعهای از خصوصیات ادراکی افراد و جوامع بشری در جهت تمایز از یکدیگر دارد. این مفهوم همواره بهمثابه مستمسکی برای حکومتها در جهت ارضا منافع ذهنیشان در سطوح فراملی مطرح بوده است. امنیتیکردن هویت در سیاست خارجی یکی از راهبردهای مهم بهمنظور پیشبرد این روند میباشد، ولی تجارب ناشی از کاربست آن در اعصار مختلف همواره نشان از خسران توسعه عینی کشورها در درازمدت دارد؛ لذا این پرسش مطرح است که امنیتیکردن هویت در سیاست خارجی چگونه باعث ایجاد تضاد در میان منافع ذهنی و عینی میشود. فرضیه پژوهشگران با تأکید بر نمونه آلمان نازی، شوروی و جمهوری خلق چین بیان میدارد که راهبرد مزبور به دلیل تهی ساختن منابع اقتصادی و انسانی در جهت اعمال جبر معنایی بر دیگری توأم با واکنش بدیهی دیگران به این امر، موجبات انحطاط توسعه عینی کشور و تضاد آن با منافع ذهنی حکومت را فراهم میکند. بهرهگیری از جهتگیری تحلیلی نوآورانه مبتنی بر نظریه امنیتیکردن مکتب کپنهاگ، در نهایت موجبات تصدیق فرضیه مذکور را در فرجام پژوهش فراهم گرداند. شایان ذکر است که روش این پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی توأم با بهرهگیری از دادههای کتابخانهای و آماری بوده است.
روانشناسی سیاسی
محسن برقی؛ سید امیر مسعود شهرام نیا؛ فریبرز محرمخانی؛ محسن دوازده امامی
چکیده
اعتراضات اجتماعی متعدد دهه اخیر درکشور ما، بیانگر وجود مشکلاتی حل نشده در جامعه است . مشکلاتی که می توان آنرا از علل هیستریک شدن سوژه ایرانی دانست . سوال این است که چرا طی دهه اخیر سوژه ایرانی هیستریک شده و اعتراضش را به شکل عملی نشان می دهد. این مقاله بر اساس نظریات لاکان و با روش توصیفی-تحلیلی به واکاوی این سوال می پردازد . وی با انتساب ...
بیشتر
اعتراضات اجتماعی متعدد دهه اخیر درکشور ما، بیانگر وجود مشکلاتی حل نشده در جامعه است . مشکلاتی که می توان آنرا از علل هیستریک شدن سوژه ایرانی دانست . سوال این است که چرا طی دهه اخیر سوژه ایرانی هیستریک شده و اعتراضش را به شکل عملی نشان می دهد. این مقاله بر اساس نظریات لاکان و با روش توصیفی-تحلیلی به واکاوی این سوال می پردازد . وی با انتساب عاملیت به ناخودآگاه به جای اگو، سوژه را دارای ابعادی فراتر از فرد انسانی می داند. البته نظریات لاکان صرفا تکنیکهای روانکاوی نیست، بلکه او با طرح مفهوم فانتزی و واقعیت آنامورفیک، نظریاتش در حوزه اجتماع را تا سطح مباحث هستی شناسی ارتقا می دهد. لاکان به دلیل نفی مفهوم ماهیت باورانه از سوژه بشری، بررابطۀ آمال فردی و اهداف اجتماعی پرتو تازه ای می افکند . نتیجه این بررسی اینست که به دلیل نارسایی های مشهود اقتصادی و اجتماعی دهۀ اخیر، فانتزی ایدئولوژیک بعد از انقلاب کارکرد خود را از دست داده و دیگر سوژه ایرانی را اقناع نمی سازد. از اینرو سوژه ایرانی به جای رفتار وفق گفتمان ارباب، آنرا به چالش کشیده و خود در صدد ساختن فانتزی جدید می باشد.
سیاست داخلی ایران
محسن میرزازاده؛ حمیدرضا رحمانی زاده دهکردی
چکیده
اغلب منازعات سیاسی در ایران معاصر ذیل مواجهۀ سنت و تجدد قابل تبیین است. راهحل سنتگرایانی مانند احمد فردید، رضا داوری اردکانی (در دورۀ اول فکریاش) و سید حسین نصر برای حل معادلۀ سنت و تجدد دفاع همهجانبه از سنت و نفی تجدد است. در ادبیات پژوهشی دربارۀ سنتگرایان کمتر به مبانی و بیشتر به آرا و نتایج ایشان توجه شده است. بنابراین هدف این ...
بیشتر
اغلب منازعات سیاسی در ایران معاصر ذیل مواجهۀ سنت و تجدد قابل تبیین است. راهحل سنتگرایانی مانند احمد فردید، رضا داوری اردکانی (در دورۀ اول فکریاش) و سید حسین نصر برای حل معادلۀ سنت و تجدد دفاع همهجانبه از سنت و نفی تجدد است. در ادبیات پژوهشی دربارۀ سنتگرایان کمتر به مبانی و بیشتر به آرا و نتایج ایشان توجه شده است. بنابراین هدف این مقاله بررسی یکی از مبادی ایشان، یعنی معرفتشناسی، و پیامدهای آن است. برای تحقق این هدف از روش «دلیل تصمیم» استفاده کردهایم. پرسش این است که سنتگرایان مذکور بر چه مبنای معرفتشناسانهای با تجدد مخالفت میکنند. با استفاده از دو مفهوم کل و مجموعه میبینیم که اگر سنت چونان کلِ ثابت انگاشته شود، تلفیق سنت و تجدد امری محال خواهد بود. اما اگر به صورت مجموعه درک شود، بطوریکه بتوان جزئی را به آن افزود یا از آن کاست، تلفیق سنت و تجدد به درجاتی ممکن خواهد بود. نتیجه اینکه؛ این سنتگرایان سنت (و مقابل آن تجدد) را کل انگاشتهاند نه مجموعه و چون این کل نزد ایشان ثابت است، خواهان رفع کامل نظام تجدد و برقراری تمام نظام سنت میشوند. هرچند نصر مجالی اندک ولو مشروط برای تلفیق سنت و تجدد فراهم میکند.
تحولات خاورمیانه
فرشید فرهادی؛ افشین متقی
چکیده
عربستان سعودی به عنوان کشوری تأثیرگذار در معادلات نظم منطقهای غرب آسیا، جمهوری اسلامی ایران را به عنوان اصلیترین رقیب منطقهای خود تعریف کرده است. هدف این پژوهش کاربردی، ترسیم و تدوین سناریوهای آیندۀ سیاست خارجی عربستان سعودی در قبال ایران بر پایه روش GBN بود. جامعه آماری پژوهش شامل دو دسته اسنادی و نخبگی بوده است. جامعه نخبگی نیز ...
بیشتر
عربستان سعودی به عنوان کشوری تأثیرگذار در معادلات نظم منطقهای غرب آسیا، جمهوری اسلامی ایران را به عنوان اصلیترین رقیب منطقهای خود تعریف کرده است. هدف این پژوهش کاربردی، ترسیم و تدوین سناریوهای آیندۀ سیاست خارجی عربستان سعودی در قبال ایران بر پایه روش GBN بود. جامعه آماری پژوهش شامل دو دسته اسنادی و نخبگی بوده است. جامعه نخبگی نیز دو به دسته افراد دانشگاهی و اجرایی تقسیم شدند. حجم جامعه نمونه بر پایه جدول مورگان محاسبه شد. روش نمونهگیری نیز هدفمند و از نوع انباشتی بود. روش گردآوری اطلاعات نیز دو طریق کتابخانهای و میدانی بوده است. ابزار گردآوری نیز مصاحبه، فیشبرداری و پرسشنامه بود. یافته پژوهش، شناسایی چهار سناریوی «A»، «B»، «C» و «D» بود. در ارزیابی کلی سناریوها میتوان چنین نتیجه گرفت که سناریوی A بر پایه شواهد به نظر میرسد محتملتر باشد. البته در صورتی که پیشرانهای آشوبساز مانند نقش منفی امریکا و رژیمصهیونیستی غالب نشود.
روابط بین الملل
فریبرز ارغوانی پیرسلامی؛ علی دهقان
چکیده
فرایند آسیاییشدن منطقه خلیجفارس تحت تأثیر الزامهای گوناگون سیاسی-اقتصادی بیشک مهمترین چرخش سیاسی-دیپلماتیک کشورهای عربی این منطقه از زمان تأسیس تا به امروز بوده است. رابطه میان آسیا و خلیج فارس که از دههها قبل آغاز شد، امروزه تحت تأثیر عواملی چندگانه به مرحلهای نوین از تکامل خود رسیده است.این نوشتار با اتکا بر روش توصیفی-تحلیلی ...
بیشتر
فرایند آسیاییشدن منطقه خلیجفارس تحت تأثیر الزامهای گوناگون سیاسی-اقتصادی بیشک مهمترین چرخش سیاسی-دیپلماتیک کشورهای عربی این منطقه از زمان تأسیس تا به امروز بوده است. رابطه میان آسیا و خلیج فارس که از دههها قبل آغاز شد، امروزه تحت تأثیر عواملی چندگانه به مرحلهای نوین از تکامل خود رسیده است.این نوشتار با اتکا بر روش توصیفی-تحلیلی و با اتکا بر روش استنتاج علی و بهرهگیری از رویکرد چندعلیتی خرد و کلان درصدد پاسخگویی به این پرسش است که چه مؤلفههای سیاسی- اقتصادی منجر به آسیاییشدن خلیجفارس و چرخش اعضا GCC به سوی شرکای آسیایی شده است؟ ادعای این مقاله آن است افزایش توجه سیاست خارجی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به روابط آسیایی ناشی از تاثیرگذاری مولفههایی در سطوح فرد، نقش، جامعه، دولت و ساختار نظام بین الملل است.یافتههای این پژوهش بیانگر این است که فارغ از تعاملات تاریخی در زمینههای فرهنگی، انرژی، تجاری و نظامی، عواملی نظیر تغییر نسل در رهبران GCC، ضرورت ایجاد اقتصاد مولد و تضمین بقا و مشروعیت دولتهای خلیج فارس، در کنار تحولاتی در سطح ساختار بینالمللی ازجمله تسریع انتقال قدرت از غرب به شرق، خیزش خارقالعاده چین و ضرورت موازنهسازی منطقهای منجر به تثبیت و تسریع آسیاییشدن اعضا GCC در سالهای اخیر شده است.
فاطمه طاهرخانی
چکیده
یکی از گونه های گفتاری سیاسی که در وضعیت انقلابی 1356-57ه.ش نضج گرفت و در کنار گونه های دیگر گفتمان انقلاب را شکل داد، "پدیدارسازی "بود . کارویژه کلام پدیدارساز، به تصویر کشیدن "نامشروعیت "رژیم پهلوی بود و این کار را با تبین خیانتهای هیات حاکمه در حفظ آرمان ها و ارزش های الهی و ملی انجام داد . مقاله حاضر مدعیست "پدیدارسازی " ...
بیشتر
یکی از گونه های گفتاری سیاسی که در وضعیت انقلابی 1356-57ه.ش نضج گرفت و در کنار گونه های دیگر گفتمان انقلاب را شکل داد، "پدیدارسازی "بود . کارویژه کلام پدیدارساز، به تصویر کشیدن "نامشروعیت "رژیم پهلوی بود و این کار را با تبین خیانتهای هیات حاکمه در حفظ آرمان ها و ارزش های الهی و ملی انجام داد . مقاله حاضر مدعیست "پدیدارسازی " گونه ی گفتاری منحصر به دوره انقلاب اسلامی نیست بلکه دارای تباری تاریخیست ،ریشه در نطق حضرت زینب سلام الله در برابر یزیدبن معاویه دارد و در برهه های متفاوتی از تاریخ ایران در هرزمان که ظلم و جور حکام ،مصالح عامه را تهدید نموده انگاره هایی از این گونه گفتاری از سوی مصلحان سیاسی-دینی، احیا شده است . این احیا به شکل استفاده از برخی استدلالات ، اصطلاحات،نام ها و نمادهایی است که در نمونه ی اولیه آن(نطق زینب سلام الله )موجود بوده است.از جمله احیاگران در دوره معاصر تاریخ ایران عبارتنداز ؛ آخوند خراسانی، شهیدمدرس و امام خمینی.موضوع مقاله بااستفاده از روش /نظریه گفتمانی-تاریخی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است و نتیجه این تحقیق تبیین این انگاره هاست؛حضور دوگانه های "غصب/حق"،"اصلاح/فساد"،"شرع/غیرشرع "مهمترین بنیادهای استدلالات بینامتنی پدیدارسازانه به شمار می روند .
جامعه شناسی سیاسی
رضا صحت منش
چکیده
در دوره صفوی دو عصر متفاوت را میتوان باز شناخت. عصر اول از ابتدا تا عهدنامه صلح زهاب و عصر دوم از عهدنامه صلح زهاب تا سقوط اصفهان به دست افغانان را در بر دارد. در عصر اول، شاهان صفوی گرایشهای جنگاوری بروز دادند. اما در عصر دوم، شاهان صفوی آشکارا گرایشهای شرعی نشان دادند و مقامات روحانی در صدر ساختار مذهبی جای گرفتند. در پژوهش پیش ...
بیشتر
در دوره صفوی دو عصر متفاوت را میتوان باز شناخت. عصر اول از ابتدا تا عهدنامه صلح زهاب و عصر دوم از عهدنامه صلح زهاب تا سقوط اصفهان به دست افغانان را در بر دارد. در عصر اول، شاهان صفوی گرایشهای جنگاوری بروز دادند. اما در عصر دوم، شاهان صفوی آشکارا گرایشهای شرعی نشان دادند و مقامات روحانی در صدر ساختار مذهبی جای گرفتند. در پژوهش پیش رو به این سوال پاسخ داده شده است که: گرایشهای شرعی و روابط نزدیک شاهان صفوی با مقامات روحانی چگونه سایر وظایف بخصوص وظایف نظامی آنان را تحت تأثیر قرار داد؟
نتایج پژوهش حاکی از آن است که شاهان صفوی در پی صلح زهاب با عثمانی (1049ق)، به دربارنشینی و مجالست با روحانیون و علما، آشکارا به شریعت روی آوردند. نتیجه رویکرد تازه مشروعیت شاهان و دربار نزد بخش مذهبی جامعه بود. اما این رویه شاه را از تعادل خارج کرد و عمل نظامی شاه را به شدت کاهش داد. در نتیجه شاهان از وظایف نظامی، سیاسی و کشورداری غفلت نمودند؛ ارتش رها شد، از شمار نفرات آن به شدت کاسته و مشق نظامی به فراموشی سپرده شد. این رویه به مدت چند دهه تداوم داشت و یکی از دلایل سقوط صفویه بود.
روابط بین الملل
غلامرضا حداد
چکیده
در بیش از چهار دهه که از حیات سیاسی جمهوری اسلامی ایران می گذرد، محورهای اساسی و اهداف غائی سیاست خارجی این دولت، همچنان پُردوام مانده و محدودۀ آزادی عمل آن را در سایر موضوعات تعیین کرده است. اما چرا این سیاست خارجی علیرغم چرخشهایی نسبی در نقاط عطف کابینهها و با وجود هزینههایی قابل توجه، در محورهای اساسی و اهداف کلان خود مصرّانه ...
بیشتر
در بیش از چهار دهه که از حیات سیاسی جمهوری اسلامی ایران می گذرد، محورهای اساسی و اهداف غائی سیاست خارجی این دولت، همچنان پُردوام مانده و محدودۀ آزادی عمل آن را در سایر موضوعات تعیین کرده است. اما چرا این سیاست خارجی علیرغم چرخشهایی نسبی در نقاط عطف کابینهها و با وجود هزینههایی قابل توجه، در محورهای اساسی و اهداف کلان خود مصرّانه استمرار داشته است. در این مقاله مبتنی بر برداشتی آزاد از رویکرد سازهانگاری در شاخۀ هویتمحور و ترکیب با گونهشناسیهای دولت در اقتصاد سیاسی و تلفیق سطوح تحلیل فروملی و فراملی تلاش شده است از تکوین و تثبیت هویت سیاست خارجی جمهوری ایران در قالب فرایند دگرسازی فهمی ارائه شود که استکبارستیزی در درون فرهنگی تعارضی به عنوان پردوامترین محور این سیاست خارجی و تبعات ساختاری آن در سیاست داخلی و نیز دلایل تصلب و گریزناپذیریِ آن را توضیح دهد. این فهم مبتنی بر سازههای مفهومی هویتیابی دگرسازانه، دگرهای سهگانه، هویتیابی فرافکنانه، قواعد تکوینی و تنظیمی، منابع تخصیصی و اقتداری، و دوگانۀ دولت اندامواره-ابزاری ارائه شده و در نهایت به امکانسنجی و ارزیابی ظرفیتها و ضرورتهای تغییر در محورهای اساسی و اهداف غائی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران می-پردازد.
روابط بین الملل
زهرا اکبری؛ غلامرضا حداد
چکیده
در سالهای اخیر شاهد رقابتی چندجانبه میان چین و امریکا یودهایم. جمهوری اسلامی ایران با جایگاه ویژه ژئوپلیتیکی خود، در این رقابت حائز اهمیت راهبردی است. رقابت چین و امریکا و درواقع تغییر روند اعمال یکجانبه قدرت در سطح جهان، فرصتی برای کشورهایی همچون ایران است تا راهبردهای جدیدی را برای خود تعریف کنند و ضمن پرهیز از دخالت مستقیم در ...
بیشتر
در سالهای اخیر شاهد رقابتی چندجانبه میان چین و امریکا یودهایم. جمهوری اسلامی ایران با جایگاه ویژه ژئوپلیتیکی خود، در این رقابت حائز اهمیت راهبردی است. رقابت چین و امریکا و درواقع تغییر روند اعمال یکجانبه قدرت در سطح جهان، فرصتی برای کشورهایی همچون ایران است تا راهبردهای جدیدی را برای خود تعریف کنند و ضمن پرهیز از دخالت مستقیم در درگیریهای احتمالی آتی، از آن بیشترین بهره را ببرند. لذا در پاسخ به پرسش اصلی پژوهش: مناسبترین استراتژیها برای ایران جهت بهرهگیری از رقابت چین و امریکا کدام هستند؟، بر مبنای مفهوم قدرت هوشمند، از الگوی تحلیلی SWOT جهت استخراج استراتژیها استفاده شده است که نظامدهنده دادههایی است که با استفاده از منابع اسنادی-کتابخانهای و مصاحبه نیمهساختمند با صاحبنظران جمعآوری شدهاند. در این الگو؛ قوتها + فرصتها: راهبردهای تهاجمی، قوتها + تهدیدها: راهبردهای محافظهکارانه، ضعفها + فرصتها: راهبردهای رقابتی، و ضعفها + تهدیدها: راهبردهای تدافعی را بدست دادهاند. اهم استراتژیهای مذکور شامل استفاده همزمان از فناوریهای دو قدرت در عین تلاش برای کاهش وابستگی به طرفین؛ توجه به مقوله دیپلماسی عمومی-رسانهای جهت اقناع افکار عمومی در اتخاذ راهبردهای جدید؛ و برقراری روابط تجاری مناسب با سایر کشورها در کنار چین، برای جلوگیری از وابستگی به یک کشور هستند.
روابط بین الملل
سجاد صادقی
چکیده
تحولپژوهشی و آسیبشناسی دانش روابطبینالملل ایرانی دچار فقر نظری است. حال آنکه دلایل عدم شکلگیری نظریههای ایرانی فراگیر جز از طریق کشف نقاط ضعف با یک نگاه تطبیقی بر اساس این سئوال که «چرا جامعۀ دانشگاهی روابطبینالملل امریکا و اروپا توانست و ما نتوانستیم» میسر نخواهد بود. اهمیت این موضوع تا جایی است که بدون فهم ...
بیشتر
تحولپژوهشی و آسیبشناسی دانش روابطبینالملل ایرانی دچار فقر نظری است. حال آنکه دلایل عدم شکلگیری نظریههای ایرانی فراگیر جز از طریق کشف نقاط ضعف با یک نگاه تطبیقی بر اساس این سئوال که «چرا جامعۀ دانشگاهی روابطبینالملل امریکا و اروپا توانست و ما نتوانستیم» میسر نخواهد بود. اهمیت این موضوع تا جایی است که بدون فهم این مسئله که ضعف حاصل از دانش اکتسابی چه چالشهایی را برای دانش روابط بینالملل ایجاد کرده است نمیتوان راهکار برای برون رفت از شرایط فعلی ارائه داد. در این مسیر «سنجش دانشاکتسابی حاصل از آموزش در دانشگاه» مسئلۀ مهمی است. بر این اساس «دانشاکتسابی» 375 دانشجو و دانشآموختۀ روابطبینالملل از 15 دانشگاه، ابتدا به روش «تحلیل محتوا مقولهای» مبتنی بر کلیدواژههای نظری مورد «مفهومسنجی» قرار گرفته و سپس نتایج حاصله با رویکرد «خودارزیابی» محک خورده و در نهایت بر مبنای مقایسۀ آماری نتایج هر دو سبک سنجش با واقعیتهای موجود، به یک تحلیل و سنجش واقعگرای تطبیقی دست یافتیم. نتایج نهایی ضعف نظری دانشاکتسابی را تایید و فرضیه این پژوهش را به اثبات رساند. نتایج این پژوهش نشان میدهد که در وضعیت کنونی اصلاح منطبق بر واقعیت فرآیند «دانشاکتسابی حاصل از آموزش» میبایست اولویت جامعۀ دانشگاهی روابطبینالملل ایران باشد.
جامعه شناسی سیاسی
جواد علایی؛ جلیل دارا
چکیده
توزیع و بازتوزیع به عنوان یکی از کارویژه های نظام سیاسی که با هدف رفع نابرابری و کاهش شکاف های اقتصادی - اجتماعی انجام می شود در نگرش سیستمی دارای اهمیت ویژه ای است چراکه موفقیت یا عدم موفقیت می تواند در افزایش یا کاهش حمایت جامعه از نظام سیاسی موثر باشد. بعد از انقلاب، جمهوری اسلامی سعی کرد با هدف تحقق عدالت با تدوین و اجرای سیاستهای ...
بیشتر
توزیع و بازتوزیع به عنوان یکی از کارویژه های نظام سیاسی که با هدف رفع نابرابری و کاهش شکاف های اقتصادی - اجتماعی انجام می شود در نگرش سیستمی دارای اهمیت ویژه ای است چراکه موفقیت یا عدم موفقیت می تواند در افزایش یا کاهش حمایت جامعه از نظام سیاسی موثر باشد. بعد از انقلاب، جمهوری اسلامی سعی کرد با هدف تحقق عدالت با تدوین و اجرای سیاستهای توزیعی و بازتوزیعی میزان شکاف طبقاتی و نابرابری را در سطوح مختلف جامعه کاهش دهد. در این مقاله که از روش تحلیلی توصیفی با رویکرد اسنادی و چهارپوب نظری ترکیبی از آرای آلموند و پاول و مرتن بهره گرفته میشود به دنبال پاسخ دادن به این پرسش هستیم که سیاستهای توزیعی و بازتوزیعی بعد از انقلاب تا چه اندازه موفق بوده است و چه تاثیری بر کنش سیاسی افراد داشته است. یافتهها نشان میدهد، با وجود تدوین و اجرای سیاست ها در حوزه های مختلف، هم بر اساس آمار و هم ادراک افراد از وضعیت اقتصادی، نتایج مطلوبی در این حوزه به دست نیامده است و این ناکارآمدی به بی تفاوتی سیاسی و کاهش میزان تمایل افراد به مشارکت سیاسی در ابعاد مختلف منجر شده است.
سیاستگذاری عمومی
سید مجتبی عزیزی؛ حجت اله نوری ساری
چکیده
یکی از مسائل مناقشه برانگیز در حوزه مدیریت جمعی، تعیین قلمرو آزادیهای فردی و اجتماعی در جوامع بشری است. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف پاسخ به این پرسش اصلی که «در جامعه اسلامی، محدوده آزادیهای سیاسی تا کجا است؟» به رشته تحریر درآمده است. در واقع مقصود این جستار، ترسیم حریم آزادیهای خصوصی و اجتماعی در جامعه و دولت اسلامی میباشد؛ ...
بیشتر
یکی از مسائل مناقشه برانگیز در حوزه مدیریت جمعی، تعیین قلمرو آزادیهای فردی و اجتماعی در جوامع بشری است. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف پاسخ به این پرسش اصلی که «در جامعه اسلامی، محدوده آزادیهای سیاسی تا کجا است؟» به رشته تحریر درآمده است. در واقع مقصود این جستار، ترسیم حریم آزادیهای خصوصی و اجتماعی در جامعه و دولت اسلامی میباشد؛ تا به مدد تعیین خطوط قرمز میان امور خصوصی و عمومی، اولاً در بخش قانونگذاری، با پرهیز از تصویب طرحها و لوایح بی مبنا، گنگ و مبهم، قوانین شفاف تر و دقیقتری به تصویب برسد و دوم اینکه آحاد جامعه نیز به دور از بردداشتهای شخصی، کژفهمی ها و تفسیر به رأی نسبت قلمرو آزادی های سیاسی، شناخت بهتری پیدا کنند. شایان ذکر است که مقاله حاضر به روش کتابخانه ای و بر مبنای یک چارچوب مفهومی شهودگرایانه فرضی نگاشته شده است. به طور کلی یافته های این پژوهش گویای آنست که از دیدگاه دینی، دولت اسلامی در امور سیاسی-اجتماعی بر آزادی تفکر، آزادی تحقیق، آزادی بیان در محافل علمی و حتی آزادی عقیده تأکید دارد اما افراد در مقوله آزادی بیان در عرصه تبلیغات و کنش سیاسی، بایستی تابع مصالح عمومی و منافع ملی باشند.
روابط بین الملل
مهین نظری؛ نوذر شفیعی
چکیده
نگارندگان پژوهش حاضر با رویکردی توصیفی ـ تحلیلی درصدد پاسخ به چرایی این پرسش ژرف برآمدهاند که چین چه نقش و جایگاهی در منطقه خلیجفارس دارد؟ و این نوع از رقابت چه تأثیری بر منافع ملی جمهوری اسلامی ایران خواهد داشت؟ فرضیهای که از معبر پرسش فوق مطرحشده ناظر بر آن است که بهموازات رشد و ارتقای جایگاه اقتصادی و تجاری چین در اقتصاد ...
بیشتر
نگارندگان پژوهش حاضر با رویکردی توصیفی ـ تحلیلی درصدد پاسخ به چرایی این پرسش ژرف برآمدهاند که چین چه نقش و جایگاهی در منطقه خلیجفارس دارد؟ و این نوع از رقابت چه تأثیری بر منافع ملی جمهوری اسلامی ایران خواهد داشت؟ فرضیهای که از معبر پرسش فوق مطرحشده ناظر بر آن است که بهموازات رشد و ارتقای جایگاه اقتصادی و تجاری چین در اقتصاد جهانی و افزایش نیاز این کشور به انرژیهای فسیلی، پکن، حضور گستردهتری در منطقه خلیجفارس در قالب مراودات نفت و صادرات کالا و خدمات با کشورهای منطقه خواهد داشت. ، چین تلاش دارد تا با کمترین تعارضی، آسیبها ی امنیت انرژی در این منطقه را در برابر ایالاتمتحده، پشت سر گذارد. ایالاتمتحده با درک جایگاه خلیجفارس در عرصه سیاست و اقتصاد جهانی، هرگز حاضر نیست میدان را به رقبای جهانی بهویژه چین که با رشدهژمونی جهانیِ ایالاتمتحده را در معرض خطر قرار داده است، واگذار نماید. با توجه به رقابتهای واشنگتن و پکن، جمهوری اسلامی نیز میتواند از رهگذر تأمین انرژی موردنیاز چین، دو هدف اصلی را دنبال نماید: 1) تأمین امنیت انرژی چین؛ و 2) فروش نفت و برگشت ارز ناشی از آن باهدف مقاومسازی اقتصاد کشور در برابر تحریمهای تحمیلی مجموعه غرب و ایالاتمتحده.
روابط بین الملل
هادی ترکی؛ ارسلان قربانی؛ سعید میرترابی؛ غلامرضا کریمی
چکیده
روابط ایران با چین از مهمترین پروندههای سیاست خارجی کشور در خلال سالهای اخیر بوده که توجهات ناظران داخلی و بینالمللی را به خود معطوف کردهاست. روابط ازیکسو جلوه امضای پیمان مشارکت جامع راهبردی و قرارداد 25 ساله همکاری را یدک میکشد، ازسوی دیگر سطح مبادلات تجاری دو کشور همزمان با این تحولات مهم در عمل کاهشی بوده و حتی به اعلام ...
بیشتر
روابط ایران با چین از مهمترین پروندههای سیاست خارجی کشور در خلال سالهای اخیر بوده که توجهات ناظران داخلی و بینالمللی را به خود معطوف کردهاست. روابط ازیکسو جلوه امضای پیمان مشارکت جامع راهبردی و قرارداد 25 ساله همکاری را یدک میکشد، ازسوی دیگر سطح مبادلات تجاری دو کشور همزمان با این تحولات مهم در عمل کاهشی بوده و حتی به اعلام برخی نارضایتیها در روابط دوجانبه، منجر به اعتراض ایران به مواضع اعلام شده در سفر پینگ به عربستان شد. دغدغه مقاله این است که این جلوههای متعارض در روابط دوکشور را چگونه میتوان بر مبنای رویکردهای نظری عمده در حوزه روابط بینالملل «تبیین» کرد؟ پاسخ که به عنوان فرضیه مطرح شده، اینکه؛ درک ماهیت پیچیده روابط ایران و چین مستلزم توجه به مجموعهای از عوامل ادارکی و هویتی و در نظر گرفتن همزمان متغیرهای عینی داخلی و بینالمللی تاثیرگذار بر این روابط است و برای این منظور لازم است؛ سنتزی از نظریههای مرتبط روابط بینالملل را به کار گرفت. یافته مقاله در قالب سنتز نظری ارائه شده میتواند به درک بهتر پیچیدگیها و حتی جلوههای تناقض نمای روابط ایران و چین در سالهای اخیر و بهویژه با عنایت به امضای پیمان مشارکت راهبردی میان دو طرف یاری برساند.
سیاستگذاری عمومی
امیرمحمد ایزدی؛ حسین هرسیج
چکیده
از موضوعات مهم در دنیای سیاست مدرن که اذهان متفکرین را به خود مشغول داشته مقوله فساد سیاسی است. فساد سیاسی اصطلاحی است که جهت توصیف نقض هنجارهای عمومی توسط قدرت سیاسی در راستای دستیابی به دستاوردهای شخصی و نیز حفظ منافع گروهی به کار میرود. اما از دهه 1980 پرداختن به این مقوله همچون سایر مقولات سیاست مدرن تحت تأثیر توجه به پدیده جهانی ...
بیشتر
از موضوعات مهم در دنیای سیاست مدرن که اذهان متفکرین را به خود مشغول داشته مقوله فساد سیاسی است. فساد سیاسی اصطلاحی است که جهت توصیف نقض هنجارهای عمومی توسط قدرت سیاسی در راستای دستیابی به دستاوردهای شخصی و نیز حفظ منافع گروهی به کار میرود. اما از دهه 1980 پرداختن به این مقوله همچون سایر مقولات سیاست مدرن تحت تأثیر توجه به پدیده جهانی شدن قرار گرفته است. مطالعات جدید نشان میدهند جهانی شدن اجتماعی و سیاسی عوامل مقدماتی با تأثیر معنادار بر فساد بوده اما جهانی شدن اقتصادی هم مقدمه و هم اثر سطوح مختلف فساد است. مقاله حاضر با استفاده از دادههای ثانویه و سری زمانی ارائه شده از سوی موسسه تحقیقاتی انواع دموکراسی و مرکز تحقیقات چرخه تجاری در پی پاسخ این پرسش است که ورود به عرصه جهانیشدن چگونه سطح فساد سیاسی در ایران را تحت تأثیر قرار میدهد؟ با بهرهگیری از مدل رگرسیون چندجملهای به عنوان یکی از استراتژیهای روش کمُی، مقاله حاضر نشان داد که بعد اجتماعی جهانی شدن تأثیر منفی و بعد سیاسی آن تأثیر مثبت بر فساد سیاسی دارد اما افزایش بُعد اقتصادی جهانی شدن تا نقطهای باعث کاهش فساد سیاسی شده و از آن حد فراتر فساد سیاسی افزایش مییابد.
روابط بین الملل
سجاد صادقی
چکیده
علیرغم اینکه جامعهی دانشگاهی روابطبینالملل در دهههای اخیر تلاش کرده تا بدون حذف، تغییربنیادی و با تکیه بر رویکرد «روابطبینالمللیجهانی» بر وسعت دید نظریهپردازی جریاناصلی بیافزاید، به موازات شاهد تلاش نظریهپردازان ملیگرا برای ایجاد نظریاتبومی هستیم که با قدرت گرفتن جریان فکری-حاکمیتی «خودیاریگرا» ...
بیشتر
علیرغم اینکه جامعهی دانشگاهی روابطبینالملل در دهههای اخیر تلاش کرده تا بدون حذف، تغییربنیادی و با تکیه بر رویکرد «روابطبینالمللیجهانی» بر وسعت دید نظریهپردازی جریاناصلی بیافزاید، به موازات شاهد تلاش نظریهپردازان ملیگرا برای ایجاد نظریاتبومی هستیم که با قدرت گرفتن جریان فکری-حاکمیتی «خودیاریگرا» این روند تشدید شده است. اما نظریهپردازی بومی تا به امروز موفق به کسب جایگاه و هویت دانشگاهی مستقل نشده و مورد استقبال پژوهشگران قرار نگرفته است که این عدمشکلگیری را برخی به عملکرد جریاناصلی روابطبینالملل نسبت میدهند. در جریاناصلی نیز برخی نقش روابطبینالملل آمریکایی را پررنگتر دیده و بر تاثیرگذاری عمیق آمریکا در فرآیند نظریهپردازی روابطبینالملل تاکید دارند. مبنای این استدلال پذیرش نقش «چیرهطلبانهیبینالمللی» آمریکا است که آن را موجب تولید و مدیریت وقایع بینالمللی متعدد دانسته که در نهایت برای پژوهشگران بومیگرا نیز چارهای جز انتخاب مسائل و تحلیل از منظر تاثیرگذاری عمیق سیاستخارجی آمریکا باقی نگذاشته است. در اینجا بحث روند مشروعیّتیابی از طریق امکان اجراییشدن نظریات نیز موضوع مهمی است که «سندرومکیسینجر» را در اندیشمندان غیرآمریکایی تشدید مینماید. در پژوهش حاضر 500 مقالهی علمی-پژوهشی از میان مقالههای منتشر شده در سالهای 1398، 1399 و 1400 مجلات علمی-پژوهشی روابطبینالملل ایران مورد بررسی و تاثیرگذاری آمریکا بر ادبیات روابطبینالملل ایران مورد واکاوی قرار گرفته است.
فاطمه تقوی رمضانی؛ محمد سلطانی فر؛ حسن درزبان رستمی؛ حمید رضا حسینی دانا
چکیده
هدف پژوهش تبیین نقش دیپلماسی دیجیتال به عنوان ابزار قدرت سازی دولتهااست. رویکرد ترکیبی ،ارائه مدل محقق ساخته با نگاه قدرت سازی رسانه های نوین و تدوین راهبرد این پژوهش را متمایز از غیر می کند مضاف براینکه محقق به انجام کامل تحقیق از طریق مجازی وفادار بوده است. ازتکنیک دلفی برای شناسایی شاخصهاو از تکنیک دیمتل برای مدلسازی استفاده گردید، ...
بیشتر
هدف پژوهش تبیین نقش دیپلماسی دیجیتال به عنوان ابزار قدرت سازی دولتهااست. رویکرد ترکیبی ،ارائه مدل محقق ساخته با نگاه قدرت سازی رسانه های نوین و تدوین راهبرد این پژوهش را متمایز از غیر می کند مضاف براینکه محقق به انجام کامل تحقیق از طریق مجازی وفادار بوده است. ازتکنیک دلفی برای شناسایی شاخصهاو از تکنیک دیمتل برای مدلسازی استفاده گردید، برای آزمون مدل اکتشافی وتحلیل میزان اثرات متقابل متغیرها از تکنیک حداقل مربعات جزئی استفاده شد. جمع آوری اطلاعات، تلفیقی از روشهای اسنادی ،میدانی و ابزاراندازهگیری پرسشنامه ساختارمند ودرقالب طیف لیکرت و پرسشنامه آنلاین می باشد جامعه آماری متشکل ازدیپلماتها ، خبرنگاران واساتید علوم سیاسی وارتباطات ،با حجم نمونه 15 نفر دربخش کیفی و 60نفر در بخش کمی است که با نمونه گیری گلوله برفی مجازی انتخاب شدند. یافته ها نشان داد نقش رسانه های نوین میانجی گری کامل انتقال قدرت به دیپلماسی است و رسانه های نوین با ارتباط بر خط میان کاربران ارتباط سازی و شبکه سازی کرده و با کنشگری ،تصویر سازی ،عملیات روانی، روایت مطلوب خود را تولید وبا جهت دهی و جریان سازی موجب تقویت همگرایی کاربران شده ودرنهایت با ایجاد حس تعلق موجب هویت سازی گردیده وبرای دستگاه دیپلماسی فرصت سازی می کند
سیاستگذاری عمومی
سحر علیزاده نیری؛ علیرضا صادقی؛ یوسف ادیب؛ مصطفی قادری
چکیده
دیگری مهاجر در دهههای اخیر چنان در گفتمانهای سیاسی رایج بوده که در جامعه و فرهنگ عامه نیز تأثیر گذاشته است. لذا هدف از پژوهش حاضر، کشف و یافتن سازوکارهای ساخت «دیگری» مهاجر در ایران میباشد. رویکرد این پژوهش کیفی و از نوع روش تحلیل مضمون بود. میدان پژوهش اساتید جامعهشناسی و علوم سیاسی دانشگاههای شهر تهران بودند که با استفاده ...
بیشتر
دیگری مهاجر در دهههای اخیر چنان در گفتمانهای سیاسی رایج بوده که در جامعه و فرهنگ عامه نیز تأثیر گذاشته است. لذا هدف از پژوهش حاضر، کشف و یافتن سازوکارهای ساخت «دیگری» مهاجر در ایران میباشد. رویکرد این پژوهش کیفی و از نوع روش تحلیل مضمون بود. میدان پژوهش اساتید جامعهشناسی و علوم سیاسی دانشگاههای شهر تهران بودند که با استفاده از نمونهگیری هدفمند و رسیدن به اشباع دادهها، تعداد 10 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. جهت تعیین قابلیت اعتماد مصاحبهها از راهبردهایی چون بازبینی توسط شرکت کنندگان و یک داور ناظر استفاده شد. تحلیل دادها نیز بر اساس تحلیل مضمون براون وکلارک صورت گرفت. نتایج در سه مضمون اصلی شامل: سازوکار اقتصادی، فرهنگی، قانونی و چندین مضمون فرعی استخراج گردید. به طور کلی نتایج نشان داد که مهاجران در نظام سیاستگذاری عمومی کمتر لحاظ شدهاند و مسائل آنها به خوبی شناسایی نشده است. لذا نظام تصمیم گیری جامعه نیازمند نظارت بهتر بر فرآیندهای مهاجرت، ادغام و اثربخشی بیشتر سیاستها برای مشارکت مهاجران میباشد.
حبیب اله فدوی؛ سیداصغر کیوان حسینی
چکیده
اگر چه در دهه ابتدایی انقلاب اسلامی، نشانههایی از «گفتمان آرمان گرایی اسلامی» در سیاست خارجی ایران وجود داشت، اما متعاقب استقرار دولت سازندگی در سال 1368، بهتدریج قرائن بروز تحول در گفتمان مزبور آشکار شد؛ در این میان، سیاست امنیتی جمهوری اسلامی نیز با نوآوریهای جدیدی مواجه شد؛ دگرگونی که محصول شرایط پساجنگ داخلی و تحولات ...
بیشتر
اگر چه در دهه ابتدایی انقلاب اسلامی، نشانههایی از «گفتمان آرمان گرایی اسلامی» در سیاست خارجی ایران وجود داشت، اما متعاقب استقرار دولت سازندگی در سال 1368، بهتدریج قرائن بروز تحول در گفتمان مزبور آشکار شد؛ در این میان، سیاست امنیتی جمهوری اسلامی نیز با نوآوریهای جدیدی مواجه شد؛ دگرگونی که محصول شرایط پساجنگ داخلی و تحولات نوظهور منطقهای و بینالمللی بود و نشانههایی از ظرفیتی روشنفکرانه متکی به اجماع (نسبی) میان تصمیمگیرندگان را به همراه داشت. بر این پایه، پرسش اصلی این مقاله عبارت است از: در چارچوب نظام سیاستگذاری امنیتی دولت سازندگی در بازه زمانی 1368 تا 1376، چگونه میان ملاحظات توسعهای و امنیتی ارتباط برقرار شد؟ در پاسخ، فرضیه موردنظر نیز در این قالب شکل گرفت: در چارچوب سیاست امنیتی، «توسعه اقتصادی» به عنوان محوری ترین راهبرد سیاست امنیتی دولت سازندگی (1376-1368) قرار گرفت و متناسب با این الگو و نقش ملی، امنیت ملی و توسعه ملی همسان و یکسان تلقی شد. یافته اصلی مقاله نیز به عملگرایی ناظر بر سیاستگذاری امنیتی دولت سازندگی، فراتر از تجربه ای تاریخی اشاره دارد. روش پژوهش موردنظر نیز توصیفی/ تحلیلی است.