نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش‌آموخته دکتری علوم سیاسی دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران

2 استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران

3 استاد گروه علوم سیاسی دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران

چکیده

آمریکا در سیاست خارجی همواره از تحریم به‌عنوان ابزاری غیرانسانی علیه کشورهای غیرهمسو با خود استفاده کرده است. از جمله این کشورها ایران است که در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ در حوزه‌های مالی، بانکی، بیمه­ای، حمل‌ونقل و کشتیرانی مورد تحریم شدید قرار گرفت. پرسش اصلی این است تحریم‌های اعمالی دولت ترامپ چه تأثیری بر سرمایه اجتماعی و سیاسی ایران داشته است؟ فرضیه پژوهش به کاهش سرمایه اجتماعی و سیاسی ایران در دوران تشدید تحریم­ها اشاره می­کند. برای سنجش فرضیه پژوهش از روش تبیینی- تحلیلی، مبتنی بر اسناد و داده‌های کتابخانه‌ای، استفاده ‌شده است. یافته‌های پژوهش نشان می­دهد که تحریم‌ها بر وضع اقتصادی کشور تأثیر منفی برجای گذاشته و افت شاخص‌های اقتصادی مثل رشد اقتصادی، افزایش نرخ ارز، تورم، فقر و نابرابری نگاه جامعه را بیش از گذشته به امر زحمت و بقا معطوف کرده است. در نتیجه غلبه امر معیشت بر کنش و تفکر، آثار مخربی در حوزه­های اجتماعی (اعم از افزایش میزان جرم و جنایت، طلاق، مهاجرت)، فرهنگی (کاهش توجه به سازمان‌های مردم‌نهاد و فعالیت‌های هنری و فرهنگی و تولید و مصرف کالاهای فرهنگی) و سیاست (کاهش مشارکت سیاسی، بی­تفاوتی نسبت به کنش سیاسی، گسترش اعتراضات، خشونت‌های جمعی و بی‌قانونی) ظهور یافته است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Effects of U.S. Sanctions on Iran’s Social and Political Capital (2016 –2020)

نویسندگان [English]

  • Malek Avarideh 1
  • Ali Mokhtari 2
  • Ali Bagheri Dolatabadi 3

1 Ph.D. Student, Political Sciences, Yasouj University, Yasuj, Iran

2 Assistant Professor, Department of Political Sciences, Yasouj University, Yasuj, Iran

3 Professor, Department of Political Sciences, Yasouj University, Yasuj, Iran

چکیده [English]

Introduction                                  
Sanctions have been used as a foreign policy tool since ancient Greece. Over time, various countries have employed them to exert pressure. The United States is among the most frequent users of sanctions in its foreign policy, with Iran being one of its primary targets. Iran–U.S. relations became strained after the 1979 Revolution, ultimately leading Washington to sever diplomatic ties with Tehran. Since then, successive U.S. administrations have imposed severe sanctions on Iran. One of the most intense sanction periods occurred during the Trump administration, encompassing financial, banking, insurance, transportation, shipping, and other sectors under what was termed the Maximum Pressure Campaign. This raises a crucial question: What effects have U.S. sanctions had on social and political capital in Iran? The present study argues that sanctions contribute to the decline of social and political capital in the countries they target.
Literature Review
Research on the impact of sanctions on Iranian society faces two major shortcomings. First, there is a lack of studies specifically addressing U.S. sanctions imposed during Donald Trump’s presidency. Second, most existing research focuses primarily on the economic consequences of sanctions—particularly their effects on domestic and foreign trade—while giving less attention to their political and social ramifications.  To address this gap, the present study aimed to examine how U.S. sanctions during the Trump administration influenced social and political values in Iran, particularly in relation to political development and social capital.
Materials and Methods
This research employed a case study approach to conduct an in-depth examination of sanctions and their effects across economic, political, and social dimensions. The objective was to achieve a comprehensive and multidimensional understanding of the issue. The selection of indicators was based on face validity (logical validity), assessed by experts and specialists in political science. According to their judgment, the chosen indicators effectively measure the concepts under study within the frameworks of social and political capital. Moreover, the collected data was analyzed within a designed conceptual framework using descriptive–analytical methods.
Results and Discussion
An analysis of the effects of sanctions on Iran revealed that their impact extends beyond the economic sphere, influencing social values and social capital as well. This finding is significant because sanctioning entities often claim that sanctions are intended to pressure governments rather than affect the lives of ordinary citizens. However, in reality, the general population bears the brunt of these measures, experiencing greater hardship than politicians and government officials. Moreover, applying pressure on citizens does not necessarily lead officials to retreat from their political decisions.
The effects of sanctions on the Iranian economy can be evaluated using several key indicators, including economic growth, economic stability, foreign investment, the Gini coefficient, and poverty. Among these, economic growth is a particularly important measure when assessing the effects of sanctions on the economy. Before the imposition of sanctions, Iran’s economic growth showed positive figures. However, after the sanctions were implemented, the figures indicated negative economic growth. Another crucial factor is economic stability, including price stability in the country. Statistics indicate that before the imposition of sanctions, Iran’s highest recorded inflation rate was around 9.98%. However, following the sanctions, prices have continuously risen, leading to a persistent increase in inflation. Furthermore, studies reveal that the onset of sanctions triggered economic instability, characterized by rising inflation and surging exchange rates. This instability became a major concern for investors in Iran, making them hesitant to invest their capital in the country. Additionally, many existing investors began planning for capital flight. Regarding the poverty index, surveys by the Statistical Center of Iran indicate that income and wealth inequality increased by 4.9% following the imposition of sanctions.
Beyond the economy, sanctions also impact on political values. This section evaluated indicators such as political participation, social protests, and order and law compliance as measures of political capital. Regarding political participation, after the U.S. withdrawal from the JCPOA and the imposition of sanctions, Iranian society faced significant fluctuations and economic hardships.  In the short term, economic concerns became a primary focus for the public, reducing the importance of political engagement. Therefore, political participation declined, with Iranian society showing less willingness to engage in political activities—an effect that was evident in the low turnout for the 2021 presidential election. Regarding the second indicator (i.e., social protests), evidence suggests that street protests and unrest intensified during periods of heightened sanctions. The scope of these protests has expanded in terms of duration, number of participants, number of cities involved, and their financial and human consequences. Moreover, in terms of order and law compliance, incidents of theft, street violence, and both labor and political protests increased during the sanctions period. In indicators of social capital, such as crime and felony rates, theft, divorce rates, migration, suicide, and voluntary social participation—including charitable organizations, NGOs, and cultural or artistic programs—significant differences were observed between the periods before and after the sanctions.
Conclusion
Contrary to the prevailing view among proponents of sanctions—who argue that sanctions can promote political liberalization and facilitate the transition to democracy by exerting pressure on leaders—sanctions actually weaken both the material and non-material (social and political) capital of society. This marginalizes democracy, weakens the public sphere, and strengthens authoritarian processes aimed at securing basic livelihoods. If this situation persists and economic problems in Iran continue to expand, it could darken the future of political and social values, potentially leading to the collapse of existing social and political capital. Therefore, decision-makers and policymakers must develop well-defined, realistic programs, seriously address the root causes of the weakening political and social order, and take decisive action to counter these trends. Failure to do so could lead to a range of dangerous consequences, including the escalation of popular protests, increased internal tensions, irreparable social problems, mass migration, a sharp decline in educational attainment, and, ultimately, a widening gap between the people and the ruling authorities. This would pose a serious threat to the future stability of the political system.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sanctions
  • United States
  • Iran
  • Economy
  • Social Capital
  • Political Capital
  • آوریده، مالک؛ باقری دولت‌آبادی، علی؛ حسینی، عقیل و دهبانی پور، رضا، (1402)، «مقایسه­ تأثیر تحریم‌های ایالات ‌متحده علیه ج.ا.ایران و ونزوئلا در دوره ریاست‌ جمهوری دونالد ترامپ و تأثیرات اقتصادی آن»، اقتصاد سیاسی بین‌الملل، دوره 3، شماره 3، صص 627600
  • آزاد ارمکی، تقی؛ جلایی پور، حمیدرضا و حاج علی، علی، (1400)، «پیدایش جمعیت معترض: از جنبش‌های شهری تا جنبش‌های فراگیر»، مجله توسعه محلی، دوره 14، شماره 2، صص 499-473.
  • آهنگری، عبدالمجید و رضایی، روح‌الله، (1390)، «بررسی رابطه علی بین دموکراسی و رشد اقتصادی: با استفاده از داده‌های ترکیبی»، فصلنامه مدل‌سازی اقتصادی، دوره 5، شماره 1، صص 65-47
  • اینگلهارت، رونالد، (1373)، تحول فرهنگی در جامعه‌ی صنعتی، ترجمه مریم وتر، تهران: کویر.
  • اینگلهارت، رونالد و ولزل، کریستین، (1389)، نوسازی، تغییر فرهنگی و دموکراسی، ترجمه یعقوب احمدی، تهران: کویر.
  • براتی، مسعود و ترابی، حامد، (1400)، جنگ اقتصادی، فهرست تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی.
  • باقری ­دولت­آبادی، علی، (1398)، «چهل سال با تحریم­ها: نگاهی به تاکتیک‌های رسانه­ای آمریکا برای تأثیرگذاری بیشتر تحریم‌ها بر ایران»، پژوهش‌های انقلاب اسلامی، دوره 8، شماره 28، صص 724.
  • بانک مرکزی ایران، (1401)، «گزیده آمارهای اقتصادی، بازار سرمایه»، بازیابی شده در (3/12/1402) از: https://www.cbi.ir/category/4130.aspx.
  • پولادی، کمال، (1392)، تاریخ اندیشه سیاسی در غرب: قرن بیستم، تهران: نشر مرکز.
  • جلالی، رضا و اکبری، امیر، (1393)، «تاریخچه پیدایش تحریم‌ها، سیر تحولات تاریخی روابط متعامل و متقابل ایران و آمریکا»، پژوهشنامه تاریخ، دوره 4، شماره 35، صص ۵۷ -۱۰۸.
  • حیدری، نصرت اله و آرایش، باقر، (1394)، «واکاوی رابطه فقر اقتصادی و رفتار انتخاباتی: مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان ایلام»، فصلنامه تخصصی علوم سیاسی، دوره 11، شماره 3، صص 165184.
  • درگاهی، حسن؛ قاسمی، مجتبی و بیرانوند، امین، (1397)، «عوامل اقتصادی و اجتماعی مؤثر بر طلاق در ایران با تأکید بر ادوار تجاری، آموزش و اشتغال زنان»، فصلنامۀ اقتصاد و الگوسازی، دوره 9، شماره 4، صص 95 -120.
  • رسولی، بهروز، (1398)، «بررسی سرانه مطالعه در ایران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی»، بازیابی شده در (5/2/1400) از:

https://fbarnamerizi.farhang.gov.ir/ershad_content/media/image/2019/08/788544_orig.pdf.

  • سوری، علی، (1393)، «سرمایه اجتماعی و رشد در ایران»، پژوهش‌ها و سیاست‌های اقتصادی، دوره 22، شماره 69، صص 64-49.
  • سردارنیا، خلیل‌الله و البرزی، هنگامه، (1401)، «تحلیل اعتراضات صنفیاجتماعی اخیر در ایران (1400-1396)، از منظر نظریه سیاست خیابان»، پژوهش‌های راهبردی سیاست، دوره11، شماره 40، صص 150-107.
  • سازمان پزشکی قانونی کشور، (1399)، «آمار سالانه نزاع در کشور»، بازیابی شده در (5/2/1400) از: https://lmo.ir/web_directory.
  • سازمان ثبت ‌احوال کشور، (1399-1396)، «دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی کشور»، بازیابی شده در (5/2/1400) از:

https://www.sabteahval.ir/avej/Page.aspx?mId=49826&ID=3272&Page=Magazines/SquareshowMagazine.

  • شهرام نیا، امیر مسعود؛ عمرو آبادی، بهروز و ابراهیمی، علی، (1393)، «بررسی رابطه میان مشارکت سیاسی و رفاه اقتصادی (مطالعه موردی دانشجویان، کارمندان و استادان دانشگاه اصفهان)»، فصلنامه برنامه‌ریزی رفاه و توسعه اجتماعی، دوره 5، شماره 19، صص 200-160.
  • شفیعی سیف‌آبادی، محسن، (1400)، «بررسی دلایل میزان مشارکت مردمی در انتخابات 1400 و آینده رفتار انتخاباتی شهروندان»، پژوهش‌نامه علوم سیاسی، دوره 7، شماره 3، صص 108-61.
  • ظهیری نیا، مصطفی، (1394)، «جهت‌گیری ارزشی و ارتباط آن با شاخص‌های توسعه انسانی در شهر بندرعباس»، فصلنامه توسعه اجتماعی، دوره 10، شماره 2، صص 78-55.
  • قاضی مرادی، حسن، (1397)، گذارها به دموکراسی: تاریخچه پنجاه سال پژوهش‌های دموکراسی‌سازی، تهران: اختران.
  • کریم زاده، عطاءالله و منوچهری، عباس، (1398)، «رابطه مدنی و توانمندی: مطالعه تطبیقی «هانا آرنت» و «آمارتیا سن»، پژوهش سیاست نظری، دوره 7، شماره 26، صص 131-97.
  • گلینی‌ مقدم، گلنسا، (1393)، «مطالعه موردی: طرح تحقیق و روش‌های پژوهش، اطلاع‌رسانی و ارتباطات»، نقد کتاب اطلاعرسانی و ارتباطات، سال 1، شماره 3و 4، صص 258-251.
  • مرزبان، حسین و استاد زاد، علی حسین، (1394)، «تأثیر تحریم‌های اقتصادی بر تولید و رفاه اجتماعی ایران: رهیافتی از الگوی رشد تعمیم‌یافته تصادفی»، پژوهش‌های اقتصادی ایران، سال 20، شماره 63، صص 69-37
  • مدنی، سعید، (1399)، آتش خاموش؛ نگاهی به اعتراضات آبان 98، تهران: موسسه رحمان.
  • مسعودنیا، حسین و شیخ محمودی، پیمان، (1398)، «اقتصاد سیاسی تحریم و تأثیر آن بر ساختار سیاسی تطبیقی دولت‌های دموکراتیک و غیر دموکراتیک»، سیاستپژوهی، سال 6، شماره 2، صص 183-149.
  • معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، (1400)، «سالنامه آماری مهاجرتی ایران 1400»، بازیابی شده در (5/2/1400) از:

http://isti.ir1400.

  • مرکز پژوهش‌های مجلس، (1402)، «وضعیت فقر و ویژگی‌های فقرا در دهه گذشته»، بازیابی شده در (1/1/1402) از: https://rc.majlis.ir/fa/report/show/1775550.
  • مرکز آمار ایران، (1399-1395)، «سالنامه آماری کشور 1398»، دفتر ریاست، روابط عمومی و همکاری‌های بین‌الملل، بازیابی شده در تاریخ (5/2/1400) از:

 https://amar.org.ir/Portals/0/News/1400/salnameh-98.pdf.

  • وزارت کشور، (1400)، «میزان مشارکت در انتخابات یازدهمین دوره کشور»، بازیابی شده در (5/2/1400) از: https://moi.ir/Files/MOI/Files/59/5986d537-15ad-4332-b3b8-810009d4e488.pdf.
  • وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، (1398-1395)، «سالنامه‌های آماری فرهنگ و هنر سال 98-1395»، بازیابی شده در (5/2/1400) از: https://motaleaat.farhang.gov.ir/fa/amar/amar.
  • وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، (1396)، «وضعیت مطالعه در ایران»، بازیابی شده در (5/2/1400) از: https://www.ricac.ac.ir/news.

References

  • Alessandrini, M, (2002), “Is Civil Society an Adequate Theory?”, Third Sector Review, Vol. 8, No. 2, pp.105-119.
  • Arefi, Mahyar, (2002), “Jump-starting Main Street: A Case Study of the Los Angeles Neighborhood Initiative (LANI)”, Town Planning Review, Vol.73, No.1, pp.83-110.
  • Exchange Rates, (2016-2020), “Iranian Rial Exchange Rates”, Available at: https://www.exchange-rates.org/currentRates/IRR (2020/9/15).
  • Executive Order, 13224, (2001), “Blocking Property and Prohibiting Transactions With Persons Who Commit, Threaten to Commit, or Support Terrorism”, Available at: https://www.state.gov/executive-order-13224/ (2020/9/3).
  • Executive Order, 13382, (2005), “Blocking Property of Weapons of Mass Destruction Proliferators and Their Supporters”, Available at: https:// www. treasury. gov/ resource- center/ sanctions/ Documents/ whwmdeo.pdf (2020/2/3).
  • Executive Order, 13902, (2021), “Imposing Sanctions With Respect to Additional Sectors of Iran”, Available at: https:// home. treasury. gov/ system/files/126/13902.pdf (2021/1/7).
  • Executive Order, 13846, (2020), “Reimposing Certain Sanctions With Respect to Iran”, Available at: https:// home. treasury. gov/ system/ files/ 126/ 08062018_iran_eo.pdf (2021/1/7).
  • Executive Order, 13876, (2019), “Imposing Sanctions With Respect to Iran”, Available at: https:// home. treasury. gov/ system/ files/126/13876.pdf (2021/1/8).
  • Executive Order, 13871, (2019), “Imposing Sanctions with Respect to the Iron, Steel, Alu-minum, and Copper Sectors of Iran”, Available at: https://www.treasury.gov/resource-center/ sanctions/ Programs/ Documents/ 13871. pdf (2020/9/9).
  • Gallup, (2020), “Global Law and Order”, Available at: https:// www. gallup. com/ analytics/ 322247/gallup-global-law-and-order-report-2020.aspx?thank-you-report-form=1 (4/4/2020).
  • International Labour Organization, (2016-2020), “SDG Indicator 8.5.2 – Unemployment Rate”, Availableat: https:// www. ilo. org/ shinyapps/ bulkexplorer53/ ?lang= en & segment= indicator&id= SDG_ 0852_ SEX_ AGE_RT_A (2020/5/25).
  • International Monetary Fund, (2016-2020), “Real GDP Growth”, Available at: https://www.imf.org/external/datamapper/NGDP_RPCH@WEO/IRN?year=2020 (2020/10/7).
  • Lofland, J, (1985), Protest: Studies of Collective Behavior and Social Movements, New York: Transaction Books.
  • Mcgee, Robert W, (2004), “Trade Sanctions as a Tool of International Relations”, Commentaries on Law & Public Policy, 2, No. 4, pp.53-127.
  • Putnam, R. D, (1995), “Bowling Alone: America's Declining Social Capital”, Journal of Democracy, Vol. 6, No. 1, pp.65-78.
  • Putnam, R. D, (2007), “E Pluribus Unum: Diversity and Community in the Twenty-First Century the 2006 Johan Skytte Prize Lecture”, Scandinavian Political Studies, Vol. 30, No. 2, pp.137-174.
  • UNCTAD, (2021), “World Investment Report 2021”, Available at: https://unctad.org/system/files/official-document/wir2021_en.pdf (2023/2/12).
  •  U.S. Department of State, (2016-2020), “Iran-Related Sanctions (Remarks and Releases)”, Available at: https:// www. state.gov/iran-sanctions/#Releases (2020/11/1).
  • U.S. Department of Treasury, (2016-2020), “Iran Sanctions (Executive Orders)”, Available at: https:// www. treasury. gov/ resource-center/ sanctions/Programs/pages/iran.aspx (2020/11/7).
  •  Shirazi, Homayoun, Azarbaiejani, Karim & Sameti, Morteza, (2016), “The Effect of Economic Sanctions on Iran's Export”, Iranian Economic Review, Vol. 20, No.1, pp.111-124.
  •  World Bank, (2016-2020), “World Development Indicators, (Inflation)”, Available at: https:// databank. worldbank. org/ reports. aspx? source= 2 & country=IRN (2020/12/19).
  • Wong, T. K. Wan, P. Hsiao, H. M, (2011), “The Bases of Political Trust in Six Asian Societies: Institutional and Cultural Explanations Compared”, International Political Science Review, Vol. 32, No. 3, pp.263-281.