محمد حسین قورچانی خوزانی؛ زهره دهدشتی شاهرخ
چکیده
در نظامهای سیاسی، رقابت میان بازیگران سیاسی با هدف دستیـابی بـه قـدرت و اثرگذاری بر تصمیمات رایدهندگان بـه نحـوه بازاریـابی فعالیتهای سیاسی و اجتماعی آنها در برابر افکار عمومی بستگی دارد. عدم شناخت عمیق ذهنیت و تصویر مردم نسبت به سیاستمداران و عوامل تأثیرگذار بر رفتارهای سیاسی و اجتماعی مردم باعث بوجود آمدن مشکلاتی ...
بیشتر
در نظامهای سیاسی، رقابت میان بازیگران سیاسی با هدف دستیـابی بـه قـدرت و اثرگذاری بر تصمیمات رایدهندگان بـه نحـوه بازاریـابی فعالیتهای سیاسی و اجتماعی آنها در برابر افکار عمومی بستگی دارد. عدم شناخت عمیق ذهنیت و تصویر مردم نسبت به سیاستمداران و عوامل تأثیرگذار بر رفتارهای سیاسی و اجتماعی مردم باعث بوجود آمدن مشکلاتی در رسیدن به اهداف سیاسی میباشد. هدف پژوهش ایجاد یک تصویر روشن از عمق ذهن رأیدهندگان ایرانی نسبت به برند ایدهآل ریاست جمهوری است. این پژوهش با انجام مصاحبههای عمیق و با تکنیک زیمت، سازههای مرکزی را استخراج نموده است. جامعه آماری پژوهش؛ هدفمند و از ایرانیان بالای 18 سال است که حداقل در یک دوره ریاست جمهوری شرکت کردهاند. همچنین با انجام 14 مصاحبه، پژوهشگر به اشباع نظری رسیده و نقشه اجماعی برند ایدهآل ریاست جمهوری استخراج شد. سازههای مرکزی احصا شده از نقشه اجماعی عبارتند از: ایران پیشرفته، بهبود اقتصادی، بهبود توسعه و فرهنگ، آرامش دهنده، توجه و توسعه گردشگری، متعهد، عدالتخواه، ارتباطات جهانی، توجه به محیط زیست و عملگرا که باید در کمپینهای بازارهای سیاسی ریاست جمهوری برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات مد نظر قرار گیرند.
باقر عسگرنژاد نوری؛ قاسم زارعی؛ الله یار بیگی فیروزی؛ جاوید نوری نژاد
چکیده
هدف از انجام این پژوهش، بررسی و تعیین تأثیر آمیخته بازاریابی سیاسی و ارزش ویژه برند احزاب سیاسی بر تعهد و وفاداری رأیدهندگان در ایران است. جامعه آماری این پژوهش شهروندان واجد شرایط رأیگیری در شهرستان تهران در سال 1396 میباشند. برای این منظور تعداد 384 نفر به روش نمونه گیری تصادفی در دسترس انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش، بررسی و تعیین تأثیر آمیخته بازاریابی سیاسی و ارزش ویژه برند احزاب سیاسی بر تعهد و وفاداری رأیدهندگان در ایران است. جامعه آماری این پژوهش شهروندان واجد شرایط رأیگیری در شهرستان تهران در سال 1396 میباشند. برای این منظور تعداد 384 نفر به روش نمونه گیری تصادفی در دسترس انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه بود که تعداد 14 پرسش برای سنجش آمیخته بازاریابی سیاسی، 24 پرسش برای سنجش ارزش ویژه برند، 2 پرسش برای سنجش تعهد و 2 پرسش به منظور وفاداری رأی دهندگان بین پاس خدهندگان توزیع شد. تحلیل یافتهها با استفاده از نرمافزار لیزرل انجام گرفت و نتایج نشان داد که آمیخته بازاریابی سیاسی بر ارزش ویژه برند و تعهد و وفاداری رأی دهندگان تأثیر مستقیم و معناداری دارد. همچنین مشخص شد که ارزش ویژه برند بالا می تواند بعنوان متغیر میانجی، ارتباط بین آمیخته بازاریابی سیاسی و تعهد و وفاداری رأیدهندگان را تقویت نماید.
غلامرضا خواجه سروی؛ محمدباقر خرمشاد؛ عباسعلی رهبر؛ سیدزکریا محمودی رجا
چکیده
در نظامهای ناهمگون فرهنگی ـ مذهبی، شناخت متغیرهای مؤثر در رفتار رأیدهی و مشارکت سیاسی شهروندان، برای سیاستگذاری و مدیریت مطلوب امری حیاتی است. مسئله پژوهش، تجزیه و تحلیل عوامل مؤثر در رأیدهی قوم ترکمن به گفتمان اعتدال در انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری است. این پژوهش از نظر جهتگیری، کاربردی و نوع پژوهش توصیفی و از روش ...
بیشتر
در نظامهای ناهمگون فرهنگی ـ مذهبی، شناخت متغیرهای مؤثر در رفتار رأیدهی و مشارکت سیاسی شهروندان، برای سیاستگذاری و مدیریت مطلوب امری حیاتی است. مسئله پژوهش، تجزیه و تحلیل عوامل مؤثر در رأیدهی قوم ترکمن به گفتمان اعتدال در انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری است. این پژوهش از نظر جهتگیری، کاربردی و نوع پژوهش توصیفی و از روش پیمایش استفاده شد. جامعۀ آماری، شهروندان قوم ترکمن در گلستان میباشند که بهصورت تصادفی ساده 344 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخـاب شـدند. پایایی و روایی ابزار پژوهش با استفاده از آزمونهای ضریب بارهای عاملی، پایایی ترکیبی، آلفای کرونباخ، روایی همگرا و روایی واگرا اندازهگیری شدند. دادههای حاصل با استفاده از نرمافزار Smart- PLS وSPSS تجزیه و تحلیل شدند. از آزمون t تک نمونه و فریدمن برای سنجش فرضیههای پژوهش استفاده شد. یافتهها نشان میدهد ویژگیهای شخصیتی نامزد، انتظارات انتخاباتی، اثرپذیری از معتمدان سیاسی ـ دینی، قرابت با ایدئولوژیهای مذهبی ـ قومی، روند تحولات جهانی منطقه و شبکههای مجازی، بیشترین تأثیر را در رأیدهی قوم ترکمن به گفتمان اعتدال در انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری داشت. همچنین یافتههای حاصل از رتبهبندی نشان میدهد به ترتیب، انتظارات انتخاباتی، قرابت با ایدئولوژیهای مذهبی، عوامل تاریخی، روند تحولات جهانی ـ منطقه، اثرپذیری از معتمدان سیاسی ـ دینی، ویژگیهای شخصیتی نامزد و شبکههای مجازی بیشترین نقش را در تمایل قوم ترکمن به گفتمان اعتدال داشت.
فائز دین پرست؛ سامره پاریاب
چکیده
انتخابات، اعم از ریاستجمهوری و مجلس نقش مهمی در صورتبندی گفتمانهای سیاسی و شکلگیری مطالبات شهروندی داشته است. هدف این پژوهش، تبیین طرح مطالبات قومی توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دو شهر ارومیه و تبریز به عنوان مرکز استانهای آذربایجان غربی و شرقی در دوره دهم است. داده های مورد نیاز این پژوهش از طریق تصاویر، شعارها، سخنرانی ...
بیشتر
انتخابات، اعم از ریاستجمهوری و مجلس نقش مهمی در صورتبندی گفتمانهای سیاسی و شکلگیری مطالبات شهروندی داشته است. هدف این پژوهش، تبیین طرح مطالبات قومی توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دو شهر ارومیه و تبریز به عنوان مرکز استانهای آذربایجان غربی و شرقی در دوره دهم است. داده های مورد نیاز این پژوهش از طریق تصاویر، شعارها، سخنرانی ها و مصاحبهها گردآوری شدهاند. دادههای گردآوری شده در این پژوهش، با روش ردیابی فرایند تحلیل شدهاند. یافتههای پژوهش نشان میدهد نخبگان قومی در یک فرصت سیاسی مانند انتخابات، با توسل به دو اقدام دستکاری نمادها و تقویت احساس محرومیت نسبی، هدف حفظ و صیانت از موقعیت ممتار خود و بسیج منابع برای پیروزی در انتخابات را دنبال میکنند.انتخابات، اعم از ریاستجمهوری و مجلس نقش مهمی در صورتبندی گفتمانهای سیاسی و شکلگیری مطالبات شهروندی داشته است. هدف این پژوهش، تبیین طرح مطالبات قومی توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دو شهر ارومیه و تبریز به عنوان مرکز استانهای آذربایجان غربی و شرقی در دوره دهم است..
علی باقری دولت ابادی؛ سارا رضائی
چکیده
با توجه به موقعیت و جایگاه سیاسی شهید بهشتی در سالهای اول انقلاب، پرسش اصلی پژوهش این است که شهید بهشتی چه نقشهای ملی را برای سیاست خارجی ایران در نظر داشت؟ فرضیه پژوهش به نقشهایی همچون رهبری جهان اسلام، حامی مستضعفان و مبارزه با استکبار و استعمار اشاره دارد. برای پاسخ به این پرسش، از الگوی نظری کی.جی هالستی و نقشهای مورد اشاره ...
بیشتر
با توجه به موقعیت و جایگاه سیاسی شهید بهشتی در سالهای اول انقلاب، پرسش اصلی پژوهش این است که شهید بهشتی چه نقشهای ملی را برای سیاست خارجی ایران در نظر داشت؟ فرضیه پژوهش به نقشهایی همچون رهبری جهان اسلام، حامی مستضعفان و مبارزه با استکبار و استعمار اشاره دارد. برای پاسخ به این پرسش، از الگوی نظری کی.جی هالستی و نقشهای مورد اشاره ایشان استفاده و این نقشها با دیدگاههای شهید بهشتی انطباق داده شد. برای این منظور از دو روش تحلیل کمّی (شمارش بسامد شاخصهای مرتبط با نقشهای ملی) و تحلیل کیفی (تفسیر یافتهها با روش توصیفی-تحلیلی) استفاده گردید. یافتههای پژوهش نشان داد از میان شانزده نقش ملی مورد اشاره هالستی، نقشهای ملی دولت ضد امپریالیسم (بسامد 131)، دولت مدافع اسلام (بسامد 53) و سنگر انقلاب و رهاییبخش (بسامد 48) بیشترین انعکاس را در کلام شهید بهشتی داشته است. این در حالی بود که در هیچ کجا به نقشهایی همچون رهبر و حافظ منطقه اشارهای نشده است؛ در عوض سه نقش از سوی شهید بهشتی برای سیاست خارجی ایران تجویز گردیده که در نقشهای مورد اشاره هالستی قرار ندارند. این نقشها عبارتند از: دولت ضدصهیونیسم، دولت عدالتخواه و دولت صلحطلب.
سعید وثوقی؛ حمید احمدی نژاد
چکیده
سیستم سازه های شخصی سیاستگذار یکی از مهمترین قالب های شناخت رفتار، کنش و تصمیمگیری او میباشد. در واقع اگرچه عوامل متعددی در نوع فهم و تصمیم گیری یک موضوع از سوی یک رهبر تاثیر دارند اما بدون شک سازه های شخصی به معنای ادراک، ارزش و باورهای او نقش بی بدیلی در این فرآیند دارد. بنابراین فهم بازنمایی پرونده هسته ای ایران ...
بیشتر
سیستم سازه های شخصی سیاستگذار یکی از مهمترین قالب های شناخت رفتار، کنش و تصمیمگیری او میباشد. در واقع اگرچه عوامل متعددی در نوع فهم و تصمیم گیری یک موضوع از سوی یک رهبر تاثیر دارند اما بدون شک سازه های شخصی به معنای ادراک، ارزش و باورهای او نقش بی بدیلی در این فرآیند دارد. بنابراین فهم بازنمایی پرونده هسته ای ایران و الگوی تصمیم گیری برآمده از این بازنمایی قطعا بدون شناخت سازه شخصیتی رهبران حاکم در سیاست خارجی ناقص خواهد بود. برپایه همین مساله هدف اصلی این مقاله شناخت تاثیر سازه شخصیتی احمدینژاد در مسیر مناقشه هستهای در مقابل غرب بعنوان طرف مقابل است. بر این اساس پرسش مقاله آن است که سازه شخصی احمدینژاد چه تاثیری بر قالببندی و سپس الگوی تصمیم گیری پرونده هسته ای داشته است؟ یافته های پژوهش در چارچوب تئوری جورج کِلی و سپس انطباق این یافته ها با آزمون کمی نشان می دهد که نقش سازه شخصی احمدینژاد ضمن تاثیر اساسی بر پرونده هسته ای، آن را در قالب یک موضوع امنیتی- هویتی بازنمایی و به تناسب این قالب، تصمیم گیری ارزشی- روانشناختی را بر پایه پنج اصل تعبیر، دوگانگی، انتخاب، نوسان و جامعه جویی به عنوان الگوی مطلوب در خصوص آن بکار گرفت. روش پژوهش با توجه به تحلیل موضوع در دو سطح، توصیفی و پیمایشی (پرسشنامه) است.
مهدی زیبائی
چکیده
ناآرامیهای اخیر در جهان عرب که به مانند موج پیشین از شمال افریقا آغاز شد و به طور محدود به دولتهای عراق و لبنان در خاورمیانه عربی گسترش یافت، ضرورت توجه مجدد به مناسبات بین دولت و مردم در جهان عرب را برجسته میسازد. سیر ارتباط بین دولت و مردم در کشورهای عربی طی دوره پسااستقلال، مبین سه دوره تاریخی میباشد. صرفنظر از مشخصات ...
بیشتر
ناآرامیهای اخیر در جهان عرب که به مانند موج پیشین از شمال افریقا آغاز شد و به طور محدود به دولتهای عراق و لبنان در خاورمیانه عربی گسترش یافت، ضرورت توجه مجدد به مناسبات بین دولت و مردم در جهان عرب را برجسته میسازد. سیر ارتباط بین دولت و مردم در کشورهای عربی طی دوره پسااستقلال، مبین سه دوره تاریخی میباشد. صرفنظر از مشخصات و شرایط ظهور دورههای مذکور که در متن مقاله مورد اشاره قرار خواهد گرفت، تاثیر محیط بینالملل در تعیین کم و کیف رابطه دولت- جامعه در جهان عرب غیر قابل انکار است. بعبارت دیگر، قرارداد اجتماعی جهان عرب در دوران مدرن (پس از جنگ جهانی اول)، بیش از آنکه متاثر از مولفههای داخلی باشد تحت تاثیر منافع و سیاستهای بازیگران بزرگ در محیط بینالملل بوده است. این مقاله قصد دارد در پرتو نظریه جامعهشناسی تاریخی روابط بینالملل، قرارداد اجتماعی جهان عرب را در یک چشمانداز تاریخی بررسی کند. در این ارتباط، ضمن تمرکز بر قرارداد اجتماعی منتهی بر ناآرامیهای عربی، پارهای از موانع شکلگیری قرارداد اجتماعی جدید و فراگیر در جهان عرب مورد اشاره قرار خواهند گرفت.
مجید عباسی
چکیده
تحولات سیاسی موسوم به بیداری اسلامی که از سال 2011 خاورمیانه عربی را فراگرفت، در یک مورد با دخالت نظامی غرب به سرنگونی رژیم حاکم در لیبی منجر شد. این دخالت نظامی در حالی بود که رژیم قذافی در سیاست خارجی خود از جهتگیری ضدغربی به سمت مشارکت داوطلبانه با غرب متمایل شده و روابط علی الظاهر عادی گردیده بود. اما علیرغم این تغییرات، آغاز ...
بیشتر
تحولات سیاسی موسوم به بیداری اسلامی که از سال 2011 خاورمیانه عربی را فراگرفت، در یک مورد با دخالت نظامی غرب به سرنگونی رژیم حاکم در لیبی منجر شد. این دخالت نظامی در حالی بود که رژیم قذافی در سیاست خارجی خود از جهتگیری ضدغربی به سمت مشارکت داوطلبانه با غرب متمایل شده و روابط علی الظاهر عادی گردیده بود. اما علیرغم این تغییرات، آغاز بحران داخلی لیبی به واکنش عملی و فوری ائتلاف کشورهای غربی با هدف سرنگونی قذافی منجر شد. این پژوهش ضمن مطالعه نظری سیاست خارجی لیبی در چارچوب پیشنظریه جیمز روزنا و با استفاده از روش توصیفی-تبیینی، در پی پاسخ به این پرسش اصلی است که چرا علیرغم اینکه قذافی در دهه آخر حکومت خود سیاست خارجی تعاملگرا و مشارکتجویانه با غرب را در پیش گرفت اما در پی آغاز خیزش مردمی، کشورهای غربی در قالب سازمان ناتو به دخالت نظامی در این کشور مبادرت کردند؟ فرضیه اصلی عبارت از این است که علیرغم در پیش گرفتن سیاست تعاملگرایی با غرب؛ عدم اعتماد میان طرفین و فقدان اصلاحات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و تداوم نارضایتیهای داخلی موجب شد که با آغاز بحران در لیبی، کشورهای غربی از سقوط قذافی حمایت کنند.
مرضیه سادات الوند؛ ابوالفضل قاسمی
چکیده
فهم سلامت یک مسأله زیستی، روانی - اجتماعی است و به اقدامات پیچیده سیاستی و حضور ذینفعان متنوع آن در فرآیند سیاستگذاری سلامت نیاز دارد. برخلاف رویکرد سنتی فهم سلامت که تقلیلگرا و پزشکی بود؛ رویکرد جدید، چندبعدی و چندسطحی است و بهعبارتی نگرش به سلامت را پدیدهای میبیند که وابسته به متغیرهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، ...
بیشتر
فهم سلامت یک مسأله زیستی، روانی - اجتماعی است و به اقدامات پیچیده سیاستی و حضور ذینفعان متنوع آن در فرآیند سیاستگذاری سلامت نیاز دارد. برخلاف رویکرد سنتی فهم سلامت که تقلیلگرا و پزشکی بود؛ رویکرد جدید، چندبعدی و چندسطحی است و بهعبارتی نگرش به سلامت را پدیدهای میبیند که وابسته به متغیرهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، فردی و زیستی است. بیماریهای جدید همهگیر از جمله کووید 19 (کرونا) نیز به حوزه پزشکی منحصر نمیشوند و بایستی بهعنوان موضوعی چندسطحی؛ در قالب اقدامات پیچیده سیاستی و متغیرهای اشاره شده نگریسته شوند. پرسش اصلی تحقیق این است که اصول راهبردی سیاستگذاری مقابله با کرونا چیست؟ بر اساس روش توصیفی- تحلیلی بر مبنای چارچوب نظری مسائل بدخیم، یافتههای تحقیق نشان میدهد طراحی سیاست مقابله با کرونا را بایستی در چارچوب رویکرد همکاریجویانه در قالب حکمرانی سلامت اعمال کرد. دولتها باید نوع نگاه خود را نسبت به مسائل پیچیده و بدخیم تغییر بدهند. یعنی باید از فرماندهی و مدیری به رویکرد رهبری و هدایتگر تغییر کند. دلالتهای راهبردی سیاستگذاری کرونا مبتنی بر رویکرد همکاریجویانه، توجه به بستر تاریخی- اجتماعی، تغییر رفتار ذینفعان و بازیگران، تعیین مرجعیتبخش، استفاده از دیپلماسی سلامت، نظام حمایتی فراگیر، افزایش سرمایه سیاسی- اجتماعی و استفاده از فناوری میباشد.