نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش‌آموخته کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

2 دانشیار گروه علوم سیاسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

3 مرکز تحقیقات علوم اعصاب، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر به دنبال سنجش و مقایسه آگاهی سیاسی در دانشجویان رشته ‏های فنی و علوم انسانی دانشگاه ‏های تهران است. پرسشنامه به صورت آنلاین در صفحات علمی مرتبط منتشر شد و 256 نفر از دانشجویان دانشگاه‌های تهران در این مطالعه شرکت کردند. پس از کنار گذاشتن پرسشنامه رشته‌ها و دانشگاه‌های غیرمرتبط، پاسخ‌ های 124 نفر (57 دانشجوی فنی و 67 دانشجوی علوم انسانی) که بر اساس نتایج برنامه جی‏ پاور برای این کار لازم بود، مبنای تحلیل قرار گرفت. به منظور سنجش آگاهی و گرایش ‏های سیاسی از الگوی قطب‌نمای سیاسی استفاده شد. همچنین آزمودنی‏ ها به پرسش‌نامه ‏های استاندارد طبقه ‏بندی ایدئولوژی اخلاقی و پرسشنامه منفعت ‏طلبی نیز پاسخ دادند. نتایج نهایی نشان می ‏دهد که دو گروه دانشجویان فنی و علوم انسانی در متغیر محور اجتماعی (اقتدارگرا-آزادی‏ خواه) قطب‌نمای سیاسی با یکدیگر تفاوت معنادار دارند. علاوه بر این، ارتباط منفی معناداری میان متغیرهای محور اجتماعی (اقتدارگرا-آزادی‏ خواه) قطب‌نمای سیاسی و خرده‏ مقیاس نسبیت قانون‏ های اخلاقی پرسشنامه استاندارد طبقه ‏بندی ایدئولوژی اخلاقی دیده شد. خرده مقیاس نسبیت قانون‏ های اخلاقی پرسشنامه استاندارد طبقه ‏بندی ایدئولوژی اخلاقی و پرسشنامه منفعت ‏طلبی نیز ارتباط مثبت معنادار با یکدیگر داشتند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Comparison of the Political Awareness of Technical and Humanities Students of Tehran Universities Based On the Approach of Political Neuroscience

نویسندگان [English]

  • Yalda Nikpour 1
  • Reza Khalili 2
  • Mirshahram Safari 3

1 Master of Political Science, Kharazmi University, Tehran, Iran.

2 Associate Professor, Department of Political Science, Kharazmi University, Tehran, Iran.

3 Neuroscience Research Center, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran.

چکیده [English]

The current study seeks to investigate and measure political awareness among students of engineering and humanities fields of Tehran universities. The questionnaire was published online on related scientific pages and 256 students of Tehran universities participated in this study. After discarding the questionnaire of unrelated fields and universities, the answers of 124 people (57 technical students and 67 humanities students) who were required for this task based on the results of the GPower program were used as the basis of analysis. In order to measure political awareness and tendencies, the Political Compass Test was used. Also, the subjects answered the standard questionnaires for moral ideology classification and beneficence questionnaire. The final results showed that the two groups of engineering and humanities students have a significant difference in the variable of the social axis (authoritarian-libertarian) of the political compass. In addition, a significant negative correlation was seen between the social axis (authoritarian-libertarian) of the political compass and the relativity subscale of the standard questionnaire for moral ideology classification, whereas the relativity subscale of the standard questionnaire and the beneficence questionnaire had a significant positive relationship with each other.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "
  • Political awareness"
  • Political knowledge"
  • Technical students"
  • Humanities students"
  • , "
  • Political neuroscience"