نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانش آموخته مدیریت MBA گرایش بازاریابی دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیکی تهران، ایران
2 ، استاد بازرگانی دانشگاه تربیت مدرس ، تهران
3 استادیار بازاریابی دانشگاه تربیت مدرس تهران
چکیده
در سالهای اخیر بسیاری از احزاب و نامزدهای انتخاباتی برای رقابت در این عرصه به استفاده از تکنیکهای بازاریابی روی آوردهاند و از اصطلاحاتی چون بازاریابی شخصی[1]، بازاریابی سیاسی[2] و بازاریابی مبارزاتی[3] استفاده میکنند. این آمیخته بازاریابی سیاسی بر نیت رأیدهندگان انتخابات مجلس دهمشورای اسلامی انجام بررسی میکند. با توجه به نامحدود بودن تعداد جامعه آماری، با استفاده از فرمول جامعه نامحدود نمونهای مشتمل بر 385 نفر ازرایدهندگان انتخابات مجلس دهمشورای اسلامی شهر تهران به شیوه اتفاقی در 6 منطقه انتخاب و بررسی شدند. مدل مفهومی تحقیق برمبنای متغیرهای محصول سیاسی، تبلیغ سیاسی، مکان سیاسی، قیمت سیاسی و عوامل جمعیتشناختی شامل: جنسیت، شغل، درآمد، تحصیلات و سن طراحی شده است. نتایج تحقیق نشان داد که هر یک از ابعاد تبلیغ، محصول، قیمت و مکان از آمیخته بازاریابی سیاسی بر نیت رأیدهندگان اثر معناداری دارند.همچنین، عوامل جمعیتشناختی که به عنوان یک متغیر تعدیلگر بررسی شد، نشان داد سن و جنسیت تأثیر معناداری ندارند، در حالی که تحصیلات، شغل و درآمد دارای تأثیر معنادار است.
[1]. Personal Marketing
[2]. Political Marketing
[3]. Campaign Marketing
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effect of Political Marketing Mix on Voters Intention Based on Demographic Characteristic; Case Study: 10th Parliament Election
نویسندگان [English]
- Maryam Karbasforoshha 1
- hamid khodad hosseini 2
- mohammad aghaei 3
1 MA of MBA Management , marketing course,electronic branch, azad university , tehran
2 commercial professor, tarbiyat modares university, tehran
3 marketing assistant professor , tarbiyat modares university , tehran
چکیده [English]
In recent years a lot of parties and candidates competing in this arena have turned to using marketing techniques. That is why such terms as personal marketing, political marketing and campaigns marketing are used in the meantime. This study aims to explore the effect of political marketing mix on voter’s intention based on demographic characteristic in 10th parliament election in Tehran. According to unlimited number of statistical population, a sample consisting of 385 voters of 10th parliament election were selected and investigated by using unlimited statistical population formula. Method of the research is based on descriptive surveyresearch and is an applied study. The conceptual model is conducted based on Political marketing mix which consists of political product, political promotion, political place, and political price and demographic factors including gender, occupation, income, education and age. The results of the research showed that each aspect of promotions, product, price and location of the political marketing mix has a significant effect on voters' intentions. Also, demographic factors that were considered as a moderator variable showed that age and gender had no significant effect, while education, occupation and income had a significant effect.
کلیدواژهها [English]
- Political Marketing
- Political Marketing Mix
- Voters
- Voting Process
- Demographic Characteristic