نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دکتری جغرافیای سیاسی، دانشگاه تهران، ایران
2 دانشجوی دکتری علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، ایران
3 استادیار جغرافیای سیاسی، دانشکده جغرافیا، دانشگاه تهران، ایران
چکیده
روابط دولتها در گذشته بیشتر مبتنی بر ابزارهای نظامی و قدرت سخت بوده است. امروزه فرهنگ و قدرت نرم به عنوان یک شاخص مهم در توسعه روابط بین دولتها نقش بازی میکند. دولتها در عصر جدید به دنبال آنند تا از ابزارهای متفاوت برای برقراری دیپلماسی کارا استفاده نمایند. امروزه کشوری از دیپلماسی موفق برخوردار است که با گسترش ابزارهای تعامل خود با دیگر کنشگران، به تعریف هویتی مناسبی در نزد دیگر دولتها دست یابد. یکی از ابعاد جدید دیپلماسی، بهرهگیری از ارتباطات دانشگاهی و به اصطلاح «دیپلماسی آموزش عالی» است، که مدنظر نگارندگان این پژوهش است. لذا در این مقاله سعی شده تا براساس رویکرد برساختگرایی و توجه به اصولی مانند شناخت، تعامل و تأثیر آن بر بازتعریف هویتها و منافع کنشگران در ارتباط با یکدیگر، به بررسی نقش آموزش عالی بر مناسبات سیاسی ایران و اتحادیه اروپا پرداخته شود. سوال اساسی این پژوهش عبارت است از: روابط دانشگاهی و دیپلماسی آموزش عالی چه تأثیری میتواند بر مناسبات سیاسی ایران و اتحادیه اروپا داشته باشد؟ روش این مقاله به شیوه تحلیلی- توصیفی است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Role of Higher Education Analysis in Political relations Between Iran and Europe Union with Constructionism Approach
نویسندگان [English]
- mostafa rashidi 1
- Fathali khanmohammadpour 2
- Bahador Zarei 3
1 PhD in Political Geography, Faculty of Geography, University of Tehran, Iran
2 PhD in Political Science, Islamic Azad University, Tehran-Markaz Branch, Iran
3 Political Geography, Faculty of Geography, University of Tehran, Iran
چکیده [English]
Government relations in past centuries was based more on hard power. Today, culture and soft power as an important indicator in development of relations between states plays a role. Governments are seeking to use the various tools in the new age, a new and useful contact for efficient diplomacy. Today, a country has a good diplomacy that, by expanding its tools of engagement with other actors, may achieve an appropriate identity with other states. One of the new aspects of diplomacy, is taking advantage of the university diplomacy, so-called "diplomacy of Higher Education", which is considered by the authors of this study. So in this article we have tried to approach based on constructivism and according to the principles of recognition and engagement and its impact on redefining the identity and interests of the actors in relation to each other, the role of higher education on political relations between Iran and Europe Union is to be addressed. The basic research questions are: what impacts can University Relations and Diplomacy have on political relations between Iran and Europe Union? This article is written in a descriptive analytical way.
کلیدواژهها [English]
- Higher education
- political relations
- constructionism
- Iran
- Europe Union