نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی
2 استادیار علوم سیاسی دانشگاه پیام نور ایلام
چکیده
قدرت به عنوان اصلیترین مولفه سیاست، همواره مورد توجه افکار عمومی، نیروهای سیاسی- اجتماعی و هیات حاکمه و رسانه ها میباشد. تصاحب قدرت، هدف اصلی تکاپوی سیاسی است و نحوه تصاحب و استفاده از آن، بیشترین مباحث حول و حوش این مفهوم را تشکیل میدهد. شاخص مهم برای سنجش استفاده درست یا نادرست از قدرت قانون است. هرگاه حاکم بدون توجه به قانون و نهادهای قانونی، بر اساس سلیقه و رای خود از قدرت استفاده نماید، این قدرت را قدرت شخصیشده مینامند. نوشتار حاضر در پی آن است تا مشخص کند، رسانهها چگونه و با چه راهکارهایی مانع شخصیشدن قدرت یا شخصیتزدایی از آن میشوند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Media and Depersonalization of Power
نویسندگان [English]
- Gholamreza Khajehsarvy 1
- Abbas Sohrab Zadeh 2
1 Allameh Tabataba'i University
2 Assistant Professor, Political Sciences, PNU, (Corresponding Author), Ilam, Iran
چکیده [English]
Power as the most fundamental parameter on the politics has caught the attention of the public, socio-political forces, and the ruling bodies. The possession of power is the main objective of any political endeavor and the manner of acquiring and employing it establishes the bulk of the debates which are relevant to this concept.
The main criterion for testing the correct use or abuse of power is certainly the law. Whenever a ruler utilizes the power on the basis of his or her own taste and opinion, irrespective of the established codes and legal institutions, this power is called the personalized power. This text is going to designate how and through which methods the media hinder personalization of depersonalization of power.
کلیدواژهها [English]
- Power
- Government
- politics
- Depersonalization
- The media