نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

2 استاد گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

چکیده

امواج انقلاب‌خواهانة بهار عربی، شعارهای سیاسی بی‌شماری را تولید کرده است و هدف این پژوهش، بررسی شعارهای گرد‌آوری‌شده از میادین اعتراض و تحصن در مصر، تونس، لیبی، یمن و سوریه است. پرسش اصلی پژوهش این است که «شعارهای خیزش‌های مردمی در بهار عربی، چگونه و از طریق چه سازوکارهای گفتمانی، به‌مثابه رسانه‌ای برای انتقال انتقادات سیاسی عمل کردند و با اتخاذ چه راهبردهای گفتمانی، خود را به‌عنوان زیرژانری متمایز در گفتمان سیاسی جهان عرب تثبیت کرده‌اند؟». این پژوهش کیفی و توصیفی-تحلیلی بوده و با به‌کارگیری روش تحلیل گفتمان سیاسی ون دایک، ساختارها و راهبردهای گفتمانی خاصی که در این شعارها برای شکل‌دهی به زیرژانری از گفتمان سیاسی در جهان عرب به‌کار رفته‌اند، کاوش می‌شود. داده‌ها از منابع متنوعی همچون: بنرها، دیوارنویسی‌ها، ابزارهای شنیداری-دیداری، سرودخوانی و سخنرانی‌ها و همچنین شعرها و ترانه‌ها استخراج شده است تا نشان دهد تا چه اندازه این شعارها به‌مثابه رسانه‌ای برای ابراز و مصرف انتقادات و نظرات سیاسی عمل می‌کنند. طبق یافته‌های این پژوهش، موضوعات این شعارها، طرحواره‌های فرامتنی، معناشناسی محلی و واژگان، صورت-های نحوی، عملیات بلاغی و ساختارهای بیانی و کنش‌های گفتاریِ آنها، همگی گواه آن‌اند که شعارهای بهار عربی بخشی بنیادین از گفتمان سیاسی محسوب می‌شوند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Role of Language in Representing Political Discourse: A Case Study of the Slogans of the Arab Spring (2011–2013)

نویسندگان [English]

  • Parisa Rezaei Fedeshkoyeh 1
  • Bahram Akhavan Kazemi 2

1 Ph.D. Candidate in Political Science, Faculty of Law and Political Science, Shiraz University, Shiraz, Iran

2 Professor, Department of Political Science, Faculty of Law and Political Sciences, Shiraz University, Shiraz, Iran

چکیده [English]

The revolutionary waves of the Arab Spring generated an extensive array of political slogans. This study aims to examine the slogans collected from protest and sit-in sites in Egypt, Tunisia, Libya, Yemen, and Syria. The primary research question asks: “How and through which discursive mechanisms did these slogans function as a medium for conveying political critique, and by adopting what strategies did they establish themselves as a distinct subgenre within Arab political discourse?”. This qualitative, descriptive-analytical research employs van Dijk’s method of political discourse analysis to explore the specific discursive structures and strategies utilized in these slogans to shape a subgenre of political discourse in the Arab world. Data were drawn from banners, graffiti, audiovisual materials, chants, speeches, poems, and songs to assess the extent to which these slogans serve as a medium for articulating and consuming political opinions and criticisms. Findings reveal that the topics, intertextual schemas, local semantics and vocabulary, syntactic forms, rhetorical operations, expressive structures, and speech acts of these slogans collectively demonstrate that Arab Spring slogans constitute a fundamental component of political discourse.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Political Slogan
  • Political Discourse Analysis
  • van Dijk
  • Arab World
  • Arab Spring