نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری روابط بینالملل دانشگاه گیلان، رشت، ایران، ایران
2 استاد گروه علوم سیاسی دانشگاه گیلان، رشت، ایران
چکیده
تاریخ سیاسی افغانستان حکایت از آن دارد که روند دولت- ملتسازی در افغانستان همواره با چالشهای گوناگونی همراه بوده و این کشور نتوانسته است دولت ملی و فراگیری را پایهگذار باشد. هدف از این نوشتار، بررسی چالشهای داخلی ایجاد دولت ملی در افغانستان است که تحت تأثیر عوامل مختلف داخلی شکل گرفته و انسجام یافته است. پرسش اصلی نوشتار این است: چالشهای داخلی ایجاد دولت ملی در افغانستان کدامند؟ فرضیه این است که ازهم گسیختگیهای قومی، شکافهای مذهبی، تقابل ایدئولوژی های متضاد، فقر و بیسوادی گسترده، مشروعیت متزلزل سیاسی و سیاست خارجی ناکارآمد، مهمترین چالشهای داخلی ایجاد دولت ملی در افغانستان است که از عواملی چون: رژیم جمهوریت، طالبان، نیروهای مسلح غیرمسئول و گروه های مافیایی مواد مخدر تأثیر پذیرفته است. مسئله یاد شده با استفاده از چارچوب نظریه دولت های شکننده و روش تحلیل محتوا مورد بررسی قرارگرفته است. نتایج بهدست آمده حکایت از آن دارد که چالش های مطرح شده فوق با تأثیرپذیری از تفوق طلبی ها، رقابت ها و کنش های ناموزون و غیر سازنده متغیرهای داخلی؛ افغانستان را در امر تأمین امنیت، ثبات سیاسی و ایجاد دولت ملی و فراگیر در بازه زمانی (۲۰۲۱-۲۰۰۱) ناکام ساخته است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Challenges to Establishing a National Government in Afghanistan: The Role of Domestic Factors (2001–2021)
نویسندگان [English]
- Mohammad Tamim Haidari 1
- Rza Simbar 2
1 Ph.D Student, International Relations, University of Guilan, Rasht, Iran
2 Professor, Department of Political Sciences, University of Guilan, Rasht, Iran
چکیده [English]
Introduction
The fate of Afghanistan, shaped by domestic conflicts, regional power rivalries, and great power confrontations, has remained precarious. Even after the political agreements reached at the 2001 Bonn Conference and the fundamental changes that followed the U.S. military attacks, Afghanistan struggled to establish a stable and inclusive national government. Following the September 11 attacks and the subsequent American military intervention, some constructive steps were taken toward building a nation-state, and for the first time, Afghanistan experienced a relatively democratic system. However, the continuation of war, a fragile political situation, shaky legitimacy, the activities of extremist groups and drug mafias, the presence of foreign forces, and the competition among regional and international powers collectively undermined the governments formed under the Bonn Agreement. These factors hindered the establishment of security, political stability, and a genuinely representative national government. While the causes of Afghanistan’s crisis are numerous and complex, the present study focused on examining the domestic challenges and key influential factors that shape the country’s current situation.
Literature Review
In their article “Social Challenges of Modern State-Building in Afghanistan” Sardarnia and Hosseini (2013) used a sociological causal explanation method to examine the fragility of the state. They consider social obstacles and challenges as the most significant factors hindering state-building and the establishment of an inclusive and strong government in Afghanistan. In the Persian-language book titled American Nation-Building: Comparing Iraq and Afghanistan (2019), Balkhi focused on the efforts to build a nation-state in Afghanistan. He attributes the weakening and failure of these efforts to the intellectual conflicts and political attitudes particular of technocrats educated in the West, which clash with local values, elites, and politicians. In State Without a Nation: A Critique of the Structure of the Political System in Afghanistan, Badakhshani (2023) contends that the Afghan government has failed to establish a central and strong authority and has never been able to become an institution reflecting the country’s social composition. Contrary to the previous studies, the present research provides a general analysis and evaluation of domestic challenges and the relevant influential factors.
Materials and Methods
The current research employed a descriptive–analytical method and library research. The analysis included materials such scholarly articles, books, and authentic reports. Moreover, the study relied on the fragile state theory to identify the factors and components that contribute to the fragility and inefficiency of the Afghan government. Specifically, it highlighted how ethnic, identity, cultural, and political tensions—along with a weak economy, corruption, and fragile political legitimacy—had undermined the government’s capacity for nation-state building, security, policymaking, and engagement with the international community.
Results and Discussion
Although the course of events and developments of the past twenty years (2001-2021) held out some hope for the formation of a national and inclusive state in Afghanistan, the country has not been able to establish a stable and inclusive national state, despite the fundamental changes it has witnessed in recent years in the field of state-nation building, redefinition of political, economic, and institutional structures. Several domestic challenges are involved, such as ethnic fragmentation, religious divisions, ideological conflicts, widespread poverty and illiteracy, shaky political legitimacy, and ineffective foreign policy. These factors have fueled rivalries, animosities, reconciliation attempts, and unbalanced approaches centered on the power and interests of domestic actors—such as the republican regime, the Taliban, irresponsible armed groups, and mafia groups. There are even more key factors contributing to the failure of post-Bonn governments both domestically and internationally. These factors include political fragility; the republican regime’s weakness in managing and organizing state institutions, enforcing laws, overseeing elections, ensuring political participation, and curbing corruption and anarchy within judicial and executive bodies; and finally ethnic rivalries and antagonisms among the heads of governments.
Conclusion
During the two decades between 2001 and 2021, Afghanistan was unable to take advantage of the opportunities created by the 2001 Bonn Conference to establish a system based on the will and aspirations of its people. Despite international support and cooperation from some regional countries, Afghanistan has not succeeded in establishing a truly national and inclusive government capable of addressing the needs of Afghanistan’s heterogonous society, weak economy, fragmented social fabric, and tense geopolitical conditions. The findings further indicate that Afghanistan has faced numerous and complex challenges; however, the most critical domestic challenges to building a national government are ethnic and religious divisions, ideological conflicts, shaky political legitimacy, cultural and economic poverty, and ineffective foreign policy. Driven by actors such as the republican regime, the Taliban, irresponsible armed groups, and drug mafia, these challenges have undermined Afghanistan’s efforts in nation-building, security, policymaking, and relations with the international community.
کلیدواژهها [English]
- National Government
- Domestic Challenges
- Political Legitimacy
- Fragile State
منابع
- امینیان، بهادر، کریمیقهرودی، مائده، (۱۳۹۱)، «استراتژی دولت- ملتسازی آمریکا در افغانستان»، دوفصلنامه علمی- پژوهشی دانش سیاسی، سال هشتم، شماره 1، صص ۶۹-۹۷.
- آرنی، جورج، (1376)، افغانستان گذرگاه کشورگشایان، ترجمه سید محمد یوسف علمی و حبیب الرحمن هاله، چاپ دوم، کابل: انتشارات میوند.
- آقابخشی، علی اکبر، افشاری راد، مینو، (۱۳۸۹)، فرهنگ علوم سیاسی، چاپ سوم، تهران: نشر چاپار.
- تمنا، فرامرز، (1387)، سیاست خارجی آمریکا در افغانستان، چاپ اول، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی.
- چگنیزاده، غلامعلی، صحرایی، محمد رضا، (۱۳۹۴)، «ارزیابی فرایند صلحسازی در افغانستان پس از توافقنامه بن ۲۰۰۱»، فصلنامه پژوهشهای راهبردی سیاست، سال چهارم، شماره ۱۴.
- حیدری، محمدتمیم، (۱۳۹۹)، «نقش جهانیشدن در توسعه سیاسی افغانستان»، فصلنامه دیپلماسی و مطالعات بینالملل، سال پنجم، شماره ۱۸.
- خُرم، عبدالکریم، (1398)، چهل سال در طوفان، چاپ اول، کابل: انتشارات اکسوس.
- خلیلزاد، زلمی، (۱۳۹۵)، فرستاده، ترجمه: هارون نجفیزاده، چاپ اول، کابل: انتشارات عازم.
- خلیلی، محسن و فاردقی، محمود باهوش، (۱۳۹۶)، «ساخت دوگانه دولتسازی نوین افغانستان»، فصلنامه سیاست، دوره ۴۷، شماره 3.
- خواتی، محمد شفق، (۱۳۹۰)، «نگاه اجمالی به جریانهای فکری و سیاسی افغانستان»، پژوهشهای منطقهای، شماره ۷.
- رشید، احمد، (1387)، طالبان، اسلام، نفت و بازیبزرگ نو در آسیای میانه، ترجمه عبدالودود ظفری، چاپ اول، کابل: انتشارات میوند.
- رضایی، مهدی، تهامی، جواد، (۱۳۹۶)، «بررسی پیامدهای امنیتی منطقهای دولتهای شکننده، بررسی موردی عراق»، مجله سیاست دفاعی، سال بیست و پنجم، شماره ۹۹.
- روشن، جلال، محمدیان، علی، (۱۳۹۴)، «بررسی پیمان امنیتی افغانستان و آمریکا و آثار آن بر جمهوری اسلامی ایران»، مجله سیاست دفاعی، سال بیست و سوم، شماره ۹۱، صفحات ۹۶-۷۳.
- زرقانی، سیدهادی، رضوینژاد، مرتضی، (۱۳۹۲)، «ژئوپلیتیک مواد مخدر و تأثیر آن بر امنیت مرز و مناطق مرزی شرقی»، پژوهشنامه جغرافیای نظامی، سال اول، شماره 1.
- سپنتا، رنگین دادفر، (1396)، روایتی از درون، ج1 و2، چاپ اول، کابل: نشر عازم.
- سجادی، عبدالقیوم، (1395)، جامعهشناسی سیاسی افغانستان، چاپ سوم، کابل: انتشارات دانشگاه خاتم النبیین (ص).
- سجادی، عبدالقیوم، (۱۳۹۷)، سیاست خارجی افغانستان، چاپ اول، کابل: دانشگاه خاتم النبیین (ص) با همکاری نشر واژه تهران.
- سردارنیا، خلیلاله، حسینی، سید مهدی، (۱۳۹۳)، «چالشهای اجتماعی دولتسازی مدرن در افغانستان»، فصلنامه سیاست جهانی، دوره 3، شماره 3.
- سعادت، عوضعلی، (۱۳۹۶)، تاریخ تحولات سیاسی افغانستان معاصر، چاپ اول، کابل: انتشارات بنیاد اندیشه.
- عثمانی، ضیاءالدین، نیاکوئی، سید امیر، سیمبر، رضا، (۱۴۰۱)، «عوامل ملی و بینالمللی وقوع چالشهای امنیتی در افغانستان (۲۰۲۱-۲۰۰۸)»، پژوهشنامة ایرانی سیاست بینالملل، سال ۱۰، شماره ۲.
- عظیمی، ظاهر، (۱۳۷۸)، افغانستان ریشهی دردها، چاپ اول، پیشاور: مرکز نشراتی میوند.
- فرهنگ، میرمحمد صدیق، (1394)، افغانستان در پنج قران اخیر، چاپ بیست و پنجم، کابل: انتشارات بینالمللی سرور سعادت.
- کربلایی، محمد رضا، (۱۳۸۰)، «آینده سیاسی افغانستان»، چشمانداز ایران، شماره ۱۲.
- مسیح ارزگانی، علی نجفی(۱۳۹۰)، افغانستان رنگین کمان اقوام، چاپ اول، کابل: نشر مرکز مطالعات و انتشارات خراسان.
- مشکات بیات، عبدالرسول با همکاری جمعی از نویسندگان، (۱۳۹۰)، فرهنگ واژهها: در آمدی بر مکاتب و اندیشههای معاصر، چاپ اول، تهران: (سمت) مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی.
- مشیرزاده، حمیرا و عارفی، مهدی، (۱۴۰۰)، «چرخش در سیاست خارجی افغانستان در دوره اشرفغنی- رویکرد ادراکی»، مطالعات ارواسیای مرکزی، دوره ۱۴، شماره ۲.
- موافقتنامه بُن، مصوب ۵ دسامبر ۲۰۰۱/ ۱۴ آذر ۱۳۸۰.
- واعظی، حمزه، (1378)، «بحران افغانستان قومیت؛ چالشها و ریشهها، سیاسی»، سراج، سال ششم، شماره 18.
- یحیایی، سبحان و کیا، سیده مرضیه، (۱۳۸۸)، «مطالعه انگارههای هویت فرهنگی و هویت ملی ملتهای ایران و افغانستان»، فصلنامه مطالعات ملی، سال دهم، شماره۱، ص ۸۸.
- یزدانفام، محمود، (۱۳۸۸)، «دولتهای شکننده و امنیت انسانی»، فصلنامه مطالعات راهبردی، سال دوازدهم، شماره 4، شماره مسلسل ۴۶.
- یزدانی، عنایتالله و بدخشان، مجتبی، (۱۳۹۳)، «تأثیر تولید و تجارت مواد مخدر بر کاهش امنیت در افغانستان»، پژوهشنامه ایرانی سیاست بینالملل، سال سوم، شماره ۱.
References
- Armitage, Richard L; Berger, Samuel R; Markey, Daniel S, (2010), “U.S. Strategy for Pakistan and Afghanistan”, Independent Task Force Report, No. 65, Printed in the United States of America, https:// cfr. org/ sites/ default/ files/ report_ pdf/ Pakistan_ Afghanistan_ TFR65.pdf.
- Gates, Robert M, (2014), Duty: Memoirs of a Secretary at War, Published in the United States by Alfred A. Knopf, New York: A Division of Random House LLC.
- Hehir, Aidan & Robinson Neil, (2007), State-Building: Theory and Practice, London: Routledge.
- Khatri, Sophia Khatri, (2021), “Peace Negotiations on Afghanistan in the 21st Century a Comparative Analysis of Bonn 2001 and Doha 2020”, Institute für Sicherheitspolitik an der Universität Kiel (ISPK), https:// www. ispk. uni- kiel. de/ en/ news-archive/2021-1/news-archive-2021.
- Migdal, Joel, S, (1988), Strong Societies and Weak States: State-Society Relations and State Capabilities in the Third World, Princeton: University Press.
- Rotberg, Robert, (2003), “Failed States, Collapsed States, Weak States: Causes and Indicators”, in State Failure and State Weakness in a Time of Terror, ed. Robert I. Rotberg Washington D. C.: Brookings Institution, https:// brookings. edu/wp-content/ uploads/ 2016/07/ state failureand state weakness inatimeofterror_ chapter.pdf.
- Semple, Michelle, Raffle, Robin L & Rasikh, Shams, (2021), “An independent Assessment of the Afghan Peace Process June 2018 – May 2021”, Global Justice Academy, University of Edinburgh, https:// www. qub. ac. uk/ Research/ GRI/ mitchell-institute/ FileStore/ Filetoupload,1451670,en.pdf.
- Sigar Afghanistan Reconstruction, (2019), “Special Inspector General for Afghanistan Reconstruction”, Quarterly Report to the United States Congress, https:// sigar. mil/ Portals/ 147/ Files/ Reports/ Quarterly-Reports/2019-07-30qr.pdf.
- Nabil, Rahmatullah, The Escape and Fall of Ashraf Ghani, Hasht Sobh newspaper, https:// 8am.af/ mistakes- and-fixing-rich-mistakes-in-the-current-situation/newspaper, last visit: 4 August 2022.
- UNESCO, (2021), “Sounds a Warning on What is at Stake for Education in Afghanistan”, https:// unesco. org/ en/ articles/ unesco- sounds- warning-what-stake-education-afghanistan last visit: 4 December, 2022.
- Annual Report of Transparency International Organization, (2022), https:// un.org/en/227956-2022-un-afghanistan-annual-results-report last visit: 12 December, 2022.