نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
2 دانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده
در فرایند گذار از رژیم پهلوی به نظام جمهوری اسلامی؛ یکی از ارزشهای انقلابی، مبارزه با فساد اقتصادی، شکاف طبقاتی و انحصار سرمایه ملی در دست اقلیت حاکم بود، امری که در طی سالها سبب ایجاد ادراکی از محرومیت در اذهان عمومی مردم جامعه شده بود. اهتمام در جهت تحقق این امر از رهگذر ضدارزش ساختن ثروت و ارجنهادن به مفاهیمی مانند برابری و عدالت اجتماعی ممکن مینمود. پرسش این است که فرایند استحاله مفهوم ثروت در ایران پس از انقلاب اسلامی چگونه بوده است؟ در پاسخ به این پرسش با بهرهگیری از نظریه محرومیت نسبی تد رابرت گر باید گفت برخی عوامل و رویدادها سبب شدند تا ثروتاندوزی بهنوعی ارزش در نظام اجتماعی تبدیل شود. به این منظور رویکرد دولتهای پس از انقلاب و میزان تطبیقپذیری آنها با ارزشهای انقلابی بررسی میگردد. دادههای مورد استفاده در پژوهش به طریق اسنادی گردآوری و با روش تحلیل محتوا واکاوی شدهاند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Transformation of the Concept of Wealth in Post-Revolutionary Iran
نویسندگان [English]
- Ahmadreza Bordbar 1
- Hoda Yousefi Najafaabaadi 2
1 Associate Professor, Department of Political Sciences, Shiraz University, Shiraz, Iran
2 Ph.D Student, Political Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran
چکیده [English]
Introduction
During the transition from the Pahlavi regime to the Islamic Republic, a central revolutionary value was the struggle against economic corruption, class disparity, and the concentration of national capital in the hands of a ruling minority. These conditions had fostered a deep and widespread sense of deprivation among the population over many years. Efforts to address this issue seemed feasible through the devaluation of wealth and the promotion of values such as equality and social justice. The present study aimed to examine the transformation of the concept of wealth in Iran after the Islamic Revolution.
Literature Review
Numerous studies have explored the changes across various domains following the Islamic Revolution, including economics, culture, and value systems. For instance, the Persian-language book titled Iran’s Economy Before and After the Islamic Revolution (Dadgar, 2012) offered a critical analysis of Iran’s economic performance before and after the Revolution, shedding light on social welfare levels and factors influencing human development. Dadgar’s work elucidates the path taken by post-Revolutionary economic policymakers and the underlying values that guided them. In the Persian-language monograph titled Revolution and Values: A Study on the Evolution of Values in the Light of the Islamic Revolution, Zoelm (2009) contends that the Revolution’s leaders characterized it as a revolution of values. Relying on a field study, he concludes that while the Revolution’s goals were largely realized in its early years, subsequent developments led to a decline in these original values and a rise in public discontent. Moreover, Aryan’s M.A. thesis titled The Effects of the Islamic Revolution and the Gulf War on Iran’s Economy (1989) examined the impact of factors such as the Iran–Iraq War, modernization trends, and oil on Islamic economic theories. Aryan argues that underdeveloped infrastructure, among other factors, hindered the realization of many of the goals and values established in the Revolution’s early years. The novelty of the present research lies in its focus on the transformation process itself, closely examining how factors such as popular culture and the discourse of development have played pivotal roles in the erosion of the Revolution’s original values and in shaping the current situation.
Materials and Methods
The present research employed a combination of documentary and descriptive–analytical methods. The documentary method was used to gain insight into the goals and values articulated during the early years following the Islamic Revolution. In addition, a descriptive-analytical approach was adopted to thoroughly examine the unfolding processes and provide a comprehensive overview of the situation. The study also used Ted Robert Gurr’s theory of relative deprivation as its theoretical framework. According to this theory, a sense of deprivation and discontent arises when there is a growing gap between value expectations (what people believe they are entitled to) and value capabilities (what they perceive they can achieve).
Results and Discussion
In post-Revolutionary Iran, values such as justice and equality were promoted, aligning with the public’s mental framework and religious beliefs. However, subsequent shifts in practice challenged these expectations, creating conditions conducive to a sense of relative deprivation. Deeply shaped by religious beliefs, the pursuit of equality and social justice has long been a central aspect of Iranian culture. When this pursuit aligned with the principles championed by the architects of the Islamic Revolution, it set in motion a profound societal transformation. The principle of equality became a powerful catalyst for the Revolution, and the people’s unwavering belief in the establishment of revolutionary values fostered high expectations. However, since its inception, the ruling system of the Islamic Republic has undertaken a long and complex journey to achieve its objectives. The process of devaluing wealth and realizing justice has been gradual rather than immediate. The slow progress in meeting these goals gave rise to a new sense of deprivation within the collective consciousness. When the anticipated achievements diverged sharply from what was attainable, a sense of relative deprivation emerged as the primary repercussion experienced by the public.
Conclusion
The current inquiry focused on the performance of post-Revolutionary governments, the actions of self-serving individuals in positions of authority, and the influence of both domestic and foreign factors. It concludes that in the early years of the Islamic Revolution, some justice-oriented objectives showed signs of progress. However, various challenges—including the imposed Iran–Iraq War and subsequent economic imperatives such as modernization and development—acted as impediments, delaying the realization of the cherished ideal of social justice. For a populace that had envisioned a society free from inequality and had passionately worked toward its realization, this outcome fostered a collective sense of relative deprivation. Although the process of wealth devaluation should be understood as a long-term endeavor, recent deviations from the core path of social justice—caused by the inadequate performance of certain state officials—highlight the need for fundamental reforms. Achieving the ideal socio-economic model, grounded in the teachings of Islam, depends on overcoming these obstacles and returning to the authentic values of the Islamic Revolution.
کلیدواژهها [English]
- Wealth
- Value
- Islamic Revolution
- Iran
- Relative Deprivation
- آزاد، حمید و رحمانیان، داریوش، (1397)، «بررسی کارکرد اقتصادی بنیاد پهلوی»، فصلنامه تاریخ اسلام و ایران، سال 28، دوره جدید، شماره 39، پیاپی 129.
- ابراهیم زاده، زکیه، (1402)، «مبانی فقهی مجازات افساد فیالارض بر اختلاس (ماده 4 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری)»، فصلنامه پژوهشهای فقه و حقوق اسلامی، سال 19، شماره 73 ، صص 11-31.
- احمدوند، محمدرحیم، (1392)، «واکاوی عملکرد خصوصیسازی در ایران»، فصلنامه سیاستهای مالی و اقتصادی، ویژهنامه کارنامه اقتصادی دولت، سال یکم، شماره 2، صص 143-182.
- افسردیر، حسین، رحیمی، عصمت، (1394) ، «آسیبشناسی تجملگرایی در رفتارهای فردی و رفتارهای قرآنی و روایی پیشگیری از آن»، نشریه بصیرت و تربیت اسلامی، دوره 12، شماره 33، صص 101-134.
- امیرپور سعید، محمدعلی، (1398)، «قشربندی و نابرابری اجتماعی: بررسی دیدگاه ماکس وبر در رابطه با قشربندی اجتماعی»، فصلنامه علمی تخصصی مطالعات کاربردی در علوم اجتماعی و جامعهشناسی، سال دوم، شماره 1، (پیاپی 8).
- امینی، محمد، نادری و رضایی، بیژن، (2021)، «بررسی تطبیقی آموزههای اسلامی و ریشههای مذهبی کارآفرینی»، فصلنامه علمی مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی، دوره 8، شماره 2، صص10-46.
- بردبار، احمدرضا، (1397)، «استعمار پنهان و گسترش پدیده نهیلیسم در کشورهای هدف: مطالعه موردی انگلستان»، فصلنامه پژوهشهای روابط بینالملل، دوره 8، شماره 2، شماره پیاپی 28.
- بیات، محسن، طاهری، ابراهیم و ذوالفقاری، مهدی، (1397)، «بیین رابطه هویت اسلامی و سیاست امنیتی ایران در عراق و سوریه با روش تحلیل اسنادی»، فصلنامه پژوهشهای راهبردی سیاست، سال ششم، شماره 24، (شماره پیاپی54).
- پروانه، محمود، (1394)، «نقد گفتمان دولت سازندگی مبتنی بر گفتمان سیاسی امام خمینی (ره)»، دوفصلنامه علمی-تخصصی اندیشنامه ولایت، سال اول، شماره 1.
- دادگر، حسن، (1391)، اقتصاد ایران قبل و بعد از انقلاب اسلامی، تهران: انتشارات کانون اندیشه جوان وابسته به موسسه کانون اندیشه جوان.
- دانشیار، علیرضا، (1386)، «بررسی دوره موسوم به اصلاحات در نظام سیاسی ایران»، مطالعات انقلاب اسلامی، شماره 11.
- ذوعلم، علی، (1388)، انقلاب و ارزشها: پژوهشی درباره سیر تحول ارزشها در پرتو انقلاب اسلامی ایران، تهران: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
- ریزمن، لئونارد، انگویتا، ماریانو.اف، (1383)، جامعهشناسی قشرها و نابرابریهای اجتماعی، ترجمه محمد قلی پور، تهران: انتشارات آوای کلک.
- رحمدل، منصور، (1396)، «مطالعه تطبیقی تحصیل مال نامشروع و تحصیل نامشروع مال در حقوق اسلام و غرب»، فصلنامه پژوهش تطبیقی حقوق اسلام و غرب، سال 4، شماره 3.
- زایرکعبه، رحیم، قریشی، فردین و علیزاده اقدم، محمدباقر، (1398)، «تحلیل زمینههای جامعهشناختی تحول گفتمان عدالت در دولتهای خاتمی، احمدی نژاد و روحانی»، دو فصلنامه جامعهشناسی اقتصادی و توسعه، سال 9، شماره 2.
- زرع پیما، شاهین، جهانشاهی، مینا و حسین زاده یزدی، مهدی، (1399)، «علل و پیامدهای اجتماعی فقر و نابرابری اقتصادی و راهکارهای رفع آن در اندیشه سید قطب»، فصلنامه نظریههای اجتماعی متفکران مسلمان، سال 10، شماره 1، صص 31-62.
- صادقی فسایی، سهیلا و عرفان منش، ایمان، (1394)، «مبانی روششناختی پژوهش اسنادی در علوم اجتماعی، مورد مطالعه: تاثیرات مدرن شدن بر خانواده ایرانی»، راهبرد فرهنگ، شماره 29.
- (1368)، صحیفه امام خمینی (ره)، جلدهای 3، 4، 5، 13، تهران: موسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره).
- فلیک، اووه، (1388)، درآمدی بر تحقیق کیفی، ترجمه هادی جلیلی، چاپ دوم، تهران: نشر نی.
- فوکو، میشل، (1379)، ایران روح یک جهان بی روح و نه گفتگوی دیگر با میشل فوکو، ترجمه نیکو سرخوش و افشین جهاندیده، تهران: نشر نی.
- گر، تد رابرت، (1388)، چرا انسانها شورش میکنند؟، ترجمه علی مرشدیزاد، تهران: انتشارات پژوهشکده مطالعات راهبردی.
- لهستائی زاده، عبدالعلی، (1380)، «نابرابریها و قشربندی اجتماعی در ایران»، مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، دوره 16، شماره 2.
- نجفی اصل، زهره، طالب، مهدی، (1395)، «آسیبشناسی تحولات الگوی مصرف: مصرفگرایی و تجمل پرستی، پدیده نوظهور در جوامع روستایی کنونی ایران مطالعه موردی: روستای حصارخروان قزوین»، نشریه بررسی مسائل اجتماعی ایران، دوره 7، شماره 1، صص 261-282.
- هادی زنوز، بهروز، (1384)، «فقر و نابرابری درآمد در ایران»، فصلنامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی، دوره 5، شماره 17، صص 165-206.
منابع اینترنتی
- ایسنا، «رئیس قوه قضائیه: 45 نفر در رابطه با چای دبش تفهیم اتهام شدهاند.»، قابل دسترسی در: https://www.isna.ir/news/1403022518310.
- پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، «محرومیت نسبی»، (1398)، قابل دسترسی در: https://www.ricac.ac.ir/pages/1266.
- درآمدی بر آغاز و انجام دولت تدبیر و امید، پژوهشکده مطالعات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام، قابل دسترسی در: https://csr.ir/0000NS.
- روزنامه اعتماد، «تسویه حساب بزرگترین اختلاس نفتی ایران؟»، سه شنبه، اول اسنفند 1402، سال بیست و یکم، شماره 5706، قابل دسترسی در:
https://www.etemadnewspaper.ir//fa/main/detail/213795.
- سایت تحلیلی خبری عصر ایران، «فقط فساد نبود، جنایت هم بود./ جزئیاتی وحشتناک از پرونده دبش»، هشتم اسفند 1402، قابل دسترسی در:
https://www.asriran.com/fa/news/946943 .
- گروه آموزشی و مشاورهای علم ما، «انواع روش تجزیه و تحلیل دادهها»، (1401)، قابل دسترسی در: https://elmema.com/types-of-data-analysis-methods/8708.
- مصاحبه وبسایت عصر ایران با دکتر تقی آزاد ارمکی، (1396)، قابل دسترسی در:
asriran.com/002GGZ.
References
- Aryan, Hossein, (1989), The Effects of the Islamic Revolution and the Gulf War on Iran's Economy, Masters Thesis, Durham University.
- Bernburg, Jon Gunnar; Thorlindsson, Thorolfur & Sigfusdottir, Inga Dora, (2009), “Relative Deprivation and Adolescent Outcomes in Iceland: A Multilevel Test”, Projects, William & Mary, March, Social Forces, Vol.87, No. 3, PP. 1223-1250.
- Davies, James. C, (1962), “Toward a Theory of Revolution”, American Sociological Review, Vol. 27, No. 1, pp. 5-19.
- Gurr, Ted Robert, (1968), “Psychological Factors in Civil Violence”, World Politics, Vol. 20, No. 2, pp. 245-278.
- Naazer, Manzoor, (2017), “Arab Spring and the Theory of Relative Deprivation”, International Journal of Business and Social Science, Vol. 8, No. 1.
- Sekul, Joseph Daniel, (1976), Relative Deprivation and Ghetto Riots, University of California, San Diego, Dissertations, Thesis, and Masters.