نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری گروه مدیریت دولتی، واحد رفسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، رفسنجان، ایران
2 استادیار گروه مدیریت دولتی، واحد رفسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، رفسنجان، ایران
3 دانشیار گروه مدیریت، دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان، رفسنجان، ایران
4 استاد دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
چکیده
هدف این پژوهش، فرآیندکاوی نخبهستیزی در بخش عمومی است. این پژوهش با درک نقش و اهمیت استفاده از تواناییها و استعدادهای نخبگان به مفهومپردازی و ارائه الگو در این زمینه پرداخته است. به این منظور ضمن انجام مصاحبه باز با 17 نفر از خبرگان آشنا به موضوع تحقیق، مجموعهای از مضامین اولیه (302 مضمون) طی فرآیند کدگذاری باز گردآوری شدند و از دل آنها مقولههایی (16 مقوله) استخراج گردید. اجزای پارادایم کدگذاری محوری ذیل عناوین شرایط علّی (مولفههای فردی: ماکیاولیسم، مولفههای گروهی: رقابت ناسالم، مولفههای سازمانی: احتمال جابجایی قدرت در سازمان، راهبردها: عدم ورود نخبگان، شرایط زمینهای شامل: ویژگیهای شخصی: نارسیسیم، ویژگیهای رفتاری: رقابت ناسالم، شرایط مداخلهگر: ساختار سازمانی نامناسب، مقولهمحوری: گرایش به نخبهستیزی و پیامدهای نخبهستیزی در بخش عمومی: عدم پذیرش نیروهای نخبه) تعیین شدند. یافتههای پژوهش نشان داد که عدم استفاده از نخبگان در فرآیندهای تصمیمگیری نقاط قوت بخش عمومی را به ضعف و فرصتها را به تهدید بدل خواهد کرد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Process Mining of Anti-meritocracy in the Public Sector: A Grounded Theory Approach
نویسندگان [English]
- Mohammad Yari 1
- Mohammad Ziaaddini 2
- Mostafa Hadavinejad 3
- Mehdi Ebrahiminejad 4
1 Ph.D Student, Department of Management, Rafsanjan Branch, Islamic Azad University, Rafsanjan, Iran
2 Assistant Professor, Department of Management, Rafsanjan Branch, Islamic Azad University, Rafsanjan, Iran
3 Associate Professor, Department of Management, Vali -e- Asr University of Rafsanjan, Rafsanjan, Iran
4 Professor, Department of Management and Economic, Shahid Bahonar University of Kerman, Kerman
چکیده [English]
Introduction
This study aimed to use process mining to address the issue of anti-meritocracy in the public sector and develop a conceptual model that highlights the importance of utilizing the skills and talents of the elite. The study began by conducting interviews with 17 experts in the field, which led to the identification of 302 initial themes through open coding. From these themes, 16 categories were extracted and grouped into causal conditions (including individual components like Machiavellianism, group components like unhealthy competition, and organizational components such as the possibility of power shifts within the organization), strategies (such as excluding the elite from the public sphere), background conditions (including personal attributes like narcissism and behavioral traits like unhealthy competition), and intervening conditions (such as inappropriate organizational structures). The central category identified was the tendency towards anti-meritocracy, with consequences including the non-acceptance of elite forces. The research findings highlight the importance of utilizing the expertise of the elite in decision-making processes, as failure to do so can hinder the public sector’s strengths and turn opportunities into threats.
Statement of the problem
The increasing importance of human resource initiatives and the recognition of the value of elite individuals have led many organizations to seek effective solutions by employing their talents. This trend has been particularly evident in elite development organizations within the government sector. The significance of employee talent and the pursuit of enhancing their knowledge and skills have become a global issue, with organizations striving to promote a culture of organizational talent management within their communities (Guth et al., 2012). Managing elite human resources effectively is crucial for improving organizational performance, as recognizing and leveraging their latent talents is a prerequisite for growth and prosperity. This is especially important for managers and leaders of government organizations, which are subject to greater scientific scrutiny due to their dynamic nature. As the public sector becomes more complex, capable leaders are increasingly in demand (Sejeli & Abu Mansor, 2015). In this line, the present study aimed to address the primary question of what the process of anti-meritocracy in the public sector entails. Sub-questions explored various aspects of anti-meritocracy, including its main categories, causal conditions, background conditions, intervening conditions, strategies of action and interaction, and consequences. The primary purpose of this research was to conduct a process mining analysis of anti-meritocracy in the public sector. Specific objectives included identifying the main categories of anti-meritocracy in the public sector, investigating its causal, background, and intervening conditions, examining strategies of action and interaction, and comprehending its consequences.
Method
The study used grounded theory as the research strategy. This systematic and qualitative approach is used to create a comprehensive theory that explains a wide-scale process, action, or interaction concerning a given topic. Therefore, grounded theory was deemed a suitable approach to investigate the process of anti-meritocracy in the public sector.
Suggestions
Public sector human resources departments should develop and implement elite recruitment strategies based on internal and external environmental factors. Research results should be communicated to organizational leaders to keep them informed of the status of elite recruitment and enable them to maintain and improve their strengths, reduce weaknesses, take advantage of opportunities, and minimize losses caused by threats. The dimensions and components of the evaluation of the public sector environment to attract the elite should be communicated to organizations to monitor their situation at specific times.
Comprehensive programs should be formulated to create active and dynamic environments for human resources, providing the ground for the development of creativity and innovation for the elite in order to retain them. Intellectual property laws should be adopted and regulations should be approved to increase the motivation of elite individuals and prevent them from leaving the public sector. Protecting the rights of intellectual property is considered one of the inalienable rights of the elite and effective laws that can help motivate them. Using the meritocracy and succession can help to utilize the abilities and talents of the elite, avoid politicization, and prevent them from leaving the public sector. This can also increase their motivation to serve in the public sector.
The experts suggested several ways to combat anti-meritocracy in the public sector. One approach is to create more opportunities for talented individuals and ensure that rules and regulations are properly implemented. Additionally, establishing a performance evaluation system with executive guarantees can help promote a merit-based culture. It is also important to rely on individuals who are part of the elite group, believe in the value of meritocracy, and are willing to trust the elite to address the country’s challenges. To further promote meritocracy, it is crucial to train individuals committed to eliminating anti-meritocracy. This can involve avoiding appointing individuals who are jealous, as the elite typically have high occupational expectations.
کلیدواژهها [English]
- Elites
- Anti-meritocracy
- Public Sector
- Grounded Theory
- آراسته، حمیدرضا و محمودی راد، مریم، (1382)، «شناسایی، ویژگیها و رشد نخبگان»، رهیافت، 30، 12-5.
- استراوس، انسلم و جولیت کوربین، (1390)، مبانی پژوهش کیفی؛ فنون و مراحل تولید نظریة زمینهای، ترجمه ابراهیم افشار، تهران: نشر نی.
- افروز، غلامعلّی، (1365)، «دانش آموزان تیزهوش و خلاق»، پیوند، شماره 88، 299-287.
- اکبرلو، الناز؛ زینالی، مهدی؛ علی نژاد ساروکلائی، مهدی و رسول برادران حسن زاده، (1400)، «بررسی رابطه بین خودشیفتگی مدیران و لحن خوشبینانه گزارشگری مالی: نقش تعدیلی مدیریت سود، فصلنامه علمی مطالعات تجربی حسابداری مالی، دوره 18، شماره 72، زمستان1400.
- بشیریه، حسین، ( 1386)، موانع توسعه سیاسی در ایران، تهران: گام نو.
- جاودانی، حمید، (1384)، «بررسی عوامل داخلی تقویت کننده فرآیند خروج نخبگان علمی از کشور»، فرآیند مدیریت و توسعه، شماره 4، 47-36.
- حسام قاضی، روژان، (1394). «آسیبشناسی گفتمان عدالتخواهی پوپولیستی و بازتاب آن در فرهنگ سیاسی ایران»، فصلنامه مطالعات سیاسی، دوره 7، شماره 28، صفحه 133-150.
- حسینی احمدی، سید محمد رضا، گلشنی، علیرضا، شفیعی، اسماعیل، (1398)، «آسیبشناسی منطقهای - جغرافیایی نقش نخبگان ایرانی در تصمیمسازی از دیدگاه سیاستگذاری عمومی»، فصلنامه جغرافیا (برنامه ریزی منطقهای)، 9(3)، 405-427.
- حسینی، سیدحسن، (1389)، «آخرین آمار خروج نخبگان از کشور»، http://khabarfarsi.com/ext/6698796.
- حکیم، امین، (1397)، «آیا سوء مدیریت عامل شتاب خروج نخبگان است»، خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران سایت اینترنتی: https://www.irna.ir/news/83035091 تاریخ رویت 18/11/1401.
- خسروی احمد علی، خسروی سعید، منصوری بیدکانی مهدی، میر سلطانعلی، (1398)، «مهاجرت نخبگان و رابطه آن با توسعه: فرصتها و چالشها برای سیاستگذاران»، دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، ۱۲ (۶) :۸-۱۸.
- خلفازاده، اسماعیل، (1394)، «علل گرایش مدیران ایرانی به ماکیاولیسم»، سایت اینترنتی: https://www.baharnews.ir/article/88088 ، تاریخ رویت 17/11/1401.
- دارابی، علّی، (1389)، جریان شناسی سیاسی در ایران، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه.
- دانایی فرد، ح، و الوانی، س. م، (1386)، «استراتژی استدلال استعارهای در نظریهپردازی: شکلگیری تئوری جابجایی مدیران دولتی»، فصلنامه مدرس علوم انسانی، 3(11)، 107-135.
- رضائیان، ع و سلطانی، ف، (۱۳۸۸)، «معرفی مدل جامع و دستگاهی مدیریت استعداد جهت بهبود عملکرد فردی کارکنان صنعت نفت»، مدیریت و منابع انسانی در صنعت نفت، ۱(۳)، 750.
- رمضانپور، دانیال؛ عبدالحمید، مهدی و علی رضائیان، (1398)، «ارائه الگوی عوامل مؤثر بر مشارکت نخبگان در فرایند تدوین خطمشیهای عمومی نظام جمهوری اسلامی ایران»، مجله پژوهشهای مدیریت عمومی، سال دوازدهم، شماره 46، زمستان، صفحه67-37.
- روحانی، علی، کشاورزی، سعید، انبارلو، مسعود، (1398)، «ارائه نظریه زمینهای از رویارویی نخبگان جوان با بوروکراسی بنیاد ملی نخبگان»، مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، 8(4) ، 745-772.
- رفاهی، ژاله، (1380)، «بررسی برخی از ویژگیهای دانشآموزان تیزهوش در مدارس شیراز»، خلاصه مقالات اولین همایش ملی استعدادهای درخشان، 47.
- شاکری نیا، ایرج، (1388)، «رابطۀ هویت دینی، نگرش مذهبی و سرسختی روانشناسی با سلامت روان در نخبگان بسیجی»، مجله علوم انسانی دانشگاه امام حسین(ع)، تعلّیم وتربیت اسلامی،شماره 78 ،74-53.
- شاهآبادی، ابوالفضل و کریم کشته، محمدحسین و محمودی، عبدالله، (1391)، «بررسی عوامل مؤثر بر فرار مغزها» (مطالعۀ موردی: ایران)، پژوهشنامۀ بازرگانی، (39)، 81-39.
- صادقی، عباس و نادر افقی، (1384)، «نقش دانشگاهها درکاهش مهاجرت نخبگان»، رحلت، دوره 15، شماره 36.
- طایفی، علّی، (1388)، «بررسی علل خروج نیروهای متخصص از کشور و راهکارهای کاهش آن، طرح نیازسنجی نیروی انسانی متخصص و سیاستگذاری توسعۀ منابع انسانی کشور»، تهران: مؤسسۀ پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی.
- طالب زاده شوشتری، لیلا، خادمی اشکذری، ملوک، (1397)، «مدیریت بهینۀ منابع انسانی نخبه با بررسی نیازها، موانع و مشکلات و راهکارهای پیشنهادی از دیدگاه خود آنها»، پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، 10(3)، 215-237.
- عارف، محمدرضا، (1399)، «گوشهنشینی نخبگان مانع رشد جامعه است»، سایت اینترنتی: .https://ias.ac.ir/index.php
- علیزاده فهیمه، هادوی نژاد مصطفی، (1398)، «فرآیندکاوی نخبهستیزی در سازمان بر اساس طرح نگاشت تفسیری نظریه دادهبنیاد»، پژوهشهای مدیریت منابع سازمانی، ۹ (۱) :۱۶۵-۱۸۳.
- فرتوک زاده، حمیدرضا و حسن اشراقی، (1387)، «مدلسازی دینامیکی پدیده مهاجرت نخبگان و نقش نظام آموزش عالی در آن»، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، شماره 5، 168-139.
- مقیمی، زهرا، معمارزاده طهران، غلامرضا، البرزی، محمود، (1397)، «مدیریت اخلاق مدارانه جذب نخبگان در سازمانهای دولتی ایران»، اخلاق در علوم و فناوری، ۱۴ (۵) :۲۰۴-۲۰۸
- معین، محمد، (1382)، فرهنگ فارسی، چاپ هشتم، جلد اول، تهران: امیرکبیر
- ملکیان بهابادی، محسن و محسنی ذنوزی، هاشم و کشاورز، محسن، (1388)، «کمال گرایی و عزت نفس در نخبگان علمی، ورزشی و افراد غیرنخبه در شهر تهران»، دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، پاییز، دوره 11، شماره 41، صص 119-137.
- ممیزی، مهدیه، مظلومی، سید سعید، امینی پور، محمدرضا و ممیزی، محمد، (1391)، «مشکلات آموزشی دانشجویان استعداد درخشان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در سال 1389»، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 12(1)، 66-55.
- موسویراد، سیدحامد، قدسیان، حسین، (1394)، «تحلیل مهاجرت نخبگان و تأثیر سیاستهای بازدارنده با استفاده از پویاییهای سیستم»، فصلنامه علمی پژوهشهای مدیریت راهبردی، 21(59)، 37-62.