نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 پژوهشگر
2 گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان
3 عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان
4 گروه آموزشی دانشگاه اصفهان
چکیده
به گفته هانتینگتون، رشد کمی و تحول کیفی طبقه متوسط جدید منجر به توسعه نهادهای مدنی و زدودن نمادهای اقتدارگرایی شده و بدین ترتیب اکثریت لازم برای تغییر سیاسی فراهم میآید. پرسش این است که چرا علیرغم رشد این طبقه در عربستان سعودی و عراق، فرآیند تغییر سیاسی محقق نشده است؟ در چارچوب نظریه گذار و به روش مقایسهای مشخص گردید که هر دو کشور در رشد نمادهای طبقه متوسط جدید یعنی گسترش آموزش عالی، دیوانسالاری، ارتباطات و درآمد سرانه مشابه هستند. اما به دلیل موانع فرهنگی، ماهیت رانتیر بودن دولت، رابطه حامیپیرو و نقش منفی عامل خارجی، ایفای هرگونه نقش جهت پیشبرد دموکراتیزاسیون از این طبقه سلب شده و آزادسازی تاکتیکی از بالا نیز در صورت عدم تحقق مطالبات دموکراتیک، ممکن است گرایش به تغییرات انقلابی و قیام عمومی را باعث گردد. در عراق نیز بیثباتی سیاسی و ساختارهایی که آمریکاییها پس از فروپاشی رژیم بعثی تحمیل کردهاند باعث شده این طبقه نتواند پویشهای واقعی خود را در ایجاد دموکراسی ایجاد کند. در حالیکه عراق با فروپاشی رژیم صدام حسین، مرحله اول فرآیند گذار یعنی «شکست اقتدارگرایان» طی شده و در مرحله دوم یعنی «تقویت نهادهای دموکراتیک» به سر میبرد، در عربستان در مرحله نخست آن یعنی «شکست اقتدارگرایان» با موانعی جدی روبرو میباشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
New middle class subjectivity In the process of political change Saudi-Iraq comparative study
نویسندگان [English]
- hassan ahmadi 1
- Hosein Harsij 2
- hamid nassaj 3
- Abbas Hatami 4
1 reasercher
2 esfahanProfessor, Political Sciences, University of Isfahan
3 teacher in isfahan
4 esfahan
چکیده [English]
According to Huntington, quantitative growth and qualitative change of a new middle class lead to the development of civil institutions and the decline of authoritarian symbols, and majority for political changes are supported. The question is that why the process of political changes has not been materialized in spite of this class increase in Saudi Arabia and Iraq? Based on the theory of transition to democracy and the comparative method, findings show that both countries are similar in increasing symbolic features of emerged middle classes, such as the development of higher education, bureaucracy and per capita income. However, due to cultural barriers, the rentier nature of the government, the patronage relationship, and the negative role of the external factor, any role in advancing democratization is excluded from this class, and tactical liberalization from above may lead to revolutionary change if democratic demands are not met, and may cause a general uprising. Political instability and structures imposed by American after the collapse of the Baathist regime are also responsible for dysfunction of this classes in Iraq in the establishment of democracy while Iraq has passed the first process of democratization by the collapse regime of Saddam and entered the second phase of democratic institutional consolidation, yet Saudi Arabia has faced serious barriers in her first phase.
کلیدواژهها [English]
- "new middle class"
- "Democratization "
- "Political change "
- "saudi arabia"
- "Iraq"