نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استاد/دانشگاه علامه طباطبائی
2 دانشچوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده
نظامهای سیاسی جدید در پی بسیج و جلب مشارکت سیاسی حداکثری شهروندان خود هستند؛تحکیم رابطۀ نظام سیاسی و مردم تداوم نظام سیاسی را تسهیل نموده، موجد مشروعیت سیاسی حکومت شده و به توسعۀ سیاسی نهادینه منجر میشود. مفروض است که در نظام سیاسی اسلامی؛ آموزه مهم اجتماعی، فرهنگی و سیاسی «أمربه معروف و نهی از منکر» نقش عمدهای در توسعه سیاسی ایفا مینماید و قرآن کریم، متون روایی و اصل هشتم قانون اساسی ج.ا.ا مستند این آموزهاند. سه ساحت؛ مردم- مردم (متوازی)، مردم- حاکمان (متخالف صعودی) و حاکمان - مردم (متخالف نزولی) در این آموزه وجه تمایز مردم سالاری دینی از لیبرال دموکراسیها است. فرضیه این نوشتار آن است که ساحت مردم – حاکمان در آموزه امر به معروف و نهی از منکر مغفول مانده است. این پژوهش با اتکا به روش تفسیری و بهرهمندی از نظریه مردمسالاری دینی نتیجه میگیرد که احیای ساحت سوم مستلزم ورود به فرهنگ سیاسی جامعه اسلامی در میان مردم (الناس) و نخبگان فکری (اولی الالباب) و نخبگان سیاسی (اولی الامر) است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Enjoining Good and Forbidding Evil and Political Development in Islamic Republic of Iran
نویسندگان [English]
- Mohammad bagher Khoramshad 1
- Eshagh Sayyad Roudkar 2
چکیده [English]
The New political Systems seek mobilization and Maximizing political participation of their citizens. This process can strengthening the relationship between the political system and the people in order to facilitate the continuation of the political system, through obtaining political legitimacy of government. It is clear that in the Islamic political system the doctrine of “Enjoining Good and Forbidding Evil " Plays a major role in political development, The Holy Quran, and Hadith Texts, and Article VIII of the constitution of the Islamic Republic of Iran, are sources for this doctrine.
Three spheres of People-people (Parallel)) People-rulers (Opposite Ascending) and Rulers – people (Opposite Descending) in these teachings are what distinguishes the religious democracy from liberal democracies. This paper tries to develop this hypothesis that the realm of people – rulers is forgotten in enforcing teachings or Enjoining Good and Forbidding Evil. Therefore, this paper relying on interpretive method and with taking advantage of the use of theory of religious democracy concludes that the revival of the third realm needs to log in the political culture of the Muslim community among people, intellectuals, and Political elites.
کلیدواژهها [English]
- Commanding Right
- Forbidding Wrong
- Religious Democracy
- Political