نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 هیات علمی گروه روابط بین الملل در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

2 دانشجوی دکتری مطالعات جهان دانشگاه تهران

10.22054/qpss.2024.76821.3339

چکیده

با توجه به محدودیتهای جدی در حوزه قدرت سخت، توسعه قدرت نرم از جمله با برندسازی ملی به عنوان یکی از اولویتهای کلیدی دولتهای کوچکی مانند قطر محسوب میشود. با توجه به این مهم در اینجا این پرسش مورد بررسی قرار میگیرد که برندسازی ملی چه جایگاهی در سیاست خارجی و امنیت ملی قطر دارد؟ در این راستا ضمن اشاره به محدودیتها و چالشهای قطر به لحاظ ظرفیتهای قدرت و امنیت ملی و همچنین ظرفیتهای آن، به رویکرد کلان و سیاستهای این کشور در حوزه برندسازی ملی پرداخته شده است. نتایج این تحقیق نشان میدهد رهبران قطر با تمرکز بر شش حوزه اصلی توانستهاند در حوزه برندسازی ملی موفقیتها و دستاوردهای قابل توجهی را کسب نموده و از این طریق به ارتقای ظرفیتهای قدرت و امنیت ملی این کشور کمک کنند. این حوزهها عبارتند از: شبکهسازی سیاسی و میانجیگری در بحرانها؛ برندسازی رسانهای با محوریت الجزیره؛ ظرفیتها و کمکهای اقتصادی به مثابه پشتوانه برندسازی؛ ظرفیتسازی و دیپلماسی فرهنگی؛ توسعه ظرفیتها و دیپلماسی ورزشی و؛ تقویت و ارتقای حوزه گردشگری. این مقاله به عنوان پژوهشی توصیفی- تبیینی از الگوی مفهومی شش وجهی آنهولت برای تبیین برندسازی ملی بهره برده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Security Challenges and Nation Branding in Qatar: Capacities and Policies

نویسندگان [English]

  • Ali akbar Asadi 1
  • Mohammd Orf 2

1 Assistant Professor, International Relations, Institute for Humanities and Cultural Studies (IHCS)

2 Ph.D. Student, World Studies, Tehran University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Given the serious limitations in the field of hard power, the development of soft power, including nation branding, is considered as one of the key priorities of small states such as Qatar. According to this matter, the question is, where does nation branding play a role in Qatar's foreign policy and national security? In this regard, the limitations and challenges of Qatar in terms of power and national security capacities, as well as its potentials, have been addressed to the country's overall approach and policies in the field of nation branding. The results of the study show that Qatari leaders have been able to achieve significant successes and achievements in the field of nation branding by focusing on six main areas, thus helping to improve the country's national power and security capacities. These areas include: political networking and crisis mediation; media branding with focusing on Al Jazeera; capacities and economic assistance as a support for branding; capacity building and cultural diplomacy; capacity development and sports diplomacy; strengthening and promoting the tourism sector. This article has been used as a descriptive - explanatory study of the six-dimensional conceptual model of Anholt to explain nation branding.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Nation Branding
  • Soft Power
  • Qatar
  • Persian Gulf
  • National Security