نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار علوم سیاسی، گروه علوم سیاسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 استادیار گروه تاریخ و جامعه‌شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

چکیده

این پژوهش می‌کوشد تا زبان بدن کاندیداهای نامزد دوازدهمین دوره ریاست جمهوری ایران در حالت‌های مختلف حین مناظره مورد کنکاش قرار دهد. روش مورد بررسی از نوع تحلیل محتوای کیفی است. مطابق نتایج پژوهش، عمده‌ترین مفاهیم مرکزی زبان بدن؛ در لحن صدا (ایجاد آرامش و حفظ خونسردی- تفهیم مطالب و اعتبار سنجی- نقد وضع موجود و بی‌اعتبارسازی صحبت‌های دیگران- تسلط بر صحنه و مدیریت آن - تعادل داشتن در صحبت کردن- صدای محکم و بلند تأکید بر کلمات مخاطب قرار دادن رقبا- ایجاد وضع برتر نبست به رقیبان)؛ در نوع نگاه (تسلط بر اوضاع و آرامش- تعجب و تردید در بازنمایی واقعیت - مخاطب قرار دادن آحاد جامعه- عدم هیجان و نداشتن اضطراب - در حالت نگاه بعضی از کاندیداها بی‌اثرسازی نقدها)؛ حالت دست‌ها (تصدیق ادعاها - در صورت عدم استفاده از دست‌ها یقین دادن به مردم درباره آمادگی روانی نسبت به ‌نقد و بیشتر اتکا بر زبان گفتاری) بوده است و کانون اشتراک آن‌ها در استفاده از زبان بدن بیشتر به سمت تسلط بر اوضاع و حفظ آرامش و خونسردی و مخاطب قرار دادن آحاد مردم بوده است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Sociological understanding of body language of Iranian presidential candidates (Case study: Twelfth Debate)

نویسندگان [English]

  • Akbar Zolfaghari 1
  • Taha Ashayeri 2
  • Azam Rajabi Nasab 1

1 Assistant Professor, Political Sciences, Political Science Department, Faculty of Humanities, Payame Noor University, Tehran, Iran

2 Assistant Professor, Sociology, Social Science Department, Faculty of Humanities, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran

چکیده [English]

This study seeks to explore the body language of the candidates for the twelfth term of the Iranian presidency in different situations during the debate. The studied method is qualitative content analysis. According to the research results, the main central concepts of body language; In the tone of voice (creating calm and maintaining composure - understanding the content and validation - criticizing the current situation and discrediting the speeches of others - mastering the stage and managing it - balance in speaking - strong and loud voice emphasizing the words of the audience - creating Not superior to competitors); In the type of view (mastery of the situation and calmness - surprise and doubt in the representation of reality - addressing members of society - lack of excitement and lack of anxiety - in the view of some candidates, ineffective criticism); The state of the hands (acknowledging the claims - if not using the hands - has been reassuring people about their psychological readiness to criticize and rely more on spoken language) and their common denominator in using body language is more towards mastering the situation and maintaining calm and It has been coolness and addressing the people.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Body Language"
  • "Goffman"
  • "Candidates"
  • "Content Analysis"
  • "Election""Facial Expressions" "Citizens"
الف- فارسی
‏- آلفرد جی، اسمیت، (۱۳۷۹)، ارتباطات و فرهنگ، ترجمه مهدی بابایی اهری، تهران: سمت.
‏- تامپسون، کنت، (۱۳۹۲)، نقل قول‌های کلیدی در جامعه‌شناسی، ترجمه نیره توکلی، تهران: ثالث.
‏- حسین‌زاده، ‌علی، (۱۳۸۸)، «راهکارهای ارتباط مؤثر در میان اعضای خانواده، معرفت، 147(18)، 83-100.
‏- حسین‌زاده، ‌علی، (۱۳۹۰)، «راهکارهای ارتباط موثر با جوانان و نوجوانان» کودک، نوجوان و رسانه، 1-2(1)، 27-55.
‏- حسین‌زاده، ‌علی، (۱۳۹۲)، «نقش خوش رویی و خوش زبانی در خانواده و روابط اجتماعی»، معرفت، 192(22)، 129-140.
- جواهری، ‌فاطمه، (۱۳۸۷)، «بدن و دلالت‌های فرهنگی - اجتماعی آن» مطالعات فرهنگ - ارتباطات، 33(9)، 37-80.
‏- ریتزر، ریتزر، (۱۳۸۲)، نظریه‌های جامعه‌شناسی در دوران معاصر، ترجمه محسن ثلاثی، تهران: علمی.
‏- سوزی، اسکات، (۱۳۹۶)، معنا بخشی به زندگی روزمره، ترجمه فاطمه مکتوبیان و مریم مکتوبیان، تهران: جامعه‌شناسان.
‏شعیری، حمید رضا، (۱۳۹۲)، نشانه معناشناسی دیداری، تهران: سخن.
‏- صلیبی، ‌ژاسنت، (۱۳۹۰)، «تحلیلی بر سهم ارتباطات غیر کلامی در کنش متقابل اجتماعی»، جامعه پژوهی فرهنگی، 4(2)، 101-120.
‏- عضدانلو، حمید، (۱۳۸۴)، آشنایی با مفاهیم اساسی جامعه‌شناسی، تهران:  نی.
‏- فکوهی، ناصر، (۱۳۸۳)، انسان‌شناسی شهری، تهران: نی.
‏- فلاح‌رکنی، ‌اسماعیل، (۱۳۹۲)، «رسانه‌ها و مناظره‌های انتخاباتی گزارشی از مناظره‌های انتخاباتی تلویزیونی در بریتانیا در سال 2010»، مطالعات انتخابات، 4(2)، 147-170.
‏- کسلر، دیرک، (۱۳۹۵)، نظریه‌های روز جامعه‌شناختی از آیزنشتات تا پسامدرن‌ها، ترجمه کرامت الله راسخ، تهران: آگه.
‏- گیدنز، آنتونی، (۱۳۹۳)، جامعه‌شناسی، ترجمه منصور صبوری، تهران: نی.
‏- مایزر، گیل ای و مایزر، میشل توللا، (۱۳۸۵)، پویایی ارتباطات انسانی، ترجمه حوا صابر آملی، تهران: دانشکده صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران.
- نیکدار ‌اصل، ‌محمد‌حسین و احمدیانی‌پی، ‌محمد‌هادی، (۱۳۹۵)، «تحلیل ارتباطات غیرکلامی در بوستان سعدی»، شعر پژوهی، 27(8)، 181-210.
‏- هـارجی، اون؛ دیکسون، دیوید و ساندرز، کریستین، (۱۳۸۶)، مهـارت هـای‌ اجتمـاعی در ارتباطـات میـان‌ فـردی‌، ترجمه خشایار بیگی و مهرداد فـیروزبخت، تـهران: رشد.
‏- یاقوتی، ‌فاطمه و معتمد، ‌سارا، (۱۳۹۷)، «بازشناسی حالات هیجانی چهره با استفاده از مدل یادگیری هیجانی مغز»، تازه‌های علوم شناختی، 80(20)، 46-61.
ب- انگلیسی
- Wood, Julia T, (2015), Interpersonal Communication: Everyday Encountersm Cengage Learning.
- Yoon, S; Kim, S; Kim, J; & You, Y, (2016), “A Study on the Impact of Consultants’ Nonverbal Communication on Customer Satisfaction, Trust, and Long-term Relationship Orientation of the Client firmˮ, Indian Journal of Science and Technology, 9(26), 1-8.