نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانش‌آموخته دکتری علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

چکیده

در عصر حاضر جوامعی از یهودیان حاردی در اسرائیل زندگی می‌کنند که متاثر از دین و آیین‌های یهودی (و عمل به آن) دارای عقاید، سبک زندگی فردی و اجتماعی خاصی بوده و همین موضوع آنان را در رسانه‌ها برجسته نموده است. این جماعت از حیث اعتقادی و نظری، جزء بنیادگرایان یهودی (عملگرا) به شمار می‌روند و به شدت به اصول بنیادگرایی یهودی (و مقومات آن) مقیدند. حاردی‌ها در حال حاضر – برخلاف باورهای رسانه‌ای- نه تنها جریانی حاشیه‌ای و کم‌اهمیت به حساب نمی‌آیند بلکه با اتخاذ رویکردی عملگرا – در کنار سایر مولفه‌ها و بهره‌مندی از ظرفیت‌های گفتمانی- توانسته‌اند خود را به جریانی تاثیرگذار در عرصه سیاسی- اجتماعی مبدل نمایند. با توجه به بنیان‌های نظری بنیادگرایانه و عملگرایی نهفته در این جریان، به نظر می‌رسد تقویت و اهمیت یافتن آنان در عرصه‌ی سیاسی- اجتماعی رژیم اسرائیل موجب افزایش تنش‌های داخلی، خارجی و رشد گرایشات افراط‌گرایانه خواهد شد. در چنین بستری طرح چالش‌های بنیادین در خصوص ماهیت رژیم فعلی اسرائیل و آینده‌ی آن دور از انتظار نخواهد بود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Jewish Fundamentalism in the Context of Political Pragmatism:The Role of the Haredim in Strengthening Extremist Tendencies in the Israeli Regime

نویسنده [English]

  • Seyed Mohammad Mehdi Hoseini Faegh

Ph.D, Political Science, Tarbiat Modarres University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Currently, some important Jewish communities in Israel live primarily in the media because of their particular lifestyle and isolationism. They have specific beliefs and particular personal and social lifestyles that are mainly rooted in ancient Judaism. The opinions and beliefs of this community are in line with Jewish (pragmatic) fundamentalists, and therefore hold to the Jewish fundamentalist mandates. The ideas of the community in the social and political context, along with their growing importance - by rapid population growth and effective political presence - have made them an influential stream. Given their efforts to be more influential (in the context of fundamentalist discourse) - particularly in the political arena - and in view of their principles and objectives as well as the demographic and political structure of Israel, it seems that reinforcing this trend will increase tensions. And there will be an increase in extremist tendencies in the Israeli regime and even will include fundamental questions about the identity of the present Israel regime and its future.

کلیدواژه‌ها [English]

  • israel
  • jewish
  • fundamentalism
  • haredi
  • radicalism
  • آریایی نیا، مسعود، (1379)، «دیدگاه‌ها و جناح‌ها در اسراییل»، فصلنامه مطالعات منطقهای، زمستان، شماره 5.
  • آنترمن، آلن، (1385)، باورها و آیین‌های یهودی، رضا فرزین، قم: مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب.
  • افتخاری، اصغر، (1380)، جامعه‌شناسی سیاسی اسرائیل، تهران: مرکز پژوهش‌های علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه.
  • احمدوند، شجاع، (1391)، تحول گفتار در قدرت اسرائیل، تهران: دانشگاه علامه طباطبائی.
  • جنتی، علی، (1384)، ساختار دولت صهیونیستی اسرائیل، تهران: ابرار معاصر.
  • حسنی­فر، عبدالرحمن و امیری پریان، فاطمه، (1393)، «تحلیل گفتمان به مثابه روش»، جستارهای سیاسی معاصر، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی سال پنجم، بهار، شماره اول.
  • دارا، جلیل و حسینی فائق سیدمحمدمهدی، (1397)، «تاملی نظری در باب گونه‌شناسی بنیادگرایی یهودی؛ از غیرسیاسی ضدصهیونیسم تا سیاسی صهیونیسم‌گرا»، فصلنامه پژوهشهای راهبردی سیاست، دوره هفتم، شماره 27، شماره پیاپی 57.
  • دایک، تون و م. آدریانوس فان، (1382)، مطالعاتی در تحلیـل گفتمان: از دسـتور متن تا گفتمان کاوی انتقادی، پیروز ایزدی و همکاران، ویراسـتة مهران مهاجر و محمد نبوی، تهـران: وزارت فرهنگ و ارشـاد اسلامی، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها.
  • درخشه، جلال و حسینی فائق، سیدمحمدمهدی، (1396)، بنیادگرایی یهودی و ساختار سیاسی اسرائیل (سرگردانی میان بازگشت و تبعید)، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق (ع).
  • درخشه، جلال و فیض‌اللهی، روح‌الله، (1389)، «بنیادگرایی اسلامی و اندیشه انقلاب اسلامی ایران: مطالعه تطبیقی»، رهیافت انقلاب اسلامی، پاییز و زمستان، شماره 13.
  • ژیلبرشتاین، لاورنس یت، (1389)، بنیادگرایی یهودی، شجاع احمدوند، تهران: دانشگاه علامه طباطبائی.
  • شکوری، ابوالفضل و حسینی فائق سیدمحمدمهدی، (1395)، «بنیادگرایی یهودی و جایگاه آن در ساختار سیاسی اسرائیل»، فصلنامه مطالعات راهبردی، سال نوزدهم، بهار، شماره 71.
  • عبدالقادر، عبدالعالی، (1391)، رژیم اسرائیل و گسست‌های سیاسی اجتماعی آن، محمد خواجوئی، تهران: ابرار معاصر.
  • عضدانلو، حمید، (1380)، گفتمان و جامعه، تهران: نشر نی.
  • فرکلاف، نورمن، (1379)، تحلیل انتقادی گفتمان، گروه مترجمان، تهران: مرکز مطالعات رسانه.
  • کوبلی، پاول، (1387)، نظریه‌های ارتباطات، احسان شاقاسمی، جلد سوم، تهران: پژوهشکدة علوم انسانی و مطالعات فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
  • گیدیون، آرون، (1378)، بنیادگرایی صهیونیستی یهود: گروه مومنان در اسرائیل (گوش امونیم)، احمد تدین، تهران: هرمس.
  • ماضی، محمد، (1381)، دین و دولت در اسرائیل، سید غلامرضا تهامی، تهران: سنا.
  • هوشنگی، لیلا، (1393)، تورات، تلمود و بنی اسرائیل، تهران: کتاب مرجع.

References

  • Baumel, Simeon, (2006), Sacred Speakers: Language and Culture Among the Haredim in Israel, New York: Berghan Books.
  • Chabin, Michele, (2015), “Israel’s Ultra-Orthodox Haredi Women form Political Party”, USA Today, Last Access 2019/02/11.
  • Dant, Tim, (1991), Knowledge, Ideology and Discourse: A Sociological Perspective, London: Rutledge.
  • Ettinger, Yair, (2014), “Eli Yishai Breaks Away from Shas, Announces New Party”, Haaretz, Last Access 2019/02/11.
  • Emerson Michael and David Hartman, (2006), “The Rise of Religious Fundamentalism”, Annual Review of Sociology, Vol. 32.
  • Fendel, Hillel, (20 January 2010), “Hareidi Party Joins WZO, Former MK Yigal Bibi Will Represent”, Arutz Sheva, Last Access 2019/02/11.
  • Friedman, Menachem, (1993), Jewish Zealots: Conservative Versus Innovative, In: Silberstein J Laurence (ed) (1993), Jewish Fundamentalism in Comparative Perspective, Chapter 9, New York: New York University Press.
  • Gilad Malach and Lee Cahaner, (2018), The yearbook-of ultra-orthodox Society in Israel, The Israel Democracy Institute.
  • Glickman, Aviad, (2012), “High Court Rules against Extending Tal Law”,com, Last Access 2019/02/11.
  • Gordon-Bennett, Chaviva, (2109), “Who Are the Haredim?”, Learn Religions, May. 30, 2019, learnreligions.com/who-are-the-haredim-2076732, Last Access 2019/12/23.
  • Gradstein, Linda, (2012), “Tal Law has History of Contention”, In https:// www. Timesofisrael. Com/ end-of-an-era-for-the-tal-law/, Last Access 2019/12/08).
  • Heilman, Samuel, (2000), Defenders of the Faith: Inside Ultra-Orthodox Jewry, University of California Press.
  • Ilan, Shahar, (2008), “Shas MK: Gays are Causing Israeli Society to Self-destruct”, Haaretz, Last Access 2019/02/11.
  • Kalev, Gol, (2019), “The Ultra-Orthodox Will Determine Israel’s Political Future”, Foreign Policy, Online Edition: Foreignpolicy. Com/2019/04/17/ the- ultra- orthodox-will-determine-israels-political-future-haredi-likud-netanyahu-shas-deri-utj/, Last Access 2019/07/20.
  • Meranda, Amnon, (2007), “Knesset Extends Tal Law by 5 Years”, Ynetnews.com, Last Access 2020/01/07.
  • Pew, (2016), Israel’s Religiously Divided Society, in: https:// www. Pewforum. Org/ 2016/ 03/ 08/ israels-religiously-divided-society/ (access 10/10/2021).
  • Pfeffer, Anshel, (2012), “After Tal Law Ruling, Israel is Back to Square One”, Haaretz, Last Access 2020/01/07.
  • Shahak, Israel, Mezvinsky, ‎Norton, (2004), Jewish Fundamentalism in Israel, London: Pluto Press.
  • Stadler, Nurit, (2009), Yeshiva Fundamentalism, NY: New York University Press.
  • Weitzman, Gdeon, (2004), In those Days, At this Time: Essays on the Festivals, Based on the Philosophy of Rav Kook, Jerusalem: Grow Publications.
  • Weiss Raysh, (2019), “Haredim (Charedim), or Ultra-Orthodox Jews”, My Jewish Learning, In: https:// www. myjewishlearning. com/ article/ haredim-charedim/, Last Access 2020/01/04.

Zeydan, David, (2006), “Jerusalem in Jewish Fundamentalism”, Evangelical Quarterly, Vol. 78, No. 3.