نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

2 دانشیار علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

چکیده

کلیت‌اندیشی و خصلت تعین‌گریز جامعه سیاسی مدرن، مساله محوری در مقاله پیش‌رو است. در این مقاله می‌کوشد تا این موضوع را تبیین نماید که فلسفه سیاسی مدرن با توجه به خصلت کثرت یابنده جامعه، به دو اردوگاه کلیت‌‌باوران از یکسو و کثرت‌باوران و غیریت‌باوران از سوی دیگر تبدیل شده است. اما در جامعه سیاسی؛ ما به‌رغم ظهور تشدیدشونده کثرت‌های اجتماعی، همچنان در حصر فهمی همگن و کلیت یافته از جامعه سیاسی به سر می‌بریم. با توجه به نقش ملاصدرا در بنیاد نهادن اندیشه سیاسی معاصر اسلامی در ایران، مدعی امکان خوانشی از نظریه وحدت وجود ملاصدرا شده‌ایم که امکان ملاحظه کلیت جامعه سیاسی را به صورت همزمان با پذیرش فردیت و غیریت به معنای مدرن آن فراهم می‌آورد. در این خوانش از الگوی هرمنوتیکال پل ریکور در کنار نظریه امانوئل لویناس مدد گرفته‌ شد که به قابلیت‌های متن برای حل مساله امروز جامعه ما و پرداختن به غیریت می‌تواند بیندیشد. 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Multiplicity and Otherness in Mulla Sadra's Philosophy

نویسندگان [English]

  • Akram Bagheri 1
  • Mohammad Javad Golamreza Kashi 2

1 Ph.D Student, Political Sciences, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran

2 Associate Professor, Political Sciences, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran

چکیده [English]

The generality and determinism of modern political society is a central issue in the present article. We have shown that modern political philosophy, due to the multiplicative nature of society, has become two camps of totalitarians in one hand and pluralists and non-believers on the other. But in our political society, despite the intensifying emergence of social pluralities, we are still locked in a homogeneous and generalized understanding of political society. Considering Mulla Sadra's role in founding contemporary Islamic political thought in Iran, we claim the possibility of reading Mulla Sadra's theory of unity of existence, which provides the possibility of considering the whole of political society simultaneously with the acceptance of individuality and otherness in its modern sense. In this reading, we draw on Paul Ricoeur's hermeneutic model alongside the theory of Emmanuel Levinas, who can think of the capabilities of the text to solve our society's current problem and address zeal.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mulla Sadra
  • Totality
  • Otherness
  • Unity of Existence
  • Ricoeur
  • اشتراوس و کراپسی، لئو و جوزف، (1389)، تاریخ فلسفه سیاسی، گروه مترجمان، جلد اول، قدما، به ویراستاری یاشار جیرانی و شروین مقیمی، تهران: نشر پگاه روزگار نو.
  • بیات، محمد حسین، (1383)، «حقیقت علم و اتحاد عاقل به معقول از دیدگاه ملاصدرا و دیگر متفکران اسلامی»، مجله زبان و ادب، دوره 8، شماره 21.
  • بهارنژاد، زکریا، (1385)، «وجودشناسی عرفانی»، پژوهش‌های فلسفی کلامی، سال هشتم، شمارة 2.
  • جوادی آملی، عبدالله، (1378)، سیاست متعالیه، سیاستی جامع، در کتاب: سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه، به اهتمام شریف لک‌زایی، پژوهشکده علوم و فرهنگ اسلامی، چاپ اول، قم: انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
  • خواجوی، محمد، (1378)، صدر الدین یا دو اوج شهود و اندیشه درجهان اسلام، تهران: انتشارات.
  • سالم، مریم، (1392)، تحلیل انتقادی نظریه عقول در حکمت متعالیه، تهران: انتشارات موسسه فرهنگی هنری حکمت.
  • سجادی، سید جعفر، (1379)، فرهنگ اصطلاحات فلسفی ملاصدرا، تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
  • سجادی، سید جعفر، (1384)، دیباچه‌ای بر حکمت متعالیه ملاصدرا، تهران: انتشارات
  • صلواتی، عبدالله، (1396)، زیست جهان ملاصدرا، تهران: انتشارات هرمس.
  • علم الهدی، سید علی، (1390)، نومینالیسم و فلسفه صدرایی، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق (ع).
  • فیلیپ، نمو، (1387)، اخلاق و نامتناهی، ترجمه مراد فرهادپور و امید مهرگان، تهران: انتشارات فرهنگ صبا.
  • فیلیپ، نمو، (1379)، «گفت و گو با امانوئل لویناس»، ترجمه مراد فرهادپور، ارغنون، شماره 16.
  • کالین، دیویس، (1386)، درآمدی بر اندیشه­ لویناس، ترجمه­ مسعود علیا، تهران: موسّسه­ پژوهشی حکمت و فلسفه­ ایران.
  • کرباسی زاده اصفهانی، علی و دیگران، (1391)، ملارجبعلی در مقابل ملاصدرا در بحث وجود ذهنی، مجموعه مقالات بین‌المللی مکتب فلسفی اصفهان، جلد دوم، اصفهان: موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه در ایران.
  • گروندن، ژان، (1391)، هرمنوتیک، ترجمه محمدرضا ابوالقاسمی، تهران: نشرماهی.
  • لویناس، امانوئل، (1392)، زمان و دیگری، ترجمه مریم حیاط شاهی، تهران: انتشارات افکار.

References

  • Royce, Josiah, (2004), Stanford Encyclopedia of Philosophy, Published Johns Hopkins University.
  • Vessey, David, (2006), Philosophical Hermeneutics, In: John R. Shook and Joseph Margolis (ed. By), A Companion to Pragmatism, Blackwell Publishing Ltd.
  • Sigwart, Hans-Jörg, (2010), “Political Hermeneutics in the Writings of John Dewey and Hannah Arent”, Paper Prepared for the Meeting of the Eric Voegelin Society at the Annual Conference of the American Political Science Association, Sept. 2-5, 2010, Washington, D.C, Https: // sites01. lsu. edu/ faculty/ voegelin/ wp - content/ uploads/ sites/ 80/2015/09/ Sigwart1. Pdf.
  • Morgan, Michae, (2012), The Cambridge Introduction to Emmanul Levinas, Publisher: Cambridge University Press.