نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی
2 دانشجوی دکتری، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی
چکیده
رژیمها و گروههای ایدئولوژیک در راستای رسیدن به جهان آرمانی و مدینه فاضله موعود همواره درصدد پرورش انسانهایی طراز نوین بودهاند و برای تحقق این امر در پی کنترل همهجانبه ابعاد گوناگون زندگی انسانها برآمدهاند. به نظر میرسد داعش نیز به عنوان یک سازمان سیاسی- نظامی تمامیتخواه از این امر مستثنی نبوده است. تجربه دوره هرچند کوتاهمدتِ خلافت نشان میدهد این گروه با قرائتی خاص از متون مقدس اسلامی بهطور خاص به دنبال آموزش و پروش کودکان و نوجوانان بوده است تا در نهایت انسان آرمانی و مدینه فاضله مدنظر خود را بیافریند. در این مقاله، ضمن تحلیل محتوای آثار درسی و تبلیغی، نظر آن گروه درباره علوم مختلف و روشهای نظام تعلیم و تربیت برای رسیدن به هدفش پرداخته شده است و در این مسیر از مفهوم دستگاههای ایدئولوژیک دولت (آلتوسر) بهره گرفتهشد. از سوی دیگر با آگاهی از تلاش داعش برای بهرهگیری از روشها و ابزارهای گوناگون در جهت کسب تعهد و وفاداری هواداران، این مقاله میکوشد تا مسیرهای محتمل اثرگذار و نفوذ داعش بر کودکان و نوجوانان را در مرحله ارتباط و تماس اولیه مورد بررسی قرار دهد که عبارتند از: حساسیتزدایی نسبت به خشونت، نمایش شیوه مثبت زمامداری، اعطای حس هویت جمعی، الگوی نقش مثبت فقدان و جایگزینی و افراد بزرگسال قابل اعتماد و اثرگذار.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Education in ISIS Ideological Apparatus: New Radical Islamism and the Way towards Utopia
نویسندگان [English]
- Seyed Abdolamir Nabavi 1
- Nozhan Etezadolsaltaneh 2
1 The Institute for Social and Cultural Studies (ISCS)
2 PhD Candidate, Institute for Social and Cultural Studies (ISCS)
چکیده [English]
As an ideological totalitarian state, on the way towards the utopic society, Islamic State in Iraq and Syria (ISIS) has attempted to cultivate people via totalitarian control over the human lives. However, through an unusual reading of the sacred text (Koran), ISIS has focused on a special version of education for kids and non-adults. Focusing on the ideological content of the educational texts and content Analysis of them, and based on the important conceptual frameworks introduced by Louis Althusser on the Ideological State Apparatus, the present study attempts to explore the ISIS textbooks, besides the emotional utilities they use in order to strengthen members’ loyalty to the Kaliph. Doing such exploration, our endeavor is concentrated on the different techniques ISIS applies to absorb and train non-adult members: 1. Desensitization to Violence, 2. Collective Identity Inculcation, 3. Positive Governance, 4. Loss/ Replacement of Positive Role Model (s) and 5. Trusted Adult Influencers.
کلیدواژهها [English]
- "Ideological State Apparatus"
- "Utopia"
- "Education"
- "ISIS"
- "Radical Islamism"