نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانش آموخته‌ی دکتری روابط بین‌الملل دانشگاه علامه طباطبائی

چکیده

تحول‌پژوهشی و آسیب‌شناسی دانش روابط‌‌بین‌الملل ایرانی دچار فقر نظری است. حال آنکه دلایل عدم شکل‌گیری نظریه‌های ایرانی فراگیر جز از طریق کشف نقاط ضعف با یک نگاه تطبیقی بر اساس این سئوال که «چرا جامعۀ دانشگاهی روابط‌‌بین‌الملل امریکا و اروپا توانست و ما نتوانستیم» میسر نخواهد بود. اهمیت این موضوع تا جایی است که بدون فهم این مسئله که ضعف حاصل از دانش اکتسابی چه چالش‌هایی را برای دانش روابط بین‌الملل ایجاد کرده است نمی‌توان راهکار برای برون رفت از شرایط فعلی ارائه داد. در این مسیر «سنجش دانش‌اکتسابی حاصل از آموزش در دانشگاه» مسئلۀ مهمی است. بر این اساس «دانش‌اکتسابی» 375 دانشجو و دانش‌آموختۀ روابط‌‌بین‌الملل از 15 دانشگاه، ابتدا به روش «تحلیل محتوا مقوله‌ای» مبتنی بر کلیدواژه‌‌های نظری مورد «مفهوم‌سنجی» قرار گرفته و سپس نتایج حاصله با رویکرد «خودارزیابی» محک خورده و در نهایت بر مبنای مقایسۀ آماری نتایج هر دو سبک سنجش با واقعیت‌های موجود، به یک تحلیل و سنجش واقع‌گرای تطبیقی دست یافتیم. نتایج نهایی ضعف نظری دانش‌اکتسابی را تایید و فرضیه این پژوهش را به اثبات رساند. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که در وضعیت کنونی اصلاح منطبق بر واقعیت فرآیند «دانش‌اکتسابی حاصل از آموزش» می‌بایست اولویت جامعۀ دانشگاهی روابط‌‌بین‌الملل ایران باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Pathology of knowledge Acquired Through Education at Iranian International Relations

نویسنده [English]

  • Sajjad sadeghi

PhD in International Relations at Allameh Tabataba'i University

چکیده [English]

The research on evolution and knowledge pathology of Iranian IR is theoretically impoverished. However, the reasons for the non-formation of Iranian theories will not be possible except through an autopsy and the discovery of weak points with a comparative view based on the question "why the American and European IR academic community was able and we could not". The importance of this issue is to the extent that without understanding what challenges the weakness of acquired knowledge has created for the knowledge of IR, it is not possible to provide a solution to get out of the current situation. Based on this, the "acquired knowledge" of 375 IR students and graduates from 15 universities was first "conceptualized" using the method of "categorical content analysis" based on theoretical keywords, and then the results were tested with the "self-evaluation" approach and finally based on statistically comparing the results of both measurement styles with existing realities.The final results confirmed the theoretical weakness of acquired knowledge and proved the hypothesis of this research. The results of this research show that in the current situation, reforming the process of "acquired knowledge from education" should be the priority of Iran's IR academic community.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Acquired knowledge
  • International Relations
  • Iranian International Relations
  • Measuring the Educational Process
  • Research on Evolution in International Relations