نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مدرس گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

3 دانش‌آموخته دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

بررسی آرا و اندیشه‌های بزرگانی چون بوردیو، فوکو و هابرماس حاکی از این است که ما در عصر زبانی زندگی می‌کنیم. از این‌رو پرسش‌های مربوط به زبان و قدرت بیش از پیش در سیاست و حوزه عمومی مطرح می‌شود اما کمتر مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به این مسئله هدف این پژوهش تحلیل انتقادی استعاره سیاست‌گذاری و اجرای سیاست و ارائه استعاره‌های بدیل برای آن‌ها است. برای رسیدن به این هدف از روش تحلیل انتقادی استعاره استفاده شد. در این روش استعاره در سه گام مورد تشخیص، تفسیر و تبیین قرار گرفت. یافته‌ها نشان می‌دهد استعاره سیاست‌گذاری و اجرای سیاست، استعاره‌ای متعارف و زایا است. از این رو مفاهیم «مصوبه»، «ابلاغ»، «دستور»، «اجرا»، «مأموریت»، «گزارش» و... نشأت گرفته از استعاره‌‌زایایی «سیاست‌گذاری و اجرای سیاست» است که نظام شناختی کنشگران را تحت تاثیر قرار داده و آنها را از کنشگری باز می‌دارد. نتایج نشان می‌دهد استعاره سیاست‌گذاری و اجرای سیاست بصورت غیرمستقیم و پنهانی برای کنشگران ارزشگذاری و آنها را  اقناع و ترغیب به بازیگری می‌کند. از این‌رو استعاره بدیل توسعه و وضع سیاست ارائه شد. وضع سیاست نظریه‌ای است که در سال 2012 توسط بال و همکارانش به تایید رسیده است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Critical Analysis of Policy Making and Policy Implementation Metaphor: Presenting Alternative Metaphors

نویسندگان [English]

  • mohsen nobakht 1
  • Mohamad Azimi 2
  • Amin Homayeni Demirchi 3

1 Lecture, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran

2 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran

3 Ph.D, Educational Management, University of Tehran, Tehran, Iran

چکیده [English]

An examination of the views of great thinkers such as Bourdieu, Foucault, and Habermas suggest that we live in a language age. Thus, questions of language and power are increasingly raised in politics and the public sphere, but have received less attention. Due to this issue, the purpose of this study is to critically analyze the metaphor of policy-making and policy implementation and provide alternative metaphors for them. To achieve this goal, the method of critical metaphor analysis was used. In this method, metaphor was recognized, interpreted and explained in three steps. The findings show that the metaphor of policy-making and policy implementation is a conventional and fruitful metaphor. Hence, the concepts of "approval", "notification", "order", "implementation", "mission", "report", etc. are derived from the generative metaphor of "policy-making and policy implementation" that affects the cognitive system of actors, and prevents them from acting. The results show that the metaphor of Policy making and Policy implementation indirectly and covertly values actors and persuades them to act. Hence the alternative metaphor of policy development and policy enactment were presented. Policy enactment is a theory that was endorsed in 2012 by Ball et al.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sociology of Policy
  • Sociology of Education
  • Critical Analysis of Metaphor
  • Policy Enactment
  • Policy Development
  • اسلامی، سعید، (1397)، «بررسی نقش استعاره‌ها در زبان‌شناسی سیاسی دانلد ترامپ»،رهیافت‌های سیاسی و بین‌المللی، 10(2)، 12-39.
  • اشتریان، کیومرث، (1376)، «علوم سیاستگذاری و دستاوردهای آن برای ایران»،فصلنامه سیاست، 37(0)، 159-170.
  • پورعزت، علی اصغر، (1400/الف)، «طراحی سیستم پشتیبان خط‌مشی، برای مهار تباه خط‌مشی‌ها و کژ خط‌مشی‌ها»،مدیریت دولتی، 13(1)، 1-2. 
  • پورعزت، علی اصغر، (1400/ب)، «سخن سردبیر: سواد خط‌‌مشی‌گذاری و حکمرانی مضاف»،مدیریت دولتی، 3(2)، 182-183.
  • ربیعی کهندانی، محمد، (1400)، «استعاره‎­های سیاست و حکومت در گفتمان حزب جمهوری اسلامی»،پژوهش‌های سیاست اسلامی، 9(19)، 176-200.
  • ریچاردز، آی. ا، (1382)،فلسفه بلاغت، ترجمه علی محمّدی آسیابادی، تهران: قطره.
  • دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، (1390)، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، وزارت آموزش و پرورش و شورای عالی آموزش و پرورش.
  • صادقی، بهادر، طباطبائی، سید محمد، (1395)، «جایگاه گفتمان‌های استعاری در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران»،سیاست جهانی، 5(4)، 260-229.
  • عمید، حسن، (1388)، فرهنگ فارسی عمید (1 جلدی)، تهران: انتشارات فرهنگ نما.
  • قربانی شیخ‌نشین، ارسلان، (1390)، «زبان استعاره در گفتمان سیاست بین‌الملل»،پژوهش‌های روابط بین‌الملل، 1(2)، 9-32.
  • مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران، (1390)، با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش.
  • مشبکی، اصغر، پورعزت، علی اصغر، (۱۳۸۰)، «نقش استعاره‌ها در فراگرد دانش‌افزایی درباره سازمان مروری بر پیامدهای کارکردی و کژکارکردی استفاده از استعاره‌ها»، نشریه پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، ۶(۱)، ۶۴-78.
  • مجموعه مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش ویژه مدارس، (1392)، چاپ چهار، تهران: انتشارات مدرسه.
  • نوبخت، محسن، عباس پور، عباس، طاهری، مرتضی، عبدالهی، حسین، خورسندی طاسکوه، علی، (1400)، «مرور روایتی بر نظریه وضع خط‌مشی در سازمان‌های آموزشی: رویکردی عمل‌گرایانه»،مدیریت دولتی، 13(2)، 329-353.
  • نورمحمدی، مهتاب، دبیرمقدم، محمد، (1398)، «تحلیل انتقادی استعاره‌ها در مناظره‌های تلویزیونی انتخابات ریاست جمهوری 1396 ایران»،فصلنامه علمی رسانه‌های دیداری و شنیداری، 13(30)، 227-252.

 

References

  • Abdel-Raheem, A, (2021), “Multimodal Metaphor and (im) Politeness in Political Cartoons: A Sociocognitive Approach”, Journal of Pragmatics, 185, 54-72.
  • Eslamee, S, (2018), “The Study of the Role of Metaphors in the Political Linguistics of Donald Trump”, Political and International Approaches, 10(2). [In Persian]
  • Ashtarian, K, (1997), “Policy Making Science and Its Achievements for Iran”, Journal of the Faculty of Law and Political Science, 37 (0). [In Persian]
  • Amid, H, (2009), Farhang Farsi Amid (1 volume), Tehran: Farhang Nema Publications. [In Persian]
  • Ball, S. J., Maguire, M., Braun, A., Hoskins, K., & Perryman, J, (2012), How Schools Do Policy: Policy Enactment in the Secondary School, Routledge.
  • Ball, S. J, (2016), “Subjectivity as a Site of Struggle: Refusing Neoliberalism?”, British Journal of Sociology of Education, 37(8), 1129-1146.
  • Ball, S. J, (2017), “Laboring to Relate: Neoliberalism, Embodied Policy, and Network Dynamics”, Peabody Journal of Education,92(1), 29-41.
  • Ball, S. J, (2019), “A Horizon of Freedom: Using Foucault to Think Differently about Education and Learning”, Power and education,11(2), 132-144.
  • Ball, S. J, (2021), “Response: Policy? Policy Research? How Absurd?”, Critical Studies in Education, 62(3), 387-393.
  • Bell, L., & Stevenson, H, (2015), “Towards an Analysis of the Policies that Shape Public Education: Setting the Context for School Leadership”, Management in Education, 29(4), 146-150.
  • Braun, A., Maguire, M., & Ball, S. J, (2010), “Policy Enactments in the UK Secondary School: Examining Policy, Practice and School Positioning”, Journal of Education Policy,25(4), 547-560.
  • Chapman, C. M., & Miller, D. S, (2020), “From Metaphor to Militarized Response: The Social Implications of “We are at War with COVID-19”–Crisis, Disasters, and Pandemics Yet to Come”,International Journal of Sociology and Social Policy.
  • Charteris-Black, J, (2004), Corpus Approaches to Critical Metaphor Analysis,
  • Charteris-Black, J, (2009), Metaphor and Political Communication, In Metaphor and Discourse (pp. 97-115), Palgrave Macmillan, London.
  • Collection of Approvals of the High Council for Special Education of Schools, (2013). Fourth Edition, Tehran, Madrasa Publications.
  • Document of Fundamental Transformation of Education, (2011), Secretariat of the Supreme Council of the Cultural Revolution, Ministry of Education and the High Council of Education.
  • Evans, V. and Green, M, (2006), Cognitive Linguistics: An Introduction. Edinburgh: Edinburgh University Press.
  • Fawson, P. C., & Reutzel, D, (1994), “Comprehending Metaphor: Using a Salient Characteristic Analysis Technique (SCAT)”, Reading Horizons: A Journal of Literacy and Language Arts, 34(4), 6.
  • Fairclough, N, (2013),Critical Discourse Analysis: The Critical Study of Language.
  • Fawson, P. C., & Reutzel, D, (1994), “Comprehending Metaphor: Using a Salient Characteristic Analysis Technique (SCAT)”,Reading Horizons: A Journal of Literacy and Language Arts, 34(4), 6.
  • Ghorbani Sheikhneshin, A, (2012), “Metaphors in International Political Discourse”, International Relations Research, 1(2). [In Persian]
  • Inayatullah, S, (1998), “Causal LAayered Analysis: Poststructuralism as Method”, Futures, 30(8), 815-829.
  • Innes, M, (2021), “The Micro-politics of the Enactment of a School Literacy Policy”, Oxford Review of Education, 1-15.
  • Lakoff, G. and Turner, M, (1989), More than Cool Reason; A Field Guide to Poetic Metaphor. Chicago: The University of Chicago Press.
  • Lakoff, G., & Johnson, M, (2003), Metaphors We Live by, University of Chicago Press.
  • Leithwood, K, (2018), “Postscript: Five Insights about School Leaders’ Policy Enactment”, Leadership and Policy in Schools, 17(3), 391-395.
  • Lewis, S, (2021), “The Turn towards Policy Mobilities and the Theoretical-Methodological Implications for Policy Sociology”, Critical Studies in Education,62(3), 322-337.
  • Lingard, B, (2021), “Multiple Temporalities in Critical Policy Sociology in Education”, Critical Studies in Education, 62(3), 338-353.
  • McDonnell, J, (2021), “How do you Promote ‘British Values’ when Values Education Is your Profession? Policy Enactment of FBV Amongst Teachers of Religious Education, Citizenship Education and Personal, Social and Health Education in England”, Cambridge Journal of Education, 51(3).
  • Meshbaki, A. Pourezat, (2001), “The Role of Metaphors in the Knowledge-Growing Process About the Organization A Review of the Functional and Dysfunctional Consequences of Using Metaphors”, Institute for Research and Development in the Humanities, 6 (1). [In Persian]
  • Nobakht, M., Abbaspour, A., Taheri, M., Abbdollahiai, H., Khovsandi Taskoh, A, (2021), “A Narrative Review of Policy Enactment Theory in Educational Organizations: Pragmatic Approach”, Journal of Public Administration, 13(2). [In Persian]

 - Noormohammadi, M., Dabir Moghadam, M, (2019), “Critical Analysis of Metaphors in the Television Presidential Election in Iran (2016)”, Quarterly Scientific Journal of Audio-Visual Media, 13(30). [In Persian]

  • Ozga, J, (2021), “Problematising Policy: The Development of (Critical) Policy Sociology”, Critical Studies in Education,62(3).
  • Pourezzat, A, (2021), “Designing Policy Support System, To Avoid Rotten-policies and Dys-policies”, Journal of Public Administration, 13(1). [In Persian]
  • Pourezzat, A, (2021), “Policy Making Literacy and Governance in Disciplines”, Journal of Public Administration, 13(2). [In Persian]
  • Rabiei Kohandani, M, (2021), “Metaphors of Politics and Government in the Discourse of the Islamic Republic Party”, Islamic Politics Research, 9(19). [In Persian]
  • Richards, I. A, (2003), Philosophy of Rhetoric, Translated by Ali Mohammadi Asyabadi, Tehran: Qatreh. [In Persian]
  • Sadeghi, B., Tabatabaei, S, (2017), “Metaphor Analysis in Foreign Policy Discourses of Islamic Republic of Iran”, World Politics, 5(4). [In Persian]
  • Sun, Y., Kalinin, O. I., & Ignatenko, A. V, (2021), “The Use of Metaphor Power Indices for the Analysis of Speech Impact in Political Public Speeches”, Russian Journal of Linguistics, 25(1). [In Persian]
  • Savage, G. C, (2021), “The Evolving State of Policy Sociology”, Critical Studies in Education, 62(3). [In Persian]
  • Taylor, S, (1997), “Critical Policy Analysis: Exploring Contexts, Texts and Consequences”, Discourse, Studies in the Cultural Politics of Education, 18 (1). [In Persian]
  • Theoretical Foundations of Fundamental Change in the Formal Public Education System of the Islamic Republic of Iran, (2011), In Collaboration with the Supreme Council of the Cultural Revolution and the High Council of Education.
  • Vallis, R., & Inayatullah, S, (2016), “Policy Metaphors: From the Tuberculosis Crusade to the Obesity Apocalypse”, Futures, [In Persian]