نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجودانشکده اقتصاد و علوم اداری - دانشگاه اصفهان

2 دانشکده اقتصاد و علوم اداری - دانشگاه اصفهان

3 دانشکده علوم انسانی - دانشگاه پیام نور قزوین

4 استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان

چکیده

اعتراضات اجتماعی متعدد دهه اخیر درکشور ما، بیانگر وجود مشکلاتی حل نشده در جامعه است . مشکلاتی که می توان آنرا از علل هیستریک شدن سوژه ایرانی دانست . سوال این است که چرا طی دهه اخیر سوژه ایرانی هیستریک شده و اعتراضش را به شکل عملی نشان می دهد. این مقاله بر اساس نظریات لاکان و با روش توصیفی-تحلیلی به واکاوی این سوال می پردازد . وی با انتساب عاملیت به ناخودآگاه به جای اگو، سوژه را دارای ابعادی فراتر از فرد انسانی می داند. البته نظریات لاکان صرفا تکنیکهای روانکاوی نیست، بلکه او با طرح مفهوم فانتزی و واقعیت آنامورفیک، نظریاتش در حوزه اجتماع را تا سطح مباحث هستی شناسی ارتقا می دهد. لاکان به دلیل نفی مفهوم ماهیت باورانه از سوژه بشری، بررابطۀ آمال فردی و اهداف اجتماعی پرتو تازه ای می افکند . نتیجه این بررسی اینست که به دلیل نارسایی های مشهود اقتصادی و اجتماعی دهۀ اخیر، فانتزی ایدئولوژیک بعد از انقلاب کارکرد خود را از دست داده و دیگر سوژه ایرانی را اقناع نمی سازد. از اینرو سوژه ایرانی به جای رفتار وفق گفتمان ارباب، آنرا به چالش کشیده و خود در صدد ساختن فانتزی جدید می باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Exploration of Iranian Subject's Hysterization in Recent Decades Based on Lacanian Theory

نویسندگان [English]

  • mohsen barghi 1
  • amir masoud shahramina 2
  • fariborz moharamkhani 3
  • Seyyed Mohsen DavazdahEmami 4

1 Faculty of Economics and Administrative Sciences - University of Isfahan

2 Faculty of Economics and Administrative Sciences - University of Isfahan

3 Faculty of Humanities - Payam Noor Qazvin University

4 assistant professor at University of Isfahan

چکیده [English]

The numerous social protests in our country in recent decades indicate the existence of problems in society. The question is why the Iranian subject has become hysterical and demonstrates its protest in a practical manner during the past decade. This article addresses this issue within the framework of Lacanian theory and through a descriptive-analytical approach. Lacan attributes agency to the unconscious rather than the ego, considering the subject to have dimensions beyond the human individual. His theories are not merely psychoanalytic techniques; rather, he elevates his theories in the field of society to the level of ontological discussions by introducing the concepts of fantasy and the anamorphic reality. Lacan, by introducing the concept of non-identification subjectivity, sheds new light on the relationship between individual aspirations and social goals. The result of this investigation reveals that due to noticeable economic and social deficiencies, the ideological fantasy after the revolution has lost its functionality. Hence, the Iranian subject, instead of conforming to the discourse of the Master, challenges it and actively seeks to construct a new fantasy for itself.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Iranian subject "
  • Lacan "
  • fantasy "
  • "
  • hysteric