جامعه شناسی سیاسی
رضا رستگارپور؛ حسن شفیعی؛ محمدرضا دهشیری
چکیده
چگونگی تأثیر هیجانات بر رفتار سیاسی بواسطه نقش تعیینکننده آن در انتخاب سیاسی و تأثیرگذار در میزان مشارکت و همچنین نتایج انتخابات، موضوعی است که جایگاه مطالعاتی آن در حوزه روانشناسی سیاسی قرار میگیرد. در حالی که همواره در بسیاری از کشورها شاهد برگزاری انتخابات هستیم، یافتههای روانشناسی سیاسی نشان میدهد که در بسیاری ...
بیشتر
چگونگی تأثیر هیجانات بر رفتار سیاسی بواسطه نقش تعیینکننده آن در انتخاب سیاسی و تأثیرگذار در میزان مشارکت و همچنین نتایج انتخابات، موضوعی است که جایگاه مطالعاتی آن در حوزه روانشناسی سیاسی قرار میگیرد. در حالی که همواره در بسیاری از کشورها شاهد برگزاری انتخابات هستیم، یافتههای روانشناسی سیاسی نشان میدهد که در بسیاری از موارد نتیجه انتخابات تابعی از هیجان بوده و این هیجانات نقش مؤثری در میزان مشارکت مردم دارد. این پژوهش با مروری اجمالی بر انتخابات ریاست جمهوری ایران، ضمن گردآوری مستندات تاریخی و استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی، به دنبال پاسخ به این پرسش است که اساساً گرایش مردم در انتخابات، بیشتر تحت تأثیر انتخاب عقلانی است یا تابعی از هیجانات میباشد. بعبارتی کدام متغیر نقش مؤثرتری بر فرآیند انتخابات داشته و اینکه چه طیفی از جامعه، چرا و در چه شرایطی تحت تأثیر فضای هیجانی قرار میگیرند؟ اگر انتخاب عقلانی را (صرفنظر از اثرات مثبت و منفی هیجان بر انتخاب) بعنوان هدفی منطقی در نظر بگیریم، مروری بر انتخابات ادوار ریاست جمهوری ایران مؤید این فرضیه است که وقوع حوادث مؤثر در کنار حضور چهرهها و رقبای خاص در مقاطع مختلف، میتواند منجر به ایجاد هیجان و فضای پرشور سیاسی و رقابتی و در نتیجه میزان مشارکت مردم گردد.