سیاستگذاری عمومی
مهسا شاه محمدی؛ مجتبی مقصودی؛ محمدعلی خسروی؛ نادر هوشمندیار
چکیده
دو تابعیتیها از مباحثی است که سالهاست به مسئلهای بعضا چالش برانگیز در جمهوری اسلامی ایران مبدل شده است. در این پژوهش با روش کیفی و با تکیه بر اصل مسئولیت دولتها تلاش داریم تا به ارزیابی آسیب شناسانه رویکردهای موجود در قبال ایرانیان دو تابعیتی اقدام نماییم. پرسش اصلی آن است که «رویکردهای موجود نسبت به ایرانیان دوتابعیتی کدامند ...
بیشتر
دو تابعیتیها از مباحثی است که سالهاست به مسئلهای بعضا چالش برانگیز در جمهوری اسلامی ایران مبدل شده است. در این پژوهش با روش کیفی و با تکیه بر اصل مسئولیت دولتها تلاش داریم تا به ارزیابی آسیب شناسانه رویکردهای موجود در قبال ایرانیان دو تابعیتی اقدام نماییم. پرسش اصلی آن است که «رویکردهای موجود نسبت به ایرانیان دوتابعیتی کدامند و مسئولیت دولتها در قبال آنها چیست؟» فرضیه اصلی نیز «غالب شدن دیدگاه صرفا تهدید محور و یا صرفا فرصت محور طی چند دهه اخیر در میان دولتها به جای تدوین سیاستهای میانهرو در کنار پیچیدهتر ساختن مسئله ایرانیان دو تابعیتی و حتی فاصله گرفتن بیشتر ایرانیان خارج از کشور از وطن، هزینههای بسیاری را برای منافع ملی ایران رقم زده است» میباشد. در ادامه نیز این امر مورد بررسی قرار میگیرد که با توجه به مسئولیت دولتها در اموری همچون پیگیری و حفظ حقوق اتباعشان در داخل و خارج از کشور، فراهم سازی زمینههای لازم جهت فعالیت اجتماعی و اقتصادی تمامی اتباع ایرانی و.... ایجاد تعادل میان دیدگاه منفی و مثبت مسئولان از یک سو و ایجاد جاذبههای اعتماد ساز در میان دو تابعیتیها از سوی دیگر میتواند زمینهساز الگوی بهینه حل و فصل معضل ایرانیان دو تابعیتی گردد.
سیاستگذاری عمومی
حسین عبادی؛ سید عبداله حیدریه؛ یونس وکیل الرعایا
چکیده
این پژوهش با رویکرد بینرشتهای در حوزههای بازاریابی، سیاست و ارتباطات انجام پذیرفته است. در بازاریابی سیاسی حفظ مشتری از ضروریات بوده و حزبی پیروز خواهد بود که کمترین ریزش مشتری و بیشترین سهم بازار را کسب کند. بکارگیری بازاریابی رابطهای میتواند منجر به کاهش ریزش مشتری، کاهش هزینههای تبلیغاتی و افزایش اثربخشی شود. در این ...
بیشتر
این پژوهش با رویکرد بینرشتهای در حوزههای بازاریابی، سیاست و ارتباطات انجام پذیرفته است. در بازاریابی سیاسی حفظ مشتری از ضروریات بوده و حزبی پیروز خواهد بود که کمترین ریزش مشتری و بیشترین سهم بازار را کسب کند. بکارگیری بازاریابی رابطهای میتواند منجر به کاهش ریزش مشتری، کاهش هزینههای تبلیغاتی و افزایش اثربخشی شود. در این تحقیق، بازاریابی رابطهای به شاخصهایی تقسیم و با استفاده از پرسشنامه تاثیر شاخصها بر موفقیت احزاب (کاندیداها) مورد بررسی قرار گرفته است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش جزء تحقیقات توصیفی- پیمایشی میباشد که به صورت میدانی انجام شده است. در روش تجزیه و تحلیل اطلاعات از ضـریب پیرسـون و ضـریب همبـستگی استفاده شده است. یافتههای تحقیق مشخص میسازد که بنیانهای بازاریابی رابطهمند با رضایتمندی رای دهندگان همبستگی مستقیم و رابطه معناداری دارد و نتایج رگرسیون نشان میدهد این بنیانها توانایی پیشبینی رضایتمندی را دارند. همچنین بین رضایتمندی و وفاداری، بین وفاداری و رایدهی مجدد و توصیه به دیگران و در نهایت بین موفقیت و رایدهی مجدد و توصیه به دیگران رابطه معنادار وجود دارد.
سیاستگذاری عمومی
سید مجتبی عزیزی؛ حجت اله نوری ساری
چکیده
یکی از مسائل مناقشه برانگیز در حوزه مدیریت جمعی، تعیین قلمرو آزادی های فردی و اجتماعی در جوامع بشری است. پرسش اصلی این است که «در جامعه اسلامی، محدوده آزادی های سیاسی تا کجا است؟» در واقع مقصود این جستار، ترسیم حریم آزادی های خصوصی و اجتماعی در جامعه و دولت اسلامی است تا به مدد تعیین خطوط قرمز میان امور خصوصی و عمومی، ...
بیشتر
یکی از مسائل مناقشه برانگیز در حوزه مدیریت جمعی، تعیین قلمرو آزادی های فردی و اجتماعی در جوامع بشری است. پرسش اصلی این است که «در جامعه اسلامی، محدوده آزادی های سیاسی تا کجا است؟» در واقع مقصود این جستار، ترسیم حریم آزادی های خصوصی و اجتماعی در جامعه و دولت اسلامی است تا به مدد تعیین خطوط قرمز میان امور خصوصی و عمومی، اولاً در بخش قانونگذاری با پرهیز از تصویب طرح ها و لوایح بیمبنا، گنگ و مبهم، قوانین شفافتر و دقیقتری به تصویب برسد و دوم اینکه آحاد جامعه نیز به دور از برداشت های شخصی، کژفهمی ها و تفسیر به رأی نسبت به قلمرو آزادی های سیاسی شناخت بهتری پیدا کنند. شایان ذکر است که مقاله به روش کتابخانه ای و بر مبنای یک چارچوب مفهومی شهودگرایانه فرضی نگاشته شده است. به طور کلی یافته های این پژوهش گویای آن است که از دیدگاه دینی، دولت اسلامی در امور سیاسی- اجتماعی بر آزادی تفکر، آزادی تحقیق، آزادی بیان در محافل علمی و حتی آزادی عقیده تأکید دارد اما افراد در مقوله آزادی بیان در عرصه تبلیغات و کنش سیاسی، بایستی تابع مصالح عمومی و منافع ملی باشند.
سیاستگذاری عمومی
امیرمحمد ایزدی؛ حسین هرسیج
چکیده
از موضوعات مهم در دنیای سیاست مدرن که اذهان متفکرین را به خود مشغول داشته مقوله فساد سیاسی است. فساد سیاسی اصطلاحی است که برای توصیف نقض هنجارهای عمومی توسط قدرت سیاسی در راستای دستیابی به دستاوردهای شخصی و نیز حفظ منافع گروهی بکار میرود؛ اما از دهه 1980 پرداختن به این مقوله همچون سایر مقولات سیاست مدرن تحت تأثیر توجه به پدیده ...
بیشتر
از موضوعات مهم در دنیای سیاست مدرن که اذهان متفکرین را به خود مشغول داشته مقوله فساد سیاسی است. فساد سیاسی اصطلاحی است که برای توصیف نقض هنجارهای عمومی توسط قدرت سیاسی در راستای دستیابی به دستاوردهای شخصی و نیز حفظ منافع گروهی بکار میرود؛ اما از دهه 1980 پرداختن به این مقوله همچون سایر مقولات سیاست مدرن تحت تأثیر توجه به پدیده جهانی شدن قرار گرفته است. مطالعات جدید نشان میدهند جهانی شدن اجتماعی و سیاسی عوامل مقدماتی با تأثیر معنادار بر فساد بوده؛ اما جهانی شدن اقتصادی هم مقدمه و هم اثر سطوح مختلف فساد است. این مقاله با استفاده از دادههای ثانویه و سری زمانی ارائه شده از سوی موسسه تحقیقاتی انواع دموکراسی و مرکز تحقیقات چرخه تجاری در پی پاسخ این پرسش است که ورود به عرصه جهانی شدن چگونه سطح فساد سیاسی در ایران را تحت تأثیر قرار میدهد؟ با بهرهگیری از مدل رگرسیون چندجمله ای بهعنوان یکی از استراتژی های روش کمی، مقاله نشان داد که بُعد اجتماعی جهانی شدن تأثیر منفی و بعد سیاسی آن تأثیر مثبت بر فساد سیاسی دارد؛ اما افزایش بُعد اقتصادی جهانی شدن تا نقطه ای باعث کاهش فساد سیاسی شده و از آن حد فراتر فساد سیاسی افزایش می یابد.
سیاستگذاری عمومی
سحر علیزاده نیری؛ علیرضا صادقی؛ یوسف ادیب؛ مصطفی قادری
چکیده
دیگری مهاجر در دهههای اخیر چنان در گفتمانهای سیاسی رایج بوده که در جامعه و فرهنگ عامه نیز تأثیر گذاشته است. لذا هدف از این پژوهش، کشف و یافتن سازوکارهای ساخت «دیگری» مهاجر در ایران میباشد. دانستن این سازوکارها نه تنها روند ادغام مهاجران بلکه حفظ نظم و امنیت اجتماعی و موفقیتهای سیاست مهاجرتی آینده ایران را نیز تعیین میکند. ...
بیشتر
دیگری مهاجر در دهههای اخیر چنان در گفتمانهای سیاسی رایج بوده که در جامعه و فرهنگ عامه نیز تأثیر گذاشته است. لذا هدف از این پژوهش، کشف و یافتن سازوکارهای ساخت «دیگری» مهاجر در ایران میباشد. دانستن این سازوکارها نه تنها روند ادغام مهاجران بلکه حفظ نظم و امنیت اجتماعی و موفقیتهای سیاست مهاجرتی آینده ایران را نیز تعیین میکند. رویکرد این پژوهش، کیفی و از نوع روش تحلیل مضمون میباشد. میدان پژوهش، اساتید جامعهشناسی و علوم سیاسی دانشگاههای شهر تهران هستند که با استفاده از نمونهگیری هدفمند و رسیدن به اشباع دادهها، تعداد 10 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمهساختاریافته بود. برای تعیین قابلیت اعتماد مصاحبهها از راهبردهایی چون بازبینی توسط شرکت کنندگان و یک داور ناظر استفاده شد. تحلیل دادهها نیز بر اساس تحلیل مضمون براون و کلارک صورت گرفت. نتایج در سه مضمون اصلی شامل سازوکار اقتصادی، فرهنگی، قانونی و چندین مضمون فرعی استخراج گردید. بطور کلی نتایج نشان داد که مهاجران در نظام سیاستگذاری عمومی کمتر لحاظ شدهاند و مسائل آنها به خوبی شناسایی نشده است. لذا نظام تصمیمگیری جامعه نیازمند نظارت بهتر بر فرآیندهای مهاجرت، ادغام و اثربخشی بیشتر سیاستها برای مشارکت مهاجران میباشد. ادغام موفق مهاجران نه تنها به نشاط اقتصادی، سلامت مدنی و سیاسی کشور کمک میکند بلکه مهاجران تنوع جدیدی به موزاییک فرهنگی کشور اضافه میکنند.
سیاستگذاری عمومی
محمد یاری ناصریه؛ محمد ضیاالدینی؛ مصطفی هادوی نژاد؛ مهدی ابراهیمی نژاد رفسنجانی
چکیده
هدف این پژوهش، فرآیندکاوی نخبهستیزی در بخش عمومی است. این پژوهش با درک نقش و اهمیت استفاده از تواناییها و استعدادهای نخبگان به مفهومپردازی و ارائه الگو در این زمینه پرداخته است. به این منظور ضمن انجام مصاحبه باز با 17 نفر از خبرگان آشنا به موضوع تحقیق، مجموعهای از مضامین اولیه (302 مضمون) طی فرآیند کدگذاری باز گردآوری شدند و از ...
بیشتر
هدف این پژوهش، فرآیندکاوی نخبهستیزی در بخش عمومی است. این پژوهش با درک نقش و اهمیت استفاده از تواناییها و استعدادهای نخبگان به مفهومپردازی و ارائه الگو در این زمینه پرداخته است. به این منظور ضمن انجام مصاحبه باز با 17 نفر از خبرگان آشنا به موضوع تحقیق، مجموعهای از مضامین اولیه (302 مضمون) طی فرآیند کدگذاری باز گردآوری شدند و از دل آنها مقولههایی (16 مقوله) استخراج گردید. اجزای پارادایم کدگذاری محوری ذیل عناوین شرایط علّی (مولفههای فردی: ماکیاولیسم، مولفههای گروهی: رقابت ناسالم، مولفههای سازمانی: احتمال جابجایی قدرت در سازمان، راهبردها: عدم ورود نخبگان، شرایط زمینهای شامل: ویژگیهای شخصی: نارسیسیم، ویژگیهای رفتاری: رقابت ناسالم، شرایط مداخلهگر: ساختار سازمانی نامناسب، مقولهمحوری: گرایش به نخبهستیزی و پیامدهای نخبهستیزی در بخش عمومی: عدم پذیرش نیروهای نخبه) تعیین شدند. یافتههای پژوهش نشان داد که عدم استفاده از نخبگان در فرآیندهای تصمیمگیری نقاط قوت بخش عمومی را به ضعف و فرصتها را به تهدید بدل خواهد کرد.
سیاستگذاری عمومی
احسان ایل شاهی؛ سیدعطاءالله سینائی؛ سیدخدایار مرتضوی
چکیده
مرور تاریخ تکاپوی توسعه ایران در بیش از 150 سال گذشته نشان دهنده دورههایی از همراهی یا پیش و پس بودن از کشورهاست. ژاپن و کره جنوبی در این زمینه جایگاه مشخصی دارند. در این پژوهش تلاش میشود وضعیت توسعه در ایران را در مقایسه با دو کشور مذکور در مقاطع تاریخی (1926-1860 و 2010-1963) در چارچوب مدل نهادی نورث، عجم اوغلو و رابینسون مورد بررسی قرار ...
بیشتر
مرور تاریخ تکاپوی توسعه ایران در بیش از 150 سال گذشته نشان دهنده دورههایی از همراهی یا پیش و پس بودن از کشورهاست. ژاپن و کره جنوبی در این زمینه جایگاه مشخصی دارند. در این پژوهش تلاش میشود وضعیت توسعه در ایران را در مقایسه با دو کشور مذکور در مقاطع تاریخی (1926-1860 و 2010-1963) در چارچوب مدل نهادی نورث، عجم اوغلو و رابینسون مورد بررسی قرار دهد. این پژوهش از نظر هدف، توسعهای و از نظر روش، نهادگرای تطبیقی است. این رهیافت بر قواعد، رویهها و سازمانهای رسمی تمرکز دارد که با استفاده از تکنیکهای تاریخدانان و حقوقدانان به توضیح رابطه میان ساختارهای نهادی و موفقیت یا شکست سیاستها میپردازد. پرسش اصلی این است که علیرغم ایجاد ساخت سیاسی در ایران در قرن نوزدهم در مقایسه با تجارب ژاپن در نیمه دوم قرن نوزدهم و کره جنوبی در اوایل قرن بیستم، چرا برنامه توسعه در ایران خوب پیش نرفته و ترتیبات نهادی سیاسی و اقتصادی فراگیر حاصل نشده است؟ نتایج بدست آمده نشان میدهد که به دلیل عدم تکامل نهادی زمینههای همسویی دولت و ملت، توسعه در ایران در مقایسه با دو کشور مذکور بصورت موفقیتآمیزی فراهم نشد.