دانشگاه علامه طباطباییپژوهش های راهبردی سیاست2345-614072520180823نظام سلطه و تعارضات آن در روابط بین الملل در گفتمان مقام معظم رهبرینظام سلطه و تعارضات آن در روابط بین الملل در گفتمان مقام معظم رهبری939903210.22054/qpss.2018.21045.1597FAمجیدعباسیاستادیار/ دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی00000000000000000000Journal Article20170423<em>After World War II, world order was based on two basic principles of thought and value and a practical basis (military and political). The first was the claim of the supremacy and value of the West and its consolidation on other nations. The second point was the issue of political and military capabilities</em><em>.</em><em> If nations or governments were not affected by that system of value and thought and did not surrender, they were forced to accompany by political and military pressures.</em><em>Both factors are changing today;</em><em> the most important reason is the intellectual and practical conflicts of the domination system.</em>
<em>This research focuses on the views of the Iranian leader about the system of domination and its conflicts, the main question is: What are the conflicts of domination system in international relations in practical terms</em><em>with the theoretical field, in the discourse of Ayatollah Khamenei? "Results of the study indicate the contradictions of the dominant system in theory and practice</em><em>on issues like human rights, terrorism, weapons of mass destruction and democracy. In discourse of Iranian leader, these contradictions revealed the vulnerability of the domination system</em><em>and it will facilitate the process of collapse.</em>
<em> </em><em>نظم جهانی پس از جنگ جهانی دوم بر دوپایه فکرى و ارزشى از یک سود و پایه عملى (نظامى و سیاسى) از سوی دیگر بنا شد. پایه نخست، ادعاى برترىِ فکرى و ارزشى غرب و تثبیت آن بر سایر ملل بود. پایه دوم، مسئله توانایىهاى سیاسى و نظامى بود که اگر ملتها یا دولتها تحت تأثیر آن نظام ارزشى و فکری قرار نگیرند و تسلیم نشوند، با فشارهای سیاسى و نظامى مجبور به همراهی شوند. هردو عامل، امروزه در حال تغییر است؛ مهمترین دلیل آن نیز تعارضهای فکری و عملی نظام سلطه است.</em><em>این پژوهش با تمرکز بر دیدگاههای مقام معظم رهبری در پی پاسخ به این پرسش اصلی است که: «در گفتمان حضرت آیتالله خامنهای، نظام سلطه در روابط بینالملل، بهلحاظ عملی، چه تعارضاتی با شعارهای ارائهشده در حوزه نظری دارد؟». یافتههای پژوهش حاکی از تناقضات نظام سلطه در نظریه و عمل در کلام مقام معظم رهبری در موضوعاتی مانند </em><em>حقوق بشر، تروریسم، سلاحهای کشتار جمعی و دموکراسی </em><em>است. این تناقضات، آسیبپذیری نظام سلطه را آشکار ساخته است و روند سقوط آن را تسهیل خواهد کرد. </em>دانشگاه علامه طباطباییپژوهش های راهبردی سیاست2345-614072520180823Future Trends of democracy in the Middle East By 2025 and its effect on the national interests of the Islamic Republic of Iranروندهای آینده دموکراسی در خاورمیانه تا 2025 و تاثیر آن بر منافع ملی جمهوری اسلامی ایران4172903110.22054/qpss.2018.23995.1702FAمجتبیشریعتیاستادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه یاسوج0000-0002-0673-0990حسینسلیمیاستاد گروه روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبائی0000-0002-9330-4606Journal Article20170827<em>The Middle East is changing. More actors and factors also influenced its changes, which has added to the complexity of the issues.These undetermined and vague conditions have led to different scenarios, which could figure out the future of the Islamic countries and the Middle East in general. So in this article, this main question is answered, future trends of democracy in the Middle East by 2025, will have what effects on the national interests of the Islamic Republic of Iran?.In response to the main question, by reviewing the future study of future trends of democracy in the Middle East, a questionnaire was designed within the framework of the theory of constructivism and Delphi method, and was distributed among of experts and specialists. Then, by guiding with leadership team, the Delphi questionnaire data were analyzed. Then the results and opinions of the experts and respondents to the questions were analyzed qualitatively and four main scenarios were obtained which includes the rule of religious democracy, secularism, Salafism and the military, autocratic monarchy and ethnic governments.Finally, the most favorable scenario and the most threatening scenario for the national interests of the Islamic Republic of Iran were detected and solutions presented.</em><em>منطقه خاورمیانه در حال تحول است. عوامل و بازیگران بسیاری نیز بر تحولات آن اثرگذار است که بر پیچیدگی مسائل آن میافزاید. این وضعیت سیال و مبهم موجب مواجهه با سناریوهای مختلفی شده است که میتواند آینده کشورهای اسلامی و بهطور کلی خاورمیانه را به اشکال مختلفی رقم زند. در این مقاله به این سؤال اصلی پاسخ داده میشود که: روندهای آینده دموکراسی در خاورمیانه تا سال 2025، چه تأثیراتی بر منافع ملی جمهوری اسلامی ایران میگذارد؟ در پاسخ به این پرسش، با بررسی آیندهپژوهانه روندهای آینده دموکراسی در خاورمیانه، در چارچوب نظریه سازهانگاری و با روش دلفی، پرسشنامهای طراحی و در اختیار خبرگان موضوع قرار گرفت. در ادامه، با هدایت تیم راهبری، دادههای پرسشنامههای دلفی، تجزیه و تحلیل شدند. سپس نتایج و نظرات خبرگان و پاسخدهندگان به گویهها، تحلیل کیفی شد و چهار سناریوی اصلی به دست آمد که شامل تفوق و حاکمیت مردمسالاری دینی؛ سکولاریسم؛ سلفیگری و حکومتهای نظامی، سلطنتی مطلقه و قومی هستند. در نهایت مطلوبترین سناریو و تهدیدآمیزترین سناریو برای جمهوری اسلامی ایران معرفی و راهکارهایی ارائه میشود.</em> دانشگاه علامه طباطباییپژوهش های راهبردی سیاست2345-614072520180823An introduction to the relation between politic and everyday life in Iran; Case study of cities warدرآمدی بر رابطه سیاست و زندگی روزمره در ایران؛ بررسی موردی جنگ شهرها7394902310.22054/qpss.2018.25846.1768FAعباسعلیرهبرعضو هئیت علمیسجادامیدپوردانشجوی دکتری جامعه شناسی سیاسی دانشگاه علامه طباطباییمحمدوهابنازاریاندانشجوی دکتری جامعه شناسی سیاسی در دانشگاه علامه طباطبایی0000-0001-9169-0681Journal Article20171010<em>With start the coercive war, specially cities war, the everyday life of Iranian people arrived to a new level of perpetual stress. Since political system was responsible to run the problem of the war so it had arrived into the everyday life. This situation and how its effects and emerge its meaning on the lived experience of the member of the society of Iran is the central problem of this investigation. The cites war was bed of many social and political problems because it involved none-military people with the war. In order to understand this cause, and with due attention to temporal and locality distance, phenomenological attitude can be useful. Thus, we generally concentrate on that lived experience of people from the phenomenon of cities war become clear. At this frame, it is our cause that how cities war caused to appear everyday life as a political situation in Iranian lived experience. Our main answer is that war had caused that social organism of life, everyday life, cities war and politic transcend from usual borders and provide bed and condition of mobilization political to mix them with each other for political system.</em>
<em>رابطه سیاست با زندگی روزمره از پیروزی انقلاب اسلامی غلظت و آمیختگی بیشتری یافت. با شروع جنگ تحمیلی، بویژه جنگ شهرها، زندگی روزمرۀ ایرانیان وارد حالت اضطراب آن دوره شد. از آنجا که نظام سیاسی بهطور مستقیم مسئول اداره و پیشبردِ جنگ بود وارد زندگی روزمره نیز میشد. این ورود و چگونگی اثرگذاری و توصیف معنای آن برای تجربۀ زیستۀ اعضای عادی جامعه ایران مرکز ثقل این نوشتار است. جنگ شهرها با درگیر کردنِ بیواسطۀ غیرنظامی</em><em></em><em>ها با جنگ، بستر مسائل اجتماعی و سیاسی بوده است. برای فهم این موضوع، با توجه به فاصله زمانی و مکانی کنونی ما از آن، نگرش پدیدارشناختی میتواند مفید باشد؛ </em><em>بنابراین، </em><em>به</em><em></em><em>طور کلی تلاش ما معطوف است به اینکه اجازه دهیم تجربه زیستۀ فرد از پدیدۀ جنگ شهرها، به آشکارگی درآید. </em><em>در این چارچوب، پرسش محوری ما این است که چگونه جنگ شهرها سبب پدیدار شدنِ زندگی روزمره به مثابه وضعیتی سیاسی در تجربه زیستۀ ایرانیان شد؟ عمدهترین پاسخ نیز این است که جنگ سبب فرارویِ ارگانیسم اجتماعی، زندگی روزمره، جنگ شهرها و سیاست از حدود مرسومشان شد و آمیختگی آن</em><em></em><em>ها با یکدیگر، وضعیت بسیج ایدئولوژیک را برای ساخت سیاسی فراهمتر از قبل کرد. </em>
<br /> <br /> <br /><br />دانشگاه علامه طباطباییپژوهش های راهبردی سیاست2345-614072520180823Impact of Security and Economic Factors on divergence between Iran and Republic of Azerbaijan (2000-2016)واکاوی عوامل اقتصادی- امنیتی واگرایی روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان 2000 تا 201695123903410.22054/qpss.2018.28586.1853FAمیتراراه نجاتدانشگاه علامه طباطبائی00000000000000000000حسنکبیریدانشکده حقوق و علوم سیاسیJournal Article20180107<em>Azerbaijan, one of south Caucasus countries, is very important for Iran because of its geopolitics and geo-economics’ features. In spite of existence convergence background between both countries, we witness divergence between them. Main question: During 2000-2016 which factors impact on divergence between Iran and Azerbaijan? Main Hypothesis: It seems economy-security-military factors are main factors that impact on divergence between two countries that regional and Trans-regional actors use them as influence tools for restriction of Iran’s influence scope in the region and threat of Iran. This article use analytical – description methods base on new data so that propose opportunities for foreign policy of Iran.</em><em>آذربایجان از جمله کشورهای قفقاز جنوبی است که به دلیل ویژگیهای خاص ژئوپلتیکی و ژئواکونومیکی برای ایران از اهمیت خاصی برخوردار است. علیرغم وجود زمینههای متعدد همگرایی میان ایران و آذربایجان، بیشتر شاهد واگرایی میان دو کشور بودهایم. پرسش این است که در فاصله زمانی 2000 تا 2016 چه عواملی بر واگرایی روابط ایران و آذربایجان مؤثر بوده است؟ فرضیه عبارت است از عمده عوامل موثر بر واگرایی روابط دو کشور را باید در قالب عوامل اقتصادی و امنیتی و سیاسی جستوجو کرد که توسط بازیگران منطقهایی و فرامنطقهایی بهعنوان یک ابزار نفوذ جهت محدود کردن دامنه نفوذ ایران در منطقه و تهدید بر ضد ایران استفاده شده است. این مقاله با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و بر اساس دادههای معتبر اسنادی و آرشیوی درصدد است عوامل واگرایی روابط دو کشور را تجزیهوتحلیل کند تا نشانههای فرصت برای سیاست خارجی ایران را از درون این تهدیدات شناسایی کند.</em>دانشگاه علامه طباطباییپژوهش های راهبردی سیاست2345-614072520180823Moderation Discourse Analysis in the eleventh presidential electionتحلیل گفتمان اعتدال در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم125155902610.22054/qpss.2018.23133.1666FAحسنمجیدیدانشگاه امام صادق (ع)0000-0003-0568-4205محسنرحیمی نیاتهران، بزرگراه شهید چمران - پل مدیریت- دانشگاه امام صادق0000-0003-4599-6684Journal Article20170704<em>This article tries to address the issues of the eleventh presidential election, and discusses the conduct of Dr. Hassan Rouhani's election discourse as a candidate for the presidential election of the eleventh period, and to answer by means of discourse analysis method the question of "how the hegemony of the discourse of moderation in the eleventh presidential election is explained? In this research, our claim is that t</em> <em>The claim of the article is that the components of the victorious candidate discourse in the eleventh presidential election are more based on the diverse articulation of different slogans, myths and alteration in its relation to the discourse governing the tenth government, the availability and credibility of the discourse of moderation in society and having a political subjectivity can be analyzed. The findings of this paper show that the discourse of moderation in the discursive struggle was more hegemonic due to the position of subjectivity and political subjectivity, more active and coherent, the use of the process of marginalization and highlighting, more effective access and credibility than other competing discourses.</em><em>این میکوشد اشاره به زمینههای انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم، به بررسی گفتمان انتخاباتی حسن روحانی به منزله نامزد پیروز انتخابات بپردازد و به این سؤال پاسخ دهد که </em><em>چگونه با روش تحلیل گفتمان، نحوه هژمونیک شدن گفتمان اعتدال در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم تبیین میشود</em><em>؟</em><em> مدعای مقاله آن است که مؤلفههای گفتمانی نامزد پیروز در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم بیشتر بر اساس تنوع مفصلبندی از دالهای مختلف، اسطورهسازی و غیریتسازی در رابطهاش گفتمان حاکم بر دولت دهم، دسترسی و اعتبار بیشتر گفتمان اعتدال در جامعه و برخورداری از سوژگی سیاسی قابل تحلیل است</em><em>. یافتههای این مقاله نشان میدهد </em><em>گفتمان اعتدال در تنازع گفتمانی به دلیل برخورداری از موقعیت سوژگی سیاسی، فعالتر و منسجم<span style="text-decoration: underline;"></span>تر، بهکارگیری فرایند حاشیهرانی و برجستهسازی، میزان دسترسی مؤثر و اعتبار بیشتر نسبت به سایر گفتمانهای رقیب، هژمونیک شده است.</em>دانشگاه علامه طباطباییپژوهش های راهبردی سیاست2345-614072520180823Space Organizing According to Discourse Analysis of Iran’s Heterogeneous Landsساماندهی فضا بر اساس تحلیل گفتمان مناطق ناهمگن ایران157178934010.22054/qpss.2018.15494.1446FAسهیلاعباس پور گماریدانشگاه خوارزمیافشینمتقیاستادیار گروه جغرافی سیاسی دانشگاه خوارزمی0000-0002-4406-3236Journal Article20161019<em>Discourse analysis is related to space as well as text; according to Henri Lefebvre space can be accompanied by three concepts of Dominance, Creation, and Adjustment. In Iran’s heterogeneous lands with diverse identities, based on geographical, structural, and meaningful traits of time, a discourse will be started which according to its meaning system will make a kind of dominant pattern. This little discourses in different regions, based on their space, are in accordance or discordance with each other. The major viewpoints: Security, Economics, Political, and Cultural </em><em>lead into organizing cause and effect in a discourse analysis caused by administrative divisions. The main question of this study is that based on heterogeneous lands in different states of Iran and major discourse in administrative divisions, how cause and effects on regional basis lead us to harmony? In desired organization of space, the main reason of main discourse must have such power that the dominance caused by it could keep marginal regions in close relations in order to re-articulation of buoyant reasons in a chain, make room for more harmony.</em><em>تحلیل گفتمان علاوه بر متن، فضا را نیز در بر می</em><em></em><em>گیرد. فضا در روایت هانری لوفور با سه مفهوم تسلط و خلق و تعدیل همراه می</em><em></em><em>شود. در مناطق ناهمگن کشور با هویت</em><em></em><em>های متنوع، بنا بر ویژگی</em><em></em><em>های موقعیت جغرافیایی، کالبدی و معنایی فضا، گفتمانی شکل می</em><em></em><em>گیرد که نوعی الگوی اقتدار را در آن مناطق برحسب نظام معنایی به وجود می</em><em></em><em>آورد؛ این خردهگفتمانهای مناطق مختلف بنا بر جنس وجه غالب فضا یا در هماهنگی با هم هستند یا در تضاد و تعارض. نوع نگاه غالب اعم از امنیتی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی به کشور است که باعث ساماندهی دال و مدلول</em><em></em><em>ها در یک منظومه گفتمانیِ حاصل از تقسیمات کشوری می</em><em></em><em>شود. پرسش اصلی تحقیق این است که با توجه به موقعیت ناهمگن هرکدام از استانهای ایران وگفتمان غالب در تقسیمات کشوری، کنش و تعاملات در سطح ناحیهای چگونه به سمت همگرایی سوق می</em><em></em><em>یابد؟ در ساماندهی مطلوب فضا، دال مرکزی گفتمان اصلی باید از چنان قدرتی برخوردار باشد که اقتدار تولید شده توسط آن، بتواند مناطق حاشیه</em><em></em><em>ای را بهطور منسجم و در ارتباطی تنگاتنگ و نزدیک با یکدیگر حفظ کرده تا با مفصل</em><em></em><em>بندی دوباره دالهای شناور در یک زنجیره، زمینه همگرایی بیشتر را فراهم کند. </em>
<strong><em> </em></strong>دانشگاه علامه طباطباییپژوهش های راهبردی سیاست2345-614072520180823Republicanism and Despotism in the Views of Imam Khomeini, and Seyed Qutb and its Impact on Contemporary Islamic Movementsجمهوریت و تغلب در آرای امام خمینی و سید قطب و تاثیر آن بر حرکت های اسلامی معاصر179198902810.22054/qpss.2018.17254.1483FAمحمد مهدیاسماعیلیهیات علمیJournal Article20161219<em>Islamic movements in the last two centuries in the Islamic world, especially after the victory of the Islamic Revolution, have raised many questions about their nature and their actions. After the new Arab revolutions in the region and the recruitment of violent religious groups, it has become a widespread concern for the international system and global analysts. Meanwhile, one of the main questions is the understanding of their view of general satisfaction or the use of force and the conquest of the establishment of a religious government and its maintenance and survival.</em>
<em>In this paper, by comparing the views of Imam Khomeini and Sayyed Qutb, two contemporary revolutionary thinkers of the Islamic world, on republicanism and despotism, and the attention to the theoretical foundations and historical sources, and their reflection on the movements affected by each of these two views. And it turns out that the element of violence is to look at the negation of republicanism and the legitimacy of despotism. Imam Khomeini's positive attitude toward republicanism and the rejection of violence has led Islamic groups affected by the Islamic Revolution and Imam Khomeini to have a democratic and largely peaceful approach to their political encounters; on the contrary, a negative attitude toward republicanism and the acceptance of violence in the way of creation of an Islamic state by Sayyed Qutb has led to the formation and expansion of the spirit of militarism and zealot among his followers.</em><em>حرکت</em><em></em><em>های اسلامی در دو سده اخیر در جهان اسلام، بویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، پرسش</em><em></em><em>های متعددی را در ماهیت و عملکرد آنها ایجاد کرده است. پس از انقلابهای جدید عربی در منطقه و قدرتیابی گروههای خشونتطلب با هویت دینی، به دغدغهای فراگیر و عمومی در حوزه نظام بینالملل و تحلیلگران جهانی تبدیل شده است. در این میان، یکی از پرسشهای اصلی، فهم نگاه آنها به رضایت عمومی یا استفاده از زور و غلبه در ایجاد حکومت دینی و حفظ و بقای آن است. در این مقاله با بررسی مقایسهای آرای امام خمینی و سید قطب، دو اندیشمند انقلابی معاصر جهان اسلام، درخصوص جمهوریت و تغلب و توجه به مبانی و ریشههای نظری و آبشخورهای تاریخی، بازتاب آنها را در جنبشهای متأثر از هر یک از این دو نگاه مطالعه و مشخص میشود که عنصر خشونت محصول نگاه معطوف به نفی جمهوریت و مشروع دانستن تغلب است. تلقی ایجابی امام </em>خمینی <em>در قبال جمهوریت و نفی خشونت باعث شده است که گروه</em><em></em><em>های اسلامیِ متاثر از انقلاب اسلامی و امام راحل (ره) رویکردی دموکراتیک و عمدتاً مسالمتجویانه در مواجهات سیاسی خود داشته باشند؛ در مقابل؛ تلقی منفی از جمهوریت و پذیرش خشونت در راه ایجاد حکومت اسلامی توسط سید قطب، شکلگیری و گسترش روحیه نظامی</em><em></em><em>گری و تغلب را در میان هوادارانش به دنبال داشته است.</em>دانشگاه علامه طباطباییپژوهش های راهبردی سیاست2345-614072520180823The Idea of Baloch Solidarity in Pakistan and its Impact on Iranian Balochانگاره همبستگی قومیت بلوچ پاکستان و تأثیرات آن بر قومیت بلوچ در شرق ایران199220903610.22054/qpss.2018.18258.1511FAسید یوسفقرشیدانشگاه شیرازهادیصادقی اولهیأت علمی دانشگاه شیراز0000-0001-7575-8893Journal Article20170118<em>This article examines different aspects of Pakistani Baloch nationalism and its impact on Iranian Baloch who inhabit in Sistan-Balochistan province. The importance of this issue in one hand, is based on deeply ideological, religious, ethnic and sometimes security developments in Iran's border areas, and on the other hand, in the east and southeast Iran, there is a country, that is Pakistan, in which fundamental, anti-Shia, ethnic, and ideological groups have existed. In the article, based on Emile Durkheim’s concept of mechanical solidarity, we intend to analyze the historical and social formation of Baloch in Pakistan and its impact on ethnic fragmentation in the eastern borders of Iran. The findings reveal that based on Durkheim's concept of mechanical solidarity, Pakistani Baloch has inspired Iranian Baloch ethnically and ideologically, and despite their varieties in terms of practical mechanism, Pakistani Baloch generally desire the formation of the Great Balochistan. Base on the aspiration, some groups are branched Baloch are inclined to military modus operandi so that they can the eastern areas of Shiite Iran and attract Baloch who live in Sistan-Baluchistan province. Based on this aspiration, some branches of the Baloch tribal elite even went to the military direction, while insecuring the Eastern regions of Iran, attract Baluchis living in Sistan and Baluchistan province.</em><em>بررسی ابعاد مختلف ملیگراییِ بلوچ پاکستان و تأثیر آنان بر قومِ بلوچِ ساکن در استان سیستان و بلوچستان موضوع این نوشتار است. اهمیت این مسئله در آن است که از یکسو مناطق مرزی ایران هماره آبستن تحولات ژرف فکری، دینی، قومیتی و بعضاً امنیتی بوده و از دیگرسو، در مرزهای شرقی و جنوبشرقی ایران، کشور پاکستان قرار گرفته که در آن، جریانات عمیق بنیادگرا و ملاحظات قومیتی و آموزههای متعارض ایدئولوژیک مطرح هستند. این پژوهش بر آن است تا با بهرهگیری از مفهوم همبستگی مکانیکی امیل دورکیم به واکاوی شاکله تاریخی و اجتماعی قومیت بلوچ در پاکستان و تأثیر آن بر گسستگی قومیتی در مرزهای شرقی ایران بپردازد. یافتههای مقاله نشان میدهد که در چارچوب انگاره همبستگی مکانیکی دورکیم، قومیت بلوچ پاکستان دارای الهامات قومیتی و ایدئولوژیک است و اگرچه دارای شاخههای مختلفی از حیث سازوکار عمل است، آرمان خود را تشکیل کشور بلوچستان بزرگ میپندارد. بر مبنای همین آرمان، برخی از شاخههای منشعب از قومیت بلوچ حتی به سمت مشی نظامی نیز سوق پیدا کردند تا ضمن ناامن کردن مناطق شرقی ایران، بلوچهای ساکن در استان سیستان و بلوچستان را به سمت خود جذب کنند. </em>
<em> </em>دانشگاه علامه طباطباییپژوهش های راهبردی سیاست2345-614072520180823Applying a Comprehensive System Approach to the Efficiency of the Islamic Republic of Iran Systemکاربست رهیافت سیستمی جامع نگر در کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران221249902510.22054/qpss.2018.19116.1542FAعلیرضامحمدیدانشجوی مدرسی معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبائیمحمد حسینخوانین زادهعضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20170213<em>Efficiency is one of the vital issues of the Islamic Republic. The theorizing of this field is at the beginning of the way, and this fact has created important problems at various levels of theoretical and decision-making, executive, selection and evaluation processes. The present study, by designing a comprehensive system approach, analyzes the application, significance and advantages of this approach in relation to the efficiency of this system. I believe that the efficiency of the Islamic Republic requires a scientific model based on indigenous indicators, with a realistic and comprehensive approach to all elements of the idea, structure, brokerage, behavior, and internal processes and cultural, social, economic and international systems around the political system, to respond to all Effective dimensions. The application of a comprehensive system approach, with all these variables, plays a privileged role in the conceptualization, processes and evaluation of the efficiency of this system and the realization of the "pure life" as the main destination of the Islamic Revolution. </em><em>کارآمدی از مسائل حیاتی نظام جمهوری اسلامی است. نظریه</em><em></em><em>پردازیهای این حوزه در ابتدای راه بوده و این واقعیت، مشکلات مهمی را در سطوح مختلف تئوریک و فرایندهای تصمیم</em><em></em><em>گیری، اجرایی، گزینشگری و ارزیابی به وجود آورده است. این پژوهش با طراحی رهیافت سیستمی جامع</em><em></em><em>نگر، چگونگی کاربرد، اهمیت و امتیازات این رهیافت را در ارتباط با کارآمدی این نظام مورد تحلیل قرار میدهد. به</em><em></em><em>گمان نگارندگان، کارآمدی جمهوری اسلامی، نیازمند مدلی علمی مبتنی بر شاخص</em><em></em><em>های بومی است تا با رویکردی واقع</em><em></em><em>گرایانه و جامع به همه عناصر ایدهای، ساختاری، کارگزاری، رفتاری و فرایندهای داخلی و نظام های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و بین</em><em></em><em>المللی پیرامون نظام سیاسی، پاسخ</em><em></em><em>گوی همه ابعاد کارآمدی باشد. کاربست رهیافت سیستمی جامع</em><em></em><em>نگر، با توجه به همه این متغیرها، نقشی ممتاز در مفهومشناسی، فرایندها و ارزیابی کارآمدی این نظام و تحقق «حیات طیبه» به عنوان مقصد اصلی انقلاب اسلامی، ایفا میکند. </em>دانشگاه علامه طباطباییپژوهش های راهبردی سیاست2345-614072520180823Elements of Iranian Cultural Identity; Sample Analysis in Document of "Components of Iranian National Identity"عناصر هویت فرهنگی جمهوری اسلامی ایران؛ موردکاوی سند «مؤلفههای هویت ملی ایرانیان»251282902910.22054/qpss.2018.20974.1594FAعلیکریمی ملهاستاد تمام گروه علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه مازندرانمیثمبلباسیدانشجوی دکترای مطالعات انقلاب اسلامی دانشگاه تهرانسیدمحمدجوادقربیکارشناسی ارشد اندیشه سیاسی در اسلام پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامیJournal Article20170422<em>This article seeks to answer the question of which layers and elements are the cultural identity of the Islamic Republic of Iran in the document "Elements of Iranian National Identity"? The achievements of this research show that cultural identity in the document of the elements of Iranian national identity consists of two layers of Islamic cultural identity including elements such as spirituality and monotheism, Islam and the religion of Shiism and Quranic education, cultural convergence, the elimination of oppression and oppression, Ordinary, ethics, customs, and traditions, the practice of the Prophet's sake, is the never-ending justice, expectation and historical mission of the Iranian people, and the cultural identity of Iranians including elements such as cultural heritage and ritual, Iranian architecture, Scholars and science-friendship, Iranian history, defense of the land, memory and collective memories, Iranian civilization, Persian language and Persian font, Iranian ethnos and groups with beautiful subcultures that can lead to the cultural, spiritual and national identity and solidarity among the Iranian people. It should also be noted that the document does not mention any modern Iranian identity. To answer the question, a qualitative and quantitative content analysis method is used.</em><em>این نوشتار به دنبال پاسخ به این سؤال است که هویت فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سند «مؤلفههای هویت ملی ایرانیان» دارای چه لایهها و عناصری است؟ دستاوردهای این تحقیق نشان از ا</em><em>ی</em><em>ن دارد که هویت فرهنگی در سند مؤلفههای هویت ملی ایرانیان شامل دو لایه هویت فرهنگیِ اسلامی که دربرگیرنده عناصری چون معنویت و توحید، اسلام و مذهب تشیع و معارف قرآنی، همگرایی فرهنگی، دفع ظلم و ظلمستیزی، ولایتمداری، اخلاق و آداب و سنتهای حسنه، عمل به سیره پیامبر (ص)، عدالتطلبی بیپایان، انتظار و رسالت تاریخی ایرانیان است و لایه هویت فرهنگیِ ایرانی که شامل عناصری چون میراث فرهنگی و آیینها، معماری ایرانی، عالمان و علمدوستی، تاریخ ایران، دفاع از سرزمین، حافظه و خاطره جمعی، تمدن ایرانی، زبان و خط پارسی، سرزمین ایران، اقوام و گروههای ایرانی با خردهفرهنگهای زیبا میشود که میتواند هویتبخشی و همبستگی فرهنگی، معنوی و ملی در میان ملت ایران را به دنبال داشته باشد. همچنین باید خاطرنشان کرد که در این سند، به هویت مدرن و متجدد ایرانیان هیچ اشارهای نشده است. برای پاسخ به سؤال از روش تحلیل محتوای کیفی و کمی بهره گرفته میشود.</em>
<em> </em>دانشگاه علامه طباطباییپژوهش های راهبردی سیاست2345-614072520180823The Anti-Terorism Discourse and the Emergence ofگفتمان مبارزه با تروریسم و ظهور و قدرت یابی داعش283304903310.22054/qpss.2018.21354.1603FAامیر محمدحاجی یوسفیگروه علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
عضو هیات علمی و معاون آموزشی دانشکده علوم اقتصادی و سیاسیمریمجنیدیگروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20170503<em>This paper argues that there is a strong conceptual connection between the international crises such as what happened in September 11, 2001 in the United States and the process of identity construction not only in the Western countries` foreign policy in general and the U.S. foreign policy in particular but also in the emergence and expansion of the the terrorist groups such as the Islamic State in Iraq and Syria (ISIS). Ourmain question is how the anti-terorism discourse emerged after the 9/11 facilitated the emergence and expansion of ISIS? Our main hypotheis is that the anti-terorism discourse created an image of Muslims as terrorists which in turn led to the radicalization of Muslims and identification of themselves as anti-systemic forces. This new identity was created as a result of the overarching anti-terorist discourse after 2001. To answer our question, we survey the Foreign Policy Magazine from 2001 to 2004 and through content analysis of articles and interviews published in this period, try to demonstrate how the anti-terorism discourse led to Muslims identifying themselves as forces against the international system dominated by the Western countries.</em><em>باوجودِ سلطه گفتمان ضد تروریسم و توجیه حمله امریکا به افغانستان و عراق پس از 11سپتامبر2001، تروریسم تکفیری به یکی از بزرگترین معضلات خاورمیانه بدل گشت و دولتها و جوامع مختلف را درگیر خود ساخت. </em><em>پرسش اصلی مقاله این است که چگونه گفتمان مبارزه با تروریسمِ برآمده از فاجعه یازده سپتامبر موجب ظهور و صعود گروههای تکفیری جدید همچون داعش شد. فرضیه ما این است که گفتمان مبارزه با تروریسم، تهدیدی از تروریستها و مسلمانان خلق کرد و تحت تأثیر فضای بینالاذهانیِ ایجاد شده از این گفتمان، بسیاری از مسلمانان مطرود، از این فضا به افراطگرایی جذب شدند و تعریفی که از خود و هویت خود ارائه کردند در واقع، بازتابی از تعریف «دیگری» از آنها بود. برای پاسخ به سؤال مقاله با بهرهگیری از رابطه تحلیل انتقادی گفتمان با تئوری هژمونی، گفتمان رسانهای مکتوب ایالات متحده، با تمرکز بر مطالعه متون مجله سیاست خارجی در فاصله زمانی 2001 تا 2004، یعنی تأسیس اولیه داعش به عنوان شاخه القاعده در عراق را بررسی میکنیم. نوآوری مقاله </em><em>بررسی عوامل هویتآفرین گفتمان مبارزه با تروریسم با هویتیابی داعش از منظر فضای بینالاذهانی و سوبژکتیویته و معنا است</em><em>.</em>دانشگاه علامه طباطباییپژوهش های راهبردی سیاست2345-614072520180823Sunni political options in Iraq: from opposition to Sunni Regionگزینههای سیاسی اهل سنت در عراق: از معارضه تا اقلیم سنی305332903510.22054/qpss.2018.21564.1618FAمحمدزمانراستگوروابط بین الملل، دانشگاه تربیت مدرسعلی اکبراسدیاستادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی00000000000000000000سید مسعودموسوی شفائیدانشگاه تربیت مدرس0000-0003-3882-5203Journal Article20170513<em>The </em><em>Sunnis in Iraq under the Baath regime had unique place in the political structure of Iraq.</em><em>But with the fall of Saddam's regime and the formation of a new structure of the federal democratic</em><em>, they the lost their high position and became a kind of confusion and political turmoil and took positions and </em><em>different political approaches in different periods. Therefore, In the years after 2003</em><em>, </em><em>Sunni political approaches</em><em> influenced by historical domination-oriented mentality and the political and security environment in Iraq and partly the regional situation. Accordingly, Domestic political and security environment variables and other components</em><em> had shaped new fluctuations in </em><em>Sunni political approaches</em><em>, </em><em>despite the dominance of 'negative and suspicion Sunnis into the political process in the country. This article emphasizes that the political actions of Sunni in Iraq from a sinus of conflict and sanctions to participation in the power structure had fluctuated.</em><em>However, according to the results of intangible and uncertain conflict</em><em> options </em><em>and also not fulfilling of balanced participation as an alternative proportional participation, </em><em>Iraq's Sunnis are gradually moving towards the third option</em><em> namely, the <em><em>acquisition </em></em><em><em>of </em></em>sovereignty or local self-government in Sunni regions.</em><em>اهل سنت عراق، </em><em>با سقوط صدام و شکل</em><em></em><em>گیری ساختار نوین فدرال دموکراتیک در کشور عراق</em><em>،</em><em> جایگاه برتر خود را از دست دادند و دچار نوعی سرگشتگی و آشفتگی سیاسی شدند؛ در نتیجه، رویکردهای سیاسی متفاوتی را در دورههای مختلف اتخاذ کردند. آنها از سال2003 بهبعد، هم از ذهنیت تاریخی سلطهگرا، همچنین از فضای سیاسی امنیتی درون عراق و تاحدودی وضعیت منطقه متأثر بودهاند. پرسش اصلی نوشتار آن است که گزینههای اعراب اهل سنت عراق، تحت تأثیر فضای سیاسی حاکم بر عراق پس از سقوط صدام به چه سمتوسویی سوق یافتهاند؟</em><em>فرضیه اصلی آن است که</em><em> کنشهای سیاسی اهل سنت در ساختار قدرت، بهصورت سینوسی از معارضه و تحریم تا مشارکت در نوسان بوده است؛ </em><em>اما آنها با توجه به نتایج نامحسوس و نامطمئن رویکرد معارضه و همچنین محقق نشدن مشارکت متوازن (به عنوان بدیل مشارکت تناسبی)، کمکم به سمت گزینه سوم، یعنی کسب حاکمیت یا خودگردانی محلی در مناطق خود، گرایش یافتهاند که این موضوع میتواند به صورت شکلگیری اقالیم سنی نمود یابد. در این مقاله، شیوه استدلال و فهم رابطه بین متغیرها، براساس روش توصیفیتحلیلی است.</em>
<em> </em>