دانشگاه علامه طباطباییپژوهش های راهبردی سیاست2345-614062220171217Persuading public opinion Model in the Quran; dealing with hypocrites, case studyمدل اقناع افکار عمومی در قرآن کریم؛ مطالعه موردی مواجهه با منافقین939807410.22054/qpss.2017.17257.1484FAاصغرافتخاریعضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع)0000-0001-8326-1190سید محمد صادقکاظمیدانشجوی دکتری و مدرس دانشگاه امام صادق (ع)Journal Article20170223<em>Hypocrisy was one of the most important issues and problems in the Prophet Mohammed (peace be upon him) era. Hypocrites were scattered in Medina, and they acted like true Muslims; so, the risk of alliance Between Muslims and the Prophet against the hypocrites was very serious. Prophet Muhammad (PBUH) took several persuasive behaviors to reduce the risk of joining Muslims to Hypocrites. Studying these behaviors can help achieving the optimal model of persuading public opinion in the beliefs and cultural areas. According to this assumptions, this study aims to answer this question: what are the Prophet Mohammed (PBUH) methods of Persuasions in confronting Hypocrites. Obviously, answering to this question means extracting the optimal model of Persuasion in confronting political opposition. In order to answer this question, Quranic statements about the behavior of the Prophet (PBUH) with hypocrites determined as the foundation of this study. Finally, by using the explanatory method, having ELM model as theoretical framework and searching its components in selected verses, the optimal model of persuading public opinion introduced and explained.</em><strong><em>چکیده</em></strong><br /> <em>پدیده نفاق یکی از مهمترین مسائلی است که حکومت نبوی با آن دست و پنجه نرم میکرد. پراکندهبودن منافقین در جامعه مدینه و همراهی ظاهری آنان با دیگر مسلمانان خطر عدم همراهی مسلمانان با سیاستهای نبوی در مقابل منافقین را افزایش میداد. پیامبر خدا به منظور کاهش خطر جذب دیگر مسلمانان به منافقان رفتارهای متعدد اقناعی داشت که مطالعه آنها میتواند دستیافتن به الگوی مطلوب اقناع افکار عمومی در عرصههای اعتقادی و فرهنگی را میسر گرداند. پرسش است این است که شیوههای اقناعی رسول خدا در مواجهه با منافقین چه بوده است؟ بهمنظور پاسخ به این پرسش خطابات قرآنی پیرامون رفتار پیامبر اکرم (ص) با منافقان بهعنوان داده معین شد و در نهایت با اتخاذ روش تبیینی و با قراردادن مدل ELM بهعنوان چارچوب مفهومی و جستجوی مولفههای آن در آیات منتخب، مدل اعتقادمحور بهعنوان مدل مطلوب اقناع افکار عمومی استخراج شد که شامل این مولفهها میباشد: 1- در حوزه انگیزه: آمیختن با شأن اجتماعی، آمیختن با اعتقادات و غافلگیری؛ 2- در حوزه توانایی عینیتبخشی به نتیجه عمل و تحریک اعتقادی جامعه و 3- در حوزه پاسخهای درخور: چیستی صفت منافقان، چیستی ماهیت رفتاری منافقان و چیستی نتیجه نفاق.</em>دانشگاه علامه طباطباییپژوهش های راهبردی سیاست2345-614062220171217Terrorism & Regional Power of Iranواکاوی تاثیر تروریسم بر هژمونی و قدرت منطقهای ایران4167807510.22054/qpss.2017.15459.1440FAشهروزشریعتیدانشگاه تربیت مدرس0000-0002-5254-4849بهناموکیلیدانشگاه تربیت مدرسJournal Article20161016<em>Recent developments in Arabic and Middle Eastern countries, particularly Iraq and Syria have caused a sensitive and critical status in this area. U.S global hegemony continued to provoke terrorism and other terrorist outfits. Meanwhile the rise of new emergency terrorist group such as ISIS have destabilized the Middle East and entrenched the region as the major source of global terror. Even the more stable states, such as Turkey and Saudi Arabia, display strong terrorist tendencies and support radical groups that engage in terrorism. Therefore, several major developments in the Middle East will keep the region a wellspring of terror and a source of inspiration for radicals for the foreseeable future. According this article terrorism tries to weak the regional power of Iran since our analysis has shown that Iran is the only country in the region that fights really against the terrorism. This article by using descriptive & analytical methods which based on theoretical teachings of international relations studies will show that terrorism and terrorist groups are the serious threats for national interesting of Islamic republic of Iran, by arguing that some of the stable countries in the region in all its manifestations breed terrorism.</em> <br /><em> </em><em>تثبیت نظام جمهوری اسلامی</em><em>ایران و کاهش آشکار تهدید تروریسم در داخل کشور میتواند منجر به این باور شود که رشد تروریسم و تعدد گروههای تروریستی در اطراف مرزهای ایران تا زمانی که گروههای مذکور وارد خاک ایران نشدهاند، تهدیدی جدی علیه امنیت ملی کشور محسوب نمیشود و درگیری با گروههای موصوف در بیرون مرزها برخلاف منافع ملی است. این نوشتار با بهرهگیری از آمار و دادههای مستند، با روش توصیفی و تحلیلی و با روششناسی «رئالیسم نئوکلاسیک» ضمن بهرهگیری از آموزههای نظریات مختلف در حوزه روابط بینالملل افزون بر معرفی ایران بهعنوان قدرت منطقهای، میکوشد تا با ارزیابی مخاطرات تروریسم نوظهور خاورمیانه به این پرسش پاسخ دهد که وجود گروههای تروریستی در منطقه چه تأثیری بر هژمونی و قدرت منطقهای ایران میگذارد؟ این پژوهش نشان میدهد که تروریسم نوظهور خاورمیانه، هژمونی و قدرت منطقهای ایران، این کشور را بهعنوان قدرتمندترین دولت ضدتروریست منطقه غرب آسیا از درون و بیرون مورد چالش قرار داده است و تهدیدی جدی برای بسط همگرایی منطقهای و دستیابی به اهداف اقتصادی و توسعهیافتگی ایران محسوب میشود</em><em>.</em>دانشگاه علامه طباطباییپژوهش های راهبردی سیاست2345-614062220171217The Media and Depersonalization of Powerرسانه و شخصیت زادیی قدرت6996807610.22054/qpss.2017.8076FAغلامرضاخواجه سرویدانشیار دانشگاه علامه طباطبائیعباسسهراب زادهاستادیار علوم سیاسی دانشگاه پیام نور ایلام0000-0001-8479-2584Journal Article20140616<em>Power as the most fundamental parameter on the politics has caught the attention of the public, socio-political forces, and the ruling bodies. The possession of power is the main objective of any political endeavor and the manner of acquiring and employing it establishes the bulk of the debates which are relevant to this concept.</em> <br /><em>The main criterion for testing the correct use or abuse of power is certainly the law. Whenever a ruler utilizes the power on the basis of his or her own taste and opinion, irrespective of the established codes and legal institutions, this power is called the personalized power. This text is going to designate how and through which methods the media hinder personalization of depersonalization of power.</em><em>قدرت به عنوان اصلی</em><em></em><em>ترین مولفه سیاست، همواره مورد توجه افکار عمومی، نیروهای سیاسی- اجتماعی و هیات حاکمه و رسانه ها میباشد. تصاحب قدرت، هدف اصلی تکاپوی سیاسی است و نحوه تصاحب و استفاده از آن، بیشترین مباحث حول و حوش این مفهوم را تشکیل می</em><em></em><em>دهد. شاخص مهم برای سنجش استفاده درست یا نادرست از قدرت قانون است. هرگاه حاکم بدون توجه به قانون و نهادهای قانونی، بر اساس سلیقه و رای خود از قدرت استفاده نماید، این قدرت را قدرت شخصی</em><em></em><em>شده مینامند. نوشتار حاضر در پی آن است تا مشخص کند، رسانه</em><em></em><em>ها چگونه و با چه راهکارهایی مانع شخصی</em><em></em><em>شدن قدرت یا شخصیت</em><em></em><em>زدایی از آن می</em><em></em><em>شوند.</em>دانشگاه علامه طباطباییپژوهش های راهبردی سیاست2345-614062220171217Understanding Bureaucracy Politicization: a Comparative Study of Quality, Processes and Consequences in Public Administrationفهم سیاستزدگی بوروکراسی: مطالعه تطبیقی کیفیت، فرایندها و پیامدهای آن در مدیریت دولتی98115807710.22054/qpss.2017.14408.1421FAمحمدرضاصادقیدانشجوی دکترای دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانحسندانایی فرداستاد دانشکده مدیریت دانشگاه تربیت مدرسمعصومهمصطفی زادهدانشجوی دکترای مدیریت دولتی دانشگاه تهرانJournal Article20160909Separation or closeness of Politics and administration is the key or <br />principle place for production of knowledge in public administration area <br />and scopes. In scientific societies of public administration, the degree of <br />politics’ interference in administration named or called "politicization". On <br />the other hand, it is so obvious that there is a degree of politicization in all <br />administrative systems of world’s countries or administrations and there is <br />no country in that, public administration does not execute politicians’ likes. <br />Related to the professionalization degree of bureaucracy, adherence to <br />political wishes is variable. The final purpose of this article is the <br />comparative study and survey of politicization in six European and orth <br />American countries. In this study Researchers using comparative method try <br />to answer these questions, what are the concept, processes and consequences <br />of politicization in Denmark, Germany, France, Britain, United States and <br />Egypt. At the end, politicization in Iran has been viewed that can be a <br />guideline in the international era for our domestic administrators. <br /><em> </em><em>دوری یا نزدیکی سیاست و اداره، محمل کلیدی تولید دانش در باب مدیریت دولتی است. در جوامع علمی مدیریت دولتی، بهمیزان دخالت سیاست در اداره "سیاستزدگی" گفته شده است. بنابراین در همه نظامهای اداری کشورهای جهان درجهای از سیاستزدگی وجود دارد و بهصراحت میتوان گفت هیچ کشوری را نمیتوان یافت که مدیریت دولتی در آن منویات سیاستمداران را در عمل اجرا نکند. البته بسته به میزان حرفهایبودن بوروکراسی، میزان تبعیت از دستورات سیاسی متغیر است. هدف نوشتار حاضر واکاوی این پدیده در شش کشور اروپایی و امریکای شمالی است. در این پژوهش با استفاده از روش مطالعه تطبیقی؛ مفهوم سیاستزدگی، فرآیندها و پیامدهای سیاستزدگی در کشورهای دانمارک، آلمان، فرانسه، بریتانیا، امریکا و یونان توضیح داده میشود. در پایان دلالتهایی برای سیاستزدگی در ایران ارائه شده است که میتواند راهنمای فهم و بهکارگیری دقیقتر ادبیات سیاسی حکمرانان داخلی در عرصه بینالمللی باشد.</em>دانشگاه علامه طباطباییپژوهش های راهبردی سیاست2345-614062220171217stability and threat factors in turkey s democracyمولفههای ثبات و تهدید در روند دموکراسی ترکیه: ریشهیابی الگوی نوسانی دموکراتیک117147808010.22054/qpss.2017.13929.1404FAفریبرزارغوانی پیرسلامیعضو هیئت علمی دانشگاه شیراز0000-0002-6180-7751سید جوادصالحیاستادیار علوم سیاسی دانشگاه شیرازامیرایمانیدانشجوی دکتری روابط بین الملل دانشگاه مرمره استانبولJournal Article20160827<em>One of the the most important issues in middle east and contemporary turkey is the study of stability and threat factors of democracy. Among the other countries of middle east, turkey has long-term experience in democracy. A glance to the country show turkey s democracy has fluctuating matter. In the other words, democracy in turkey as a form of government and a kind of relations between society and the government have face threat and stability factors simultaneously. The main goal of the article is evaluating causes of the issue. the article argues some variables such as turkey s constitution amendments, party system and trying to accession to EU (stability variables) and ethnic threats, religious minorities challenges and the military interventions (threat stability) have influenced turkey s democracy. to evaluate the hypothesis, the article has some sections such as theoretical framework with emphasis on stability and threat factors, historical approach to democracy trends in turkey and evaluation of threat-stability variables in turkey’s democracy.</em><em>یکی از مسائل مهم و چالشبرانگیز خاورمیانه و ترکیه معاصر، مطالعه الگوهای ثبات و تهدید دموکراسی است. ترکیه در زمره معدود کشورهای خاورمیانه است که تجربه بلندمدتی در دموکراسی داشته است. با این حال، روند دموکراسی ترکیه از زمان تاسیس جمهوری ترکیه تا به امروز حاکی از نوعی الگوی نوسانی بوده است؛ الگویی که بر اساس آن دموکراسی ترکیه هیچگاه به ثبات دموکراتیک دست نیافته و همواره با مولفههایی مواجه بوده که هم به تقویت دموکراسی در این کشور کمک کردهاند و هم زمینه تضعیف و تهدید آن را مهیا ساختهاند. این پژوهش با هدف ریشهیابی مولفههای نوسان در الگوی دموکراسی ترکیه به دنبال ارائه پاسخ به این سوال است که چرا روند دموکراسی ترکیه باوجود تداوم و تکامل، نتوانسته نویدبخش ثبات باشد و دائماً با الگوی نوسانی ثبات و تهدید همراه شده است؟ یافتههای این نوشتار با اتکا به روش توصیفی- تبیینی و بهرهگیری از روند تاریخی حکمرانی در ترکیه نشان میدهد که اثرگذاری و همزیستی همزمان مولفههای ثباتبخش همچون اصلاحات قانون اساسی، سیستم حزبی و عضویت در اتحادیه اروپا در کنار مولفههای تهدیدزا مانند تهدیدهای قومی، چالشهای مذهبی و مداخله نظامیان در شکلگیری این الگوی نوسانی موثر است</em>دانشگاه علامه طباطباییپژوهش های راهبردی سیاست2345-614062220171217Geopolitics of Gas and Turkey Intervention in Syriaژئوپلیتیک گاز و مداخله ی ترکیه در سوریه147175807810.22054/qpss.2017.13196.1377FAسید مسعودموسوی شفائیدانشگاه تربیت مدرس0000-0003-3882-5203زهرازمردیدانشگاه تربیت مدرسJournal Article20160906<em>In January 2011, the Tunisian Revolution started an unrest which soon spread to the rest of Middle East and North African Regions. I order to gain political power, a severe competition between regional and trans-regional powers took place in Syria in March 2011. The Turkish-Syrian relations grew darker in the past six years. This study tries to find the reasons of Turkey’s non-constructive intervention in Syria between August 2011 and the end of 2015. The hypothesis of this article assumes that Turkey considers Syria as a gateway to the Middle Eastern energy, thus, Ankara seeks a compatible government in Syria to help it become an energy hub. Cancellation the Arab-gas pipeline from Qatar to Turkey by Assad in order to replace it with that’s of Iran, revealed the fact that Syria is not a reliable partner for Turkey. Hence, from the beginning of the crisis, Turkey has developed the policy of overthrow Assad. </em> <br /><em> </em><em>انقلاب تونس در ژانویه 2011 میلادی، موجبات سرایت ناآرامی</em><em></em><em>ها به دیگر کشورهای خاورمیانه و شمال</em><em> افریقا</em><em>را فراهم کرد. نارضایتیها سرانجام در فوریه 2011 میلادی به سوریه رسید. و از ماه </em><em>اوت</em><em>رقابت قدرتهای منطقهای و فرا</em><em></em><em>منطقهای بهمنظور کسب قدرت در سوریه</em><em> آغاز شد</em><em>. از جمله کشورهای تاثیرگذار در بحران سوریه، ترکیه</em><em> میباشد</em><em>؛ حزب عدالت و توسعه از سال 2002 میلادی، سیاست به حداقل رساندن تنش با همسایگان را، در دستور کار خود قرار داد. اما با شروع بحران داخلی سوریه، روابط آنکارا و دمشق مجددا تیره شد و اکنون ترکیه برای برکناری بشار اسد تلاش میکند. این پژوهش با به کارگیری روش تحلیلی_تبیینی</em><em>،</em><em>به چرایی مداخله</em><em> غیرسازند</em><em>ه ترکیه در سوریه از اوت 2011 میلادی تا سال 2015 میلادی میپردازد. فرضیه پژوهش بهاین قرار است که ترکیه برای تکمیل سیاست تبدیل شدن به کانون انرژی، به دولتی کاملا همسو در سوریه نیاز دارد؛ زیرا سوریه دروازه ورود ترکیه به خاورمیانه است. سوریه با زمامداری بشار اسد با لغو قرارداد خط لوله انتقال گاز عرب از قطر به ترکیه و امضای قرارداد احداث خط لوله با ایران نشان داد شریک قابل اعتمادی برای ترکیه نیست و بههمینجهت از شروع بحران تا پایان سال 2015، آنکارا سیاست حذف اسد را در پیش گرفت.</em>دانشگاه علامه طباطباییپژوهش های راهبردی سیاست2345-614062220171217The role of Energy Diplomacy to Foreign Policy;
A Comparative Study of Russia & Qatarنقش دیپلماسی انرژی در سیاست خارجی؛ مطالعه تطبیقی روسیه و قطر177205807910.22054/qpss.2017.13477.1389FAداودکریمی پوردانشگاه گیلانسید امیرنیاکوئیدانشگاه گیلان0000-0001-8856-8824Journal Article20161008<em>Producers and consumers of energy have sought to balance benefits and costs in production, trade and security of energy to afford their national interests. In this regard the study of Qatari and Russian energy polices as the two most important suppliers of oil and gas is important. The main question of the present article is as follows: how these actors use energy polices for upgrading national interests and which strategies they set to contribute energy diplomacy to foreign policy? The findings illustrate that despite both Qatar and Russia pursue a better position at regional and international levels and improve soft power in foreign policy, their achievements are not alike. While Russia has failed to generate soft power due to having a political and military approach to energy, Qatar has gained a torrent benefits such as socio-economic development and making a positive international image through economic diversification and avoiding political leveraging. moreover the export strategy and the kind of relations with the United states affects the energy diplomacy of Qatar and Russia.</em><em>بررسی تطبیقی جایگاه و سیاستهای انرژی کشورهای روسیه و قطر بهعنوان مهمترین عرضهکنندگان نفت و گاز بسیار حائز اهمیت است. این پرسش که دو کشور چگونه با سیاستهای انرژی سعی در ارتقای منافع ملی داشته و با چه راهبردهایی از دیپلماسی انرژی در عرصه سیاست خارجی خود استفاده میکنند، محور اصلی پژوهش حاضر را شکل میدهد. یافتههای پژوهش این است که روسیه بهدلیل استفاده از انرژی بهعنوان یک ابزار سیاسی، نتوانسته به خوبی از این ابزار برای توسعه اقتصادی استفاده کند، در حالیکه قطر از رهگذر دیپلماسی انرژی فعال و بینالمللی و اجتناب از اهرمسازی سیاسی از آن، توانسته علاوه بر دستاوردهای سیاسی، درآمدهای ناشی از صادرات گاز را، سکوی پرتاب توسعه اقتصادی و اجتماعی خود قرار دهد و به موفقیتهای قابل توجهی دست یابد. تأثیرگذاری دیپلماسی انرژی در سیاست خارجی قطر و روسیه متأثر از راهبرد صادراتی و نوع روابط با ایالات متحده امریکا نیز است</em>