دانشگاه علامه طباطباییپژوهش های راهبردی سیاست2345-61402720140927The Role of Ferdowsi's Shahnameh in Construction of the
Identity of the Iranian People and their International
Attitudeنقش شاهنامه فرودسی در تکوین هویت و نحوه نگرش بین المللی انسان ایرانی9322243FAعلیرضاازغندیاستاد علوم سیاسی و روابط بین الملل، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، ایرانعبدالمهدیمستکیندانشجوی دکترای روابط بین الملل، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم وتحقیقات تهران، ایران ) نویسنده مسئول(Journal Article20140528<em>The elevated place of Ferdowsi’s Book of Kings in creating and developing the</em><br /><em>structures of the Iranian Identity has served as an appropriate ground for</em><br /><em>identifying the depths of the Iranian’s collective spirit. For this, the deeper this</em><br /><em>important work is studied the more it offers an insight into and helps grasp the</em><br /><em>inner nature of the Iranian world view from the point of international relations.</em><br /><em>In other words, maybe no other written work can prove as effective as</em><br /><em>Ferdowsi’s Book of Kings in reflecting the desires and ideals of the Iranian</em><br /><em>individual in the wake of history and existence. Therefore, this article is an</em><br /><em>attempt to showcase the manifestation of certain identity-related elements of</em><br /><em>Ferdowsi’s Book of Kings in the present Identity and international world view of</em><br /><em>the Iranian individuals</em>جایگاه برجستهی شاهنامهی فردوسی درتکوین سازههای هویتی ایرانیان درطول بیش از هـزار سـال همـواره
بستر مناسبی برای شناخت لایههای زیرین و اعماق روح جمعی ایرانیان به شمار رفته است. از اینرو غور و تعمق
در این اثر پرارج، درک هر چه بهتری از نوع جهانبینی و نگرش ایرانیان در عرصهی روابـط بـینالملـل را ارائـه
میدهد. به بیان دیگر شاید هیچ اثری به شگرفی شاهنامهی فردوسی بازتابدهندهی آمال وآروزهای انسان ایرانی
در مسیر پر فراز و فرود تاریخ وهستی نباشد. بر این بنیان در ایـن مقالـه تـلاش گردیـده اسـت تـا بـا پیونـد میـان
پندارهای اسطورهای و آرایههای حماسی مندرج درشـاهنامه، تجلـی و بـه سـطح آمـدن اسـتمرارگونهی برخـی
رسوبات هویتی شاهنامه را در اکنونیت نگرش ایرانیان به عرصهی روابط بینالملل با محور قرار دادن عنصر خرَد
در شاهنامه، مورد پردازش و خوانشی نوقرار گیردhttps://qpss.atu.ac.ir/article_2243_abdc3827969a2f662327357ee908b9a1.pdfدانشگاه علامه طباطباییپژوهش های راهبردی سیاست2345-61402720140927Designing and Articulating the Model of Sustainable Nation-Buildingطراحی و تبیین الگوی ملّت سازی پایدار34672244FAغزالهطاهری عطاراستادیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانJournal Article20140702<em>Throughout history, many nations are formed; nations with various specifications</em><br /><em>that relied on their favorable traits guided the next generation and formed the next</em><br /><em>communities. Sometimes they were in the form of nations but suffer from the lack the</em><br /><em>organization and without any collective wisdom and due to mismanagement they</em><br /><em>were doomed to extinction. So, the question is “what factors and requirements are</em><br /><em>needed to shape a virtue nation and guarantee its survival?”</em><br /><em>In this paper, we aim to answer the above mentioned question. In this way we tried</em><br /><em>to analyze the articles and literature in nation-building and good governance</em><br /><em>according to the grounded theory and content analysis to find out the factors and</em><br /><em>strategies for maintaining and recognizing nation’s existence. Thus a model</em><br /><em>consists of three components was developed and designed. In order to evaluate,</em><br /><em>regulate and modify the designed pattern, by using Delphi method and also</em><br /><em>referring to some elites in the field of research modeling, the model was presented</em><br /><em>to 17 elites in two-round Delphi. In the second round of Delphi, the model was</em><br /><em>approved by elites so sustainable nation-building model was redesigned as a gift</em><br /><em>of nation-building in the light of good governance. This model consists of 3</em><br /><em>components: a) obligations of initiating nation- building (general and specific</em><br /><em>national identity), b) strategies for continuing the processes for nation-building</em><br /><em>(social justice, effective government, citizenship, political socialization) and c)</em><br /><em>consequences of continuing existence of the nation and nation-building process</em><br /><em>(national integrity, public trust, permanent peace, balanced and sustainable</em><br /><em>development, national and international legitimacy).</em>در طول تاریخ، ملتهای بسیاری شکل گرفتهاند؛ ملتهایی با مشخصههای گونـاگون کـه گـاه بـا تکیـه بـر<br />ویژگیهای مطلوب خویش رهنمای نسلهای آینده شده و جوامع پس از خود را شکل دادهاند وگاهی در قالـب<br />مللی فاقد تشکل و کمبهره از خردجمعی، به دلیل ضعف مدیریت و سوء تدبیر منقرض شـده، از اذهـان و یادهـا<br />محو شده و به تاریخ پیوستهاند. بنابراین سؤالی شکل میگیـرد مبنـی بـر اینکـه »چـه عوامـل و الزامـاتی موجـب<br />میگردد که ملتی واحد و خردمند شکل گیرد و تداوم یابد؟«.<br />در مقالهی حاضر، با هدف پاسخ به پرسش فوق، تلاش شد با تحلیل نگاشتهشدهها در حوزهی ملتسـازی و<br />حکمرانی خوب با استفاده از روش نظریهپردازی داده بنیاد و تحلیل محتـوا، عوامـل موجـد ملـت و راهبردهـای<br />تداومبخش موجودیت آن بازشناسی شوند، و بدین ترتیب الگویی متشکل از سه جزء تدوین و طراحی گردید. به<br />منظور ارزیابی، تعدیل و اصلاح الگوی طراحی شده، با استفاده از روش دلفی و ضمن مراجعه به خبرگـان آگـاه<br />در زمینهی پژوهش مدل، طی دو دور دلفی مدل در اختیار هفده خبره قرار گرفت. در دور دوم دلفی مدل مـورد<br />تأیید خبرگان قرار گرفت و بدین تریتب الگوی ملتسازی پایدار به مثابه رهآورد ملتسازی در پرتوی حکمرانی<br />خوب اصلاح و بازطراحی گردید؛ الگویی متشکل از سه جزء: الف( الزامات آغازگر ملتسازی )هویت ملی عام<br />و خاص(، ب( راهبردهای تداومبخش فراگرد ملتسازی )عدالت اجتمـاعی، کارآمـدی حکومـت، شـهروندی،<br />جامعـهپـذیری سیاسـی( و ج( پیامـدهای حاصـل از تـدوام موجودیـت ملـت و فراگـرد ملـتسـازی )انسـجام و<br />یکپارچگی ملی، اعتماد عمومی، صلح پایدار، توسعهی متوازن و پایدار، مشروعیت ملی و فراملی.https://qpss.atu.ac.ir/article_2244_cb35089b94681a460e6d2cf65d87085d.pdfدانشگاه علامه طباطباییپژوهش های راهبردی سیاست2345-61402720140927Iran, the Islamic World and Change in the Geometry of
International Powerایران، جهان اسلام و تغییر در هندسه ی قدرت بین المللی69922245FAغلامعلیچگنی زادهاستادیار روابط بینالملل دانشگاه علامه طباطبائی0000-0003-0226-1522Journal Article20140613<em>Transition Period is a key subject in the discipline of International relations and</em><br /><em>politics. At the present time, there is a consensus among academic forums about the</em><br /><em>fact that the existing order is experiencing new changes. Critics have tried to</em><br /><em>understand these changes and their impacts on general trends. Along with other</em><br /><em>transformational tendencies, the experience of the Islamic Revolution as a</em><br /><em>transformational movement advanced change in the geometry of international</em><br /><em>power from the beginning. The main question of this article is that are there any</em><br /><em>philosophical and theoretical bases for change in the international social order in</em><br /><em>Islamic Revolution and the Iran’s contexts? As a result, the main goal of this article</em><br /><em>is to explore the philosophical foundations of change desire in the Iranian culture</em><br /><em>and to build a link between these foundations and new imperatives for acting in line</em><br /><em>with changing the geometry of international power. This hypothesis assumes the</em><br /><em>existence of rich intellectual and philosophical layers in the Islamic Republic and</em><br /><em>Iran driving at active participation in the process of changing the geometry of</em><br /><em>international power. In answering the question regarding existing philosophical</em><br /><em>potentialities in Iranian and Islamic cultures in the process of changing the</em><br /><em>geometry of international power, this article relying upon the rational approach,</em><br /><em>explains resources contributing change in the existing geometry of international</em><br /><em>power in the context of Iranian cultural life. For this reason, this article claims that</em><br /><em>the notion of demanding change in various orders (general and particular) lies in</em><br /><em>the essence of the Islamic Revolution and is the product of Iranian culture and</em><br /><em>history. Another point is that demanding change paradoxically involves the</em><br /><em>recognition existing ethnicities. This can also be interpreted as a kind of invitation.</em><br /><em>This invitation includes both will to change and will to conform.</em>قدرت بین المللی بوده است. فرضیه ی این نوشتار بر وجود لایه های غنی فکری و فلسفی در انقلاب اسلامی و ایرانی به منظور مشارکت فعالانه در مسیر تغییر هندسه ی قدرت بین المللی دلالت داشت. در پاسخ به پرسش واکاوی پیرامون قابلیت های فلسفی موجود در فرهنگ ایرانی و اسلامی در فرآیند تغییر هندسه ی قدرت بین المللی، نوشتار حاضر با رهیافتی عقلانی، منابع گرایش به تغییر هندسه ی موجود قدرت جهانی را در متن حیات فرهنگی ایران تبیین نمود. بر این اساس نوشتار حاضر مدعی شد که انگاره ی (ایده) مطالبه ی تغییر در نظم های گوناگون (خرد و کلان) اجتماعی، بنیان و نیز عصار هی انقلاب اسلامی و محصولی از محتوای فرهنگی تاریخی ایران اس ت. نکته ی دیگر آن که مطالب هی تغییر به نحوی تناقض آمیز به بستری از شناسایی گری و پذیرش گری اقوام دیگر (همسایه) می انجامد، این فرآیند دو سویه هم ش امل اراده ی تغییر و هم شامل میل به هم نوایی است.https://qpss.atu.ac.ir/article_2245_7b7dfc1b60d7662c65fb03958eff0584.pdfدانشگاه علامه طباطباییپژوهش های راهبردی سیاست2345-61402720150309Islamic Republic of Iran and The Zionist Regime:
Expansion of the Normative Space and Reciprocal
Normative Threatsجمهوری اسلامی ایران و رژیم صهیونیستی: گسترش فضای هنجاری و تهدیدات ارزشی متقابل931232246FAسید محمدطباطباییاستادیار روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبائی00000000000000000000علیسلیمانیکارشناسی ارشد روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20140927<em>Conflicts between Islamic Republic of Iran and The Zionist regime has long</em><br /><em>been studied from the various perspectives of International Relations.</em><br /><em>Perspectives such as Constructivism, Realism, Regional Balance of Power, are</em><br /><em>some of these perspectives. In other works geopolitical status, ideological,</em><br /><em>geostrategic, and geocultural problems have been considered by scholars and</em><br /><em>researchers. But in this article, it has been tried to study each one of these</em><br /><em>governments as a normative value system which attempt to expand and spread</em><br /><em>its own norms and values in the international space. Therefore, the main</em><br /><em>question of this paper seeks to explore the factors that lead to negative</em><br /><em>perspective between the two. In fact, it can be argued that the expanded value</em><br /><em>system of each government caused bankruptcy of norms of the other in the</em><br /><em>international system. In other words, the spreading norms of each one of these</em><br /><em>two opposite value systems will guarantee the survival of that government in</em><br /><em>international system and limit the breathing space of the opponent.</em>منازعات میان جمهوری اسلامی ایران و رژیم صهیونیستی از طریـق دیـدگاههـای مختلـف در متـون روابـط<br />بینالملل مورد بررسی قرار گرفته است. دیدگاههایی چون سازهانگاری، رئالیسم، توازن قوای منطقهای، از جمله<br />این دیدگاهها هستند. در مقالات فوق وضعیت ژئوپولوتیکی، ایـدئولوژیک، ژئواسـتراتژیک، ژئوکـالچر و البتـه<br />مسائل و مبانی دیگری مورد بررسی محققان و پژوهشگرانی قـرار گرفتـه اسـت کـه بـه انحـاء مختلـف سـعی در<br />بازگویی دلایل و آثار این منازعهی دائمی در خاورمیانه داشتهاند. اما در این مقاله کوشش شده است که هر کدام<br />از این دو دولت به عنوان یک نظام هنجاری و ارزشی دیده شوند که در قالـب گفتمـانهـای متفـاوت، سـعی در<br />گسترش هنجارها و ارزشهای خود در عرصـهی بـینالمللـی دارنـد. بنـابراین پرسـش اصـلی مقالـهی حاضـر در<br />خصوص واکاوی عواملی است که باعث ایجاد دیدگاهی سلبی میان دو کشور شده است. در واقع بایـد بگـوییم<br />که گسترش نظام ارزشی هر یک از این دو، باعث ورشکستگی هنجارهای دولت دیگر در نظام بینالملل میشود.<br />به عبارتی دیگر؛ گسترش هنجارهای هر کدام از این دو نظام ارزشی متضاد، اسـتمرار و حیـات آن کشـور را در<br />عرصهی نظام بینالملل تضمین خواهد کرد و عرصهی تنفس را برای دولت حریف تنگ خواهد نمودhttps://qpss.atu.ac.ir/article_2246_dcc2e9041e6c7cc04cccead3a59c1d4e.pdfدانشگاه علامه طباطباییپژوهش های راهبردی سیاست2345-61402720131222Government, Identity and Foreign Policy in the Curent Iran ( 1925-2011)دولت، هویت و سیاست خارجی در ایران معاصر(1304 )1251462247FAمحمد مهدیمظاهریدانشیار مدیریت استراتژیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهراناعظمملاییدکتری روابط بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانJournal Article20160223<em>The authors of this paper try to explore the black box in the contemporary</em><br /><em>domestic issues, the nature of the state, the identity and the impact of these</em><br /><em>issues on the foreign policy approaches. Based on an appropriate theoretical</em><br /><em>framework, using the principles of constructivism school with emphasis on</em><br /><em>environmental factors and cultural resources, values and norms, the authors</em><br /><em>explain how to plan the formation of identity in contemporary Iran’s foreign</em><br /><em>policy.</em><br /><em>The central idea of the paper is that Iran's foreign policy orientation has</em><br /><em>profoundly influenced by the identity of the approaches, however, the weakness</em><br /><em>or absence of civil society makes the government’s define identity through the</em><br /><em>political elite rather than logical interaction with the nation. Such a process has</em><br /><em>severe effects on Iran's foreign policy and caused losing national interests in</em><br /><em>some cases</em>نویسندگان در این پژوهش تلاش دارند تا با کنکاش و واکاوی جعب هی سیاه دولت در ایران معاصر؛ به بررسی؛ مسائل داخلی، ماهیت دولت، هویت نوعی و هویت نقشی آ ن و در نهایت آثار این مسائل بر رویکردهای سیاست خارجی بپردازند. در این راستا ابتدا بستر نظری مناسب با استفاده از مبانی مکتب سازنده گرایی و با تاکید بر عوامل و منابع فرهنگی، ارزشی و هنجاری طرح می شود سپس با تشریح چگونگی شکلگیری هویت دولت در ایران معاصر به آسیب شناسی سیاست گذاری خارجی پرداخته می شود. ایده ی محوری مقاله این است که جهت گیری های سیاست خارجی ایران عمیقاً متاثر از رویکردهای هویتی دولت است، با این وجود به دلیل ضعف یا فقدان نهادهای مدنی، تعاریف هویتی دولت نه در تعامل منطقی با ملت بلکه بیشتر بر اساس نگرش های نخبگان سیاسی حاکم شکل می گیرد. چنین فرآیندی آثار زیا نباری بر سیاست گذاری خارجی ایران داشته و سبب تضییع منافع ملی کشور گردیده است.https://qpss.atu.ac.ir/article_2247_b3d4cc377fb69a97679a82c70f0f10bd.pdfدانشگاه علامه طباطباییپژوهش های راهبردی سیاست2345-61402720140927A Path to Understand the Takfiris: Similarities of Takfiris and Kharijitesمجرای فهم تکفیریها: مشابهت های تکفیریها و خوارج1471642248FAابراهیمبرزگراستاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20140510<em>Political behaviors of Takfiris have made many scholars to think about</em><br /><em>similarities of this stream with the early Kharijites of Imam Ali’s era. There are</em><br /><em>many signs of similar behaviors, arguments, and theoretical stances between the</em><br /><em>two which makes us think about the conceptualization of neo-Kharijites. In this</em><br /><em>paper, as hypothesis it has been argued that Takfiris can be considered neoKharijites as they refer to the past with information to reveal unknowns.</em><br /><em>The methodology of the research is comparative. Some efforts have been made</em><br /><em>to decode mysteries of the behaviors of the Takfiris and to extract some patterns</em><br /><em>from the actions of Kharijites to analyze Takfiris. In this paper, we identified</em><br /><em>twenty five similarities in believes, and manners between these traditional and</em><br /><em>modern streams</em>رفتارشناسی سیاسی تکفیریها، ذهن پژوهشگران را به سوی شباهت آنان با جریان خوارج در تاریخ صدر<br />اسلام در دورهی امام علی)ع( و ادامهی این جریان تا چند قرن بعد، سوق میدهد. موارد بسیار زیادی، شباهت<br />موضعگیریها، رفتارها و استدلالهای اندیشهای را، در ذهن، مفهومسازی »نوخارجی« یا »خوارج زمان« تولید و<br />تداعی میکند. در این نوشتار ضمن طرح دشواره فهم تکفیریها، این ادعا و فرضیه طرح میشود که میتوان<br />آنان را »نوخوارج« دانست و از عقبهی شناخت خود در مورد خوارج به عنوان »معلومات« برای شناخت<br />»مجهولات« - در اینجا تکفیریها- استفاده کرد و به اندیشهورزی پرداخت.<br />شواهد و مؤیدات و گروه شاهد دال بر اثبات این ادعا یا فرضیه ارائه شده است. روش تحقیق در این<br />پژوهش، مقایسهای است. پیدا کردن مجرای فهمی جدید برای رمزگشایی از رفتارهای شگفتآور تکفیریها و<br />نیز استفاده از قاعدهمندیهای رفتاری خوارج با استفاده از پژوهش تاریخی و بهرهگیری از آن قواعد برای<br />رفتارشناسی »نوخوارجیون« از یافتههای این نوشتار است. در این مقاله بیست و پنج شباهت اعتقادی، شباهت<br />خلقی و شباهت رفتاری بین این دو دسته سنتی و مدرن شناسایی شده استhttps://qpss.atu.ac.ir/article_2248_d6cc8382258999a67432ea4d62fd9fe6.pdfدانشگاه علامه طباطباییپژوهش های راهبردی سیاست2345-61402720131222Government, Identity and Foreign Policy in the Curent Iran ( 1925-2011)مطالعهی سیاست خارجی روسیه در بحران داخلی سوریه از منظر سازهانگاری (2011تاکنون)1251462249FAعلیرضااقا حسینیاستادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان (نویسنده مسئول)سید جوادامام جمعه زادهدانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهانعاطفهفروغیدانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه اصفهانJournal Article20160223<em>The authors of this paper try to explore the black box in the contemporary</em><br /><em>domestic issues, the nature of the state, the identity and the impact of these</em><br /><em>issues on the foreign policy approaches. Based on an appropriate theoretical</em><br /><em>framework, using the principles of constructivism school with emphasis on</em><br /><em>environmental factors and cultural resources, values and norms, the authors</em><br /><em>explain how to plan the formation of identity in contemporary Iran’s foreign</em><br /><em>policy.</em><br /><em>The central idea of the paper is that Iran''s foreign policy orientation has</em><br /><em>profoundly influenced by the identity of the approaches, however, the weakness</em><br /><em>or absence of civil society makes the government’s define identity through the</em><br /><em>political elite rather than logical interaction with the nation. Such a process has</em><br /><em>severe effects on Iran''s foreign policy and caused losing national interests in</em><br /><em>some cases</em>نویسندگان در این پژوهش تلاش دارند تا با کنکاش و واکاوی جعب هی سیاه دولت در ایران معاصر؛ به بررسی؛ مسائل داخلی، ماهیت دولت، هویت نوعی و هویت نقشی آ ن و در نهایت آثار این مسائل بر رویکردهای سیاست خارجی بپردازند. در این راستا ابتدا بستر نظری مناسب با استفاده از مبانی مکتب سازنده گرایی و با تاکید بر عوامل و منابع فرهنگی، ارزشی و هنجاری طرح می شود سپس با تشریح چگونگی شکلگیری هویت دولت در ایران معاصر به آسیب شناسی سیاست گذاری خارجی پرداخته می شود. ایده ی محوری مقاله این است که جهت گیری های سیاست خارجی ایران عمیقاً متاثر از رویکردهای هویتی دولت است، با این وجود به دلیل ضعف یا فقدان نهادهای مدنی، تعاریف هویتی دولت نه در تعامل منطقی با ملت بلکه بیشتر بر اساس نگرش های نخبگان سیاسی حاکم شکل می گیرد. چنین فرآیندی آثار زیا نباری بر سیاست گذاری خارجی ایران داشته و سبب تضییع منافع ملی کشور گردیده است.https://qpss.atu.ac.ir/article_2249_4e6eddde777787639c7ad0506f0ee936.pdf