دانشگاه علامه طباطبایی
پژوهش های راهبردی سیاست
2345-6140
2476-6208
4
13
2015
10
21
مدیریت انتخابات در ایران؛ کیفیت و ارزیابی اجرا
9
34
FA
نوراله
فیصری
0000-0003-4692-5802
دانشگاه تهران
ngheisari@ut.ac.ir
دانیال
طاهری فدافن
دانشگاه تهران
danyal.mashhud@gmail.com
مهدی
باقری فارسانی
دانشگاه تهران
انتخابات ازجمله ضابطههای تمایز نظامهای مردمسالار از دیگر نظامها و از شاخصها ی مهم <br />ارزیابی و کیفیت عملکرد اینگونه نظامها است. ازاینرو انتخابات از جهات مختلف و ازجمله از <br />نظر کیفیت برگزاری، نهاد مجری، مجریان، نظارت و ناظران و چگونگی اجرا و نظارت ، همواره <br />موردتوجه، سیاستگذاران، قانونگذاران، مجریان قانون و شهروندان بوده است . در برگزاری <br />انتخابات عناصر و عوامل متعددی نقشآفرینی میکنند که نقش و اهمیت هر عنصر و عامل تابع <br />مقتضیات و ماهیت نظام انتخابات است. مدیریت انتخابات از متغیرهای مؤثر و مغفول در تحلیل و <br />علتیابی چالشهای انتخابات و از جمله چالشهای انتخابات در ایران است. در این مقاله ضمن <br />بررسی وضعیت مدیریت انتخابات در ایران و آسیبشناسی آن با رویکردی مقایسهای با تجربیات <br />جهانی و داخلی اجرای انتخابات، الگوی بدیل وضعیت کنونی در مدیریت بررسی شود . تأس یس <br />نهادی فراقوهای همانند کمیسیون ملی انتخابات که میتواند از بروز برخی از چالش ها ی کنونی <br />انتخابات ایران در اجرا و عمل پیشگیری کند.
انتخابات,نظام انتخاباتی,مدیریت انتخابات,کمیسیون ملی
انتخابات
https://qpss.atu.ac.ir/article_1501.html
https://qpss.atu.ac.ir/article_1501_4cd1004b22285259c6917999113e2bd4.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
پژوهش های راهبردی سیاست
2345-6140
2476-6208
4
13
2015
10
21
تحلیل گفتمان فیلمهای تبلیغاتی نامزدهای دهمین دورة انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران ( 1388)
35
63
FA
حسن
بشیر
دانشگاه امام صادق
alirezakhoramruz@yahoo.com
سیدحمید
طاهری
دانشگاه صدا و سیما
در این تحقیق، متن فیلمهای تبلیغاتی نامزدهای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران <br />بررسی شد تا ضمن تعیین محورهای مهم گفتمانی هر یک از چهار نامزد حاضر در این انتخابات، <br />دالهای مرکزی گفتمانی فیلمهای تبلیغاتی آنان مشخص شود. برای دستیابی ب ه این اهداف، از <br />که پنج سطحی و صورت تکمیلی شیوة تحلیل گفتمانی (PDAM) الگوی عملیاتی تحلیل گفتمان <br />نورمن فرکلاف است، استفاده شد. جامعۀ آماری تحقیق، هشت فیلم تبلیغاتی پخش شده از شبکۀ <br />اول سیما (هر نامزد دو فیلم) و واحد تحلیل نیز گزارههای اساسی مطرح شده توسط هر نامزد در <br />آنها است. بخشی از نتایج حاصله از جمعبندی محورهای گفتمانی فیلم ها که هرکدام به طور <br />جداگانه بررسی شدهاند حاکی از آن است که دالهای مرکزی گفتمان فیلم های احمدی نژاد <br />و « بی کفایتی احمدی نژاد » فیلم های انتخاباتی موسوی ،« خدمت گزاری » و « عدالت محوری » <br />و « نخبه گرایی » فیلم های انتخاباتی کروبی ،« کارآمدی و اعتدال سیاسی و فرهنگی موسوی » <br />توانمندی و برنامه ریزی » و فیلم های انتخاباتی رضایی « ناکارآمدی سیستم مدیریتی موجود » <br />است. « ناتوانی دولت احمدینژاد » و « رضایی <br />
گفتمان,تحلیل گفتمان,فیلمهای تبلیغاتی,انتخابات دهم ریاست جمهوری اسلامی ایران,نامزدهای انتخابات
https://qpss.atu.ac.ir/article_1503.html
https://qpss.atu.ac.ir/article_1503_0909da306d7b70c250b487768bad562a.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
پژوهش های راهبردی سیاست
2345-6140
2476-6208
4
13
2015
10
21
نقش انگلستان در ایجاد بحرانهای سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری سال 88 13در ایران
65
93
FA
غلامرضا
خواجه سروی
دانشگاه علامه طباطبائی
khajehsarvy@yahoo.com
احمدرضا
بردبار
دانشگاه علامه طباطبائی
پس از وقوع انقلاب اسلامی در سال 1979 ، روابط خارجی و سیاست خارجی ایران، دچار <br />استحالۀ اساسی شد و هرگونه وابستگی به قدرتهای غربی و شرقی را در نظر (قانون اساسی) و در <br />عمل نفی شد. از سویی دیگر، با وقوع انقلاب اسلامی، منافع قدرت ها ی بزرگ در ایران نیز <br />ازدسترفت. در این میان، انگلستان، از نخستین معاند ان نظام جمهوری اسلامی ایران به شمار <br />میرود. در راستی آزمایی فرضیۀ فوق، پژوهشگران نوشتار کنونی، حما یت های وسیع بریتانیا از <br />رژیم بعث عراق در خلال سالها ی جنگ تحمیلی، حمایت از نیروهای گر یز از مرکز داخل <br />همچون سازمان مجاهدین خلق، ترغیب و تحریک اعراب حاشیه خلیجفارس علیه ایران و اعمال <br />تحریمهای وسیع اقتصادی و فناورانه علیه کشورمان را مدنظر خود قرار داده اند . در بحران ها ی <br />سیاسی متعدد در ایران، نقش مؤثر انگلستان در التهابات سیاسی منتهی به انتخابات ریاست <br />جمهوری سال 1388 و با هجمه به مشروعیت نظام جمهوری اسلامی در کانون نوشتار کنونی است. <br />به دیگر سخن، بررسی و تبیینی علمی و جامع از نقش انگلستان در بحران مذکور، رویکردها و <br />ابزارهای بریتانیا بهمنظور نیل به هدف (که همان ایجاد بحران مشروعیت است ) هدف نوشتار <br />کنونی است که با استفاده از روشی تاریخی- تحلیلی و استفاده از نظریه ب یثباتی سیاسی دیوید <br />ساندرز و نیز بهرهگیری از منابع مکتوب و مجازی صورت گرفته است
بحران سیاسی,مشروعیت,انگلستان,جمهوری اسلامی ایران,انتخابات ریاست جمهوری
https://qpss.atu.ac.ir/article_1504.html
https://qpss.atu.ac.ir/article_1504_2e4fb3eb3fcd7b05b334cfd772e22f3c.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
پژوهش های راهبردی سیاست
2345-6140
2476-6208
4
13
2015
10
21
گرایش به دموکراسی و عوامل اجتماعی مؤثر بر آن در بین شهروندان تهرانی
95
118
FA
محمدحسین
پناهی
دانشگاه علامه طباطبائی
mhpanahi@yahoo.com
سمیه
شالچی
دانشگاه علامه طباطبائی
somayeh.shalchi@gmail.com
این پژوهش بهمنظور مطالعۀ میزان گرایش به دموکراسی و بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر آن <br />به روش پیمایش انجام شده است. جمعیت نمونۀ پژوهش را 643 نفر از شهروندان 20 سال به بالای <br />شهر تهران تشکیل میدهند. گرایش به دموکراسی با توجه به مبانی نظری، با دو بعد نگرشی و <br />رفتاری تعریف شده است . بعد نگرشی آن با مؤلفه های مدارای سیاسی، اثربخشی سیاسی و <br />مخالفت با اقتدارگرایی و بعد رفتاری با مؤلفههای مشارکت سیاسی و اعتراض به اقتدارگرایی <br />تعریف شده است. یافتههای توصیفی پژوهش بیانگر آن است که میزان گرایش به دموکراسی در <br />بین پاسخگویان چشمگیر نیست، بهطوریکه تنها حدود 4 درصد جمعیت، به میزان زیادی و حدود <br />نیمی از جمعیت نیز به میزان کمی به دموکراسی گرایش دارند. یافتههای تبیینی پژوهش نشانگر آن <br />است که بین گرایش به دموکراسی و عوامل طبقاتی، نظیر سرمایۀ فرهنگی و سرمایۀ اقتصادی و <br />همچنین گرایش به دموکراسی و عوامل فرهنگی مانند تجربۀ اجتماعی دموکراتیک (مدارای <br />اجتماعی، مشارکت اجتماعی، نگرشهای خانوادگی دموکرات ) رابطه ای معنادار وجود دارد؛ <br />بهطوریکه این متغیرها 34 درصد تغییرات متغیر وابسته را تبیین میکنند؛ همچنین در بین متغیرهای <br />مستقل، سرمایۀ فرهنگی بیشترین تأثیر را بر میزان گرایش به دموکراسی دارد
دموکراسی,سرمایۀ فرهنگی,سرمایۀ اقتصادی
https://qpss.atu.ac.ir/article_1505.html
https://qpss.atu.ac.ir/article_1505_284fedb141b9d56eba4f913751e8623f.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
پژوهش های راهبردی سیاست
2345-6140
2476-6208
4
13
2015
10
21
مقایسۀ سیاستهای هسته ای ایران در دوران اصلاحات و اصولگرایی
119
146
FA
سید محمد
طباطبائی
00000000000000000000
دانشگاه علامه طباطبائی
tabasm234@yahoo.fr
میلاد
توپچی
دانشگاه علامه طباطبائی
miladtopchi@yahoo.com
مبانی فکری و اصول جناحی در روند سیاست گذاری از اهمیت ویژه ای برخوردار است . <br />بهطوریکه میتوان تأثیر این مبانی را در سیاستهای اجرایی و در صحنۀ عمل مشاهده کرد . هر <br />یک از دو جناح اصلاحطلب و اصولگرا اصول عقیدتی و فکری خود را به عنوان نهاده وارد <br />سیستم سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران کردند و پس از تجزیه و تحلیل در این سیستم که <br />دارای یکسری اصول و قواعد خاص خود است، در قبال برنامۀ هسته ای سیاست هایی را به اجرا <br />گذاشتند. با مقایسۀ نهادههایی که این دو جناح سیاسی وارد سیستم کردهاند و همچنین داده ها یی <br />که بهصورت سیاست اجرایی از سیستم خارج شده است، میتوان دریافت که روش هریک از این <br />دو جناح در قبال برنامۀ هستهای متفاوت بوده است؛ اما با توجه به ماهیت و اصول کلی سیستم <br />سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، هدف اصلاحطلبان و اصولگرایان در دستیابی به فناوری <br />صلحآمیز هستهای مشترک بوده است؛ بنابراین در این مقاله هدف، بررسی و واکاوی روش ها ی <br />متفاوت دو جناح سیاسی حاکم در اجرای سیاست واحد دستیابی به انرژی هستهای بر اساس نظریه <br />سیستمها است
اصلاح طلبان,اصولگرایان,سیاست هستهای ایران,نظریه سیستم ها
https://qpss.atu.ac.ir/article_1506.html
https://qpss.atu.ac.ir/article_1506_2d03c52fba835ae0c65cdc3999b59108.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
پژوهش های راهبردی سیاست
2345-6140
2476-6208
4
13
2015
10
21
سناریوهای آیندة نظام بین الملل و جایگاه جهان اسلام
147
168
FA
فرزاد
جهان بین
دانشگاه بین المللی امام خمینی
فتح اله
پرتو
دانشگاه بین المللی امام خمینی
پس از جنگ سرد و فروپاشی نظام دوقطبی، نظام بینالملل جدید با نوعی ابهام در تبیین سامانِ <br />نظم جدید روبرو شد. این ابهام موجد سناریوسازیهای متعددی در راه تبیین نظم آیند ة جهان و <br />تشریح نظام بینالملل شد که نظریۀ نظامهای تکقطبی،چندقطبی، تک- چندقطبی و سلسله مراتبی <br />ازجمله سناریوهایی هستندکه نظام ب ینالملل آینده را تفسیر کردند . طرح این پرسش ها که <br />محتملترین سناریوی آیندة نظام بینالملل کدام است و اینکه جایگاه جهان اسلام در سناریوی <br />آیندة نظام بینالملل چگونه است؟ ازجمله مسائل مهم و پیشِرو هستند که پاسخ به آن ها هدف <br />این پژوهش و موجد تبیین بسیاری از روندهای موجود و آیندة بینالمللی است؛ لذا میتوان گفت: <br />نظم فعلی بینالملل وضعیت در حال گذاری است که در بین دو سناریوی تک - چندقطب ی و <br />چندقطبی، جهت کلی آن حکایت از میل به چندقطب ی دارد. قدرت ها ی نوظهور چین، اتحادیه <br />اروپا، روس، هند، ژاپن و جهان اسلام عمدهترین قطبهای آینده جهان به شمار م یروند که در <br />کنار آمریکا به ایفای نقش جهانی خواهند پرداخت . دراینبین جهان اسلام به مدد <br />ظرفیتهایژئوپلیتیکی، فرهنگی، منابع و انرژی، جمعیت و کشورهای قدرتمندش از توانایی مهمی <br />برای ایفای نقش یکقطب در نظام بینالملل آینده برخوردار است. در این تحقیق روش پژوهش <br />توصیفی- تحلیلی است و شیوه گردآوری دادهها مبتنی بر منابع کتابخانهای است
نظام بین الملل آینده,ایالات متحده آمریکا,جهان اسلام,چندقطبی
https://qpss.atu.ac.ir/article_1507.html
https://qpss.atu.ac.ir/article_1507_e03414a02debd1186609155ddb73f076.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
پژوهش های راهبردی سیاست
2345-6140
2476-6208
4
13
2015
10
21
نقش آلمان در حفظ صلح و امنیت بین المللی: مطالعه موردی افغانستان
169
196
FA
مجید
عباسی
00000000000000000000
دانشگاه علامه طباطبائی
dr.majidabbasi@gmail.com
جبار
خدادوست
دانشگاه علامه طباطبائی
khodadoost@ut.ac.ir
در دورة پسا جنگ سردو فروپاشی نظام دوقطبی در حوزه سیاست خارجی و امنیتی آلمان <br />تحولات مهمی به وجود آمد و این کشور خود را برای نقشآفرینی و حضوری مؤثر در راستای <br />حفظ صلح و امنیت بینالمللی و همکاری با سازمانهای بینالمللی و بهویژه سازمان ملل متحد مهیا <br />کرد که ازجمله مهمترین این موارد حضور نیروهای نظامی آلمان در افغانستان بعد از حوادث <br />یازده سپتامبر 2001 و سقوط طالبان، با هدف صلح سازی و کمک به سازمان ملل متحد برای <br />تحقق ایجاد صلح و امنیت است. <br />این پژوهش درصدد پاسخ به این سؤال اصلی است که آلمان در راستای برقراری و حفظ <br />صلح و امنیت بینالمللی چه نقشی در افغانستان ایفا کرده است؟ یافته ها ی این پژوهش نشان <br />میدهند، هرچند حضور و مشارکت فعال آلمان در افغانستان در چارچوب اهداف و منافع سازمان <br />ناتو و نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد (ایساف) به از بین بردن کامل تروریسم منجر نشده، <br />با این هم ه توانسته است به توانمندساز ی دولت افغانستان، بازسازی ساختارهای اقتصادی و <br />اجتماعی و برقراری آرامش نسبی در این کشور کمک کند و آلمان را به یکی از کشورهای مهم <br />جهان در کمک به سازمانهای بینالمللی برای تحقق اهداف انسان دوستانه مبدل سازد
سازمانهای بین المللی,تروریسم,القاعده,صلح و امنیت بین المللی,ایساف
https://qpss.atu.ac.ir/article_1508.html
https://qpss.atu.ac.ir/article_1508_7d1297ec6dfd4d6f3e0df908fab0d824.pdf