@article { author = {sardarnia, khalil and Badri, Kooroush and aminizadeh, sina}, title = {Relationship Between Social Networks and Institutional Trust; Case Study: Shiraz University Students}, journal = {Political Strategic Studies}, volume = {10}, number = {36}, pages = {101-127}, year = {2021}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-6140}, eissn = {2476-6208}, doi = {10.22054/qpss.2020.49810.2449}, abstract = {The main question of this research is, what is the relationship between trust to cyber social networks and social trust factors and institutional trust among students? The main hypothesis is that trust on social networks (facebook, twitter and etc) has meaningful impact on factors of social trust (family and religious & national identity) and institutional trust in two levels of government and civil institutions. The overall finding of this study shows that in the form of structural equations, 38% of the dependent variable,means institutional trust, was determined by independent variables, means trust in the social network and the mediating variables of social factors (family, national identity, and religious identity).Trust in social networks has a 26% negative effect on social factors of trust specially national identity, and this decrease in social trust also reduces institutional trust specially in governmental- sovereignty level. Among the components of social factors, national identity has the most negative impact on social networks with 23%; among institutional components, trust in political institutions indirectly has the highest negative impact on 14% of social networks, ultimately the main hypothesis of this research is proved.}, keywords = {Virtual Social Networks,Institutional trust,social trust,political trust,Shiraz university}, title_fa = {رابطه بین شبکه‌های اجتماعی و اعتماد نهادی (مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه شیراز)}, abstract_fa = {پرسش اصلی پژوهش آن است که چه رابطه‌ای میان اعتماد به شبکه‌های اجتماعی و منابع اعتماد اجتماعی با اعتماد نهادی در بین دانشجویان وجود دارد؟ فرضیه اصلی آن است که اعتماد به شبکه‌های اجتماعی سایبری (فیس بوک، تویتر و غیره) بر عوامل اعتماد اجتماعی همچون خانواده، هویت ملی و مذهبی و اعتماد نهادی اعم از نهادهای حاکمیتی و نهادهای مدنی تاثیر معناداری می‌گذارد. این پژوهش با روش پیمایشی انجام ‌شده است. یافته کلی آن است که در قالب معادلات ساختاری، 38% درصد از متغیر وابسته یعنی اعتماد نهادی توسط اعتماد به شبکه اجتماعی (متغیر مستقل) و عوامل یا منابع اعتماد اجتماعی همچون خانواده، هویت ملی و هویت دینی به عنوان متغیرهای کنترل یا واسطه‌ای تبیین گردیدند. اعتماد به شبکه‌های اجتماعی در حد 26 درصد بر کاهش اعتماد به عوامل اعتماد اجتماعی بویژه هویت ملی تاثیر گذاشته و این کاهش اعتماد اجتماعی نیز باعث کاهش اعتماد نهادی عمدتا در سطح نهادهای حاکمیتی- حکومتی شده است. در بین مؤلفه‌های عوامل اعتماد اجتماعی، هویت ملی بیشترین تأثیر منفی با 23% را از شبکه‌های اجتماعی گرفته است. در بین مؤلفه‌های اعتماد نهادی، اعتماد به نهادهای حکومتی بصورت غیرمستقیم بیشترین تأثیر منفی را با 14 % از شبکه‌های اجتماعی گرفته است.}, keywords_fa = {شبکه‌اجتماعی مجازی,اعتماد نهادی,اعتماد اجتماعی,اعتماد سیاسی,دانشگاه شیراز}, url = {https://qpss.atu.ac.ir/article_12445.html}, eprint = {https://qpss.atu.ac.ir/article_12445_74467bc4820712be28227134351dbceb.pdf} }