دانشگاه علامه طباطباییپژوهش های راهبردی سیاست2345-61401320130121United States and containing of adversaries: Buck-Passing frameworkایالات متحده و مهار متخاصمان در چارچوب احاله مسئولیت1282308FAعلیآدمیعضو هیئت علمی گروه روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبائیمجیددشتگرددانشجوی کارشناسی ارشد روابط بین الملل0000-0001-6860-4108Journal Article20121008John Mearsheimer believes that great powers used two mains strategies in offensive realism to Contain and control the enemies and rivals. 1) Balance 2) controlling rivals through Buck-Passing. The author attempts<br />to show examples of United States’ efforts to curb adversaries through the second strategy. There are rivals and dangerous toward Iran and Iran and China are two adversaries which the United Sates wants to contain them through the third party. America tries to control those powers by controlling china through India and controlling Iran through Saudi Arabiaجان مرشایمر معتقد است که د رچارچوب رئالیسم تهاجمی قدرت هلای بزرگ به منظور کنترل و مهار دشمنان و رقبای خود از دو استراتزی عمده استفاده می کنند یک : موازنه سازی دو: مهار رقبا از طریق احاله مسئولیت .نویسنده د راین مقاله نمونه هایی از تلاش ایالات متحده در جهت مهار رقبای خود در چارچوب شیوه دوم یعنی احاله ی مسئولیت را ارائه می نماید رقبا و خطراتی که در این نوشتهد مد نظر هستند ایران و چین می باشند که امریکا در پی کنترل ان ها از طریق یک قدرت دیگر است مهار چین از طریق هند و کنترل ایران از طریق عربستان صورت می گیرد
<span style="font-size: 16.0pt; line-height: 107%; font-family: 'B Titr'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">ایالات متحده و مهار متخاصمان در چارچوب احاله مسئولیت </span>دانشگاه علامه طباطباییپژوهش های راهبردی سیاست2345-61401320121008Political metaphor of the Straight path in Ibn - e- Teimyeh’s thoughtsاستعاره صراط در اندیشه سیاسی ابن تیمه29442309FAابراهیمبرزگزدانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20120625Ibn -e- Teimyeh, a Sunni political thought and influential thinker, has a lot of Books and essays. The reflection of His thoughts is even perceived as modern and contemporary era. This paper tries to focus on the direct path metaphor to describe his political views and religious beliefs. The Author has chosen some key words and central ideas of Ibn -e- Teimyeh’s books as the theoretical core. The Theoretical Construct of direct path is divided into two parts, theoretical guidance and inner guidance. And then focuses on the admittance .It deals with writing against its critics.ابن تیمه از متفکران تاثیرگذار اندیشه سیاسی اهل سنت و دارای اثار فکری فراوان است پژواک اندیشه وی حتی در دوره معاصر و متخر هم محسوس است.این نوشتار می کوشد با محوریت استعاره صراط مستقیم به شرح آراء و عقاید دینی و آراء سیاسی ایشان بپردازد نویسنده به انتخاب جملات محوری از کتاب به مثابه سازی نظری می پردازد آن سازه نظری صراط مستقیم را بر دو قسمت هدایت ظاهری و هدایت باطنی تقسیم می کند و سپس بر هدایت ظاهری متمرکز می شود و با ان به ردیه نویسی علیه اندیشه های رقیب خود می پردازد دانشگاه علامه طباطباییپژوهش های راهبردی سیاست2345-61401320121221Iran-US relations from 1285 to 1325 based on the coherence theory of James Rosenauبررسی روابط ایران و امریکا از سال 1285 تا1325 (ه.ش) با تکیه بر نظریه پیوستگی جیمز روزنا45742310FAمحمد جعفرجوادی ارجمنداستادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه تهرانهادیآخوندیدانش اموخته کارشناسی ارشدJournal Article20160228در تاریخ معاصر ایران رابطه ایران و ایالات متحده امریکا از اهمیت بسزایی برخودار است . رابطه ای که دارای تاریخی پر از فراز و نشیب است. این پژوهش قصد دارد روابط بین دو کشور ایران و امریکا را د رمحدوده زمانی 1285 تا سال 1325(ه.ش)مورد بررسی و تحلیل قرار می دهد و با استفاده از نظریه پیوستگی جیمز روزنا به شناسایی عوامل نقش افرین در روابط بین دو کشور می پردازد بنابر این سوال مطرح شده در این نوشتار ان است که چه عوامل و متغیر هایی باعث آغاز و گسترش روابط بین ایران و ایالات متحده امریکا از 1285 تا سال 1325 شد .فرضیه مطرح شده ان است که در قالب نظریه پیوستگی جیمز رونا اغاز رابطه با ید با متغیر های داخلی مانند فردد نقش دیوانسالاری جامعه و گسترش روابط و متغیرهای خارجی مانند نظام بین الملل و منابع فزاینده امریکا در ایران مورد بررسی قرار می گیرد .دانشگاه علامه طباطباییپژوهش های راهبردی سیاست2345-61401320120926Rebellion & insurrection against goverments: Islamic and Christianity’s viewsشورش و قیام علیه حکومت ها از نگاه اسلام و مسیحیت751082318FAصالححسن زادهعضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20120423there are two views about the relationship and interaction with the political system in west .1) Theory of Democracy. 2) Christian doctrine of divine right. As in Islam between Sunni and Imami faced two perspectives. Proponents of democracy do not have right to rebel against the government. Or Such right only permitted for the whole nation. In theory of Divine Rule of Christianity obedience is necessary. In Islamic doctrine, many religious parties alowed to have an uprising against the cruel ruler . Although the overarching concern of turmoil as a serious obstacles in judgment has joined to the revolt. Explicitly, Hnabeleh discredit out to the ruler and has been banned. Verses and perspiration can not deny it.This position is not logically consistent. Imamia differ In related to the administration of justice and governments. Certainly in the Imamate and infallible rule is not justified defiance against them. Due to Impeccability ofcharacteristics is not acceptable to make a mistake or do sin. According to Shiite belief ,in the occultation of Imam Mahdi such permission is dedicated to Adel Faqih .The supreme authority of the state is not under these conditions is the government of compact and idolatrous .According to Islamic teachings stand up against tyrant have steps.در نظام سیاسی غرب درباره حکومت و ارتباط و تعامل مردم با ان دو دیدگاه و نظریه وجود دارد :نظریه دموکراسی و نظریه حق الهی مسیحی همچنان که در اسلام با دو نگاه اهل سنت و امامیه مواجهیم طرفداران نظریه دموکراسی یا اصلا به حق شورش علیه حکومت قائل نیستند و یا انکه چنین حقی را تنها برای مجموع ملت جایز می شمارند در نظریه الهی مسیحی اطاعت از حاکمان لازم دانسته شده است . در نظریه اسلامی بسیاری از فرقه و مذاهب قیام علیه فرمانروای بیدادگر و عزل اورا جایز شمرده اند هرچند که نگرانی از فراگیر شدن فتنه و آشوب هم به عنوان یک مانع جدی در فتوا به جواز شورش پیوسته وجود داشته است حنابله خروج بر حاکم جائر را به صراحت تخطئه نموده و از ان منع کرده اند البته آیات و روایات امربه معروف و نهی از منکر نمی تواند منطقا با این مواضع سازگار باشد امامیه در ارتباط با حکومت ها میان دولت عدل و دولت چجور تفاوت می گذارد مسلما در دوره امامت و حکومت معصوم تمرد در برابر انان قابل توجیه نیست زیرا با توجه به ویژگی عصمت احتمال خطا و یا اشتباه و یا گناه و یا انحراف منتفی است بر اساس اعتقاد شیعه در عصر غیبت حاکمی که از سوی امام عصر ماذونم نباشد جائر است و چون چنین اجازه ای اختصاص به فقیه عادل دارد و برای غیر او به اثبات نرسیده است اذا دولتی که تحت زعامت فقیه جامع الشرایط قرار نگیرد دولت جور و طاغوت است بر اساس آموزه های اسلامی قیام در برابر حاکم جور دارای مراحلی است دانشگاه علامه طباطباییپژوهش های راهبردی سیاست2345-61401320120423Color revolutions: An Analytic & Comparative studyتحلیل مقایسه ای درباره انقلاب های رنگی1091312319FAمحمد باقرخرمشاددانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه علامهاالههخانیدانش اموخته کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20111212The outbreak of color revolutions in post-communism, Latin-American,
Middle East were cause scholars to survey different dimension and traits
of this new revolutions from diverse dimensions. In this way, offering a
comprehensive and theoretic framework from mixing of the available
theories and objective elements of these revolutions and analyzing victor
and defeated color revolutions are the main purposes of this article.
Moreover essence and nature of color revolutions as a political and may be
social phenomenon will necessitate scaling this concept from the other
political and social phenomenon such as social movements and rebellions,
revolution, reform, etcوقوع انقلاب های رنگی در کشورهای پسا کمونیستی آمریکای لاتین و خاورمیانه سبب شده است تا پژوهشگران از زوایای گوناگون به ابعاد ویژگی هیا مختلف این تحولات جدید بپردازند به همین طریق ارائه یک چارچوب "نظری" جامع از تلفیق نظریات موجود نظریه پردازان شاخص این حوزه و مولفه های "عینی"این انقلاب ها و سپس تحلیلی و مقایسه ی تطبیقی ذانقلاب های رنگی پیروز و نافرجام بر اساس این چارچوب واحد مبنای تلاش نوشتار حاضر بوده است ضمن انکه ماهیت و چیستی انقلاب های رنگی به عنوان پدیده ای سیاسی و احیانا اجتماعی تمایز و نسبت سنجی این مفهوم از سایر پدیده های سیاسی و اجتماعی از قبیل جنبش ها و شورش های اجتماعی انقلاب اصلاحات و..را ضروری می سازد دانشگاه علامه طباطباییپژوهش های راهبردی سیاست2345-61401320121124Replacing Islamic Basics in Wallerstein's world-system theory: A surveyبرآیند جایگزینی مبانی اسلامی در نظریه ی نظام جهانی "والرشاین"1331562320FAمحمد هادیحمیدیاندانشجوی دکتری فلسفه سیاسی اسلاتم موسسه اموزشس و پزوهشی قمعبدالحسینخسروپناهدانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیJournal Article20120510This paper does not criticize a theory or a theorist. Wallerstein’s thought<br />don’t analyzed Islam but he seeks to show religious practices in the form of an example. Science theories are not generated by the same methodology. Also, beliefs and assumptions are stated in based of the premises. In this paper instead of criticizing global theory of Wallerstein, assumptions of his theory are shown. His theory consists of three parts 1 .describing global and current system 2. Presenting tripartite structure of the center and the periphery and semi- periphery. 3. Forecasts and recommendations. We believe in replacing assumptions based on Islamic and Quran teachings. At least, in this section we conclude that the global system of identification, Wallerstein reflects part of reality. Instead of, extreme theories on capitalism we offered a theory as a system-oriented that reflects Wallenstein’s materialistic systemهدف این نوشتار نقد یک نظریه یا نظریه پرداز نیست همچنین اندیشه والرشتاین یامبانی اسلام را به صورت تخصصی واکاوی نمی کند بلکه می کوشد تا امکان شیوه علم دینی را در قالب یک مثال نشان دهد نظریه های علوم انسانی با روش شناسی های یکسان تولید نمی گردند همچنین مبتنی بر مقدمات باور ها و پیش فرض های مصرح و غیر مصرحی هستند که سرنوشت نهایی نظریه در گرو ان هاست در این نوشتار به عنوان یک نمونه به جای نقد محتوای نظریه ی نظام جهانی ایمانوئل والرشتاین پیش فرض های وی استخراج و با پیش فرض های اسلامی جایگزین گردیده استو در نهایت میزان تاثیر تغییر پیش فرض ها بر نظریه نشان داده شده است نظریه مورد تامل مشتمل بر سه بخش است 1-توصیف نظام های جهانی و نظام موجود2-ارائه ساختار سه گانه ی مرکز پیرامون و نیمه پیرامون وضعیت جبر آمیز سلطه 3-پیش بینی و توصیه ما بر این باوریم که با جایگزینی پیش فرض ها ی مبتنی بر فلسفه اسلامی و آموزه های قرانی –روایی در بخش اول حداقل به این نتیجهه می رسیم که نظام جهانی مورد شناسایی والرشتاین بخشی از واقعیت را منعکی می نماید ما به جای مانور افراطی بر روی سرمایه داری نظریه ای ارائه می کنیم با عنوان نظام مادی گرا که دوره مورد نظر والرشایتن را نیز شامل می گردددانشگاه علامه طباطباییپژوهش های راهبردی سیاست2345-61401320120725Hydro political effects of Arvandrud River on Iran-Iraq future relationsتاثیر هیدروپلیتیک اروند رود بر مناسبات آینده ایران و عراق1571802321FAبهراممحسنیاستادیار گروه جغرافیای دانشگاه جامع امام حسینمهدیرحیمی پوردانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیای دانشگاه جامع امام حسینJournal Article20120423Rivers have geographical advantages and values; dependence of a country to the geographical values of the other states is considered as a geopolitical dependence which paves the way for contrast and dispute or cooperation among countries. Geopolitical crisis is the result of dispute over geographical value which is very difficult to be relieved of. Islamic Republic of Iran with several international border rivers has always had hydro political issues and geopolitical crisis. Arvandrud due to several wars for taking some advantages of it and its boundary significance for the two countries, is more critical than any other boundary river in Iran and it has a special position in hydro political studies. This paper which is in documentary form uses descriptive-analytical method and is going to study the hydro political effects of Arvandrud on Iran-Iraq relations. Considering the Iraq geopolitical problems and due to cooperation approach in international rivers, the results of this study show that the two countries relations will be affected by Arvanrud in different political, economical environmental dimensions. Here some courses of action and recommendations are presented.رودخانه یکی از مهمترین عوارض طبیعی است که کشورها در تعیین خطوط مرزی با یکدیگر مورد استفاده قرار می دهند با این حال شاید بتوان گفت که رودخانه های مرزی از سایر مرزهای طبیعی بحث انگیر تر و منشا اختلافاتن بسیاری در روابط بین دولت ها بوده است.مقاله حاضر به صورت اسنادی و با شیوه توصیفی و تحلیلی به بررسی اثرات هیدروپلیتیک اروند رود بر روابط و مناسبات آینده دو کشور قائل به این نتیجه است که با توجه به مشکل ژئوپلیتیکی عراق و با مبنا قراردادن رویکرد همکاری در رودخانه های بین المللی مناسبات دو کشور در اینده می تواند در ابعاد مختلف سیاسی –اقتصادی زیست محیطی متاثراز اروند رود باشد که در این راستا راهکارها و پیشنهاد هایی نیز ارائه گردیده است .