دانشگاه علامه طباطباییپژوهش های راهبردی سیاست2345-614083120200220A Comparative Study of Motahari's and Berlin's Thoughts in Terms of their Different Conception of Liberty; Based on Agent, Constraint and Goalمطالعه تطبیقی آرای مرتضی مطهری و آیزایا برلین در باب آزادی؛ مبتنی بر مؤلفههای کنشگر، مانع و غایت9391103610.22054/qpss.2019.38870.2208FAجلالدرخشهاستاد دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی، دانشگاه امام صادق علیه السلاماسحاقسلطانیدانشجوی دکتری اندیشههای سیاسی ، دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی، دانشگاه شهید بهشتی0000-0002-8725-3734Journal Article20190317<em>In this essay, I have tried to make a comparative comparison of Shahid Motahari's and Isaiah Berlin's views on freedom with an analytical approach and by adopting a modified McCalm's definition of freedom as a theoretical framework and looked at how these concepts were constructed differently. Accordingly, under the component of "human actor", he compares the anthropological issues of two thinkers; The aims and ends of each of these two thinkers of freedom were compared. In Berlin's view, since man is an indeterminate being and must determine himself; freedom is not an instrumental value and is itself an end. Freedom is the most important value because it is used to realize its incomplete, incomplete and indeterminate aspects at will. But in Martyr Motahari's view, since man is a natural being who has a definite nature and therefore has definite ends, freedom is validated so that one can step in the path of his / her development. That is, freedom is a means by which one can only attain his or her ultimate goals.</em><em>در این نوشتار سعی شده با رویکردی تحلیلی و با اتخاذ تعریف تعدیلیافته مککالوم از آزادی بهعنوان چارچوب نظری به مقایسه تطبیقی آرای مرتضی مطهری و آیزایا برلین در باب آزادی پرداخته و مسیر متفاوت ساخته شدن این مفاهیم را نظاره کرد. بر این اساس در ذیل مؤلفه «کنشگر انسانی»، به مقایسه مباحث انسان</em><em></em><em>شناسانه دو اندیشمند پرداخته، در ذیل مؤلفه «مانع» به موانع ایجابی- سلبی آزادی که کنشگر از آنها آزاد است- نیست پرداخته و در پایان در ذیل مؤلفه «غایت»؛ به مقایسه اهداف و غایاتی که هر یک از این دو اندیشمند از آزادی دارند پرداخته شد. در نگاه برلین ازآنجاکه انسان موجودی نامتعین است و میبایست خود، به وجود خویش تعین بخشد؛ آزادی، ارزشی ابزاری به حساب نیامده و خود غایت است. آزادی اولویتدارترین ارزش محسوب میشود، زیرا قرار است فرد با استفاده از آن وجوه ناقص و ناکامل و نامتعین خویش را بنا به میل و اراده خود تحقق بخشد. اما در نگاه مرتضی مطهری ازآنجاکه انسان موجودی فطرت</em><em></em><em>مند است که سرشتی بالقوه متعین داشته و لذا دارای غایاتی مشخص است، آزادی اعتبار میشود تا فرد بتواند در مسیر رشد و تکامل خود گام بردارد. یعنی آزادی ابزاری است که انسان صرفاً با استفاده از آن میتواند به غایات والای خود دست یابد.</em>https://qpss.atu.ac.ir/article_11036_672660f37fc7dc3bc9d22471c31d5b02.pdfدانشگاه علامه طباطباییپژوهش های راهبردی سیاست2345-614083120200220The Measurement of Democracy Indicators in Islamic Republic of Iran (1979-2013)سنجش شاخص های مردم سالاری در جمهوری اسلامی ایران (1358-1392)41801103710.22054/qpss.2019.31892.1976FAحیدرشهریاریاستادیار و عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه شیرازJournal Article20180503<em>The purpose of this article is to survey the historic process of democracy in Iran after Islamic revolution by benefiting from Robert Dahl’s polyarchy model and qualifying his threefold indexes as political participation, political competition and political supervision and their mixture through Boolean algebra technic as to show the historic fluctuation process of democracy in Iran after revolution. By periodization the history after Islamic revolution into four periods, i.e. first period (1979-82), second period (1982-98), third period (1988-2006), fourth period (2006-2013), the collected data show that the amount of democracy indicators has fluctuated over time except the period of 1979-1982, but, the fluctuation has leaned to up, not down. In spite of affluent sources which have surveyed this topic mostly qualitatively or have surveyed some parts of this topic, this article has attempted to survey the different parts of this topic methodically and quantitatively through mixed method; this article has also received an outcome that the historic process of democracy in Iran after revolution has progressed so far, and presumably it would progress in future if its looked through a historical sociology.</em>هدف نوشتار حاضر بررسی روند تاریخی مردمسالاری بعد از انقلاب اسلامی با بهرهگیری از الگوی پولیارشی رابرت دال و سنجش شاخصهای سهگانه مشارکت سیاسی، رقابت سیاسی و نظارت سیاسی ازیکسوی و ترکیب آنها باهم با استفاده از تکنیک ترکیبی جبر بولی بهمنظور آزمودن سیر تاریخی نامبرده است؛ با تقسیمبندی تاریخ بعد از انقلاب اسلامی به چهار مقطع زمانی دوره اول (1357 تا 1360)، دوره دوم (1360 تا 1376)، دوره سوم (1376 تا 1384) و دوره چهارم (1384 تا 1392)، یافتههای نوشتار حاضر نشان میدهد که میزان مردمسالاری به جزء در دوره اول که دارای بیشینه بوده در دیگر دورهها سیر تاریخی مردمسالاری داری حرکت سینوسی (فرازوفرود) بوده است اما با حرکتی سینوسی به سمت بالا. علیرغم وجود آثار فراوانی که عمدتاً بهصورت کیفی یا به بررسی جنبههایی از این موضوع پرداختهاند، نوشتار حاضر در تلاش بوده تا به صورت روشمند و با رویکردی کمی و ترکیبی جنبههای مختلف این مهم را مورد بررسی قرار داده و بدین نتیجه دستیافته که روند تاریخی مردمسالاری در ایران بعد از انقلاب اسلامی در حال بهبود و پیشرفت است و با تأسی از نگاه جامعهشناسی تاریخی احتمالاً در آینده نیز چنین خواهد بود.https://qpss.atu.ac.ir/article_11037_e82c3d61f37445179f698888c005f683.pdfدانشگاه علامه طباطباییپژوهش های راهبردی سیاست2345-614083120200220The structure of International system and Turkish politics against ISISساختار نظام بین الملل و سیاست ترکیه در برابر داعش811101103810.22054/qpss.2019.25741.1762FAجعفرنقدی عشرت آباددکترای روابط بین الملل و پژوهشگر دانشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردیرضاگرشاسبیدانشجوی دکتری مسایل ایران دانشگاه مازندرانهادیصادقی اولاستادیار علوم سیاسی دانشگاه شیراز0000-0001-7575-8893Journal Article20171006<em>The purpose of this paper is to examine the change in Turkish strategy against ISIS from "support" to "battling". In order to understand is used the approach of the "structure of the international system," which is a synthesis of "regional hegemonic structure" and "trans-regional repulse structure" to indicate why Turkey is carried out to the "big change".</em>
<em>For this purpose, is used descriptive-analytical method and relied on documentary sources through library research. The findings show because of the limitations of the regional structure due to superiority of Kurds, the axis of resistance and Russia as the dominant forces on the one hand and Trans-regional systemic pressures due to discredit front of the US, EU and international institutions / world public opinion, on the other hand, turkey was forced to strategic turn in its policy against ISIS. So, this kind of revisionism comes from a tradition based on realistic in order to restore power and national security not from the revolutionary tradition based on real determination to fight terrorism.</em><em>هدف این مقاله بررسی تغییر در استراتژی ترکیه در قبال داعش از حمایت به مبارزه است. به منظور فهم این موضوع از رویکرد ساختار نظام بینالملل که تلفیقی از ساختارِ سیطرهجویانه منطقهای و ساختارِ طردکننده فرامنطقهای است، استفاده شده که نشان میدهد چرا ترکیه به این تغییر بزرگ دست زده است. بدین منظور با گردآوری منابع کتابخانهای و اسنادی، از روش توصیفی- تحلیلی استفاده شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد به دلیل الزامات ساختار منطقهای ناشی از قدرتگیری کردها، محور مقاومت و روسیه به عنوان نیروهای سیطرهجوی مقابل ترکیه از یکسو و فشارهای سیستمی فرامنطقهای ناشی از اعتبارزدایی ترکیه در برابر امریکا، اتحادیه اروپا، نهادها و افکار عمومی جهانی از سوی دیگر، ترکیه ناچار به چرخش استراتژیک در سیاست خود مقابل داعش شده است. بنابراین، این نوع تجدیدنظرطلبی از یک سنت واقعگرایانه مبتنی بر بازیابی قدرت و امنیت ملی سرچشمه میگیرد نه از سنت انقلابیگری مبتنی بر اراده واقعی برای مبارزه با تروریسم.</em>https://qpss.atu.ac.ir/article_11038_d0e429391c99e4579e2321cfc0e989a7.pdfدانشگاه علامه طباطباییپژوهش های راهبردی سیاست2345-614083120200220Constructivist Representations of Eurasian Regionalism in the Russian Eurasianism Discourseبازنماییهای سازهانگارانه منطقهگرایی اوراسیایی در گفتمان اوراسیاگرایی روسیه1111361103910.22054/qpss.2020.33637.2047FAحسینصوراناریدانش آموخته دکتری مطالعات منطقه ای دانشگاه تهرانJournal Article20180701<em>"Eurasian regionalism", as a single phenomenon, has had different constructivist representations in the Russian identity macro-discourse of Eurasianism. These representations have been produced in the context of a two-way construction between Russia's identity and interests, and due to the severity and depth of identity boundaries with internal and external "others", among the various narratives of the Eurasian identity discourse, they have found different shapes. Different representations have inevitably led to different behaviors from imperialism to co-operation towards Eurasian regionalism in Russian foreign policy. In other words, the dual continuous superior/ lower in determining the position of the various narratives of Eurasianism, has unceasingly involved Russia in the process of adjustment between regional behavior and semantic systems. The following article, in response to the cause of Russians' different behaviors toward Eurasian regionalism, uses the theory of "critical constructivist regionalism" to seek to assess the truth / untruth of this notion: "different constructivist representations from Eurasian regionalism in various narratives of Russian identity macro-discourse of Eurasianism, has led to different behaviors in its foreign policy towards Eurasian regionalism".</em>
<em> </em><em>منطقهگرایی اوراسیایی یک پدیده واحد از بازنماییهای سازهانگارانه متفاوتی در کلانگفتمان هویتی اوراسیاگرایی روسیه برخوردار بوده است. این بازنماییها، در کشاکش ارتباط ساختی دوسویه میان هویت و منافع روسیه تولید شده است. با توجه به شدت و عمق مرزگذاریهای هویتی با دگرهای داخلی و خارجی در میان روایتهای مختلف گفتمان هویتی اوراسیاگرایی، شکلهای متفاوتی پیدا کرده است. برتری/ فروتری مستمر در جایگاه تعیینکنندگی روایتهای مختلف اوراسیاگرایی، روسیه را به شکل بیوقفهای درگیر فرایند سازوارسازی میان رفتار منطقهای و نظامهای معنایی کرده است. این موضوع، متناسب با ساخت- گسست یکسانانگاری یا دگرپنداری هویتی از منطقهگرایی اوراسیایی، اهمیت این فرایند و ترجیحهای رفتاری نسبت به آن در سیاست خارجی روسیه را به ترتیب گرفتار چرخههای دوگانه فروگذاری/ تأکیدگذاری و همکاریجویی/ سلطهطلبی کرده است. مقاله پیشرو، در پاسخ به چرایی رخداد و تکرار این چرخهها، با کاربست نظریه «منطقهگرایی سازهانگارانه انتقادی»، در پی ارزیابی راستی/ ناراستی این انگاره است که: بازنماییهای سازهانگارانه متفاوت از منطقهگرایی اوراسیایی در روایتهای مختلف کلانگفتمان هویتی اوراسیاگرایی روسیه، موجب رفتارهای متفاوت در سیاست خارجی این کشور نسبت به منطقهگرایی اوراسیایی شده است. </em>https://qpss.atu.ac.ir/article_11039_bc074f7b2609bc6d224059dfc8921f1f.pdfدانشگاه علامه طباطباییپژوهش های راهبردی سیاست2345-614083120200220Economic Results of Perception and Misperception of First and Second Generation of Chinese Leaders: Mao Zedong and Deng Xiaopingآثار اقتصادی برداشت و سوء برداشت رهبران چین؛ بررسی تطبیقی دوره مائو تسهدانگ و دنگ شیائوپینگ1371661104010.22054/qpss.2019.36928.2150FAسجادبهرامی مقدماستادیار روابط بین الملل گروه علوم سیاسی دانشگاه گیلان0000-0002-0821-8763Journal Article20181105<em>Given the significant influence of Mao Zedong and Deng Xiaoping during their leadership in the People's Republic of China, their strategic beliefs and theories and perceptions of the objective international environment have had a profound impact on different aspects of Chinese political life and behavior. This article focuses on the economic implications and implications of Mao Zedong and Deng Xiaoping's international objective environment and explores the hypothesis that our conceptions are explored through the perspective of the theoretical, conceptual, and empirical approach to Robert Jervis's international politics. Dong and Deng Xiaoping during their leadership in the People's Republic of China have had a decisive influence on the economic policies of the People's Republic of China, with Mao Zedong's conceptions of Communist economic policies and Deng Xiaoping's perceptions leading to reopening policy and economic reforms. That has had different economic implications for China. The findings of the article show that Deng Xiaoping's perceptions of the international objective environment are a determining factor in China's focus on improving living standards for citizens and the economic and military emergence of the People's Republic of China, which has significantly reduced poverty, increased wealth, strength and strengthened China's national security.</em><em>با توجه به نفوذ چشمگیر مائوتسه دانگ و دنگ شیائوپینگ در دوره رهبریشان بر جمهوری خلق چین، باورها و نظریهها و برداشتهایشان از محیط عینی بینالمللی تأثیری گسترده بر زوایای مختلف حیات و رفتار سیاسی چین داشته است. این مقاله بر آثار و نتایج اقتصادی باورها و برداشتهای مائوتسه دانگ و دنگ شیائوپینگ از محیط عینی بینالمللی متمرکز است و با روش تبیینی و از چشمانداز رهیافت نظری، برداشت و سوبرداشت در سیاست بینالملل رابرت جرویس به بررسی این فرضیه پرداخته است که برداشتها و سوبرداشتهای مائوتسه دانگ و دنگ شیائوپینگ در دورههای رهبریشان بر جمهوری خلق چین، تأثیر تعیین کنندهای بر سیاستگذاریهای اقتصادی این کشور داشته است به طوری که برداشتهای مائوتسه دانگ به سیاستهای اقتصادی کمونیستی و برداشتهای دنگ شیائوپینگ به سیاست بازگشایی و رفورمهای اقتصادی منجر شده که آثار و نتایج متفاوت اقتصادی برای چین به بار آورده است. یافتههای مقاله نشان میدهد که برداشتهای دنگ شیائوپینگ از محیط عینی بینالمللی عامل تعیین کنندهای در تمرکز چین بر ارتقای استانداردهای زندگی شهروندان و ظهور اقتصادی و نظامی جمهوری خلق چین است که سبب کاهش چشمگیر فقر، افزایش ثروت، قدرت و تقویت امنیت ملی چین شده است. </em>https://qpss.atu.ac.ir/article_11040_99ad572cbfd908678cd430b294902469.pdfدانشگاه علامه طباطباییپژوهش های راهبردی سیاست2345-614083120200220China Approach in Syria Crisis and its Probabilistic Position at Post Crisis Eraرویکرد چین در بحران سوریه و جایگاه احتمالی آن در سوریه پسابحران1672001104110.22054/qpss.2019.34909.2091FAاحسانفلاحیدانشجو- دانشگاه اصفهان0000-0001-7898-5899نوذزشفیعیعضو هیئت علمی- دانشگاه اصفهان0000-0001-7747-6697Journal Article20180813<em>Since the early of 1980s china has treated according to low profile foreign policy to protect itself from negative consequences of international crisis. Although china is ally of Iran and Russia in Syria but has tended to avoid tensions with opposite sides. Therefore china behavior is somehow against United States and its allies but it is not originated from the china desire to geopolitics competitions. China has not involved in Syria crisis directly but seeking to acquire proper economic position at post crisis era. In this article the researchers try to answer the following question: How has been the china approach in Syria Crisis? How will be the china role in post crisis Syria? The following hypothesis examines in the frame work of soft balancing theory. China has indirectly contributed to balance of power in Syria. But Beijing is more concerned about its economic status in the post-Crisis era, than the political and geopolitical fate of Syria. Evidence of this study shows improving the china role in post crisis era. This article has written by descriptive-analytical method.</em><em>چین از اوایل دهه 1980 برای مصون ماندن از پیامد بحرانهای بینالمللی به سیاست خارجی کمهیاهو روی آورده است. بر این مبنا بیجینگ در عین همسویی با روسیه و ایران در بحران سوریه، مایل به پرهیز از تنش با طرفهای مقابل نیز بوده است. لذا رفتار چین در سوریه به نوعی در مقابل آمریکا و متحدانش قرار دارد؛ اما این به معنای ورود چین به رقابتهای ژئوپلیتیکی نیست. اگرچه بیجینگ بهطور مستقیم درگیر بحران سوریه نشده است اما درصدد کسب جایگاه اقتصادی مناسب در دوران پسابحران است. دستیابی به هدف مذکور نیازمند یک الگوی رفتاری ویژه است. از اینرو جای پرسش است که رویکرد چین در بحران سوریه چگونه بوده است؟ و نقش این کشور در سوریه پسابحران چگونه خواهد بود؟ در چارچوب نظریۀ موازنه نرم و با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی این فرضیه بررسی شده است که «چین بهطور غیرمستقیم به موزانه قوا در سوریه کمک کرده است. اما بیجینگ بیش از اینکه نگران سرنوشت سیاسی و ژئوپلیتیکی سوریه باشد درصدد تقویت جایگاه اقتصادی خود در سوریۀ پسابحران است.» شواهد حاصل از این پژوهش نشان از تقویت جایگاه احتمالی چین در سوریه پسابحران دارد. </em>https://qpss.atu.ac.ir/article_11041_ff284b9a28be4f2b13e2136ec86b7391.pdfدانشگاه علامه طباطباییپژوهش های راهبردی سیاست2345-614083120200220Crisis Components in EU-US Relations during the Trump (2017-2018)مؤلفههای بحرانزا در روابط اتحادیه اروپا و ایالاتمتحده در دوران ترامپ (2017-2018)1932151104210.22054/qpss.2019.32583.2000FAسیدمحمدطباطباییدانشگاه علامه طباطباییحسنکبیریدانشگاه علامه طباطباییJournal Article20180524<em>The position of transatlantic relations in the structure of the international system and the role of these relations in the processes of power structures is of great importance. The two power spectra that have the greatest degree of coordination in the international system structures, but the relations have taken on a different form during the Tramp era, and in some cases it has been instable. What has been pointed out in this study is the critical components of the relationship between the two sides, the United States and the European Union, during the Tramp era, which can be expressed in the Paris Agreement, the common security and defense ties and the Middle East peace process. Research question: What are the critical components of EU-US relations during the Tramp era? The research hypothesis; what is more apparent in the foreign policy of Trump is a divergence in various fields with the European Union that the most important components of the crisis in its foreign policy; defense and security policies, the nuclear agreement, the Middle East peace deal and the Paris agreement. The research method in this article is descriptive-analytical and for information gathering, it is mainly used in library and site studies.</em> <br /><em> </em><em>جایگاه روابط فراآتلانتیکی در ساختار اصلی نظام بینالملل و نقش این روابط در شکلدهی به رویههای قدرت از اهمیت بالایی برخوردار است. اهمیت این روابط در جریان جنگهای جهانی و پس از جنگ سرد نمود بیشتری پیدا کرده است. دو طیف قدرتی که در ساختارهای نظام بینالملل بیشترین میزان هماهنگی را با یکدیگر دارند؛ اما این روابط در دوران ترامپ شکل دیگری به خود گرفته و در برخی از موارد موجب تزلزل شده است. هدف از این پژوهش بررسی مؤلفههای بحرانزا در روابط یعنی ایالات متحده و اتحادیه اروپا در دوران ترامپ میباشد که میتوان آنها را در توافقنامه پاریس، روابط امنیتی و دفاعی مشترک، مسئله صلح خاورمیانه و برجام بیان کرد. پرسش پژوهش این است که چه مواردی بهعنوان مؤلفههای بحرانزا در روابط اتحادیه اروپا و ایالات متحده در دوران ترامپ وجود دارد؟ فرضیه این است که آنچه در سیاست خارجی ترامپ بیشتر نمایان شده است، واگرایی در زمینههای مختلف با اتحادیه اروپا میباشد که مهمترین مؤلفههای بحرانزا در سیاست خارجی وی عبارتاند از؛ سیاستهای دفاعی و امنیتی، توافقنامه هستهای، مسئله صلح خاورمیانه و توافقنامه پاریس. روش پژوهش در این مقاله توصیفی- تحلیلی است و برای گردآوری اطلاعات نیز عمدتاً از روش کتابخانهای و مطالعه سایتها استفاده شده است.</em>https://qpss.atu.ac.ir/article_11042_06d03d1688de008abb0beda515bd2552.pdf