per
دانشگاه علامه طباطبایی
پژوهش های راهبردی سیاست
2345-6140
2476-6208
2015-10-21
4
13
9
34
1501
Research Paper
مدیریت انتخابات در ایران؛ کیفیت و ارزیابی اجرا
Administration Body Election in Iran, Quality and that Assessment of Performance
نوراله فیصری
ngheisari@ut.ac.ir
1
دانیال طاهری فدافن
danyal.mashhud@gmail.com
2
مهدی باقری فارسانی
3
دانشگاه تهران
دانشگاه تهران
دانشگاه تهران
انتخابات ازجمله ضابطههای تمایز نظامهای مردمسالار از دیگر نظامها و از شاخصها ی مهم ارزیابی و کیفیت عملکرد اینگونه نظامها است. ازاینرو انتخابات از جهات مختلف و ازجمله از نظر کیفیت برگزاری، نهاد مجری، مجریان، نظارت و ناظران و چگونگی اجرا و نظارت ، همواره موردتوجه، سیاستگذاران، قانونگذاران، مجریان قانون و شهروندان بوده است . در برگزاری انتخابات عناصر و عوامل متعددی نقشآفرینی میکنند که نقش و اهمیت هر عنصر و عامل تابع مقتضیات و ماهیت نظام انتخابات است. مدیریت انتخابات از متغیرهای مؤثر و مغفول در تحلیل و علتیابی چالشهای انتخابات و از جمله چالشهای انتخابات در ایران است. در این مقاله ضمن بررسی وضعیت مدیریت انتخابات در ایران و آسیبشناسی آن با رویکردی مقایسهای با تجربیات جهانی و داخلی اجرای انتخابات، الگوی بدیل وضعیت کنونی در مدیریت بررسی شود . تأس یس نهادی فراقوهای همانند کمیسیون ملی انتخابات که میتواند از بروز برخی از چالش ها ی کنونی انتخابات ایران در اجرا و عمل پیشگیری کند.
Election is among the criteria for distinguishing democratic system from other systems and the important parameters to evaluating and performance of these systems. Therefore the elections held in many different ways, including in terms of implementation quality, enforcer agencies, executives, supervisors, and quality of monitor and enforce, always of interest lawmakers, law enforcers and the citizens. Many factors play a role in the election that the roles and importance of each element depend to nature of the electoral system. In the electoral system of the Islamic Republic of Iran, the mechanisms of administrating of elections, is embedded on the basis of monitoring and enforcement, that each of which has been undertaken by different institutions. Continuous changes in the electoral laws and issues related to the legal election commission In the legal sphere of country's show that despite numerous elections And continuous changes in election laws and gain useful experience in this field isn’t yet rightly specified desirable mechanism and pattern for election And hence the need to review the structure and procedures of the election is essential. This paper introduces a model for administrating election turning to Pathology of run elections in Iran. This study addressed the Election Commission and the role of the Election Administration from interior ministry to Commission In the context of the existing legal system, refers an alternative model of Iran's elections administrator.
https://qpss.atu.ac.ir/article_1501_4cd1004b22285259c6917999113e2bd4.pdf
انتخابات
نظام انتخاباتی
مدیریت انتخابات
کمیسیون ملی
انتخابات
elections
electoral system
Election Administration
Election Commission
per
دانشگاه علامه طباطبایی
پژوهش های راهبردی سیاست
2345-6140
2476-6208
2015-10-21
4
13
35
63
1503
Research Paper
تحلیل گفتمان فیلمهای تبلیغاتی نامزدهای دهمین دورة انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران ( 1388)
Discourse Analysis of the Campaign Teasers of the 10th Iranian Presidential Election in (2009)
حسن بشیر
alirezakhoramruz@yahoo.com
1
سیدحمید طاهری
2
دانشگاه امام صادق
دانشگاه صدا و سیما
در این تحقیق، متن فیلمهای تبلیغاتی نامزدهای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران بررسی شد تا ضمن تعیین محورهای مهم گفتمانی هر یک از چهار نامزد حاضر در این انتخابات، دالهای مرکزی گفتمانی فیلمهای تبلیغاتی آنان مشخص شود. برای دستیابی ب ه این اهداف، از که پنج سطحی و صورت تکمیلی شیوة تحلیل گفتمانی (PDAM) الگوی عملیاتی تحلیل گفتمان نورمن فرکلاف است، استفاده شد. جامعۀ آماری تحقیق، هشت فیلم تبلیغاتی پخش شده از شبکۀ اول سیما (هر نامزد دو فیلم) و واحد تحلیل نیز گزارههای اساسی مطرح شده توسط هر نامزد در آنها است. بخشی از نتایج حاصله از جمعبندی محورهای گفتمانی فیلم ها که هرکدام به طور جداگانه بررسی شدهاند حاکی از آن است که دالهای مرکزی گفتمان فیلم های احمدی نژاد و « بی کفایتی احمدی نژاد » فیلم های انتخاباتی موسوی ،« خدمت گزاری » و « عدالت محوری » و « نخبه گرایی » فیلم های انتخاباتی کروبی ،« کارآمدی و اعتدال سیاسی و فرهنگی موسوی » توانمندی و برنامه ریزی » و فیلم های انتخاباتی رضایی « ناکارآمدی سیستم مدیریتی موجود » است. « ناتوانی دولت احمدینژاد » و « رضایی
In this research, the contents of the Campaign teasers of the candidates of the 10th presidential election were reviewed and analyzed. For achieving this goal, the Practical Discourse Analysis Method (PDAM) was used. Research statistical society included all the eighth teasers broadcasted from Channel one of the national TV and the analysis index was also the main performers of candidates in their campaign teasers. The results had shown that candidates focused on specific issues in their teasers: Ahmadi Nejad on "justice basis” and “Service”, Mousavi on “incapability of Ahmadi Nejad “and “efficiency and political and cultural equality of himself”, Karoubi on “tendency to intelligence” and “inefficiency of the management system” and on Rezaie on “principals ability and programming “and “disability of Ahmadinejad government".
https://qpss.atu.ac.ir/article_1503_0909da306d7b70c250b487768bad562a.pdf
گفتمان
تحلیل گفتمان
فیلمهای تبلیغاتی
انتخابات دهم ریاست جمهوری اسلامی ایران
نامزدهای انتخابات
discussion
Discussion Analysis
Campaign teasers
10th
presidential election
per
دانشگاه علامه طباطبایی
پژوهش های راهبردی سیاست
2345-6140
2476-6208
2015-10-21
4
13
65
93
1504
Research Paper
نقش انگلستان در ایجاد بحرانهای سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری سال 88 13در ایران
Britain's Role in Creation the Political Crises in Iran's 2009
Presidential Election
غلامرضا خواجه سروی
khajehsarvy@yahoo.com
1
احمدرضا بردبار
2
دانشگاه علامه طباطبائی
دانشگاه علامه طباطبائی
پس از وقوع انقلاب اسلامی در سال 1979 ، روابط خارجی و سیاست خارجی ایران، دچار استحالۀ اساسی شد و هرگونه وابستگی به قدرتهای غربی و شرقی را در نظر (قانون اساسی) و در عمل نفی شد. از سویی دیگر، با وقوع انقلاب اسلامی، منافع قدرت ها ی بزرگ در ایران نیز ازدسترفت. در این میان، انگلستان، از نخستین معاند ان نظام جمهوری اسلامی ایران به شمار میرود. در راستی آزمایی فرضیۀ فوق، پژوهشگران نوشتار کنونی، حما یت های وسیع بریتانیا از رژیم بعث عراق در خلال سالها ی جنگ تحمیلی، حمایت از نیروهای گر یز از مرکز داخل همچون سازمان مجاهدین خلق، ترغیب و تحریک اعراب حاشیه خلیجفارس علیه ایران و اعمال تحریمهای وسیع اقتصادی و فناورانه علیه کشورمان را مدنظر خود قرار داده اند . در بحران ها ی سیاسی متعدد در ایران، نقش مؤثر انگلستان در التهابات سیاسی منتهی به انتخابات ریاست جمهوری سال 1388 و با هجمه به مشروعیت نظام جمهوری اسلامی در کانون نوشتار کنونی است. به دیگر سخن، بررسی و تبیینی علمی و جامع از نقش انگلستان در بحران مذکور، رویکردها و ابزارهای بریتانیا بهمنظور نیل به هدف (که همان ایجاد بحران مشروعیت است ) هدف نوشتار کنونی است که با استفاده از روشی تاریخی- تحلیلی و استفاده از نظریه ب یثباتی سیاسی دیوید ساندرز و نیز بهرهگیری از منابع مکتوب و مجازی صورت گرفته است
https://qpss.atu.ac.ir/article_1504_2e4fb3eb3fcd7b05b334cfd772e22f3c.pdf
بحران سیاسی
مشروعیت
انگلستان
جمهوری اسلامی ایران
انتخابات ریاست جمهوری
The Political Crisis of Legitimacy
the United Kingdom
the Islamic Republic of Iran's Presidential Election
per
دانشگاه علامه طباطبایی
پژوهش های راهبردی سیاست
2345-6140
2476-6208
2015-10-21
4
13
95
118
1505
Research Paper
گرایش به دموکراسی و عوامل اجتماعی مؤثر بر آن در بین شهروندان تهرانی
Tendency to Democracy and Study of the Social Elements Related to the Issue; Case Study Citizens of Tehran
محمدحسین پناهی
mhpanahi@yahoo.com
1
سمیه شالچی
somayeh.shalchi@gmail.com
2
دانشگاه علامه طباطبائی
دانشگاه علامه طباطبائی
این پژوهش بهمنظور مطالعۀ میزان گرایش به دموکراسی و بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر آن به روش پیمایش انجام شده است. جمعیت نمونۀ پژوهش را 643 نفر از شهروندان 20 سال به بالای شهر تهران تشکیل میدهند. گرایش به دموکراسی با توجه به مبانی نظری، با دو بعد نگرشی و رفتاری تعریف شده است . بعد نگرشی آن با مؤلفه های مدارای سیاسی، اثربخشی سیاسی و مخالفت با اقتدارگرایی و بعد رفتاری با مؤلفههای مشارکت سیاسی و اعتراض به اقتدارگرایی تعریف شده است. یافتههای توصیفی پژوهش بیانگر آن است که میزان گرایش به دموکراسی در بین پاسخگویان چشمگیر نیست، بهطوریکه تنها حدود 4 درصد جمعیت، به میزان زیادی و حدود نیمی از جمعیت نیز به میزان کمی به دموکراسی گرایش دارند. یافتههای تبیینی پژوهش نشانگر آن است که بین گرایش به دموکراسی و عوامل طبقاتی، نظیر سرمایۀ فرهنگی و سرمایۀ اقتصادی و همچنین گرایش به دموکراسی و عوامل فرهنگی مانند تجربۀ اجتماعی دموکراتیک (مدارای اجتماعی، مشارکت اجتماعی، نگرشهای خانوادگی دموکرات ) رابطه ای معنادار وجود دارد؛ بهطوریکه این متغیرها 34 درصد تغییرات متغیر وابسته را تبیین میکنند؛ همچنین در بین متغیرهای مستقل، سرمایۀ فرهنگی بیشترین تأثیر را بر میزان گرایش به دموکراسی دارد
This study has investigated the effects of social factors on tendency towards democracy. Data for this analysis were collected from a sample of 643 citizens of Tehran aged 20 years and older. The theoretical framework was formulated using theories of Bourdiou, Inglehart, Habermas and Giddens. Social factors included social class, cultural capital, media usage, and religiosity. Descriptive findings reveal that majority of the Tehrani citizens have low tendency towards democracy. Only 4 percent of them have high level of tendency towards democracy. These citizens were more democratic in their attitudes than in their conducts. Explanatory findings show that there is significant relation among various dimensions of social class (i.e., cultural capital, economic capital and social status) with the tendency towards democracy. In addition, there is also significant correlation between cultural factors (i.e., social tolerance, social participation, democratic attitudes towards family) with the tendency towards democracy. Findings demonstrated that cultural capital was the most significant predictor of the dependent variable
https://qpss.atu.ac.ir/article_1505_284fedb141b9d56eba4f913751e8623f.pdf
دموکراسی
سرمایۀ فرهنگی
سرمایۀ اقتصادی
Democracy
cultural capital
economic capital
per
دانشگاه علامه طباطبایی
پژوهش های راهبردی سیاست
2345-6140
2476-6208
2015-10-21
4
13
119
146
1506
Research Paper
مقایسۀ سیاستهای هسته ای ایران در دوران اصلاحات و اصولگرایی
Comparing Iran’s Nuclear Policies in the Reformists and Fundamentalists Periods
سید محمد طباطبائی
tabasm234@yahoo.fr
1
میلاد توپچی
miladtopchi@yahoo.com
2
دانشگاه علامه طباطبائی
دانشگاه علامه طباطبائی
مبانی فکری و اصول جناحی در روند سیاست گذاری از اهمیت ویژه ای برخوردار است . بهطوریکه میتوان تأثیر این مبانی را در سیاستهای اجرایی و در صحنۀ عمل مشاهده کرد . هر یک از دو جناح اصلاحطلب و اصولگرا اصول عقیدتی و فکری خود را به عنوان نهاده وارد سیستم سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران کردند و پس از تجزیه و تحلیل در این سیستم که دارای یکسری اصول و قواعد خاص خود است، در قبال برنامۀ هسته ای سیاست هایی را به اجرا گذاشتند. با مقایسۀ نهادههایی که این دو جناح سیاسی وارد سیستم کردهاند و همچنین داده ها یی که بهصورت سیاست اجرایی از سیستم خارج شده است، میتوان دریافت که روش هریک از این دو جناح در قبال برنامۀ هستهای متفاوت بوده است؛ اما با توجه به ماهیت و اصول کلی سیستم سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، هدف اصلاحطلبان و اصولگرایان در دستیابی به فناوری صلحآمیز هستهای مشترک بوده است؛ بنابراین در این مقاله هدف، بررسی و واکاوی روش ها ی متفاوت دو جناح سیاسی حاکم در اجرای سیاست واحد دستیابی به انرژی هستهای بر اساس نظریه سیستمها است
Intellectual foundations and theoretical principles of the parties in the process of policy-making are of particular importance. So that,the effects of these principles could be seen during operational policies and observed in practices. Both reformists and fundamentalists parties inserted their ideological and intellectual principles as inputs in the foreign policy system of the Islamic Republic of Iran. After analysis in the system, which has its own set of principles and rules certain policies are carried out. By comparing the inputs that two parties inserted to the system and outputs that appeared we understand methods of two parties were different about the nuclear program but according to the general foreign policy principles of the system of Islamic Republic of Iran, their goal was identical. The purpose of this article is to review and analyze reformists and fundamentalists methods to achieve Peaceful nuclear program according to the system theory.
https://qpss.atu.ac.ir/article_1506_2d03c52fba835ae0c65cdc3999b59108.pdf
اصلاح طلبان
اصولگرایان
سیاست هستهای ایران
نظریه سیستم ها
Nuclear Policy
System Theory
Reformism
Fundamentalism
per
دانشگاه علامه طباطبایی
پژوهش های راهبردی سیاست
2345-6140
2476-6208
2015-10-21
4
13
147
168
1507
Research Paper
سناریوهای آیندة نظام بین الملل و جایگاه جهان اسلام
Future Scenarios of International Systems and Role of the Islamic World
فرزاد جهان بین
1
فتح اله پرتو
2
دانشگاه بین المللی امام خمینی
دانشگاه بین المللی امام خمینی
پس از جنگ سرد و فروپاشی نظام دوقطبی، نظام بینالملل جدید با نوعی ابهام در تبیین سامانِ نظم جدید روبرو شد. این ابهام موجد سناریوسازیهای متعددی در راه تبیین نظم آیند ة جهان و تشریح نظام بینالملل شد که نظریۀ نظامهای تکقطبی،چندقطبی، تک- چندقطبی و سلسله مراتبی ازجمله سناریوهایی هستندکه نظام ب ینالملل آینده را تفسیر کردند . طرح این پرسش ها که محتملترین سناریوی آیندة نظام بینالملل کدام است و اینکه جایگاه جهان اسلام در سناریوی آیندة نظام بینالملل چگونه است؟ ازجمله مسائل مهم و پیشِرو هستند که پاسخ به آن ها هدف این پژوهش و موجد تبیین بسیاری از روندهای موجود و آیندة بینالمللی است؛ لذا میتوان گفت: نظم فعلی بینالملل وضعیت در حال گذاری است که در بین دو سناریوی تک - چندقطب ی و چندقطبی، جهت کلی آن حکایت از میل به چندقطب ی دارد. قدرت ها ی نوظهور چین، اتحادیه اروپا، روس، هند، ژاپن و جهان اسلام عمدهترین قطبهای آینده جهان به شمار م یروند که در کنار آمریکا به ایفای نقش جهانی خواهند پرداخت . دراینبین جهان اسلام به مدد ظرفیتهایژئوپلیتیکی، فرهنگی، منابع و انرژی، جمعیت و کشورهای قدرتمندش از توانایی مهمی برای ایفای نقش یکقطب در نظام بینالملل آینده برخوردار است. در این تحقیق روش پژوهش توصیفی- تحلیلی است و شیوه گردآوری دادهها مبتنی بر منابع کتابخانهای است
After collapsing the bipolar system, nature of the new international system was complicated. Due to this ambiguity, many Scenarios have been brought forward to explain future of the world system. In this regard, many scenarios such as unipolar, multi polar and uni- multi polar have been mentioned to clarify the future of the world system. This article tries to explain these questions: what is the most probable kind of world system and what is the role of Islamic world in such a system? To answer these questions the authors believe that the nature of current international system is in transitional mode from unipolar and uni-multi polar to multi-polar one. The main players of such a system beside the United States are rising powers like china, India, EU, Japan and the Islamic world. In this situation, the Islamic world because of its geopolitical, cultural, resources, great population, have the main role as a pole in future international system. This article has been written through analyticaldescriptive methods according to library resources.
https://qpss.atu.ac.ir/article_1507_e03414a02debd1186609155ddb73f076.pdf
نظام بین الملل آینده
ایالات متحده آمریکا
جهان اسلام
چندقطبی
future of international system
Islamic world
unipolar
uni-multi polar
multipolar
hierarchical
per
دانشگاه علامه طباطبایی
پژوهش های راهبردی سیاست
2345-6140
2476-6208
2015-10-21
4
13
169
196
1508
Research Paper
نقش آلمان در حفظ صلح و امنیت بین المللی: مطالعه موردی افغانستان
The Role of Germany in International Peace and Security Preservation: Case Study Afghanistan
مجید عباسی
dr.majidabbasi@gmail.com
1
جبار خدادوست
khodadoost@ut.ac.ir
2
دانشگاه علامه طباطبائی
دانشگاه علامه طباطبائی
در دورة پسا جنگ سردو فروپاشی نظام دوقطبی در حوزه سیاست خارجی و امنیتی آلمان تحولات مهمی به وجود آمد و این کشور خود را برای نقشآفرینی و حضوری مؤثر در راستای حفظ صلح و امنیت بینالمللی و همکاری با سازمانهای بینالمللی و بهویژه سازمان ملل متحد مهیا کرد که ازجمله مهمترین این موارد حضور نیروهای نظامی آلمان در افغانستان بعد از حوادث یازده سپتامبر 2001 و سقوط طالبان، با هدف صلح سازی و کمک به سازمان ملل متحد برای تحقق ایجاد صلح و امنیت است. این پژوهش درصدد پاسخ به این سؤال اصلی است که آلمان در راستای برقراری و حفظ صلح و امنیت بینالمللی چه نقشی در افغانستان ایفا کرده است؟ یافته ها ی این پژوهش نشان میدهند، هرچند حضور و مشارکت فعال آلمان در افغانستان در چارچوب اهداف و منافع سازمان ناتو و نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد (ایساف) به از بین بردن کامل تروریسم منجر نشده، با این هم ه توانسته است به توانمندساز ی دولت افغانستان، بازسازی ساختارهای اقتصادی و اجتماعی و برقراری آرامش نسبی در این کشور کمک کند و آلمان را به یکی از کشورهای مهم جهان در کمک به سازمانهای بینالمللی برای تحقق اهداف انسان دوستانه مبدل سازد
After the end of the cold war and collapsing of the bipolar system, Germany has made significant changes in its foreign and security policy and has made itself ready to have an influential presence for international peace and security Preservation. This includes presence of German troops in Afghanistan after 11th of September 2001attacks and the overthrow of Taliban. Now the question is that what role Germany has played for establishing and Preservation of peace and security in Afghanistan? The results in this study indicate, despite the fact that the presence and active engagement of German troops in Afghanistan under NATO and ISAF has not succeeded in eradicating terrorism, but has enabled Afghan government in good governance, in reconstructing socio- economic structures as well as bringing partial peace in this Country.
https://qpss.atu.ac.ir/article_1508_7d1297ec6dfd4d6f3e0df908fab0d824.pdf
سازمانهای بین المللی
تروریسم
القاعده
صلح و امنیت بین المللی
ایساف
Terrorism
Security
International Peace
ISAF