@article { author = {Salehi, Hamid}, title = {The Third Wave of the Alnehza, Islamic Awakening and Revival of Religious Identity}, journal = {Political Strategic Studies}, volume = {3}, number = {11}, pages = {87-101}, year = {2015}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-6140}, eissn = {2476-6208}, doi = {}, abstract = {The main purpose of this Article is examining the third wave of Alnehza  from the perspective of the Islamic awakening  and the religious revival in the countries of Arab region. The revolutionary movement in the Arab world as a comprehensive movement based on religious and theological discourse has been analyzed in this regard. This social movement has waged prominent Islamic awakening indicators that will provide a new literature review in this matter. In fact, the first wave of Alnehza has risen form of political and religious reforms in Muslim communities headed by Jamaledin Asad Abadi. The second wave of the Islamic revolution led by Imam Khomeini and the third wave, without any charismatic or social leaders, formed in shape of certain social symbols and stories. Thus, the main hypothesis of this Article regarding the third wave argues that Islamic awaking turns to be a model and manifestation for the new movements in the Arab world.  }, keywords = {Islamic Awakening,Alnehza,Identity,Tunisia,Religious Identity}, title_fa = {موج سوم النهضه از منظر بیداری اسلامی و احیای هویت دینی}, abstract_fa = {هدف اصلی از این نوشتار، مطالعه و بررسی موج سوم النهضه از منظر بیداری اسلامی و احیای امر دینی درکشورهای عربی منطقه است. جنبش‏ های انقلابی در کشورهای عربی به عنوان حرکتی جامع بر مبنای تحکیم امر دینی و گفتمان دینی تحلیل می‏شود. این حرکت اجتماعی دارای شاخص ‏های برجسته‏ ای در قالب بیداری اسلامی است که بررسی آن منتج به ارائه ادبیات جدیدی در این­ باره می ‏شود. در واقع، موج اول النهضه در قالب اصلاحات سیاسی و دینی در جوامع مسلمانان به رهبری فکری جمال‌الدین اسدآبادی شروع شد. موج دوم؛ در قالب انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) نضج گرفت و موج سوم که ادامه موج دوم این رویداد مهم محسوب می ‏شود، بدون رهبران کاریزما و به صورتی اجتماعی با نمادها و مطالبی مشخص به منصه ظهور رسید. بدین ترتیب فرضیه اصلی این مقاله این­گونه است که بیداری اسلامی به‌ویژه در تونس توانسته الگویی مناسب برای سایر جنبش ‏های میانه ­رو در جهان عرب تبدیل شود. مشارکت فعال در عرصه سیاسی و حتی پذیرش شکست در رقابت ‏های انتخاباتی رویه‏ ای جدید برای نیروهای اسلامی است.}, keywords_fa = {موج النهضه,بیداری اسلامی,خاورمیانه,اسلام سیاسی,تونس}, url = {https://qpss.atu.ac.ir/article_973.html}, eprint = {https://qpss.atu.ac.ir/article_973_6c292731aeb520131d539885a695fdc5.pdf} }