@article { author = {bordbar, ahmadreza and parashi, pooyesh}, title = {Meaning and Response: The Comparative Study of Islamic Extremism and Nihilism}, journal = {Political Strategic Studies}, volume = {7}, number = {24}, pages = {277-301}, year = {2018}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-6140}, eissn = {2476-6208}, doi = {10.22054/qpss.2018.19352.1555}, abstract = {The structure of ideology faces with crisis in its meaning system automatically; Being valueless and the crisis of meaning are the most salient aspects of these crisis. The beginning point of the being valueless and the absence of the meaning, is indication of the Perdue nihilism in the human history. To overcome nihilism, any ideology, according to the text of its thought, seeks to be accountable; Islamic thought is no exception to this rule. Islamic thought wrestles with predominance a kind of nihilism that attacks the meaning system of this thought as the other thoughts. Technology and extension of the spaceless information, smoothing the path to nihilism and in this way Islamic thought tries to make remeaning and remake new value. One of the aspects of this new meanings making appears in radical movements and thoughts that generally called Islamic Extremism; the organizations and groups such as Al-Qaeda, Taliban and Daesh are the examples for this Extremism. The correspondence of this thoughts is violence. In fact, we can briefly say that, the Islamic Extremism, is the logical result of predominance of the neo nihilism. The purpose of this research is comparing the Islamic Extremism and nihilism, which is carried-out with comparative study.}, keywords = {Islamic extremism,Technology,nihilism,absence of meaning,remaking value}, title_fa = {معنا و پاسخ: (بررسی تطبیقی افراط‌گرایی اسلامی و نهیلیسم)}, abstract_fa = {ساختار ایدئولوژی ناخودآگاه با بحران در نظام ارزشی خود مواجه می‌شود؛ بی‌ارزش شدن نظام ارزشی و غیبت معنا از بارزترین این بحران‌ها است. نقطه آغاز بی‌ارزش شدن نظام ارزشی و غیبت معنا، بروز دوباره نهیلیسم خفته در تاریخ حیات انسان است. برای غلبه بر نهیلیسم، هر ایدئولوژی با توجه به متن اندیشه خود درصدد پاسخ‌گویی است؛ اندیشه اسلامی نیز از این قاعده مستثنی نیست. اندیشه اسلامی درگیر با سیطره نهیلیسمی است که نظام معنایی و ارزشی این اندیشه را مانند دیگر اندیشه‌ها آماج حمله قرار داده است. تکنولوژی و گسترش بدون مرز آگاهی، راه را برای نفوذ نهیلیسم هموار کرده است و اندیشه اسلامی در این بین، مسیر معنابخشی و بازارزش‌سازی را پی‌گرفته است. یکی از نمودهای بازارزش‌سازی و معنادهی نو در اندیشه اسلامی، در جنبش‌ها و اندیشه‌های افراطی آشکار شده است که عنوان کلی افراط‌گرایی اسلامی به آن اطلاق می‌شود و سازمان‌ها و گروه‌هایی چون القاعده، طالبان و داعش نیز نمونه‌هایی از این افراط‌گرایی به‌شمار می‌رود. وجه بارز این اندیشه‌ها زبان خشونت است. در واقع با بیانی موجز می‌توان بیان داشت که افراط‌گرایی اسلامی، نتیجه منطقی سیطره نهیلیسم نو است. هدف این پژوهش مقایسه افراط‌گرایی اسلامی و نهیلیسم است که با استفاده از روش مطالعه تطبیقی صورت پذیرفته است.}, keywords_fa = {افراط گرایی اسلامی,تکنولوژی,نهیلیسم,غیبت معنا,بازارزش‌سازی}, url = {https://qpss.atu.ac.ir/article_8590.html}, eprint = {https://qpss.atu.ac.ir/article_8590_bb53353694145292ed1772fee698747e.pdf} }