@article { author = {Abbasi, Majid}, title = {The Role of Human Rights in Political Divergence of the Islamic Republic of Iran and EU}, journal = {Political Strategic Studies}, volume = {2}, number = {5}, pages = {9-41}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-6140}, eissn = {2476-6208}, doi = {}, abstract = {According to the Charter of the EU, human Rights is a cornerstone of theEU common foreign policy. In this context, European Union's politicalNegotiations urged with the Iranian authorities have criticized the humanrights situation in Iran and have urged improvement in that matter.These criticism neglects the cultural, historical, religious,and traditions ofIranian people. on the contrary, Islamic Republic of Iran believes that theimplementation of the human rights norms depends on social, cultural andreligious differences from one community to another.For example, Iran believes that eye for an eye retaliatory regulations arenecessary to preserve justice and human rights and derived from theIslamic law. Intersubjective disagreements has caused the human rightschallenge in the bilateral relations. European Union members havefrequently spoken.against the human rights situation in Iran. Iran has tried to resolve thedispute by all means to prevent the divergence between the two. In thisresearch endeavors concentrated on the study ofthe role of human rights in Europe and the Islamic Republic of Iran'spolitical divergence.}, keywords = {Human Rights,foreign policy,Disintegration,divergence,Culture,Identity}, title_fa = {نقش حقوق بشر در واگرایی سیاسی جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه ی اروپا}, abstract_fa = {حقوق بشر از جمله موضوعاتی است که از نقش حائز اهمیتی در روابط میان جمهوری اسلامی ایران واتحادیهی اروپا برخوردار است. بر اساس منشور اتحادیهی اروپا، حقوق بشر سنگ بنای سیاست خارجیمشترک این اتحادیه محسوب میشود. در این راستا، اعضای اتحادیهی اروپا همواره در مذاکرات سیاسیبا مقامات ایرانی، از وضعیت حقوق بشر در ایران انتقاد کرده، خواستار بهبود این وضعیت شدهاند. آنهامواردی نظیر اعدام، شلاق، سنگسار، عدم تساوی سهمالارث زنان با مردان، عدم احراز برخی مشاغلتوسط زنان، نقض آزادی بیان و حقوق مطبوعات و مسائلی از این قبیل را مبنای دغدغههای حقوق بشریخود مطرح مینمایند، بدون اینکه به شرایط فرهنگی، تاریخی، مذهبی و سنّتی ملّت ایران توجه کنند. درمقابل، جمهوری اسلامی ایران بر این اعتقاد است که اجرای بسیاری از هنجارهای حقوق بشری؛ بسته بهشرایط اجتماعی، فرهنگی و مذهبی از یک جامعه به جامعهی دیگر متفاوت است. برای مثال جمهوریاسلامی ایران مجازات قصاص را در راستای اجرای عدالت و حقوق بشر ارزیابی کرده و آن رانشأتگرفته از احکام قانونی اسلام میداند. وجود اختلافات نظری و بینالاذهانی موجب شده که تاکنوندو طرف با چالشی به نام حقوق بشر در روابط دوجانبه مواجه باشند. اعضای اتحادیهی اروپا بارها اقدام بهانتشار بیانیهها و اعلامیههای مختلف و سخنرانی در مجامع بینالمللی علیه وضعیت حقوق بشر در ایرانکردهاند. در مقابل، جمهوری اسلامی ایران نیز با ابزارهای مختلف نظیر گفتگوهای حقوق بشری بااروپاییان جهت رفع سوء تفاهمات و پاسخگویی به اعلامیههای اتحادیهی اروپا تلاش کرده است تا عامل حقوق بشر را در واگرایی روابط دو طرف تضعیف کند. در این پژوهش نقش عامل حقوق بشر درواگرایی سیاسی اتحادیهی اروپا و جمهوری اسلامی ایران مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است}, keywords_fa = {حقوق بشر,سیاست خارجی,واگرایی,فرهنگ,هویت}, url = {https://qpss.atu.ac.ir/article_2257.html}, eprint = {https://qpss.atu.ac.ir/article_2257_b725cb1f6dedca07933440d41ddf5074.pdf} } @article { author = {Smaeili, Mohsen and Ballaee, Hamid}, title = {Strategic Pattern for Building National Security in Accordance with the Laws of the Economic, Political, and Cultural Development Program}, journal = {Political Strategic Studies}, volume = {2}, number = {5}, pages = {43-75}, year = {2014}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-6140}, eissn = {2476-6208}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Securities theory,National Security,strategic model,Law of Development Programs}, title_fa = {الگوی راهبردی تأمین امنیت ملّی جمهوری اسلامی ایران در قوانین برنامه ی توسعه ی اقتصادی، سیاسی، فرهنگی}, abstract_fa = {نظریه های امنیت ملی به منظور تانمین امنیت دولت -کشورها در عرصه بین الملل ایفاد گشته است اما بی شک برای اجرا در امادنشان دو امر ضروری لازم است اول انکه باد دز قالب الگوی راهبرد  خاصی ظبقه بندی شود  ودوم انکه متناسب با الگوهای طراحی شده قوانین حوزه امینت ملی و تامین ان سامان یابد مقاله پیش رو با رویکردی حقوقی دو مساله ی اخیر را در قوانین برنامه ی توسعه  اقتصادی سیاسی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران دنبال می کند}, keywords_fa = {نظریه های امنیت,امنیت ملّی,الگوی راهبردی,قوانین برنامه ی توسعه}, url = {https://qpss.atu.ac.ir/article_2258.html}, eprint = {https://qpss.atu.ac.ir/article_2258_c1008066d3cafb7c9e344eb2d4425f17.pdf} } @article { author = {Ashraf Nazari, Ali and Behzadi, Aboozar}, title = {Asymmetric Conflicts as Defensive Puzzle for the Future of the International System: Understanding Context and Dimensions}, journal = {Political Strategic Studies}, volume = {2}, number = {5}, pages = {75-99}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-6140}, eissn = {2476-6208}, doi = {}, abstract = {Asymmetric conflicts can be described as changes in the passage of timewhich are way different with traditional wars. this paper reviews the natureand extent of asymmetric conflicts such as political violence. The keyquestion is:to what extent political violence can be seen in the context ofasymmetric conflicts, and what mechanisms are needed to address theseconflicts? Far from a reductionist attitude,a set of solutions proposed inorder to reduce these conflicts}, keywords = {asymmetric conflicts,Terrorism,defense dilemma,Identity,International System}, title_fa = {منازعات نامتقارن به مثابه معمایی دفاعی برای آیندهی نظام بین الملل فهم زمینه ها و ابعاد}, abstract_fa = {منازعات نامتقارن یکی از تحولات برآمده از دوران گذار است که ابعـاد آن در مقایسـه بـا جنـگهـای سنتّی به مراتب پیچیده تر است. دفع و پاسخگویی به این نوع خشونت، در گرو فراتر رفتن از روشهـای سـنتی )جنـگ و بازدارنـدگی( بـوده و روشهـای نظـامی بایسـتی در کنـار تـلاش بـرای حـذف عوامـل ریشهای، ایجاد سازوکارهای حقوقی و گسترش همکاریهای بینالمللی به صورت مکمل بـه کـار رود. هدف اصلی این مقاله بررسی ماهیت و ابعـاد تعارضـات نامتقـارن بـه مثابـه گونـهای از خشـونت سیاسـی است. پرسش اصلی این است که ابعاد و مؤلفههـای خشـونت سیاسـی در چـارچوب منازعـات نامتقـارن کداماند و پاسخگویی به این دسته از تعارضات، نیازمند کدام سازوکارها است؟ این نوشتار تـلاش دارد تا از چشماندازی کلان؛ ماهیت و هویت منازعات نامتقارن مورد بررسی قرار گیرد و از حیث راه حـل هـا )برخلاف نگرشهای تقلیلگرایانه( سعی بر آن است تا با تبیین روندها و نیز عوامل مؤثر در شکل گیری منازعـات نامتقـارن، گونـه شناسـی آنهـا و نیـز پرهیـز از تجـویز راه حـلهـای یـکسـویه، مجموعــهای از راهکارهایی ارائه شود تا در کنار یکدیگر بتوانند آثار این منازعات را کاهش دهند}, keywords_fa = {منازعات نامتقارن,تروریسم,معمای دفاعی,هویت,نظام بین الملل}, url = {https://qpss.atu.ac.ir/article_2259.html}, eprint = {https://qpss.atu.ac.ir/article_2259_db01fbf5e2f1eeb8dac0861941c0c8a7.pdf} } @article { author = {Nassaj, Hamid}, title = {Comparative Analysis of the Westernzation in Iran and Turkey under Reza Shah and Ataturk}, journal = {Political Strategic Studies}, volume = {2}, number = {5}, pages = {101-130}, year = {2014}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-6140}, eissn = {2476-6208}, doi = {}, abstract = {.In the early decades of the twentieth century, semi-modern states emerged in Iranand Turkey. Mustafa Kemal Ataturk, who managed to establish Turkey on theremains of the Ottoman Empire, tried hard to modernize turkey with Anti-religiousapproach. In Reza Khan successfully toppled the rotten Qajar Dynasty and took holdof the throne, Likewise, he believed in modernization through the process ofwesternization.Foreign relations between two countries, and especially Reza Shah`s historicvisit to Turkey, Strengthened the theoretical bond of the two rulers.when Rezashah returned, he became more determined in his Westernizationpolicy and particularly unveiling women.Despite similar theoretical approaches and the influence of Turkey on Iran,Comparing the westernization of Ataturk and that of Reza Shah reveals manydifferences in their magnitude and range. Ataturk omitted religious ranking,religious schools Sharia courts, and monasteries. He prohibited any religious signsand established European anti-Islamic civil law; he promulgated the payer, Quran,and Azan to be done in Turkish, and made a weakened change from Friday toSunday; none were done by Reza Shah. The resistance in the two countries wasdifferent too. There was no social mobilization in Turkey and the resistance wasregional and temporary. The question of this paper is which factors,despite similartheoretical approach, caused. the different achievements of Reza Shah and Ataturk.The main factor that can explain these differences (differences in the magnitude andthe type of resistance) is "religion and the organization of clergies. Moreover, thelack of deep thought tradition in turkey, turkey’s neighborhood with west, strongbureaucracy remained from Ottoman Empire and finally territorial threats by Greeksare other influential elements}, keywords = {Iran,turkey,Reza Shah,Ataturk,Religion,Islam,clergy,Westernization,Modernization}, title_fa = {مقایسه ی نوسازی ایران و ترکیه در دوران رضاشاه و آتاتورک}, abstract_fa = {سده ی بیستم شـاهد پیـدایش دولـتهـای شـبه مـدرن در دو کشـور ایـران و ترکیـه بـود. مصـطفی کمـال آتاتورک پس از انحلال امپراطوری عثمانی، اقدامات وسیعی را در زمینهی نوسازی توأم بـا دیـنزدایـی آغاز کرد. در ایران نیز رضاخان میرپنج پس از انقراض قاجاریه، راه نوسازی را در غربـی سـازی یافـت. تاریخ روابط خارجی میان دو کشور و بـه خصـوص سـفر تـاریخی رضاشـاه بـه ترکیـه نیـز پیونـد نظـری رویکرد دو زمامدار را عمیقتر سـاخت و رضاشـاه در پیگیـری سیاسـت غربـی سـازی و بـه ویـژه کشـف حجاب مصممتر شده ام ا علیرغم شباهت رویکرد نظـری، مقایسـه ی اقـدامات غربـی سـازی رضاشـاه و آتاتورک نشان میدهد که تفاوت بسیار زیادی در شدت و تنوع این اقدامات وجود دارد. حذف سلسله مراتب مذهبی، انحلال مدارس دینی و دادگـاه هـای شـرع، تعطیـل خانقـاه هـا، منـع بـه کـارگیری علائـم مذهبی، تدوین قانون مدنی اروپایی و ضداسلام، تغییر الفباء، الزام به قرائت نماز، قرآن و اذان به ترکی و تغییر تعطیلی از جمعه به یکشنبه از جمله اقداماتی بود که توسط آتاتورک صـورت پـذیرفت، ولـی در ایران انجام نشد. همچنین نوع مقاومت در برابر غربی سـازی متفـاوت بـود. بسـیج اجتمـاعی فراگیـری در توصیف کند »مذهب و سازمان روحانیت« است. علاوه بر این، فقدان سنّت اندیشـهای عریـق در ترکیـه، همجواری ترکیه با غرب، وجود دیوانسالاری قوی به جا مانده از امپراطـوری عثمـانی و تهدیـد مرزهـای ترکیه توسط یونانیها از دیگر عوامل مؤثر به شمار میآید. در این پژوهش از رویکرد تحلیل تاریخی و روش تحقیق مقایسهای استفاده شده است}, keywords_fa = {ایران,ترکیه,رضاشاه,آتاتورک,غربی سازی,نوسازی,مذهب,اسلام,روح}, url = {https://qpss.atu.ac.ir/article_2260.html}, eprint = {https://qpss.atu.ac.ir/article_2260_f824f95741a099164ea58eee8f7820ed.pdf} } @article { author = {Adami, Ali and Movahedian, Ehsan and Niknam, Reza}, title = {Quantitative and Qualitative Content Analysis of Supreme Leader’s Anti-Western Attitude before and after the Sanction of the Iranian Central Bank}, journal = {Political Strategic Studies}, volume = {2}, number = {5}, pages = {131-161}, year = {2014}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-6140}, eissn = {2476-6208}, doi = {}, abstract = {In recent years, Iran- US Challenge has undergone major developmentsincluding sanction against the Central Bank of the Islamic Republic of Iranwhich means rapture of Iranian transactions with the world. According to US.officials these sanctions targeted Iranian financial capacities to ensure slowernuclear activities and changes in the behavior of the Iranian government. SinceIslamic Republic nuclear program and its behavior and interaction with the Westare managed under competent leadership of the Ayatollah Seyed Ali Khamenei,assessment of his Attitude will guide us to find out the impact of the sanctionson Islamic Republic stances. Thus, this article tries to answer the followingquestion: Did the sanction against Iranian centeral Bank Change the Supremeleader anti-western stances? In order to do so, contents of leader’s 24 publicspeeches analyzed quantitatively and qualitatively before and after sanction.Authors conclude that Supreme leader anti-western stances strengthen afterIranian Central Bank sanction}, keywords = {Ayatollah Seyyed Ali Khamenei,Islamic Republic of Iran,Sanction,central bank,content analysis,United States of America}, title_fa = {تحلیل محتوای کمی و کیفی مواضع ضدغربی مقام معظّم رهبری قبل و بعد از تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران}, abstract_fa = {چالش جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا طی چنـد سـال اخیـر، دارای تحـولات عمـدهایبوده است. از جمله مهمترین موارد آن می توان بـه تحـریم بانـک مرکـزی ایـران؛ یعنـی قطـع مبـادلاتبانکی و مالی ایران با جهان اشاره کرد. آمریکاییها هدفشان از این تحریم را محدودسـازی تـوان مـالیجمهوری اسلامی ایران برای پیشبرد برنامهی هستهای و تغییر رفتار حکومت ایران اعلام کردهانـد. امـا ازآنجایی که برنامه هستهای جمهوری اسلامی ایران و موضوع نحوهی رفتـار و تعامـل بـا غـرب، از جملـهمواردی هستند که تحت مدیریت و صلاحیت رهبری نظام جمهوری اسلامی قرار دارد، سنجش مواضـعرهبری میتواند راهنمای تأثیر این تحریم موردی بر مواضع جمهوری اسلامی باشد. از اینرو، پـژوهشحاضر در نظر دارد تا به این پرسش پاسخ دهد که آیا تحریم بانک مرکزی ایران توسط دولت آمریکـا،منجر به تعدیل مواضع مقام معظم رهبری علیه غرب شده است؟ به همین منظور، به تحلیل محتوای کمی و کیفی بیست و چهار سخنرانی ایشان، پـیش و پـس از تحـریم مـذکور مـیپـردازد و در آخـر مشـاهدهمیشود که مواضع ضدغربی مقام معظم رهبری، پس از این تحریم نه تنها کاهش نیافته، بلکه افزایش نیز یافته است. تحلیل محتوای این سخنرانیها همچنین نشان میدهد که موضعگیریهای رهبـری بـر مبنـایآموزههای دینی، انقلابی و قانونی - و نه تحت تأثیر تهدیدها و فشارهای خارجی - صورت مـیگیـرد،ماهیتی غیرمتصلب و انعطـاف پـذیر دارد و در عـین حـال مـروج عـدم وادادگـی و مقابلـه هوشـمندانه بـافشارهای ناشی از تحریمهای اقتصادی آمریکا میباشد}, keywords_fa = {مقام معظم رهبری,جمهـوری اسـلامی ایـران,تحـریم بانـک مرکـزی,تحلیـل محتـوا,ایالات متحده آمریکا}, url = {https://qpss.atu.ac.ir/article_2261.html}, eprint = {https://qpss.atu.ac.ir/article_2261_af5da5bea6cdb8bcb9506c316360fbf1.pdf} } @article { author = {Rezaei Panah, Amir and Hajilou, Mohammad Hossein}, title = {Investigating the Role of Israeli Medias in the Reproduction of Zionism Racism Ideology}, journal = {Political Strategic Studies}, volume = {2}, number = {5}, pages = {163-196}, year = {2014}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-6140}, eissn = {2476-6208}, doi = {}, abstract = {Israel is based on the ethnical-religious foundations. The political thoughtand function in this regime is concentrated on racial supremacy. Thissubject is apparent in the framework of their hidden and obviousdiscourses. On the other hand, media is a powerful tool for transmittingdata and meaning. It has a high capacity in forming thoughts and ideas ofthe audience.Israel is an ideological regime that uses mass media for spreading anddictating its political ideology, racial and ethnical superiority. The Israelimedia have been continuously reproducing the hidden discourse that isconcealed behind Israel's political ideology and the Zionism racism formsthey propagate. Israel elites, in the process of identity-making of theircitizens, use media to shape borders of these new identities.This article focuses on the aspects of the the relationship among language,discourse, ideological racism and media in the Zionist regime. throughTeun A. Van Dijk and Norman Fairclough's approach.}, keywords = {Language,Hidden Discourse,Mass media,Israel,Racism Ideology}, title_fa = {واکاوی نقش رسانه های اسراییل در بازتولید ایدئولوژی نژادپرستی صهیونیسم}, abstract_fa = {اسراییل، برپایهی مبانی مذهبی- قومی بنیاد نهاده شده اسـت. اندیشـه و کـنش سیاسـی در ایـن رژیـم بـر برتریجویی نژادی استوار است. این موضوع در چارچوب گفتمان آشـکار و گفتمـان پنهـان آن هویـدا است. از دیگر سو؛ رسانهها، ابزارهای نیرومند انتقال دادهها و معانی هستند. آنها توان بالایی در صورت- دهی به ذهنیت و اندیشهی مخاطبان خود دارند. اسراییل رژیمی ایدئولوژیک است که بـرای پـراکنش و القای کانون ایدئولوژی سیاسی خود و برتری قومی و نژادی، از رسانههای گروهی به فراوانی بهره مـی- گیرد. رسانههای اسراییلی، پیوسته در پی بازتولید گفتمان پنهان نهفته در پس ایدئولوژی سیاسی اسراییل هستند، که کانون آنرا نژادپرستی صهیونیستی سامان میدهد. نخبگان اسراییل، در روند ایجابی و سـلبی هویتسازی برای شهروندان خویش، مرزهای آن را با کاربست رسانهها ترسیم مینمایند. این نوشتار در پی نسبتسنجی میان زبان، گفتمان، ایدئولوژی نژادپرستی و رسانه در رژیم صهیونیستی است. این امر بهویژه با بهره گرفتن از رهیافت »تئون وندایک« و »نورمن فرکلاف« انجام میپذیرد}, keywords_fa = {زبان,گفتمان پنهان,رسانه,اسراییل,ایدئولوژی نژادپرستی}, url = {https://qpss.atu.ac.ir/article_2262.html}, eprint = {https://qpss.atu.ac.ir/article_2262_af68953f380c078bd5d4c1ce2eba580b.pdf} } @article { author = {Shahramnia, Amir Masoud}, title = {The Interaction and Contradiction between Nationalism and Islamism after the Victory Islamic Revolution in Iran}, journal = {Political Strategic Studies}, volume = {2}, number = {5}, pages = {197-217}, year = {2014}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-6140}, eissn = {2476-6208}, doi = {}, abstract = {Concentration on the importance of “Nation-State” as a notion and the characteristics of a nation that can be seen in Nationalism has long been changed in political thought. it can be argued that nation has changed to a political term and nationalism describes different aspects of the nations.Nationalism or the nationalist sentiment is associated with positive and negative consequences. In this study, lights shed on the explanation of the contradiction or interaction between the ideology of nationalism and Islamism? Despite strong background of Nationalism in Iran, factors such as the Islamic Revolution, religious leadership Imam Khomeini and emphasis on Islam and Islamism after the Islamic Revolution emphasis on Islam and Islamism after the Finally, it is assumed that despite contradictions between the two, a positive, balanced version of nationalism is approved in Islam and Islamic internationalism is in accordance with Islamic teachings.}, keywords = {Nationalism,islamism,Islamic Internationalism,Iran's Islamic Revolution}, title_fa = {تعامل و تقابل ملی گرایی و اسلام گرایی در ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران}, abstract_fa = {تأکید بر اهمیت دولت- ملّت و عواملی مبنی بر ویژگیهای خاص یک ملّت با عنوان ملّیگرایی، از جمله مقولاتی است که در اندیشهی سیاسی دچار تحول شده است و میتوان گفت در این زمینه واژهی ملّت از یک مفهوم ساده، که به مردمی در یک سرزمین اطلاق میشد، به یک مفهوم سیاسی؛ و ملّیگرایی به مثابه یک ایدئولوژی برای بیان ویژگیهای مخصوص به ملّتها، تغییر یافته است. ملّیگرایی و یا همان احساسات ناسیونالیستی از دیدگاه ملل مختلف، تبعات مثبت و منفی با خود به همراه داشته است. در پژوهش حاضر، به تبیین رابطهی تقابل و یا تعامل میان دو جریان فکری ملّیگرایی و اسلامگرایی پرداخته شده است. با وجود پیشینهی قوی ملّی گرایی در ایران، وجود عواملی چون؛ وقوع انقلاب اسلامی، رهبری مذهبی امام خمینی و برجسته بودن عامل مذهب و اسلامگرایی پس از انقلاب اسلامی ،57سبب کمرنگ شدن نقش ملّیگرایی در وجه منفی آن گردیده است. در نهایت فرض بر این است، که با وجود عدم تقابل صرف میان این دو جریان فکری و پذیرش ناسیونالیسم مثبت، متعادل و غیرافراطی؛ همچنین تأکید بر اصل وحدت امتها به جای ملّیگرایی در اندیشههای اسلامی و اهمیت امت )که مطلوب جامعۀ اسلامی است(؛ از انترناسیونالیسم اسلامی به مثابه ایدئولوژی موافق با آموزه های اسلامی، استقبال میشود}, keywords_fa = {ملّی گرایی,اسلام گرایی,انترناسیونالیسم اسلامی,انقلاب اسلامی ایران}, url = {https://qpss.atu.ac.ir/article_2263.html}, eprint = {https://qpss.atu.ac.ir/article_2263_8086ea41cff7753ef466276d98a15e8f.pdf} }