دیپلماسی دیجیتال ابزار قدرت‌سازی دولت‌ها باهدف تدوین راهبرد برای جمهوری اسلامی ایران

فاطمه تقوی رمضانی؛ محمد سلطانی فر؛ حسن درزبان رستمی؛ حمید رضا حسینی دانا

دوره 12، شماره 47 ، دی 1402، ، صفحه 219-268

https://doi.org/10.22054/qpss.2023.71924.3173

چکیده
  هدف این پژوهش تبیین نقش دیپلماسی دیجیتال به‌عنوان ابزار قدرت‌سازی دولت‌ها است. رویکرد ترکیبی،  ارائه مدل محقق ساخته با نگاه قدرت‌سازی رسانه‌های نوین و تدوین راهبرد این پژوهش را متمایز از غیر می‌کند مضاف براینکه محقق به انجام کامل تحقیق از طریق مجازی وفادار بوده است. از تکنیک دلفی برای شناسایی شاخص‌ها و از تکنیک دیمتل برای مدلسازی ...  بیشتر

رسانه و شخصیت زادیی قدرت

غلامرضا خواجه سروی؛ عباس سهراب زاده

دوره 6، شماره 22 ، آذر 1396، ، صفحه 69-96

https://doi.org/10.22054/qpss.2017.8076

چکیده
  قدرت به عنوان اصلی‌ترین مولفه سیاست، همواره مورد توجه افکار عمومی، نیروهای سیاسی- اجتماعی و هیات حاکمه و رسانه ها می‌باشد. تصاحب قدرت، هدف اصلی تکاپوی سیاسی است و نحوه تصاحب و استفاده از آن، بیشترین مباحث حول و حوش این مفهوم را تشکیل می‌دهد. شاخص مهم برای سنجش استفاده درست یا نادرست از قدرت قانون است. هرگاه حاکم بدون توجه به قانون ...  بیشتر

چالش راهبردی چین و ایالات متحده بر سر هژمونی جهانی

الهه کولایی؛ رضا نیکنام

دوره 3، شماره 11 ، اسفند 1393، ، صفحه 161-182

چکیده
   رخدادهای تروریستی 11 سپتامبر 2001، امنیت ایالات ­متحده در نظام بین ­الملل را با چالش جدی رو­به ­­رو ساخت و آمریکا را وارد جنگ­های پرهزینه و طولانی­ در افغانستان و عراق کرد. سپس بحران­ های مالی جهانی 2008، به رکود بی­سابقه در آن کشور منجر شد. اقتصاد بحران­ زده­ آمریکا در وضعیت آسیب­ پذیرتری نسبت به گذشته قرار گرفت. ...  بیشتر

ایران، جهان اسلام و تغییر در هندسه ی قدرت بین المللی

غلامعلی چگنی زاده

دوره 2، شماره 7 ، دی 1392، ، صفحه 69-92

چکیده
  قدرت بین المللی بوده است. فرضیه ی این نوشتار بر وجود لایه های غنی فکری و فلسفی در انقلاب اسلامی و ایرانی به منظور مشارکت فعالانه در مسیر تغییر هندسه ی قدرت بین المللی دلالت داشت. در پاسخ به پرسش واکاوی پیرامون قابلیت های فلسفی موجود در فرهنگ ایرانی و اسلامی در فرآیند تغییر هندسه ی قدرت بین المللی، نوشتار حاضر با رهیافتی عقلانی، منابع ...  بیشتر