عباس ناصری طاهری؛ سیاوش صلواتیان؛ مرتضی ملک محمدی
چکیده
با توجه به تلاشهای متعدد رسانهای برای اسلامهراسی و ایجاد تصویری نامتناسب از اسلام، هدف این مقاله تصویرپردازی صحیح از اسلام در شبکه پرستیوی است. در مرحله اول؛ دو نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپا و آمریکای شمالی و سایر بیانات مرتبط با موضوع، گردآوری و تحلیل مضمون شد و در قالب 15 موضوع و 7 محور کلی (هراسافکنی، تاریخ و تمدن ...
بیشتر
با توجه به تلاشهای متعدد رسانهای برای اسلامهراسی و ایجاد تصویری نامتناسب از اسلام، هدف این مقاله تصویرپردازی صحیح از اسلام در شبکه پرستیوی است. در مرحله اول؛ دو نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپا و آمریکای شمالی و سایر بیانات مرتبط با موضوع، گردآوری و تحلیل مضمون شد و در قالب 15 موضوع و 7 محور کلی (هراسافکنی، تاریخ و تمدن غربی، اسلام اصیل، جامعه غرب، مسائل روز، رفتارهای اسلام و غرب و اسلام و سایر مکاتب) دستهبندی و مبنای پرسشهای مصاحبه قرار گرفت. در مرحله دوم 30 نفر از کارشناسان حوزه رسانه و دین بهصورت هدفمند انتخاب و مصاحبه نیمهساختاریافته شدند. پس از تحلیل محتوای کیفی متن مصاحبهها در نهایت خروجی این قسمت در دو بخشِ ارزیابی وضعیت موجود شبکه پرستیوی و پیشنهاد وضعیت مطلوب مدیریت پیام و محتوا برای این شبکه مطرح شد. راهکارهای پیشنهادی در سه حوزه برنامهسازی (مخاطب پژوهی، ساخت محتوا، توزیع پیام، رصدو بازخورد)، برنامهریزی (درون شبکهای و برون شبکهای) و نیز ساختار سازمانی (کادرسازی و مسائل و رویکردهای سازمانی شبکه) دستهبندی و خلاصه شد. در نهایت چرخه پیشنهادی رسانهای مطروحه در این پژوهش برای اتخاذ سیاستی مؤثر و متناسب با اهداف شبکه بر مبنای شناخت رسانه و زبان آن ارائه شد.