باقر عسگرنژاد نوری؛ قاسم زارعی؛ الله یار بیگی فیروزی؛ جاوید نوری نژاد
چکیده
هدف از انجام این پژوهش، بررسی و تعیین تأثیر آمیخته بازاریابی سیاسی و ارزش ویژه برند احزاب سیاسی بر تعهد و وفاداری رأیدهندگان در ایران است. جامعه آماری این پژوهش شهروندان واجد شرایط رأیگیری در شهرستان تهران در سال 1396 میباشند. برای این منظور تعداد 384 نفر به روش نمونه گیری تصادفی در دسترس انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش، بررسی و تعیین تأثیر آمیخته بازاریابی سیاسی و ارزش ویژه برند احزاب سیاسی بر تعهد و وفاداری رأیدهندگان در ایران است. جامعه آماری این پژوهش شهروندان واجد شرایط رأیگیری در شهرستان تهران در سال 1396 میباشند. برای این منظور تعداد 384 نفر به روش نمونه گیری تصادفی در دسترس انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه بود که تعداد 14 پرسش برای سنجش آمیخته بازاریابی سیاسی، 24 پرسش برای سنجش ارزش ویژه برند، 2 پرسش برای سنجش تعهد و 2 پرسش به منظور وفاداری رأی دهندگان بین پاس خدهندگان توزیع شد. تحلیل یافتهها با استفاده از نرمافزار لیزرل انجام گرفت و نتایج نشان داد که آمیخته بازاریابی سیاسی بر ارزش ویژه برند و تعهد و وفاداری رأی دهندگان تأثیر مستقیم و معناداری دارد. همچنین مشخص شد که ارزش ویژه برند بالا می تواند بعنوان متغیر میانجی، ارتباط بین آمیخته بازاریابی سیاسی و تعهد و وفاداری رأیدهندگان را تقویت نماید.
مریم کذباسفروشها؛ حمید خداداد حسینی؛ محمد آقایی
چکیده
در سالهای اخیر بسیاری از احزاب و نامزدهای انتخاباتی برای رقابت در این عرصه به استفاده از تکنیکهای بازاریابی روی آوردهاند و از اصطلاحاتی چون بازاریابی شخصی[1]، بازاریابی سیاسی[2] و بازاریابی مبارزاتی[3] استفاده میکنند. این آمیخته بازاریابی سیاسی بر نیت رأیدهندگان انتخابات مجلس دهمشورای اسلامی انجام بررسی میکند. با توجه ...
بیشتر
در سالهای اخیر بسیاری از احزاب و نامزدهای انتخاباتی برای رقابت در این عرصه به استفاده از تکنیکهای بازاریابی روی آوردهاند و از اصطلاحاتی چون بازاریابی شخصی[1]، بازاریابی سیاسی[2] و بازاریابی مبارزاتی[3] استفاده میکنند. این آمیخته بازاریابی سیاسی بر نیت رأیدهندگان انتخابات مجلس دهمشورای اسلامی انجام بررسی میکند. با توجه به نامحدود بودن تعداد جامعه آماری، با استفاده از فرمول جامعه نامحدود نمونهای مشتمل بر 385 نفر ازرایدهندگان انتخابات مجلس دهمشورای اسلامی شهر تهران به شیوه اتفاقی در 6 منطقه انتخاب و بررسی شدند. مدل مفهومی تحقیق برمبنای متغیرهای محصول سیاسی، تبلیغ سیاسی، مکان سیاسی، قیمت سیاسی و عوامل جمعیتشناختی شامل: جنسیت، شغل، درآمد، تحصیلات و سن طراحی شده است. نتایج تحقیق نشان داد که هر یک از ابعاد تبلیغ، محصول، قیمت و مکان از آمیخته بازاریابی سیاسی بر نیت رأیدهندگان اثر معناداری دارند.همچنین، عوامل جمعیتشناختی که به عنوان یک متغیر تعدیلگر بررسی شد، نشان داد سن و جنسیت تأثیر معناداری ندارند، در حالی که تحصیلات، شغل و درآمد دارای تأثیر معنادار است.
[1]. Personal Marketing
[2]. Political Marketing
[3]. Campaign Marketing