هادی آجیلی
چکیده
یکی از مناظرههای اصلی در حوزه معرفتشناسی علوم انسانی، مناظره ساختار – کارگزاراست که طبعا در حوزه تئوریک رشته روابط بینالملل نیز همینگونه میباشد. در این حوزه مطالعاتی، اساسا نظریات را میتوان بر مبنای نوع نگاه و ابتناء آنها بر ساختار یا کارگزار، به سه دسته تئوریهای ساختارگرا، کارگزارمحور و تلفیقی تقسیمبندی کرد. حال ...
بیشتر
یکی از مناظرههای اصلی در حوزه معرفتشناسی علوم انسانی، مناظره ساختار – کارگزاراست که طبعا در حوزه تئوریک رشته روابط بینالملل نیز همینگونه میباشد. در این حوزه مطالعاتی، اساسا نظریات را میتوان بر مبنای نوع نگاه و ابتناء آنها بر ساختار یا کارگزار، به سه دسته تئوریهای ساختارگرا، کارگزارمحور و تلفیقی تقسیمبندی کرد. حال اگر بنا باشد بر مبنای گفتمان انقلاب اسلامی، نظریهپردازی بومی صورت گیرد؛ طبعا میبایست رویکرد و مبنای نظری این گفتمان نسبت به مناظره مذکور، تبیین و مشخص گردد. هدف نگارنده از این نوشتار، نگاه سازندگان گفتمان انقلاب اسلامی بویژه امام خمینی در این موضوع و ثانیا تبیین مابه ازای این نوع نگاه در حوزه تئوریپردازی روابط بینالملل است. در این زمینه، آثار و دیدگاه محققین اصلی این حوزه بررسی و مورد نقد قرار گرفته و تبیین میشود که علیرغم نگاه عمده این آثار که دیدگاه اسلامی را تلفیقی دیدهاند، به نظر میرسد در نگاه امام خمینی و گفتمان انقلاب اسلامی، ضمن ملاحظه و پذیرش وجود محدودیتهای ساختاری، محوریت کارگزار و اراده انسانی در اولویت است.
صادق محمدی؛ محمدعلی بصیری
دوره 4، شماره 14 ، آذر 1394، ، صفحه 135-166
چکیده
جهانی شدن به عنوان یک فرایند یا طرح آثار اجتنابناپذیری در نظام بینالملل به ارمغان میآورد. یکی از این آثار جهانی شدن دین است. دین جهانی شده چه خواهد بود ؟ در مورد آن اختلاف دیدگاه بین متخصصین این حوزه وجود دارد. آنچه میتواند نقطه مشترک این دیدگاهها برای دینِ جهانی شده باشد، اصول و مبانی و ارزشهای مشترک جهان شمول ادیان است. در ...
بیشتر
جهانی شدن به عنوان یک فرایند یا طرح آثار اجتنابناپذیری در نظام بینالملل به ارمغان میآورد. یکی از این آثار جهانی شدن دین است. دین جهانی شده چه خواهد بود ؟ در مورد آن اختلاف دیدگاه بین متخصصین این حوزه وجود دارد. آنچه میتواند نقطه مشترک این دیدگاهها برای دینِ جهانی شده باشد، اصول و مبانی و ارزشهای مشترک جهان شمول ادیان است. در این زمینه دینی که کاملتر و جامعتر است سهم بیشتر خواهد داشت و آن اسلام میباشد. الهیات تسلیمی بر این ادعا است در فرایند جهانی شدن، فضایی برای درک اصول راستین معارف دینی فراهم میگردد که درک این اصول راستین میتوااند رستگاری و نجات بشر را در دو دنیا به ارمغان آورد. سؤال اصلی مقاله این است که جهانی شدن چه تاثیری بر الهیات تسلیمی داشته است؟ فرض اصلی مقاله نیز این است که جهانی شدن، امکان و زمینه تأثیرگذاری الهیات تسلیمی در حوزه ادیان را برای شکلگیری گفتمان واحد و وحدتبخش دین جهانی فراهم کرده است. هدف این مقاله بررسی ارتباط الهیات تسلیمی با پلورالیسم دینی و دستیابی به یک گفتمان واحد و وحدت بخش دین کامل و جامع در پروسه جهانیشدن میباشد. روش تحقیق در این مقاله توصیفی– تحلیلی با استفاده از ابزار کتابخانه ای است.