محدجواد فتحی؛ حمیدرضا آصفی؛ ابوذر نظریان
چکیده
حوزه دریای خزر به دلیل موقعیت ژئوپلیتیکی ونیز منابع عظیم انرژی خصوصاً نفت و گاز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.در سالهای اخیر رقابت بر سر منابع انرژی این حوزه بین بازیگران منطقهای و فرامنطقهای افزایش یافته که این امر علاوه بر بروز تنش و رویارویی بین بازیگران، بیثباتی و ناامنی را در منطقه تشدید کرده است.علاوه بر این چگونگی ...
بیشتر
حوزه دریای خزر به دلیل موقعیت ژئوپلیتیکی ونیز منابع عظیم انرژی خصوصاً نفت و گاز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.در سالهای اخیر رقابت بر سر منابع انرژی این حوزه بین بازیگران منطقهای و فرامنطقهای افزایش یافته که این امر علاوه بر بروز تنش و رویارویی بین بازیگران، بیثباتی و ناامنی را در منطقه تشدید کرده است.علاوه بر این چگونگی ونحوه انتقال انرژی حوزه دریای خزر وارائه طرحها و مسیرهای پیشنهادی جهت انتقال انرژی از سوی کشورهای مختلف بر این ناامنی و بیثباتی افزوده است.در میان طرحها و پیشنهادهای متفاوت انتقال انرژی حوزه خزر، انتقال انرژی از طریق خط لوله نکاـجاسک که از سوی ایران ارائه شده، از زمره پیشنهادات قبل تأمل وحائز اهمیت میباشد.از این رو سوال پژوهش حاضر این است که مسیر انتقال انرژی خط لوله نکاـجاسک از نظر ژئواکونومیکی وژئواستراتژیکی چه تأثیری بر امنیت ملّی جمهوری اسلامی ایران خواهد داشد؟ اساس دریافت نگارندگان بر این است که اجرایی شدن خط لوله نکاـجاسک علاوه بر مزیتها و فواید اقتصادی و تجاری و افزایش قدرت چانهزنی ایران در مناسبات منطقهای وفرامنطقهای، با پیوند خوردن امنیت خطوط لوله با امنیت ملّی ایران، افزایش ضریب امنیت ملّی این کشور را نیز در پی خواهد داشت.
محسن اسماعیلی؛ حمید بالایی
دوره 2، شماره 5 ، تیر 1392، ، صفحه 43-75
چکیده
نظریه های امنیت ملی به منظور تانمین امنیت دولت -کشورها در عرصه بین الملل ایفاد گشته است اما بی شک برای اجرا در امادنشان دو امر ضروری لازم است اول انکه باد دز قالب الگوی راهبرد خاصی ظبقه بندی شود ودوم انکه متناسب با الگوهای طراحی شده قوانین حوزه امینت ملی و تامین ان سامان یابد مقاله پیش رو با رویکردی حقوقی دو مساله ی اخیر را در ...
بیشتر
نظریه های امنیت ملی به منظور تانمین امنیت دولت -کشورها در عرصه بین الملل ایفاد گشته است اما بی شک برای اجرا در امادنشان دو امر ضروری لازم است اول انکه باد دز قالب الگوی راهبرد خاصی ظبقه بندی شود ودوم انکه متناسب با الگوهای طراحی شده قوانین حوزه امینت ملی و تامین ان سامان یابد مقاله پیش رو با رویکردی حقوقی دو مساله ی اخیر را در قوانین برنامه ی توسعه اقتصادی سیاسی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران دنبال می کند